Dochter laat met puberen?

03-04-2017 14:39 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie dochters en maak me een beetje zorgen over de middelste. Zij is nu bijna 13 (begin augustus). en vertoont nog geen tekenen van puberteit. Ze is ook nog erg klein voor haar leeftijd en in vergelijking met klasgenoten (1.50), ze draagt maat 152 van kleding en heeft schoenmaat 36. Nu is ze altijd wel aan de kleine en fijne kant geweest en verder prima gezond, maar toch begin ik me nu af te vragen of we hier iets mee moeten. Zelf vindt ze het ook niet leuk om zo klein te zijn. Zijn er hier mensen die dit herkennen en me iets gerust kunnen stellen?

Onze oudste dochter kwam wel rond 11 jaar in de de puberteit, net als ik vroeger. Zij kreeg haar eerste menstruatie toen ze eind 12 jaar was.
25 jaar en 1.54 (is dat echt zo erg?)

Ik was ook laat in de pubertijd; vond ik het klein zijn erg- ja vreselijk, tot je weer uit de pubertijd bent en het niet zo erg vind allemaal

Bij mij is ook aan groeihormonen gedacht, maar mijn ouders hebben besloten het niet te doen. Ik was 9 toen ze het erover hadden, dan zou ik al op mijn 9e in de pubertijd komen voor een paar centimeter meer als resultaat..... dat was het niet waard.

Bij mij komt het door een schildklierafwijking, ontdekt toen ik 4 was.

Trouwens mijn zusje werd pas ongesteld op haar 17e, ik ontwikkelde pas echt borsten op mijn .. 15e? 13 is echt nog jong hoor. Oh, mijn tante van 51 heeft ook schoenmaat 36... moet ze zich zorgen maken?
Ik had de dochter van een vriendin als stagiaire (maatschappelijke stage) toen ze net 13 was kwam ze voor t eerst en was t van achter precies mijn zoon van 11.....3 maanden later vertelde ze me bloedserieus dat ze "een vrouw was geworden" (ja en dan zorgen dat je niet in de lach schiet ) en in de paar maanden erna....dat hele gezicht, jukbeenderen ineens opvallend, heupen, kont erop, supersmalle taille, borsten....ongelofelijke metamorfose!

Wat ik maar wil zeggen, het kan ineens hard gaan en op welke leeftijd verschilt nogal. Maar als je je erg zorgen maakt om haar lengte is een bezoekje aan de huisarts ook een goed idee.
Ik ga mijn "zorgen" niet met haar delen. Ik wilde hier even bij jullie checken hoe het bij jullie dochters gaat en of mijn bezorgdheid terecht is of niet. Ik ben nu wel wat meer gerustgesteld. Ze volgt inderdaad wel gewoon haar lijn van de groeicurve van het boekje. Ze is altijd geleidelijk gegroeid, nooit met spurten zoals ik van andere ouders wel eens hoor. Ik hoefde nooit ineens nieuwe kleding te kopen voor haar omdat ze er niet meer in paste, dat ging langzaam.
mijn moeder was elf, boven de 1.70, ik was 15 ongeveer 1.75, mijn dochter was ook 11, 1.70. Geen idee of het bruikbare info is.
die ik wilde bestaat al...
quote:attribuutje schreef op 03 april 2017 @ 17:49:

mijn moeder was elf, boven de 1.70, ik was 15 ongeveer 1.75, mijn dochter was ook 11, 1.70. Geen idee of het bruikbare info is.

Dat is niet echt gemiddeld. De gemiddelde vrouw is nog steeds geen 1,70 m.

Ik was met 13 1,53 m, toen was ik wel al ruim twee jaar ongesteld, en nu 1,59. Mijn oudste was rond de 1,50 m toen ze ongesteld werd, en is 'maar' 1,57 geworden. Jongste van 12 stevent volgens de curve af op 1,73 m, maar die is altijd gemiddeld/net bovengemiddeld geweest qua lengte.
Ik gaf het ook niet echt aan als gemiddeld, mijn zoon b.v. is tegen de 2 meter...
die ik wilde bestaat al...
Ik ben 26, 1,53 en daarmee een volle tien centimeter kleiner dan mijn moeder. Schoenmaat 36/37, en toen ik 17 was had ik van de ene op de andere dag cup E. Alle statistiekjes zijn precies dat, statistiekjes.

Ik werd ongesteld toen ik biijjjna 13 was, en daarna ben ik nog 5 centimeter gegroeid. Ik heb daar overigens nog nooit bij stilgestaan als puber, tot ik op mijn 18e voor het laatst bij de kinderarts kwam en zij toen vroeg of ik er soms last van had xD
Mijn dochter was bijna veertien toen ze voor het eerst ongesteld werd en daarna groeide ze vrolijk nog een centimeter of tien, twaalf door. Ze is nu bijna zestien en de grootste groei is er nu wel zo'n beetje uit, maar dat mag ook wel want die 1.80 gaat ze nog wel aantikken. En met die borsten is het ook helemaal goed gekomen: op haar dertiende was ze nog zo plat als een plank en nu heeft ze een keurig C-cupje.
Mijn zusje en ik waren bijna gelijk met de leeftijd voor de eerste keer ongesteld maar ik ben maar 163 en zij 176 en dan heeft ze nog een super figuur.
Mijn twee dochters verschillen als dag en nacht. Oudste is net als dochter TO 13,5 jaar, geen tieten, miniscule schaamharen en maat 146. Jongste is net 10, maat152, veel forser en al echte borstjes en wat pukkeltjes. Het is niet anders. Beide zijn prachtige meiden, ze komen er wel! Natuurlijk is niet alles leuk of ideaal, voor beide niet, maar dit kunnen we niet veranderen, dus maken we er het beste van.
Ik ben 31 en 1.51 m. Altijd al klein geweest en daar heb ik nog steeds een complex over. Waarschijnlijk geërfd van mijn bio-moeder. Als baby geadopteerd (Aziatisch) en mijn ouders zijn beide lang. Contrast moet er zijn. Ik werd op mijn 12e ongesteld en had toen ook beginnende borstgroei.
quote:MinkeDeWit schreef op 03 april 2017 @ 17:00:

Is de groeispurt ook later bij meisjes die later menstrueren? Ik heb een vriendin die laat was en zij heeft juist medicijnen gekregen om haar groei te remmen (is nu 1,86 m). Mijn eigen 12-jarige heeft al drie jaar puberteitsverschijnselen, zit nu midden in de groeispurt (is zowel haar zus als mij voorbij qua lengte), maar vooralsnog niet ongesteld. De beginnende verschijnselen zouden er dus met 13 wel moeten zijn, lijkt me.Hoeft niet, hoor. Bij mij was er op mijn dertiende echt nog niks te bespeuren.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
--
Op die leeftijd is het heel verschillend hoe ver ze al zijn. Ook bij jongens, zoonlief is 13 en 1.81, een vriend van hem is ook 13 en 1.45. Zoonlief is waarschijnlijk al bijna uitgegroeid, vriend moet nog beginnen aan zijn groeispurt.
Ik was 14 toen ik ongesteld werd en bleef groeien tot mijn 18e. Ik was toen ik 14 was al de reus van de klas, toen ik 18 was het flatgebouw. Ik had gewild dat ik eerder gestopt was met groeien. Maar ja je doet er niets aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven