dochter met add

04-12-2011 22:43 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn hochter van 9 heeft add, ze klaagt de laatste tijd dat het in haar hoofd heel druk is.

Nu heeft ze van de huisarts retalin gekregen. Maar nu begin ik er aan te twijfelen om haar dit te geven. Dit is vooral als ze naar school is

Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet het even niet wat ik moet doen.

Alvast bedankt
http://www.ministrando.or ... ritalin_verboden_moe.html

http://www.pdd-nos.nl/columns/col_jan_11.html

http://www.trouw.nl/tr/nl ... rsquo-s-van-Ritalin.dhtml

http://www.psycholoog.net ... italin-mogelijk-ongunstig

http://www.uitdaging.net/ ... _verslaving_kinderen.html
TO: als je het moeilijk vind om de medicatie te begrijpen/accepteren, laat je dan gewoon goed begeleiden. Zorg dat je begeleid word in het omgaan van bijverschijnselen (ik ben bijvoorbeeld mijn hongergevoel kwijt). Richt je ook op de winst voor je dochtertje en kijk naar oplossingen in plaats van problemen (ik heb nu een wekker die me herinnert aan eten en eet nu voor het eerst regelmatig en gezond).

Vraag om advies rondom het aanbrengen van de broodnodige structuur. Als die er is, werkt de medicatie beter en dankzij de medicatie kan je dochtertje er ook beter mee omgaan.

Op die manier is het dubbel zo effectief.
Ja laat je onder kundige begeleiding stellen, dat kan je wel eens nodig hebben.

Er zijn horloges die piepjes afgeven als ze het weer moet innemen ( casio ).

Ik ga ook heel regelmatig leven en eten sinds ik aan de Rita ben. Ik eet wat en neem daarbij mijn Ritalin in.

( en mijn man dus ook, wij hebben beide ADHD ).

En als het jou of je dochter niet bevalt, kun je er altijd nog mee stoppen.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Ik heb niet alles gelezen, heb niet zoveel tijd op het moment.

Mijn dochter heeft concentratie problemen, het woord ADD is niet gevallen. Maar mocht dat gebeuren dan krijgt ze het niet. Ik heb nu al zoveel verhalen gelezen dat het echt niet goed is.
quote:Mies85 schreef op 04 december 2011 @ 23:28:

[...]

Hey,

ik ben de man van Mies. Hoe je erbij komt dat ritalin veel sterker is dan bijvoorbeeld coke of speed weet ik niet. Ik heb zelf jaren gebruikt, helaas ook als zelfmedicatie. Dit deed ik om naast een drukke baan een "rustmoment" te creëren. Ik heb veel verschillende drugs gebruikt zowel uppers als downers en gebruik nu ritalin. Ik heb totaal niet het gevoel dat ritalin ook maar in de buurt komt van Coke of speed. Behalve dan dat ik van alles rustig wordt, vertrekt hier niet mijn hele kop van, ik kan gewoon slapen en heb 's ochtends niet de bekende kater van de drugs. Ook krijg ik er niet de onbedaarlijke zin om te zuipen van.

Deze mevrouw maakt zich zorgen om haar kind en merkt dat die zichzelf niet goed kan focussen op wat belangrijk is en dan ga jij zulke onzin uitkramen. Ongelofelijk voor iemand die zoals jezelf aangeeft zelfmedicatie hebt gedaan. Je hebt dus ervaren dat je coke ed bent gaan gebruiken om een stukje rust en focus te krijgen. Dan laat je het een kind die nu moeite heeft en hier veel baat bij kan hebben toch niet tegen deze problemen aanlopen.

Juist voor opleiding is het zo belangrijk om de rust te vinden en dat kan je beter met ritalin doen dan met coke of iets dergelijks (in de toekomst) Zeker ook omdat dit een schoon product is in tegenstelling tot wat je op straat koopt.o
[quote]soulmate82 schreef op 04 december 2011 @ 23:16:

Godver de godver, effe gal spuien..elke debiel die geen add heeft of adhd en denkt te weten wat het effect is voor patienten met deze diagnose wil ik hierbij de mond snoeren om maar enig advies te verstrekken hierover. Want je weet gewoonweg niet wat het is. Ik 29 met pas 4 jaar lang diagnose kan je vertellen dat het om het kind/patient gaat. En dat ik nog steeds haat heb jegens al die mensen die mijn ouders ervan hebben weerhouden om mij niet eerder te laten diagnostiseren.

Pfff moest effe kwijt.

Iemand die al niet normaal kan reageren, neem ik niet serieus..
quote:jo12345 schreef op 04 december 2011 @ 23:37:

[...]

Hey, persoonlijk vond ik ritalin een heel stuk heftiger als de gemiddelde coke. Maar ik ben het met je eens dat je beter ritalin kunt gebruiken dan wat dan ook je op straat kunt kopen.

Maar waar het mij om gaat is dat als je het maar enigzins kunt vermijden, je allebei niet aan kinderen moet geven. Zij kunnen niet zelf beslissen,

In echt hele extreme gevallen is het misschien een oplossing.

Maar het kan nooit gezond zijn op de lange duur.

Jij denkt een beetje zwart/wit, je kan het ook alleen op school gebruiken en niet in het weekend of gewoon thuis?

Er is een deel persoonlijkheid, en soms zou je dat best willen onderdrukken.
quote:jo12345 schreef op 04 december 2011 @ 23:37:

[...]

Hey, persoonlijk vond ik ritalin een heel stuk heftiger als de gemiddelde coke. Maar ik ben het met je eens dat je beter ritalin kunt gebruiken dan wat dan ook je op straat kunt kopen.

Maar waar het mij om gaat is dat als je het maar enigzins kunt vermijden, je allebei niet aan kinderen moet geven. Zij kunnen niet zelf beslissen,

In echt hele extreme gevallen is het misschien een oplossing.

Maar het kan nooit gezond zijn op de lange duur.

Maar wat denk je nu Jo? Dat ouders dit zo maar even aan hun kinderen gaan geven? Wil je weten hoe vreselijk moeilijk het is om deze beslissing voor je kind te moeten maken? Aan de andere kant, wil je weten hoe moeilijk het is om je kind elke dag als een geslagen hond de klas uit te zien komen? Ik vind het vergelijk van speed, coke of wat voor (pret)drug dan ook in dit geval van de zotte! Ten eerste geef je ouders als TO, die hier wellicht gevoelig voor zijn, het gevoel dat ze hun kind drugsverslaafd maken, en daarnaast heb je kennelijk totaal geen idee hoe de begeleiding werkt. Een recept krijg je voor de duur van een jaar. Vervolgens wordt, omdat kinderen vaak in de loop der jaren hun eigen valkuilen leren omzeilen, 1x per jaar de dosis bijgesteld naar beneden. Kinderen krijgen niet langer dan nodig de medicatie en krijgen die ook niet vaker dan nodig. In de meeste gevallen krijgen ze dit alleen voor de uren dat ze op school zijn, dus niet op (bijv.) woensdagmiddag, weekenden en schoolvakanties.

Ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt dat geen enkele goede ouder zomaar Ritalin aan hun kind zal geven. De kinderen die Ritalin gebruiken, hebben vaak al een (lijdens)weg achter de rug en de ouders weten uiteindelijk heus wel wat het beste is, die snappen heus wel dat we het hier niet over Tictacs hebben.

Oh, en by the way, mijn zoon is absoluut geen 'extreem geval'. Maar ook 'gewone gevallen' kunnen het kennelijk erg moeilijk hebben.
Er worden een hoop goede tips gegeven hier, ik zou zelf sowieso ook hulp inschakelen.

Belangrijk is wel om te weten is wel dat psychiaters vaak eerst ritalin voor zullen schrijven, terwijl mijn ervaring is dat ritalin beter werkt bij adhd'ers dan bij add'ers. De laatste groep heeft vaak ook baat bij concerta en kan soms juist heel heftig op ritalin reageren. Ik heb zelf ADD en kan erg slecht tegen ritalin. Daarnaast ken ik veel mensen met ADHD en ADD vandaar dat ik ook tot een bepaald denkbeeld m.b.t. Ritalin en Concerta gekomen ben. Uiteraard ben ik geen arts of wetenschapper, ik wil je alleen mijn eigen ervaring en idee meegeven.

Concerta en begeleiding hebben mij enorm geholpen en daar ben ik nog altijd blij om. Overigens slik ik nu al enkele jaren geen medicatie meer.

Succes!
?
@Liezebetje

Wat was de reden voor jou om te stoppen met medicatie? Heb je begeleiding gehad om jouw handelen en leren concentreren zonder medicatie aan te kunnen? \Was het moeilijk?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik gooi er dan ook maar een ervaringsverhaal in.

Psych geeft zoon met diagnose ADD de optie om in de zomervakantie een rustperiode in zijn medicatie (concerta) te nemen.

Reactie zoon (13):

'Alsjeblieft niet het gaat eindelijk lekker met me'.

Ik bepaal als ouder hierin dus niets. Zoon spreekt met psych en ik zit hierbij. Zoon geeft aan dat hij wel draait bij zijn medicatie. Zoon heeft te leven met zichzelf wat ik/wij er ook van zouden willen/kunnen denken.

Ik vind het soms een lastige kwestie maar zo gebeurt het hier wel
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Elzen, Hier ook ADHDer, heb nu ritalin en welbutrin.

Denk dat haar psychiater goede voorlichting moet geven en kan checken hoe het met je dochter gaat.

Op zich is ritalin kortwerkend en kun je ook zo stoppen als het niet werkt voor je dochter.

Voor kinderen word meestal concerta gegeven.
Straks blijken mijn statiegeld flessen.... De enige stabiele valuta te zijn!
Ik slik zelf ook sinds twee jaar ritalin / concerta. Ik ben eind twintig, ben cum laude afgestudeerd. En dat allemaal zonder diagnose.(die kwam daarna pas)

Op het eerste gezicht lijkt er niks aan de hand. Maar ik was na 25 jaar kapot. Ondanks de cijfers had ik altijd last van mijn concentratie. Bij het schrijven van mijn scriptie heb ik me vastgebonden aan m'n bureau, zo ten einde raad was ik. 25 jaar lang heb ik gedacht dat ik gek was. Ik was wel slim, maar vergat bij wijze van spreken mijn tanden te poetsen.

25 jaar lang heb ik me dom gevoeld en gedacht dat ik constant achter de feiten aanliep. Heb ik gedweild met de kraan open zonder te weten waar de kraan zat.

Op dit moment heb ik enorm veel baat gehad bij begeleiding en medicatie. Snap eindelijk wat normaal is en kan daarop anticiperen. Milder voor mezelf zijn.

Met de ADHD kan ik omgaan. Maar ik vecht nog steeds tegen de effecten van 25 jaar lang vechten en negatieve denkpatronen ontwikkelen.

Als ik een kind die 25 jaar zou kunnen besparen: graag.

Therapie, trainingen en een goed gestructureerde thuisbasis kunnen daarbij helpen. Medicatie kan ervoor zorgen dat er rust is om nieuwe vaardigheden op te pikken. Als een kind op jonge leeftijd die vaardigheden kan leren, heeft het later minder of geen medicinale ondersteuning meer nodig.

Mijn ouders hebben zich de laatste jaren enorm schuldig gevoeld. Zij geloofden namelijk ook de vooroordelen rondom ad(h)d en medicatie. En hebben daarom nooit het traject echt ingezet met me. Dat vind ik heel naar voor ze.
@conundrum

Ik gebruik concerta, soms aangevuld met ritalin. En de laatste maand even alleen ritalin.

Wbt concerta: FBTO had dit afgelopen jaar in het pakket zitten. Weet niet of dit komend jaar ook het geval is. Scheelde een paar tientjes in de maand met andere aanbieders.
De Amersfoortse vergoedt concerta in het pakker 'Optimaal' voor 500 euro op jaarbasis.
Mijn psyg stuurt over de post naar iedereen wie wat denkt!

Maar nog even vanuit bed:

Ik dacht ook dat ik gek was!

Maar nu doe ik cursussen en ben ik ervan overtuigd als ik eerder een diagnose had dat ik hoger was geschoolt en meer had bereikt op dit moment.
[quote][message=10603079,noline]raccoon schreef op 04

Iemand die al niet normaal kan reageren, neem ik niet serieus..[/quote]

Iemand die (zoveel) frustratie kan voelen omdat zij/hij zich niet erkend heeft gevoeld, neem ik juist serieus.
@enn

Mag ik vragen hoeveel je daarvoor betaald? Ik betaal nu 104¤ per maand.
Ik betaal meer Banaanaapje. Ik heb daar idd niet over nagedacht. Dat zal het verschil wel maken.
Ik moet voor dit jaar nog op onderzoek, maar vorig jaar vond ik ook een hoop verzekeraars die voor 20¤ extra tot 250¤ extra vergoeden, ook concerta. Maar wacht.. 20 x 12 = 240... Voor dat tientje ga ik niet moeilijk doen met voorschieten en declareren.
Hier eigenlijk net als Banaanaap. Heb me al die jaren staande kunnen houden.

Heb het afgelopen jaar heel moeilijk gehad met verwerken dat ik

'gewoon' adhd heb wat goed begeleid kan worden en wat er allemaal mis is gegaan door de adhd. Nog loop ik tegen oordelen op: "jij hebt toch geen adhd? Iedereen piekert wel eens". Kan het maar niet aan het verstand brengen van die mensen dat wat voor hun weleens al heel lastig is, maar als je gedachtes 24 uur per dag doorgaan je dood en doodop maakt. Dan zeggen ze: je moet gewoon relaxen en iets leuks gaan doen en leren ontspannen

Dan heb ik het idd nog niet eens over het feit dat je weet dat je eigenlijk heel veel kan maar dat veel belemmert wordt door je hersenpan die niet meewerkt in je mogelijkheden.

Afgelopen jaar heb ik begeleiding gehad (heel waardevol, veel geleerd) maar de ingesleten patronen en overlevingsstrategie komt in lastige momenten van ziek/moe/gebeurtenissen in het leven (positief of negatief) toch weer volop terug.

Ik denk dat TO er echt goed aan doet om naar een psychiater te gaan voor diagnose, begeleiding en evt medicatie van haar dochter.

Een collega van mij is na een paar jaar trouwens gestopt met riatlin. Zij heeft structuur kunnen aanbrengen in haar leven waardoor ze niet meer zo hard uit balans raakt als er iets gebeurd, mede dankzij de begeleiding die ze heeft gekregen en haar geduldige en lieve partner.

Ik zit in een collectieve verzekering bij mijn werkgever die concerta niet vergoed. Moet eens mijn licht gaan opsteken bij de door jullie genoemde verzekeringen.
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
@Enn

Ik ben gestopt omdat ik een eigenwijze drol ben. Ik wilde weten of ik zonder kon. Aangezien ik mijn leven na een zeer stormachtige periode eindelijk in wat rustiger vaarwater had durfde ik het wel aan.

Medicatie is belangrijk omdat het je enorm kan helpen. Als je volwassen wordt en eigen structuren en routine's op kunt zetten binnen een stabiel leven.. Dan leef ik toch liever zonder pilletje dan met. En als het me teveel zou worden ben ik zo weer terug.

Ik heb nog steeds contacten zoals een AD(H)D-cafe waar ik heen ga. Door hier af en toe te zijn en te praten, te herkennen en daarmee erkennen blijf ik me bewust van mijn valkuilen en de ADD. Je komt er nooit vanaf maar je kunt er prima mee leven. In mijn geval ben ik nu zelfstandig en heb ik rust, mede door medicatie en trainingen vooraf.
"je staande kunnen houden"

Had het niet beter kunnen verwoorden.
Eigenlijk bedoel ik wat laRouge zegt over haar collega.

En ja, ook ik dacht vroeger dat ik gek was. Gottegot, wat kan een mens zich kapot-denken. Ik kon ook nooit slapen, lag maar te malen en te malen.. Overigen was mijn zelfhulp op die momenten geen lijntje maar juist een fles port. Lekker al het licht uit in je kop.

Dat doe ik gelukkig ook al een paar jaar niet meer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven