Dochter -bijna 16- wil later vooral huisvrouw worden

26-01-2023 12:05 403 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil dit onderwerp nog niet met bekenden bespreken, het viva forum voelt veiliger.
Mijn dochter zit momenteel op het vwo en heeft altijd grote ambities gehad.
Sinds een klein jaartje roept ze dat ze eigenlijk later gewoon thuis wil zitten en voor haar gezin wil zorgen.
Eerst dacht ik dat ze dat soms als grapje vertelde, maar de laatste tijd begint dit onderwerp wel een serieuze toon te krijgen. Ze wil na het vwo wel verder studeren om een diploma te hebben, maar daarna wil ze samenwonen/trouwen, jong moeder worden en gewoon thuis blijven.
Ik heb haar de nadelen opgesomd, haar in laten zien dat het voor mij als gescheiden moeder ook wel belangrijk was dat ik een inkomen heb blijven houden, dat een relatie geen garanties biedt voor de toekomst en dat niet alle mannen daar ook zo in staan.

Maar ze wil echt niet, ze wil alleen afstuderen vanwege het diploma, maar verder ziet ze zichzelf dus echt gewoon als huismoeder. Ik vind dit zo zonde van haar talent en ik geloof echt dat ze heel veel capaciteiten heeft voor een leuke carrière. Maar daar lijkt ze weinig voor te voelen.
Ze zit een beetje in een vriendinnen groepje die dromen van een soort "he will take care of me if he loves me"-mindset en ik ben bang dat ze daardoor op "verkeerde types" zal vallen.

Hoe pak ik dit het beste met haar aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
26-01-2023 12:18
Helemaal niet zo gek bedacht van deze generatie want het systeem werkt op zich wel. Gezin als hoeksteen van de samenleving, jaren 50 normen en waarden, duidelijke rollen en geen keuzestress.
Echt de grootste onzin dit. Heb je dan daadwerkelijk geen idee hoeveel ellende dit systeem veroorzaakt waar vrouwen in een ondergeschikte rol aan de man worden geplaatst.

Ze hadden geen keuzestress, maar wel stress van het feit dat ze geen keuzes hadden. Geen manier om zelfstandig te zijn. Ook als er geen huiselijk geweld is, kan een huwelijk waarin je geen kant op kunt, je verpletteren als mens.

Denk toch na man. Vrouwen zijn geen huisdieren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is nog jong en vol aan het puberen en ontwikkelen. Hier ook diverse fases gehad, waaronder ook huisvrouw zijn.

Ondertussen werk ik gewoon met heel veel plezier part-time en heb ik steeds meer geleerd wat ik echt wil en bij me past. Dat proces kan soms jaren duren.

Ik zou vooral trots zijn dat ze nu wel doorheeft dat het verstandig is school af te maken en een diploma te behalen! Dat is ook echt al heel wat hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook 1 van 16 en ik vind het heerlijk om naar die plannen te luisteren. Die van mij gaat samen met een vriendin een busje kopen, ombouwen tot camper en dan een jaar reizen. Beide nu nog zonder rijbewijs (mam, weet je hoe duur lessen is?) zonder enige technische kennis dus een busje ombouwen..mhaw, ik weet niet of dat gaat lukken, zonder financiën etc. Ik ga erin mee en 9 van de 10 keer gaan die plannen allemaal nog wijzigen. Ik maak me er geen minuut druk om. Laat ze maar groots (of klein) denken. Komt echt wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
26-01-2023 12:37
Is Andrew Tate soms een gespreksonderwerp op school? Deze (enge) man ziet vrouwen het liefst achter het aanrecht en de man als kostwinner. Mijn zoon ziet op stage menig leerling dit gedachtegoed aanhangen....
Plus inderdaad de TikTokkende stay at home mam. Als je eenmaal in die fuik zit, is het lastig zoeken naar voorbeelden van volwassen vrouwen die voor zichzelf zorgen.

Maar ze is 16? Ze had ook kunnen dromen van een carrière als zangeres in de vs, ontdekt worden als model of als profvoetballer. Probeer dit te zien als een fase.

Of behandel haar vast zo. Maak jij even de badkamer schoon, is alvast oefenen. Nee, geen kleedgeld want daar zorg je zelf voor. Kijken hoe lang die fase dan nog duurt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies, dom gelul van de bovenste plank.
Als echt een vrije keuze is van beide partners, prima als je wel goed regelt qua geld en alimentatie.

Maar doen alsof vroeger beter was voor de maatschappij... ja voor de mannen ja. Verder niet. Ben je dan aan het rellen of echt te dom om te schijten?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze ziet het te rooskleurig en romantisch in. Kijkt filmpjes van "high school sweethearts" die na 30 jaar nog samen zijn. Ik krijg filmpjes toegestuurd van tienermoeders die hun kind al als een klein vriendinnetje presenteren op tik tok. En dat die tienermoeder heel snel weer terugveren naar hun oude lichaam omdat ze nog zo jong zijn.
En dan idealiseert en bewondert ze die meiden in die filmpjes zo erg hard, dat ik nog net niet denk dat ze de volgende dag een positieve zwangerschapstest in mijn handen zal duwen.
elinas wijzigde dit bericht op 26-01-2023 12:45
1.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Op mijn (bijna) 16de riep ik dit ook.
Ben nu 28 en zwanger van ons eerste kindje. En wordt geen thuisblijfmoeder, en het huishouden is ook niet mijn lievelingswerk.
Ben goed in andere dingen, maar spelling en grammatica horen daar niet bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, cadeau idee voor je dochter? :P

Afbeelding

"Uiteraard wil je de perfecte vrouw voor hem zijn, tenslotte is hij je prins op het witte paard. Maar let op, want de taken van de ideale vrouw zijn niet gering: ze moet kunnen koken als een sterrenchef, het hele huis laten blinken met een glimlach, het zonnetje in huis zijn als hij thuiskomt van zijn werk, zijn beeldschone prinses en ondeugende minnares, en nog veel meer.
In deze onmisbare handleiding vind je de best bewaarde geheimen uit de goeie ouwe tijd om Zijne Hoogheid elke dag weer gelukkig te maken en de droomvrouw te zijn die hij met veel plezier in de watten zal leggen.
Verplichte lectuur voor de kersverse bruid (of voor gelukkig getrouwde vrouwen die een geheugensteuntje kunnen gebruiken)!"
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sterrenstof74 schreef:
26-01-2023 12:37
Is Andrew Tate soms een gespreksonderwerp op school? Deze (enge) man ziet vrouwen het liefst achter het aanrecht en de man als kostwinner. Mijn zoon ziet op stage menig leerling dit gedachtegoed aanhangen....
Oh zeker! Hij heeft wel gelijk hoor mam.
Ik vind het vreselijk
elinas schreef:
26-01-2023 12:42
Ze ziet het te rooskleurig en romantisch in. Kijkt filmpjes van "high school sweethearts" die na 30 jaar nog samen zijn. Ik krijg filmpjes toegestuurd van tienermoeders die hun kind al als een klein vriendinnetje presenteren op tik rol. En dat die tienermoeder heel snel weer terugveren naar hun oude lichaam omdat ze nog zo jong zijn.
En dan bewondert ze die meiden in die filmpjes zo erg hard, dat ik nog net niet denk dat ze de volgende dag een positieve zwangerschapstest in mijn handen zal duwen.
Daar bestaat de prikpil voor.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:44
Oh zeker! Hij heeft wel gelijk hoor mam.
Ik vind het vreselijk
nu heb je toch tig keer gehoord, je er niks van aan te trekken
en toch houd je er niet over op

wat zit er achter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach die van mij was vast van plan om na zijn afstuderen in Dubai te gaan wonen en werken en daar snel heel rijk te worden.
Woont nu in Brabant op een studiootje en is begonnen aan een nieuwe opleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
26-01-2023 12:46
nu heb je toch tig keer gehoord, je er niks van aan te trekken
en toch houd je er niet over op

wat zit er achter?
Dit is mijn tijdelijke uitlaatklep
Lila-Linda schreef:
26-01-2023 12:46
nu heb je toch tig keer gehoord, je er niks van aan te trekken
en toch houd je er niet over op

wat zit er achter?
TR….
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:48
Dit is mijn tijdelijke uitlaatklep
huppetee klaar nu
je probleem is geen probleem

en als je dochter TBM wordt, kun je er niks aan doen

laat maar lekker los
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2023 12:48
TR….
wel kut, dat er geen TBM-discussie ontstaat dan
zonde van TO's energie
Lila-Linda schreef:
26-01-2023 12:49
huppetee klaar nu
je probleem is geen probleem

en als je dochter TBM wordt, kun je er niks aan doen

laat maar lekker los
Sowieso, waarom zou dat een probleem zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2023 12:48
TR….
Absoluut niet. Flauw hoor
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2023 12:51
Sowieso, waarom zou dat een probleem zijn?
Omdat ik het zonde vind als ze deze beslissing zonder een diploma zou nemen en bang ben dat dit idee op een dag sterker zal worden dan het idee van eerst een diploma
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
26-01-2023 12:53
Omdat ik het zonde vind als ze deze beslissing zonder een diploma zou nemen en bang ben dat dit idee op een dag sterker zal worden dan het idee van eerst een diploma
en dan is je dochter gelukkig, en dat is heel erg???
je stampvoet
elinas schreef:
26-01-2023 12:53
Omdat ik het zonde vind als ze deze beslissing zonder een diploma zou nemen en bang ben dat dit idee op een dag sterker zal worden dan het idee van eerst een diploma
Als ze er ooit spijt van heeft kan ze altijd nog een diploma halen. Daarbij zal de volgens leerplicht sowieso een startkwalificatie moeten halen, ook als ze een kind baart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij heeft ze een fantastische manier gevonden om je puberaal op de kast te krijgen. Ik zou haar wel vast wat meer in het huishouden laten doen trouwens...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij loopt ze je vooral lekker uit te dagen, wat niet bijster vreemd is voor een 16-jarige.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-01-2023 12:08
Was dat niet even een trend op Tiktok of zo? Stay at home wife?
Volgens mij is dit nog steeds een trend op tiktok. Meisjes die mooi willen zijn met mooie kleertjes en mooie haartjes en nou ja, gewoon mooi met lange blonde haren (mijn nichtje is helemaal zo'n meisje) en een vriendje met een goede baan. Zodat ze later bij de kindjes kan blijven in haar mooie huis.

Er zijn denk ik best veel vrouwen die dit ambiëren -soms stiekem en heimelijk- want geen enkele ambitie behalve moederschap. Ik begrijp er zelf niks van, maar goed, ze zijn er meer dan genoeg.

Wat geeft je dochter voor antwoord als je vraagt hoe ze dat voor zich ziet als die man van haar wegvalt om welke reden dan ook en ze kleine kindjes heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjesis, dit kind is nog geen 16 , puberaal en beinvloedbaar.

Wat een drama om niks.
Al een account? Log dan hier in.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven