Dochter laat met puberen?

03-04-2017 14:39 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie dochters en maak me een beetje zorgen over de middelste. Zij is nu bijna 13 (begin augustus). en vertoont nog geen tekenen van puberteit. Ze is ook nog erg klein voor haar leeftijd en in vergelijking met klasgenoten (1.50), ze draagt maat 152 van kleding en heeft schoenmaat 36. Nu is ze altijd wel aan de kleine en fijne kant geweest en verder prima gezond, maar toch begin ik me nu af te vragen of we hier iets mee moeten. Zelf vindt ze het ook niet leuk om zo klein te zijn. Zijn er hier mensen die dit herkennen en me iets gerust kunnen stellen?

Onze oudste dochter kwam wel rond 11 jaar in de de puberteit, net als ik vroeger. Zij kreeg haar eerste menstruatie toen ze eind 12 jaar was.
Ik was 1.35m toen ik naar de middelbare school ging en nog geen enkel teken van een beginnende puberteit. Omdat ik flink gepest werd, is besloten de puberteit een handje te helpen door vrouwelijk hormoon te nemen. Ik werd toen op mijn 13e ongesteld. Toen de kinderarts besloot dat mijn lichaam het vanaf daar zelf wel over zou nemen, ben ik gestopt met de hormonen. Ook mijn menstruatie stopte weer. Gelukkig was ik in de tussentijd wel gaan groeien. Pas toen ik 16 was, werd ik voor het eerst 'vanzelf' ongesteld. Ook zonder die hormonen zou het goed gekomen zijn, alleen vanwege het pesten en het feit dat ik écht klein was, is besloten om de boel een handje te helpen. Ik ben uiteindelijk 1.59m geworden.

Zolang je dochter er zelf niet mee zit, zou ik lekker de natuur z'n gang laten gaan. Aan de bel trekken bij een dokter kan altijd nog. Dat drankje met de hormonen was namelijk intens goor
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Als er iets niet helemaal goed zou zijn is hoe vroeger je er bij bent hoe beter natuurlijk. Ik zou dus gewoon eens langs de huisarts gaan.
Meisjes menstrueren steeds jonger maar het zou veel handiger zijn als je pas vanaf een jaar of 22 ongesteld werd. Eerder wil je toch geen kind.
quote:_Vogeltje_ schreef op 03 april 2017 @ 15:32:

Ik was 1.35m toen ik naar de middelbare school ging en nog geen enkel teken van een beginnende puberteit. Omdat ik flink gepest werd, is besloten de puberteit een handje te helpen door vrouwelijk hormoon te nemen. Ik werd toen op mijn 13e ongesteld. Toen de kinderarts besloot dat mijn lichaam het vanaf daar zelf wel over zou nemen, ben ik gestopt met de hormonen. Ook mijn menstruatie stopte weer. Gelukkig was ik in de tussentijd wel gaan groeien. Pas toen ik 16 was, werd ik voor het eerst 'vanzelf' ongesteld. Ook zonder die hormonen zou het goed gekomen zijn, alleen vanwege het pesten en het feit dat ik écht klein was, is besloten om de boel een handje te helpen. Ik ben uiteindelijk 1.59m geworden.

Zolang je dochter er zelf niet mee zit, zou ik lekker de natuur z'n gang laten gaan. Aan de bel trekken bij een dokter kan altijd nog. Dat drankje met de hormonen was namelijk intens goor En anders was je misschien 145 geworden.. of niet ongesteld.

Een klein zetje in de richting is echt zo verkeerd nog niet in sommige gevallen.
Goede adviezen en fijn dat jullie zo meedenken, bedankt hiervoor! Naar de huisarts voor een gesprek kan natuurlijk altijd ja, ik ga dit met dochter overleggen en als zij dat prettig vindt, doen we dat. Ik denk ergens ook dat het wel losloopt en ze op haar 16e alles wel heeft. Ik ben absoluut geen voorstander van hormoonbehandelingen maar kan her me in bepaalde gevallen zoals van Vogeltje wel goed voorstellen. Ik heb dochter er al op voorbereid dat ze waarschijnlijk ongeveer even groot zal worden als oma. Mijn moeder is 1.63. Dat vindt ze prima. Maar goed, ik kan ook niet in de toekomst kijken. Als ik de lengtes van mij en mijn partner in zo'n calculator stop zou zij 1.68 moeten worden. Dat lijkt me gezien de groeicurve van de laatste 13 jaar erg optimistisch. Ze is ook een slechte eter trouwens.
quote:sugarmiss schreef op 03 april 2017 @ 15:34:

Meisjes menstrueren steeds jonger maar het zou veel handiger zijn als je pas vanaf een jaar of 22 ongesteld werd. Eerder wil je toch geen kind.Ja das waar. Kon je vruchtbaarheid maar aan-en uitzetten naar believen. Dat zou pas wat zijn!
Mijn middelste dochter (dikke tien ponder bij de geboorte) is/was ook altijd een klein frupje.

Uiteindelijk handbotjesfoto's wezen maken toen ze 9 of 10 was en geschat werd dat ze tussen de 1m58 en 1m62 zou worden.

Met 13 werd ze ongesteld.

Daarna is het groeien ook wel gestopt. Ze is met heel veel hangen en wurgen 161 geworden.

Siblings zijn groter.

Dochter is nu 14. Haar borsten zijn ook nog niet super groot.

Vriendinnen groeien haar letterlijk voorbij.

Zelf ben ik ook maar 165 ofzo. Oudste dochter is iig een stuk groter dan ik.
Geen zorgen. Net als bij jongens vaak het geval is kan ook bij meisjes die groeispurt pas later komen.

Als jouw moeder maar 1.63 is dan is het niet gek als een van je kinderen ook wat kleiner dan gemiddeld blijkt te zijn. Ik zelf ben altijd groot geweest, maar ben tussen mijn 12e en 18e nog zo'n 10 cm gegroeid, werd met ruim 13 ongesteld dus bij mij had dat weinig effect op de groei...
Ik was op mijn 14e nog niet ongesteld. Ik moest aan de pil omdat ik een vriendje had dus ze gingen eerst testen of ik wel ongesteld kon worden. Later bleek ik PCOS te hebben . Pas na de geboorte van mijn 2e kind werd ik ongesteld uit mezelf. Ik ben 1.65, maar mijn ouders zijn ook niet zo groot.
quote:sugarmiss schreef op 03 april 2017 @ 15:34:

Meisjes menstrueren steeds jonger maar het zou veel handiger zijn als je pas vanaf een jaar of 22 ongesteld werd. Eerder wil je toch geen kind.Ja! En dat scheelt een hoop tienerzwangerschappen
Heeft je dochter ook nog helemaal geen borstontwikkeling en schaamhaar? Zo niet is dat wel een verlate puberteit. Bij de meeste kinderen komt dat vanzelf goed, die ontwikkelen zich gewoon later en maken dan een inhaalslag. Aangezien ze nog geen 13 is zou ik het denk ik nog even aankijken, best kans dat het binnenkort alsnog begint. Als je je zorgen blijft maken kun je altijd eerst zelf met de huisarts overleggen zonder je dochter om te vragen wat hij/zij ervan denkt en wanneer er actie moet worden ondernomen. Mijn jongste is ook vrij laat maar inmiddels wel aan het groeien, hij vond het vooral heel stom omdat hij grote broers heeft en hij echt nog een ukkie was. Nu ben ik het enige ukkie want ik ben 1.57 of zo en daar heb ik geen moeite mee, alleen met broeken kopen dan..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik was in de brugklas 1.62 en ben nog 20 centimeter gegroeid, dus ook jouw dochter kan nog heel goed een groeispurt maken. Ik was nog heel lang zo plat als een dubbeltje en werd op mijn vijftiende pas ongesteld. Mijn dochter is twaalf en menstrueert al en is lichamelijk sowieso veel verder ontwikkeld dan ik op die leeftijd.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ik zou vooral proberen jouw onzekerheid over lengte van dochter en leeftijd waarop ze ongesteld moet worden voor jezelf te houden. Straks wordt ze nog onzeker omdat mama haar toch liever wat meer lengte had gegund

Voornamelijk prepubers lijken mij daar extreem gevoelig voor, en inderdaad 1.52 is klein maar niet zo klein dat je naar de huisarts moet ervoor.
groeit ze wel verder op haar eigen groeicurve? kan je zo nakijken met de boekje van het consultatiebureau van vroeger.

Mijn zusje was heel vroeg, en ik heel laat, dus we waren zo ongeveer gelijk met onze eerste menstruatie. Ik ben dan wel weer 12 cm langer dan mijn zusje.... Wat langer de tijd gehad om door te groeien.

Tot je 16e is alles nog normaal, als je eerste menstruatie na je 16e is , val je in de hele kleine groep aan het uiteinde van de curve. Maar kan dus nog steeds normaal zijn.
quote:nina1966 schreef op 03 april 2017 @ 15:34:

[...]

En anders was je misschien 145 geworden.. of niet ongesteld.

Een klein zetje in de richting is echt zo verkeerd nog niet in sommige gevallen.Waarschijnlijk had zelfs dat wel meegevallen. Misschien heb ik er één centimeter mee gewonnen, misschien tien, maar de dokter dacht dat het uiteindelijk zelf wel zou komen. Het was puur omdat ik heel erg achterliep op de rest van de klas. Had ik een solidaire klas gehad die daar geen punt van had gemaakt, was ik waarschijnlijk later begonnen met ontwikkelen, maar op nagenoeg hetzelfde punt geëindigd als nu. Maar dat had ik niet, aan de kapstok hangen heb ik vaker gedaan dan me lief was. Toen ik aan mijn veel te grote boekentas van de trap af werd getrokken was ik er klaar mee.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Mijn dochter heeft exact dezelfde maten en is ook ruim 12 jaar

Nog nooit druk om gemaakt.

Als ze nou 18 was..

Ik denk juist, och ze is nog jong. En je hebt grote en kleine mensen, vroeg- en laatbloeiers.

Geen problemen zoeken waar ze niet zijn.
Niet elke reacties gelezen, wilde alleen even zeggen dat mijn zusje pas op zeventiende menstrueerde en borsten kreeg en qua gedrag ging puberen, terwijl ik daar op mn elfde mee begon. Geen zorgen maken
quote:sugarmiss schreef op 03 april 2017 @ 15:19:

[...]

Dan zou ik toch serieus over groeihormonen nagedacht hebben.

Maar ik vrees dat to daar ook te laat voor is.

Hopelijk wordt dochter nog lang niet ongesteld want eenmaal ongesteld groei je nauwelijks meer.

Dat klopt niet. Ze groeien nog ongeveer een jaar na de eerste menstruatie door en dat jaar is een gemiddelde.

Mijn dochter werd ongesteld toen ze net 12 was en 1.71 lang. Dus wij dachten, mooi, dat is fijn gemiddeld. Maar ze werd groter en groter en groter en toen ze 13.5 was zijn we naar de gyneacoloog gegaan voor de pil. Daarna kwam er nog 1 cm bij en dat was het gelukkig. Ze is blijven steken bij 1,82.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Kirikou schreef op 03 april 2017 @ 15:32:

[...]

ANNELLEKE SCHREEF OP 03 APRIL 2017 @ 15:13:

[...]

Een vrouw heeft 2 X chromosomen. Een van de moeder en een van de moeder van de vader.

Ik geloof dat jij je biologieboek even moet afstoffen.Klopt anders wel. De vader krijgt nl een X chromosoom van zijn moeder.
Ze is helemaal niet 'bijna 13'. Ze is 12. Over 4 maanden wordt ze pas 13.

Raar dat je haar al bijna 13 noemt hoor. Lijkt me normaal dat een kind van 12 nog geen tekenen heeft van de puberteit. De een is wat vroeger, de ander wat later. Maar om je nu met 12 al zorgen te maken.... lijkt me wat voorbarig.
quote:Jamie-Lee schreef op 03 april 2017 @ 16:11:

Ik zou vooral proberen jouw onzekerheid over lengte van dochter en leeftijd waarop ze ongesteld moet worden voor jezelf te houden. Straks wordt ze nog onzeker omdat mama haar toch liever wat meer lengte had gegund

Voornamelijk prepubers lijken mij daar extreem gevoelig voor, en inderdaad 1.52 is klein maar niet zo klein dat je naar de huisarts moet ervoor.Iets in deze trant wilde ik ook gaan typen! Ik ben 1.57, maar om nou te zeggen dat ik extreem klein ben is ook weer overdreven. Ik ben altijd klein gebleven, kleine borsten etc. Uiteindelijk heb ik wel meer rondere vormen gekregen (wat meer volwassen)... en een kind volstoppen met hormonen zodat ze een paar centimeter groeit lijkt me nou ook niet echt gezond.
En raar dat mensen hier gelijk de huisarts adviseren voor iets dat compleet normaal is.

En wat betreft die lengte, mijn dochters is ook na haar eerste menstruatie nog een heel stuk de lengte ingeschoten, en dat hoor je zo vaak, dus die wilde verhalen over stoppen met groeien zijn ook flauwekul.
Is de groeispurt ook later bij meisjes die later menstrueren? Ik heb een vriendin die laat was en zij heeft juist medicijnen gekregen om haar groei te remmen (is nu 1,86 m). Mijn eigen 12-jarige heeft al drie jaar puberteitsverschijnselen, zit nu midden in de groeispurt (is zowel haar zus als mij voorbij qua lengte), maar vooralsnog niet ongesteld. De beginnende verschijnselen zouden er dus met 13 wel moeten zijn, lijkt me.
Als je ineens schoenen in een paar maten groter moet kopen moet je zorgen dat de tampons en het maandverband klaarliggen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 03 april 2017 @ 17:08:

Als je ineens schoenen in een paar maten groter moet kopen moet je zorgen dat de tampons en het maandverband klaarliggen.Hier dus niet. Dochter heeft al anderhalf jaar maat 38 (voeten groeien het eerst) maar groeit nog steeds in lengte. Ik heb al een jaar allerlei soorten damesspulletjes liggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven