Door school verdacht van kindermishandeling

22-05-2025 23:35 160 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar ik moet dit kwijt. Misschien herkennen sommigen van jullie zich hierin, misschien kan iemand me helpen of gewoon even luisteren. Want ik voel me verscheurd.

Wij zijn ouders van drie jonge kinderen. Onze oudste twee (4 en 5 jaar) zitten op de basisschool en BSO van een Integraal Kindcentrum (IKC), waar ook onze jongste van 1 op de crèche zit. Alles onder één dak, één organisatie.We komen daar al jaren. Altijd betrokken, bereikbaar, vriendelijk. Ik dacht echt dat we gezien werden als een warm gezin. We hadden goed contact met de medewerkers. Onze kinderen gaan er met plezier heen. Tenminste, dat dachten we.

Tot die ene dag.

Ik werd gebeld of ik meteen naar school kon komen. Toen ik binnenkwam, zaten daar de directrice en de zorgcoördinator. Geen warm welkom. Geen geruststelling. Alleen spanning. Ze zeiden dat onze dochter van 4 op de BSO iets had gezegd wat hen zorgen baarde. Dat ze niet mocht huilen thuis. Dat papa en mama boos werden. Dat ze op haar kamer werd gezet.

Ik zat daar volledig in shock. Huilend. Niet begrijpend waar dit vandaan kwam. Want dit is gewoon níet waar. En het bleef niet bij die uitspraken. Ze zeiden dat onze oudste dochter – 5 jaar – die dingen bevestigd had. Dat er ook gesproken was over slaan, knijpen, schoppen, geen eten of drinken geven. Dingen die we nooit zouden doen.

Ik kon alleen maar zeggen: “Wat? Dit klopt niet. Dit is niet wie wij zijn. Dit is niet wat er thuis gebeurt.”

Maar het leek alsof dat er niet meer toe deed.

Wat ik later pas hoorde van Veilig Thuis, is dat er in twee aparte gesprekken met onze dochters dingen zijn gezegd. Op 9 mei werd gezegd dat ze niet mochten huilen, dat we boos zouden worden. Op 15 mei kwam ineens dat verhaal over slaan, schoppen, knijpen. Allebei de keren was alleen een BSO-medewerker met onze kinderen in gesprek — geen deskundige, geen getrainde professional, gewoon een medewerker. En beide keren zijn die uitspraken zonder enige context of achtergrond geïnterpreteerd als feit.

Niemand heeft ons eerst gebeld. Niemand heeft ons gevraagd: “Wat speelt er thuis? Kunnen we even praten?” Nee. Er werd meteen een intern crisisteam opgeroepen. Veilig Thuis werd gebeld. En wat het meest pijn doet: op het moment dat ik op school kwam, was al besloten dat er een melding zou komen. Ze wilden zelfs kijken of onze kinderen mee naar huis mochten. Ze twijfelden of onze kinderen veilig bij ons waren.

Wij zijn meteen open geweest. Hebben direct meegewerkt met Veilig Thuis. Diezelfde middag nog zijn we gehoord, en diezelfde dag nog is de melding gesloten. Niet vanwege een vormfout of tijdsdruk, maar omdat er simpelweg geen reden was om ons te verdenken van kindermishandeling. De medewerker van Veilig Thuis zei letterlijk: “Er is geen enkele zorg over het welzijn van jullie kinderen.” Maar het kwaad was al geschied.

Wat mij nu zo verscheurt: ik moet mijn kinderen elke dag brengen naar een plek waar mensen, die ik dacht dat mij kenden, het ergste over ons dachten. Die één gesprek met een jong kind zwaarder wogen dan jaren van liefde, betrokkenheid, openheid en goed contact. Die niet eerst naar óns kwamen, maar direct kozen voor het zwaarste middel: een melding.

Er is ons nooit verteld wat er precies gezegd is in die gesprekken. Wie wat zei. Wat de medewerker vroeg. Of zij misschien gestuurd hebben. Of iets invulden. Wat als mijn kinderen antwoorden gaven op leidende vragen? Wat als het allemaal toch niet zo letterlijk was bedoeld, zoals kinderen wel vaker doen?

En nu? Nu is het stil.

Geen bericht van school. Geen check-in. Geen sorry. Geen empathie. De zorgcoördinator heeft me zelfs in de gang gezien, keek me niet aan, zei niks. Alsof ik lucht ben. Alsof wij die mensen niet meer zijn die jaren met liefde onze kinderen aan hen toevertrouwden.

Het vertrouwen is kapot. Het gevoel van veiligheid weg. En ik weet niet hoe we hier nog op een normale manier moeten blijven komen. Hoe we onze kinderen moeten brengen naar mensen die dachten dat wij gevaarlijk voor ze waren.

Wat wij willen?

Erkenning. Excuses. Een manier om onze eer en naam te herstellen. En een gesprek over hoe we verder moeten. Want dit laat diepe littekens achter. Niet alleen in ons vertrouwen in de school, maar ook in hoe we kijken naar instanties, naar wat er gebeurt als iemand denkt iets gehoord te hebben.
Als je beter had gelezen, had je gezien dat ik hier al op terug kwam.

Verder vind ik Minik jouw reacties enorm heftig. Alsof school alleen maar alles fout gedaan heeft. Uit het verhaal van TO blijkt dit helemaal nog niet.
Het feit dat ze niet weet wat er besproken is, zorgt ervoor dat ze hier nog geen gegronde mening over kan hebben (context/suggestieve vragen).
Het feit dat een bso medewerker meteen ongeschikt verklaard wordt om een melding in gang te zetten, zegt toch ook iets. Zei zijn ook verplicht te signaleren en eventueel stappen ondernemen.
Minik schreef:
24-05-2025 07:38
In die vergelijking is de actie van de school vergelijkbaar met iemand aanhouden en meenemen naar het politiebureau omdat kind zegt dat hij zonder licht op de fiets gereden heeft in het donker. Buiten proportie en niet conform de regelgeving om op deze manier te handelen.
Ze zijn niet bij wijze van meegenomen naar het bureau. Er is vrij weinig gebeurd. Ouders zijn niet beschuldigd, er is een onderzoek geweest. En het allerbelangrijkste, de kinderen gaan (toch?) nog steeds met evenveel plezier naar school. Want daar gaat het hier toch om, om de kinderen? Er is voor die kinderen niks verpest toch? Doe nu niet alsof de kinderen uit huis zijn geplaatst, uren in een verhoorkamer hebben gezeten enz. Ik snap dat je je kapot schrikt als je zo een gesprek hebt, bij VT denk je gelijk aan uithuisplaatsing, dat moet je wel verwerken. Ga in gesprek met school zodat je elkaar weer goedemorgen kan zeggen, dat kan hierbij helpen.

Ga in gesprek met school, ga met school uitzoeken waarom ze dit vertellen. Misschien maken ze dit mee als ze bij vriendjes spelen. Misschien ervaren ze dingen zo, terwijl jullie het allemaal niet zo bedoelen. Richt je aandacht op je kind, samen met school. Dat is het best voor jou en je kind en daar gaat het toch om?
Gerbera88 schreef:
24-05-2025 07:43
Als je beter had gelezen, had je gezien dat ik hier al op terug kwam.

Verder vind ik Minik jouw reacties enorm heftig. Alsof school alleen maar alles fout gedaan heeft. Uit het verhaal van TO blijkt dit helemaal nog niet.
Het feit dat ze niet weet wat er besproken is, zorgt ervoor dat ze hier nog geen gegronde mening over kan hebben (context/suggestieve vragen).
Het feit dat een bso medewerker meteen ongeschikt verklaard wordt om een melding in gang te zetten, zegt toch ook iets. Zei zijn ook verplicht te signaleren en eventueel stappen ondernemen.

En bso-medewerker moet zich ook houden aan de meldcode en is daardoor ongeschikt om zelfstandig die melding in gang te zetten.

De school waar ik werk heeft enige tijd geleden een melding gedaan en dat kan dus een leerkracht volgens de meldcode niet op eigen initiatief. Daar waren directie, vertrouwenspersoon en leerkracht bij betrokken. Ook nog iemand van het bestuursbureau.

Je moet de procedure heel precies volgen om ouders en kind(eren) een ongegronde melding te besparen. En je moet daarnaast de procedure precies volgen om te voorkomen dat er niet inbegrepen kan worden omdat de procedure niet volgens de afspraken is doorlopen.
Sonne schreef:
24-05-2025 07:22
Wow. De verantwoordelijkheid verleggen noem je dat.
School heeft de melding gedaan he. En komen er vervolgens niet op terug. Ze kunnen ook gewoon met TO in gesprek gaan als professionele organisatie, uitleg geven, proberen de band te herstellen. Maar volgens jou is dat aan TO en is ze daarbij dan ook nog verantwoordelijk voor toekomstige meldingen? Hahaha. Doe ff normaal.
Ik denk, dat als school dit netjes had afgehandeld en in gesprek was gegaan met de ouders, het helemaal niet zo ver had hoeven komen!

TO, sterkte gewenst. Ik kan me voorstellen dat dit er in hakt.
Nee, niet de verantwoordelijkheid verleggen, maar deze samen aangaan. Als school dat gesprek om de band te herstellen niet aangaat, dan neem je toch zelf initiatief. Wat wil je als ouder, je juridisch gelijk halen, of weer een goede relatie met de mede-opvoeders van je kind.
Speculaastaart schreef:
24-05-2025 08:12
En bso-medewerker moet zich ook houden aan de meldcode en is daardoor ongeschikt om zelfstandig die melding in gang te zetten.

De school waar ik werk heeft enige tijd geleden een melding gedaan en dat kan dus een leerkracht volgens de meldcode niet op eigen initiatief. Daar waren directie, vertrouwenspersoon en leerkracht bij betrokken. Ook nog iemand van het bestuursbureau.

Je moet de procedure heel precies volgen om ouders en kind(eren) een ongegronde melding te besparen. En je moet daarnaast de procedure precies volgen om te voorkomen dat er niet inbegrepen kan worden omdat de procedure niet volgens de afspraken is doorlopen.
.

Ik weet er (helaas) alles van. Veilig thuis neemt een melding niet in behandeling als de procedure niet precies gevolgd is. Je moet aantonen dat je de juiste stappen hebt gelopen
De bso medewerker heeft de melding ook niet alleen gedaan en is ook niet alleen in gesprek geweest met TO. Op basis van die informatie kun je dus niet zeggen dat de meldcode niet gevolgd is
Signalen, collegiale gesprekken (misschien zelfs overleg veilig thuis), gesprek betrokken ouders, daarna indien men het noodzakelijk acht een officiële melding.
Dat de melding afgesloten is, wil niet zeggen dat de meldcode niet goed gevolgd is.

Neemt niet weg dat ik denk dat juridische stappen vrij heftig zijn in dit stadium. Naar mijn idee zijn er nog geen vervolggesprekken gevoerd om echt alles boven tafel te krijgen.
Kan me voorstellen dat je in je emotie ook niet alles meer weet van dat gesprek met school
Gerbera88 schreef:
24-05-2025 08:26
.

Ik weet er (helaas) alles van. Veilig thuis neemt een melding niet in behandeling als de procedure niet precies gevolgd is. Je moet aantonen dat je de juiste stappen hebt gelopen
De bso medewerker heeft de melding ook niet alleen gedaan en is ook niet alleen in gesprek geweest met TO. Op basis van die informatie kun je dus niet zeggen dat de meldcode niet gevolgd is
Signalen, collegiale gesprekken (misschien zelfs overleg veilig thuis), gesprek betrokken ouders, daarna indien men het noodzakelijk acht een officiële melding.
Dat de melding afgesloten is, wil niet zeggen dat de meldcode niet goed gevolgd is.

Neemt niet weg dat ik denk dat juridische stappen vrij heftig zijn in dit stadium. Naar mijn idee zijn er nog geen vervolggesprekken gevoerd om echt alles boven tafel te krijgen.
Kan me voorstellen dat je in je emotie ook niet alles meer weet van dat gesprek met school
Volgens mij had BSO tussen gesprek 1 en 2 contact moeten leggen met ouders. Ze hebben ook geen toestemming gevraagd voor gesprek 2.
Krulliebollie73 schreef:
23-05-2025 19:58
Als een kind een uitspraak doet over mishandeling dan is dat een disclosure. Dan geldt er een vaak een andere route in de meldcode omdat er diezelfde dag nog een veiligheidsinschatting gemaakt moet worden om uit te zoeken of de kinderen veilig naar huis kunnen. Dat betekent vaak meteen melden bij VT en diezelfde dag nog een gesprek met school, ouders en VT ( soms ook met met betrokken hulpverlening ipv VT als die er is). Het kan dan gebeuren dat ouders geïnformeerd worden over de melding in bijzijn van VT en dus niet vooraf. Aan de hand van dat gesprek wordt er een mogelijk vervolg ingezet of er wordt besloten dat de uitspraak niet bevestigd wordt. Soms is daarvoor ook een gesprek met de kinderen nodig.

Als TO zou ik insteken op een gesprek met school en aangeven dat je geschrokken en gekwetst bent maar dat het fijn is dat ze het belang van de kinderen ten alle tijden voorop zetten en dat je graag met school wilt bespreken hoe jullie weer prettig kunnen gaan samen werken. En dat zou ik zonder juridische bijstand doen.

Precies wat ik wilde zeggen. En echt, niemand zit erop te wachten om een melding te doen. Want als medewerker ben je ook kwetsbaar. Dat blijkt, want er wordt een jurist ingeschakeld. Daar kan je best buikpijn van krijgen. Dus wordt er juist heeeeeel vaak te lang getwijfeld, afgewacht, goedgepraat (het is een kleuter, fantasie, ik
Merk verder niks, het zijn aardige mensen, ik hou het gewoon goed in de gaten etc) Maar we weten allemaal dat er kinderen worden mishandeld. En veel van hen zeggen later: had er maar iemand ingegrepen. Maar toen ik wat zei werd ik genegeerd, dus ik dacht laat maar/ het zal wel Zo horen etc.
Complimenten aan de bso medewerker.
Het is alleen ook belangrijk dat school zijn best doet om de relatie met ouders goed te hebben. Jammer dat ze dat laten liggen. (Ookal is het ingewikkeld) Dus daar is werk aan de winkel. Ik zou als ouder dit niet afwachten, ik zou zelf het aangaan. In het belang van mijn kinderen. En mezelf, want ik zou er ook mega stress over hebben. Want het is wel echt onwijs ellendig allemaal.
Maar schrik de bso-medewerker nou niet af. Als een kind haar ooit nog eens vertelt geslagen te worden, hoop ik dat ze het weer serieus neemt. Iedereen zal opgelucht zijn als het niet waar bleek te zijn. Maar je kunt het niet inschatten op basis van een goedgevulde broodtrommel, nette kleren, vriendelijke mensen etc. Dat weten we toch eigenlijk ook allemaal wel? Dat mensen 2 gezichten kunnen hebben? En dat het heel vaak gebeurt dat het niemand ooit is opgevallen. Vraag maar aan volwassen slachtoffers. Ze zijn hier vast wel op het viva forum te vinden.
Safrat schreef:
24-05-2025 09:06
Volgens mij had BSO tussen gesprek 1 en 2 contact moeten leggen met ouders. Ze hebben ook geen toestemming gevraagd voor gesprek 2.
Er is geen meldingsplicht tussen het eerste en tweede gesprek met een kind als er ernstige vermoedens zijn.
Dan mag zelfs de stap ouders op de hoogte brengen overgeslagen worden.
Ik ben het eens met Hedera. Te vaak worden signalen genegeerd of gebagatelliseerd.
En zeker, er worden ook pest-meldingen gedaan, uit rancune. Dan wordt getracht V.T (of de dierenbescherming) in te zetten als keiharde stok om mee te slaan. Binnen familie ruzies bijvoorbeeld.
Helaas, dit gebeurt.
Maar waarom zou school zoiets doen?
Niet om hiermee TO haar verhaal in twijfel te trekken overigens.
Maar we kennen toch allemaal wel verhalen waarbij je denkt: "Waarom deed niemand iets?"
Hedera schreef:
24-05-2025 09:08
Precies wat ik wilde zeggen. En echt, niemand zit erop te wachten om een melding te doen. Want als medewerker ben je ook kwetsbaar. Dat blijkt, want er wordt een jurist ingeschakeld. Daar kan je best buikpijn van krijgen. Dus wordt er juist heeeeeel vaak te lang getwijfeld, afgewacht, goedgepraat (het is een kleuter, fantasie, ik
Merk verder niks, het zijn aardige mensen, ik hou het gewoon goed in de gaten etc) Maar we weten allemaal dat er kinderen worden mishandeld. En veel van hen zeggen later: had er maar iemand ingegrepen. Maar toen ik wat zei werd ik genegeerd, dus ik dacht laat maar/ het zal wel Zo horen etc.
Het is alleen ook belangrijk dat school zijn best doet om de relatie met ouders goed te hebben. Jammer dat ze dat laten liggen. (Ookal is het ingewikkeld) Dus daar is werk aan de winkel. Ik zou als ouder dit niet afwachten, ik zou zelf het aangaan. In het belang van mijn kinderen. En mezelf, want ik zou er ook mega stress over hebben. Want het is wel echt onwijs ellendig allemaal.
Maar schrik de bso-medewerker nou niet af. Als een kind haar ooit nog eens vertelt geslagen te worden, hoop ik dat ze het weer serieus neemt. Iedereen zal opgelucht zijn als het niet waar bleek te zijn. Maar je kunt het niet inschatten op basis van een goedgevulde broodtrommel, nette kleren, vriendelijke mensen etc. Dat weten we toch eigenlijk ook allemaal wel? Dat mensen 2 gezichten kunnen hebben? En dat het heel vaak gebeurt dat het niemand ooit is opgevallen. Vraag maar aan volwassen slachtoffers. Ze zijn hier vast wel op het viva forum te vinden.
Helemaal eens. In een doorsnee klas zitten, statisch gezien, meerdere kinderen die mishandeld worden.
Hallodaar schreef:
24-05-2025 09:24
Ik ben het eens met Hedera. Te vaak worden signalen genegeerd of gebagatelliseerd.
En zeker, er worden ook pest-meldingen gedaan, uit rancune. Dan wordt getracht V.T (of de dierenbescherming) in te zetten als keiharde stok om mee te slaan. Binnen familie ruzies bijvoorbeeld.
Helaas, dit gebeurt.
Maar waarom zou school zoiets doen?
Niet om hiermee TO haar verhaal in twijfel te trekken overigens.
Maar we kennen toch allemaal wel verhalen waarbij je denkt: "Waarom deed niemand iets?"
Ooit was hier een topic van een to wiens moeder via de school een melding deed over haar kleinkinderen, om haar eigen dochter te pesten. Hartverscheurend verhaal vond ik dat.

Maar in dit topic laat de school het wel heel erg afweten nu vaststaat dat er niks aan de hand is.

Voor mij zou niet eens de melding zelf maar wel de manier waarop ze er nu mee omgaan, namelijk het compleet negeren van deze situatie genoeg zijn om mijn kind van school te halen. Een school die niet in staat blijkt tot fatsoenlijke communicatie als het ingewikkeld wordt, daar zou ik zeker niet nog 8 jaar mijn kinderen in vertrouwen achterlaten.

Plus dat ik geen enkele behoefte zou hebben aan het risico op nog maanden geroddel hierover in de teamkamer en op het schoolplein, maar dat is dan bijzaak, geen hoofdreden.
Hedera schreef:
24-05-2025 09:08
En je wordt vervolgens als BSO-medewerker ook nog even afgeschilderd als zo ongeveer incapabel door een aantal hier.
Gerbera88 schreef:
24-05-2025 09:23
Er is geen meldingsplicht tussen het eerste en tweede gesprek met een kind als er ernstige vermoedens zijn.
Dan mag zelfs de stap ouders op de hoogte brengen overgeslagen worden.
Dat mag alleen als er dringend hulp nodig is, de hulpverlener in redelijkheid alles gedaan heeft om ouders te betrekken en als de hulpverlener van mening is dat de weigering niet in het belang van kind is.

Bij gesprek 1 gaat het niet om ernstige vermoedens of vermoedens van ernstige mishandeling waardoor direct ingrijpen noodzakelijk is.

Ik denk niet dat kind 2 bij gesprek 2 had mogen zitten zonder toestemming.
Star⁴ schreef:
24-05-2025 10:19
En je wordt vervolgens als BSO-medewerker ook nog even afgeschilderd als zo ongeveer incapabel door een aantal hier.
Ja. En alsof zo'n BSO medewerker in z'n eentje zo'n beslissing neemt. Daar wordt wel goed over nagedacht voordat je in gesprek gaat met de kinderen of met de ouders. Er waren gereden tot zorg. En als ik de ouder was, zou ik ook zorgen hebben. Niet voor m'n eigen reputatie, maar voor het welzijn van de kinderen, want waarom zeggen zij dit soort dingen?
Star⁴ schreef:
24-05-2025 10:19
Maar waarom mag to geen juridische bijstand vragen? Iedereen die in de problemen komt, heeft daar gewoon recht op.

Ik vind het volkomen logisch dat je naast alle emoties ook wil weten wat je rechtspositie is als er een melding is gedaan die niet blijkt te kloppen. Het is nogal wat. Er zijn mensen die om stukken minder heftige zaken met hun advocaat aankomen.

Mensen die hun kinderen wel blijken te mishandelen na zo'n melding door de school hebben ook gewoon recht op juridische bijstand. Dus hoezo to dan niet?
Mette schreef:
24-05-2025 10:35
Maar waarom mag to geen juridische bijstand vragen? Iedereen die in de problemen komt, heeft daar gewoon recht op.

Ik vind het volkomen logisch dat je naast alle emoties ook wil weten wat je rechtspositie is als er een melding is gedaan die niet blijkt te kloppen. Het is nogal wat. Er zijn mensen die om stukken minder heftige zaken met hun advocaat aankomen.

Mensen die hun kinderen wel blijken te mishandelen na zo'n melding door de school hebben ook gewoon recht op juridische bijstand. Dus hoezo to dan niet?
Uiteraard mag dat, maar wat Rooss al schreef, met gekwetste gevoelens kan een rechtsbijstand niet zoveel. TO kan geen duidelijk antwoord geven op de vraag wat ze verwacht van de juridische hulp.

En inderdaad, als.
Mette schreef:
24-05-2025 10:05
Ooit was hier een topic van een to wiens moeder via de school een melding deed over haar kleinkinderen, om haar eigen dochter te pesten. Hartverscheurend verhaal vond ik dat.

Maar in dit topic laat de school het wel heel erg afweten nu vaststaat dat er niks aan de hand is.

Voor mij zou niet eens de melding zelf maar wel de manier waarop ze er nu mee omgaan, namelijk het compleet negeren van deze situatie genoeg zijn om mijn kind van school te halen. Een school die niet in staat blijkt tot fatsoenlijke communicatie als het ingewikkeld wordt, daar zou ik zeker niet nog 8 jaar mijn kinderen in vertrouwen achterlaten.

Plus dat ik geen enkele behoefte zou hebben aan het risico op nog maanden geroddel hierover in de teamkamer en op het schoolplein, maar dat is dan bijzaak, geen hoofdreden.
Roerend met jou eens.
School lijkt nu te reageren alsof ze een blauwtje gelopen hebben.
Keren letterlijk hun hoofd om, terwijl TO en partner zich bijna verwoest voelen.
Zeker niet netjes van deze school.
Star⁴ schreef:
24-05-2025 10:40
Uiteraard mag dat, maar wat Rooss al schreef, met gekwetste gevoelens kan een rechtsbijstand niet zoveel. TO kan geen duidelijk antwoord geven op de vraag wat ze verwacht van de juridische hulp.

En inderdaad, als.
Juist omdat de emoties en de juridische aspecten twee totaal verschillende dingen zijn, is juriidsch advies zo nuttig in kwesties als deze. Het staat in het geval van to vast dat er niks aan de hand is, aldus VT. Er is dus geen als.

En het is ook niet dat de school/medewerker al voor het hekje moet verschijnen. En als het onverhoopt toch zover komt dan schakelt de school zeker zelf ook juridische hulp in, dat vindt iedereen dan ook normaal.
Star⁴ schreef:
24-05-2025 10:40

En inderdaad, als.

Met gekwetste gevoelens kan rechtsbijstand wel degelijk iets.

Al denk ik wel dat ik persoonlijk dit pad niet zo meteen was ingeslagen, en ik liever eerst om een goed gesprek had gevraagd bij begeleiders/leerkrachten.
Als er sprake is van mogelijk veiligheidsrisico mag er af geweken worden van bepaalde stappen in de meldcode ( zoals inlichten van ouders voor het doen van de melding). Daar gaat een jurist niets aan kunnen veranderen. Je kan een klacht indienen bij school of bij VT maar daar gaat de situatie ook niet mee veranderen nog mee verbeteren.
Nogmaals ga in gesprek met school, geef aan dat je gekwetst en geschrokken bent en dat je samen wilt kijken hoe jullie weer gezamenlijk verder kunnen. Dat is denken in het belang van je kinderen en niet alleen met een gekwetst ego ( wat ik overigens wel begrijp wat het is zeker niet niks als je dit zo op je bord krijgt).

Verder eens met de andere die zeggen aardige ouders met kinderen in keurige kleding en goed gevulde broodtrommeltjes zegt niets over wel of niet mishandelen. Mishandeling komt voor in alle lagen van de bevolking. De arts, de schooldirecteur, de zakenman, de jury, de winkelmevrouw, de MacD medewerker, de vuilnisman, de thuiszittende, de bijstandsouder etc. Uiterlijk zegt lang niet altijd wat.
ach.. ik doe ook maar wat..
Bontebok schreef:
24-05-2025 10:28
. Niet voor m'n eigen reputatie, maar voor het welzijn van de kinderen, want waarom zeggen zij dit soort dingen?
https://academiepratenmetkinderen.nl/ti ... e-of-niet/

Mijn jongste zei op de peuterspeelzaal dat ik op zijn buik sprong als ik boos op hem was.
En dat hij van de kleuterjuf de poep van zijn schoenen moest likken als ze in de bosjes hadden gelopen.
En dat deed hij heeeeeel geloofwaardig !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mag ik wat over de gang van zaken? VT heeft een (1) gesprek met TO gehad, is op basis van dit gesprek de conclusie getrokken dat er niets aan de hand is? Of zijn er bv ook nog gesprekken met de kinderen geweest? Hoe gaat zoiets?
Omdat de conclusie van VT zo haaks staat op de conclusie van het kindcentrum.
Ik zou eerst een gesprek met school ingaan (juridische bijstand lijkt mij in dit stadium voorbarig).
En na alle schrik zou ik willen weten waarom mijn kinderen deze signalen afgeven, want er is een mogelijkheid dat ze dingen anders ervaren dan de ouders (en het kan ook op school uit de context gerukt zijn natuurlijk).

Uiteindelijk wil je de relatie met school weer goed krijgen, dus alles bespreken lijkt mij noodzakelijk, zelfs als je besluit met deze school/bso niet meer verder te willen/kunnen).

Een voorbeeld van mijzelf: mijn kind zat ook in therapie wegens problemen op scholl en vertelde daar dat ik altijd boos op hem was. Tekende mij ook als een boze spin. Ik was zelden boos op kind, maar een belangrijk signaal was dat het voor kind voelde alsof ik boos was. Ik was echt blij dat de orthopedagoog dat vertelde, want ik kon er extra op letten (en wist dat kind bepaalde signalen, waar bij mij echt totaal geen boosheid achter zat, wel zo interpreteerde).
Vivaatje schreef:
24-05-2025 10:57
Mag ik wat over de gang van zaken? VT heeft een (1) gesprek met TO gehad, is op basis van dit gesprek de conclusie getrokken dat er niets aan de hand is? Of zijn er bv ook nog gesprekken met de kinderen geweest? Hoe gaat zoiets?
Omdat de conclusie van VT zo haaks staat op de conclusie van het kindcentrum.
En dat maakt het ook zo raar dat de bso zó heftig gereageerd heeft, als VT in één gesprekje dezelfde dag nog de conclusie kan trekken dat er niets aan de hand is. Dit staat echt niet in lijn met elkaar. En daar mag/moet een bso ook op aangesproken worden.

Het verhaal van iemand over de kraamverzorgende is precies waarom TO dit juist wel heel serieus op moet pakken en een klacht moet overwegen, je wilt niet dat dit iemand anders ook overkomt.

Denk je in dat je zelf je kinderen naar school brengt en ‘s middags staat ineens school met VT daar om te bekijken of je ze mee naar huis mag nemen. Hoe machteloos sta je daar dan, terwijl je wéét dat je niks verkeerd gedaan hebt?
En dat staat wat mij betreft los van dat bso natuurlijk wel moet blijven signaleren, maar die meldcode, daar moet echt goed intern naar gekeken worden. Je wilt dit goed doen, juist voor de kinderen waarbij het wél speelt, en ook voor de kinderen waarbij dit niet speelt. Je mag er nooit lichtzinnig mee omgaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven