Dochter onzeker, te dun?

zaterdag 14 december 2019 om 17:21
Mijn dochter is 13 en dat is een leeftijd waarop veel pubers onzeker zijn. Maar er wordt tijdens gym regelmatig door klasgenootjes gezegd dat ze zo dun is en ze zegt dat ook tegen mij. Mijn dochter is 166 cm lang en weegt 46 kilo, ziet er gezond uit, is zelden ziek, sportief en is mooi slank met al de nodige vormen. Draagt maat 34 of 36. In mijn ogen is dat helemaal prima. Ik merk dat ik het lastig vind om haar onzekerheid weg te nemen. Iemand tips? Ik kan me niet voorstellen dat zij nou zo'n uitzondering is.

zaterdag 14 december 2019 om 17:24
Toch benadrukken dat iedereen van nature nou eenmaal een andere bouw heeft. En sowieso dat ze nog in ontwikkeling is. Maar verder hoort die onzekerheid er gewoon bij. En dat soort opmerkingen helaas ook.
Ik fietste gisteren ook achter een sprietje met enorme rugzak die uit school kwam. Zo smal nog, als ze niet op een middelbare schoolroute fietste zou ik gedacht hebben dat ze op de basisschool zat. Maar de onderlinge verschillen zijn op die leeftijd nog heel groot.
Ik fietste gisteren ook achter een sprietje met enorme rugzak die uit school kwam. Zo smal nog, als ze niet op een middelbare schoolroute fietste zou ik gedacht hebben dat ze op de basisschool zat. Maar de onderlinge verschillen zijn op die leeftijd nog heel groot.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 14-12-2019 17:26
39.67% gewijzigd
zaterdag 14 december 2019 om 17:25
Het klinkt of ik mezelf hoor omschrijven als 13-jarige. Ook ik kreeg regelmatig te horen dat ik te dun was, en gym was hierbij een speciaal dieptepunt. En ik droeg ook maar 34/36, al was ik wat langer. Wat er bij mij op school vooral speelde was jaloezie. Leeftijdsgenootjes werden rond deze leeftijd wat steviger, ik bleef slank.
Vooral niet teveel aandacht aan geven!
Vooral niet teveel aandacht aan geven!
zaterdag 14 december 2019 om 17:27
Het Voedingscentrum zegt over 13 jaar, 1.66 en 46 kilo:
"Je BMI is 16.7
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten. Eet gezond en beweeg minstens een uur per dag."
Ze is niet te dun, maar misschien gewoon toevallig de slankste van de klas. Dat wil helemaal niet per se zeggen dat die anderen dan "dus" overgewicht hebben, zoals hierboven wordt gesuggereerd. Die anderen kunnen net zo goed een gezond gewicht hebben.
"Je BMI is 16.7
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten. Eet gezond en beweeg minstens een uur per dag."
Ze is niet te dun, maar misschien gewoon toevallig de slankste van de klas. Dat wil helemaal niet per se zeggen dat die anderen dan "dus" overgewicht hebben, zoals hierboven wordt gesuggereerd. Die anderen kunnen net zo goed een gezond gewicht hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 14 december 2019 om 17:30
Ik was nog dunner en werd er ook mee gepest. Mensen dachten zelfs dat ik anorexia had, ik at minimaal 12 boterhammen per dag, mijn vriendinnen wisten dat. Maar hun ouders of kennissen vroegen zich of of ik niet ziek was.
Ik vond het vreselijk.
Als ik foto’s van mezelf terug zie was ik inderdaad dun maar niet eng mager. En ik ben er nu echt blij mee, ik ben nog steeds slank, kan eten wat ik wil en heb wel wat rondingen.
Vertel je dochter dat ze prachtig is, dat de een wat zwaarder is of eerder rijp dan de ander.
Is ze al ongesteld geweest? Ik werd dat ook pas op mijn 15e. Borsten kwamen een beetje later op gang.
En tegenwoordig zoveel leuke kleding voor slanke meiden!
Ik vond het vreselijk.
Als ik foto’s van mezelf terug zie was ik inderdaad dun maar niet eng mager. En ik ben er nu echt blij mee, ik ben nog steeds slank, kan eten wat ik wil en heb wel wat rondingen.
Vertel je dochter dat ze prachtig is, dat de een wat zwaarder is of eerder rijp dan de ander.
Is ze al ongesteld geweest? Ik werd dat ook pas op mijn 15e. Borsten kwamen een beetje later op gang.
En tegenwoordig zoveel leuke kleding voor slanke meiden!

zaterdag 14 december 2019 om 17:34
Mijn dochter is van dezelfde leeftijd en ook echt dun. Maar goed, zij zit ook echt tegen ondergewicht aan en de huisarts vond dat zorgelijk. Ze kwakkelt weleens met haar weerstand namelijk. Maar ze is er totaal niet onzeker over geloof ik. Het is eerder een gezondheidsding dan een uiterlijk ding. Ik geloof ook niet dat het erg onderwerp van gesprek is. Ze is een kop kleiner dan veel klasgenootjes en een stuk dunner. Komt wel goed straks qua lengte en als ze op haar vader lijkt qua gewicht pas als ze ruimschoots volwassen is

zaterdag 14 december 2019 om 17:34
Ik kreeg dat als puber ook altijd naar m’n hoofd. ‘Jezus, wat ben jij dun!’ Ik had gelukkig door dat het niet negatief bedoeld was en uit een soort frustratie en onzekerheid kwam van de wat ‘rijpere en vollere’ meiden. Ik zei dan ook altijd zoiets als ‘dank je, ik doe er niets bijzonders voor!’. Heb me er dan ook nooit onzeker onder gevoeld. Hopelijk lukt het je dochter ook om er op die manier naar te kijken.

zaterdag 14 december 2019 om 17:39
Overigens zie ik dat overgewicht echt niet terug in de klassen van mijn koters. Misschien 1 of 2 dikke kinderen en de rest is normaal van mager tot iets steviger. Maar op deze leeftijd is er wel een enorm verschil tussen al zowat uitgegroeid en al ongesteld met een volwassen lijf of nog voor de groeispurt, niet ongesteld en geen bh nodig. Dat is lastig, zowel voor de meiden die al 1.74 zijn met flinke borsten en heupen als voor de sprietjes van 1.60 die nog niet echt ontwikkeld zijn.

zaterdag 14 december 2019 om 17:44

zaterdag 14 december 2019 om 17:47
Mijn dochter weegt iets minder en is iets korter en de dokter vond het niet grappig zeg maar. Die deed toch wel even haar anorexia uitvraag lijstje.Gatekeeper* schreef: ↑14-12-2019 17:45Ik weet niet hoe haar verhoudingen zijn, maar ik met 1,63 en 50 kilo was echt een potlood, 46 kilo en 1,66 denk ik oei dat neigt naar mager.

zaterdag 14 december 2019 om 17:48
Er staat toch niet dat ze ermee gepest wordt?
Als ik de pubers om me heen zie zijn ze nogal van ‘oh wat ben jij láng/klein/dun/wat heb je lang haar/stijl haar enz. En ze zijn allemaal jaloers op elkaar, de groten op de kleintjes en de wat vollere meiden op de sprietjes en de sprietjes op de wat vollere dames.
zaterdag 14 december 2019 om 17:57
zaterdag 14 december 2019 om 18:02
Als ze dikker zou zijn, zat het vet op de verkeerde plaatsen. Of dan was er iets met haar gezicht, te grote neus, teveel pukkels.
Pubers zijn onzeker. Blijven bouwen aan haar zelfbeeld en zelfvertrouwen. Niemand is perfect. Ook op dunne meisjes worden ze verliefd.
Lijkt ze op jou qua lichaamsbouw?

zaterdag 14 december 2019 om 18:07
Malinois schreef: ↑14-12-2019 17:39Overigens zie ik dat overgewicht echt niet terug in de klassen van mijn koters. Misschien 1 of 2 dikke kinderen en de rest is normaal van mager tot iets steviger. Maar op deze leeftijd is er wel een enorm verschil tussen al zowat uitgegroeid en al ongesteld met een volwassen lijf of nog voor de groeispurt, niet ongesteld en geen bh nodig. Dat is lastig, zowel voor de meiden die al 1.74 zijn met flinke borsten en heupen als voor de sprietjes van 1.60 die nog niet echt ontwikkeld zijn.
Hier ook niet. Verbaast me dat het zo snel geschreven wordt in dit soort topics.