Dochter onzeker, te dun?

zaterdag 14 december 2019 om 17:21
Mijn dochter is 13 en dat is een leeftijd waarop veel pubers onzeker zijn. Maar er wordt tijdens gym regelmatig door klasgenootjes gezegd dat ze zo dun is en ze zegt dat ook tegen mij. Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima. Ik merk dat ik het lastig vind om haar onzekerheid weg te nemen. Iemand tips? Ik kan me niet voorstellen dat zij nou zo'n uitzondering is.

zaterdag 14 december 2019 om 21:03
zaterdag 14 december 2019 om 22:08

zaterdag 14 december 2019 om 22:28
Ik kan er niks aan doen, maar dat vind ik nou zo ontzettend lief. Die mooie jonge meiden vergelijken met veulens. Als ik dan aan mijn eigen dochter van 13 denk, met inderdaad die lange dunne armen en benen, zo dartel nog. Prachtig!!

zaterdag 14 december 2019 om 22:32
Wat naar zeg, dat lijkt me nou net helemaal niet de bedoeling en is niet wat ik haar mee wil geven. Ik wil haar juist meegeven dat iedereen anders is en dat dat prima is. En dat ze vooral trots mag zijn op wie ze is.Malinois schreef: ↑14-12-2019 21:03Ach, als je hier leest zijn die puberopmerkingen gewoon een voorloper van hoe mensen, met andere vrouwen voorop, de rest van haar leven zullen oordelen over haar lijf. Maar dan is dus de truc om haar te leren om mensen met een ander lijf te bashen, dan is alles weer ik evenwicht

zaterdag 14 december 2019 om 23:04
Klinkt alsof jouw dochter een mooi figuurtje heeft en dat haar vriendin meer petite is. Dat verschil kan makkelijk blijven bestaan als ze volwassen zijn.MinkeDeWit schreef: ↑14-12-2019 22:50Er zijn gewoon grote verschillen op die leeftijd. Mijn dochter is 14, 1,69 m en 59 kilo. Haar beste vriendin is 1,60 en nog geen 45 kilo. Mijn dochter is echt niet dik, niet eens stevig, heeft zelfs nog sprietige armen en benen, maar wel een ruime D-cup.

zaterdag 14 december 2019 om 23:10
Ik hoop voor het vriendinnetje dat ze nog wel heupen en borsten krijgt, en voor mijn dochter dat het bij haar snel stopt met groeien

zaterdag 14 december 2019 om 23:40
Mijn zoon is 12, weegt ook 46 kilo en is 1.73. En is daar ook onzeker over. Over zijn lengte, over zijn gewicht. En volgens mij niet eens omdat hij er opmerkingen over krijgt. In de puberteit zijn veel kinderen nou eenmaal onzeker over zaken die afwijken van het “normale”. Te klein, te lang, te dik, te dun. Te grote neus, pukkels enz.
Het ene kind is ook gevoeliger voor de mening van zijn of haar omgeving dan het andere kind. Of in het geval van mijn zoon, over hoe hij denkt dat anderen over hem denken. Het zit vooral in hemzelf. En als ouder kun je alleen maar proberen te helpen relativeren, complimenten geven. Ik was zelf ook een dunne spriet, maar ben daar nooit mee gepest. Ik heb me er heus wel eens onzeker over gevoeld, maar niet in die mate van mijn zoon.
Qua gezondheid is er ieder geval niks mis met jouw dochter of mijn zoon. Gezond BMI, al zit mijn zoon aardig op de grens. Hij is zelden tot nooit ziek, sport veel. Top conditie. Hij is geen grote eter, maar ik zie nog geen reden tot zorgen. Over een paar jaar is hij uitgegroeid en krijgt hij vanzelf meer vlees op zijn botten.
En van een kilo spier weegt zwaarder dan vet, dus dan is zij nog dunner dan iemand met meer vet slaat nergens op. Je hebt (zeker als kind) echt niet zomaar een kilo meer spier dan een ander. Daar moet je aardig voor in de gewichten hangen. Jouw dochter heeft waarschijnlijk een smalle bouw, dan is haar gewicht gewoon passend bij haar bouw.
Het ene kind is ook gevoeliger voor de mening van zijn of haar omgeving dan het andere kind. Of in het geval van mijn zoon, over hoe hij denkt dat anderen over hem denken. Het zit vooral in hemzelf. En als ouder kun je alleen maar proberen te helpen relativeren, complimenten geven. Ik was zelf ook een dunne spriet, maar ben daar nooit mee gepest. Ik heb me er heus wel eens onzeker over gevoeld, maar niet in die mate van mijn zoon.
Qua gezondheid is er ieder geval niks mis met jouw dochter of mijn zoon. Gezond BMI, al zit mijn zoon aardig op de grens. Hij is zelden tot nooit ziek, sport veel. Top conditie. Hij is geen grote eter, maar ik zie nog geen reden tot zorgen. Over een paar jaar is hij uitgegroeid en krijgt hij vanzelf meer vlees op zijn botten.
En van een kilo spier weegt zwaarder dan vet, dus dan is zij nog dunner dan iemand met meer vet slaat nergens op. Je hebt (zeker als kind) echt niet zomaar een kilo meer spier dan een ander. Daar moet je aardig voor in de gewichten hangen. Jouw dochter heeft waarschijnlijk een smalle bouw, dan is haar gewicht gewoon passend bij haar bouw.

zondag 15 december 2019 om 01:12
Dat stukje was ook niet serieus. Cynisme of sarcasme. Kies er een.

zondag 15 december 2019 om 01:17
het zijn KINDEREN. Waarom worden ze geobjectiveerd tot figuurtjes? Kom op dames leer je dochter dat vrouw zijn gaat over innerlijke kracht en niet over figuurtjes. Figuurtjes zijn een mannengedachte. Ze geven de ‘neukbaarheid’ aan van de betreffende meisjes en vrouwen ga daar niet in mee

zondag 15 december 2019 om 02:05
Tot mijn twaalfde was ik eng mager, werd ik ook altijd mee gepest. Baalde dus enorm van mijn figuur. Toen ik ging puberen kreeg ik ineens wel grote borsten, terwijl ik eerst nog heel mager bleef. Vond ik ook stom omdat ik niet in verhouding was, en ook als enige van de klas echt al borsten had. Toen ik meer andere vormen kreeg en wat gezond vet (gewoon een super gezonde en mooie maat 36) was het weer niet goed vond ik, want nu was ik te mollig.
Door de jaren heen ben ik nog wat meer vormen en ‘vet’ gaan krijgen en nu (inmiddels 21) heb ik een figuur met maat 38 waar ik hartstikke tevreden mee ben.
Pubers zijn nooit tevreden met hun lichaam. Verandert ook zoveel. Heeft echt tijd nodig, met mijn volwassenheid kwam ook meer zelf waardering.
Door de jaren heen ben ik nog wat meer vormen en ‘vet’ gaan krijgen en nu (inmiddels 21) heb ik een figuur met maat 38 waar ik hartstikke tevreden mee ben.
Pubers zijn nooit tevreden met hun lichaam. Verandert ook zoveel. Heeft echt tijd nodig, met mijn volwassenheid kwam ook meer zelf waardering.
zondag 15 december 2019 om 03:00
Fijn dat jij het zegt. Echt vre-se-lijk storend en belachelijk.Malinois schreef: ↑14-12-2019 18:11Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....
TO, de belangrijkste tip is blijven benadrukken dat je dochter goed is zoals ze is en dat dat losstaat van haar uiterlijk. Ga haar vooral niet leren dat "het wel jaloezie zal zijn" (maar gelukkig lijk je dat ook niet te denken).

zondag 15 december 2019 om 09:18
Malinois schreef: ↑14-12-2019 18:11Sowieso bizar dat een pubermeisje onzeker is en de volwassenen over elkaar heen buitelen om te roepen ‘godzijdank is ze niet dík!’ Alsof ze dan vanzelfsprekend wél onzeker moest zijn. En beginnen over jaloezie van die vermeende dikke meisjes. Hoe geef ik een nieuwe generatie vrouwen een verstoord lichaamsbeeld mee zeg....
En dan dingen schrijven over kift en jaloezie. Te dom.
zondag 15 december 2019 om 09:44

zondag 15 december 2019 om 10:07
Ja. QFT.S-Meds schreef: ↑15-12-2019 01:17het zijn KINDEREN. Waarom worden ze geobjectiveerd tot figuurtjes? Kom op dames leer je dochter dat vrouw zijn gaat over innerlijke kracht en niet over figuurtjes. Figuurtjes zijn een mannengedachte. Ze geven de ‘neukbaarheid’ aan van de betreffende meisjes en vrouwen ga daar niet in mee

zondag 15 december 2019 om 10:17
OH, ik had het woord figuurtjes niet moeten gebruiken want objectivering. Oftewel hoe kan je een post helemaal uit zijn verband rukken.S-Meds schreef: ↑15-12-2019 01:17het zijn KINDEREN. Waarom worden ze geobjectiveerd tot figuurtjes? Kom op dames leer je dochter dat vrouw zijn gaat over innerlijke kracht en niet over figuurtjes. Figuurtjes zijn een mannengedachte. Ze geven de ‘neukbaarheid’ aan van de betreffende meisjes en vrouwen ga daar niet in mee

zondag 15 december 2019 om 10:23

zondag 15 december 2019 om 10:26
PreciesBetty_Slocombe schreef: ↑15-12-2019 10:23Nou ja, inderdaad. Het roept vragen op waarom je dit topic geopend hebt. Het figuurtje van je dochter is irrelevant.

zondag 15 december 2019 om 10:32
nou nee. het woord en je topic geven precies aan waarom jouw dochter onzeker is. De maatschappij en zelfs haar moeder vinden haar looks belangrijker dan al het andere

zondag 15 december 2019 om 10:32
Zie mijn OPBetty_Slocombe schreef: ↑15-12-2019 10:29Nee, dat denk ik niet. Ik vraag me echt af waarom je dit topic geopend hebt.

zondag 15 december 2019 om 10:34
ja. je dochter is onzeker zeg je en dan zeg je:
Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima.
Dus jij gaat er in mee dat haar zekerheid danwel haar onzekerheid bepaald worden door uiterlijk

zondag 15 december 2019 om 10:36
Jeetje... Mijn dochter is een geweldige meid zoals ze is, en ik ben haar moeder en hou van haar zoals ze is. Ze mag er zijn zoals ze is. Jouw opmerking slaat nergens op.