Door school verdacht van kindermishandeling

22-05-2025 23:35 185 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar ik moet dit kwijt. Misschien herkennen sommigen van jullie zich hierin, misschien kan iemand me helpen of gewoon even luisteren. Want ik voel me verscheurd.

Wij zijn ouders van drie jonge kinderen. Onze oudste twee (4 en 5 jaar) zitten op de basisschool en BSO van een Integraal Kindcentrum (IKC), waar ook onze jongste van 1 op de crèche zit. Alles onder één dak, één organisatie.We komen daar al jaren. Altijd betrokken, bereikbaar, vriendelijk. Ik dacht echt dat we gezien werden als een warm gezin. We hadden goed contact met de medewerkers. Onze kinderen gaan er met plezier heen. Tenminste, dat dachten we.

Tot die ene dag.

Ik werd gebeld of ik meteen naar school kon komen. Toen ik binnenkwam, zaten daar de directrice en de zorgcoördinator. Geen warm welkom. Geen geruststelling. Alleen spanning. Ze zeiden dat onze dochter van 4 op de BSO iets had gezegd wat hen zorgen baarde. Dat ze niet mocht huilen thuis. Dat papa en mama boos werden. Dat ze op haar kamer werd gezet.

Ik zat daar volledig in shock. Huilend. Niet begrijpend waar dit vandaan kwam. Want dit is gewoon níet waar. En het bleef niet bij die uitspraken. Ze zeiden dat onze oudste dochter – 5 jaar – die dingen bevestigd had. Dat er ook gesproken was over slaan, knijpen, schoppen, geen eten of drinken geven. Dingen die we nooit zouden doen.

Ik kon alleen maar zeggen: “Wat? Dit klopt niet. Dit is niet wie wij zijn. Dit is niet wat er thuis gebeurt.”

Maar het leek alsof dat er niet meer toe deed.

Wat ik later pas hoorde van Veilig Thuis, is dat er in twee aparte gesprekken met onze dochters dingen zijn gezegd. Op 9 mei werd gezegd dat ze niet mochten huilen, dat we boos zouden worden. Op 15 mei kwam ineens dat verhaal over slaan, schoppen, knijpen. Allebei de keren was alleen een BSO-medewerker met onze kinderen in gesprek — geen deskundige, geen getrainde professional, gewoon een medewerker. En beide keren zijn die uitspraken zonder enige context of achtergrond geïnterpreteerd als feit.

Niemand heeft ons eerst gebeld. Niemand heeft ons gevraagd: “Wat speelt er thuis? Kunnen we even praten?” Nee. Er werd meteen een intern crisisteam opgeroepen. Veilig Thuis werd gebeld. En wat het meest pijn doet: op het moment dat ik op school kwam, was al besloten dat er een melding zou komen. Ze wilden zelfs kijken of onze kinderen mee naar huis mochten. Ze twijfelden of onze kinderen veilig bij ons waren.

Wij zijn meteen open geweest. Hebben direct meegewerkt met Veilig Thuis. Diezelfde middag nog zijn we gehoord, en diezelfde dag nog is de melding gesloten. Niet vanwege een vormfout of tijdsdruk, maar omdat er simpelweg geen reden was om ons te verdenken van kindermishandeling. De medewerker van Veilig Thuis zei letterlijk: “Er is geen enkele zorg over het welzijn van jullie kinderen.” Maar het kwaad was al geschied.

Wat mij nu zo verscheurt: ik moet mijn kinderen elke dag brengen naar een plek waar mensen, die ik dacht dat mij kenden, het ergste over ons dachten. Die één gesprek met een jong kind zwaarder wogen dan jaren van liefde, betrokkenheid, openheid en goed contact. Die niet eerst naar óns kwamen, maar direct kozen voor het zwaarste middel: een melding.

Er is ons nooit verteld wat er precies gezegd is in die gesprekken. Wie wat zei. Wat de medewerker vroeg. Of zij misschien gestuurd hebben. Of iets invulden. Wat als mijn kinderen antwoorden gaven op leidende vragen? Wat als het allemaal toch niet zo letterlijk was bedoeld, zoals kinderen wel vaker doen?

En nu? Nu is het stil.

Geen bericht van school. Geen check-in. Geen sorry. Geen empathie. De zorgcoördinator heeft me zelfs in de gang gezien, keek me niet aan, zei niks. Alsof ik lucht ben. Alsof wij die mensen niet meer zijn die jaren met liefde onze kinderen aan hen toevertrouwden.

Het vertrouwen is kapot. Het gevoel van veiligheid weg. En ik weet niet hoe we hier nog op een normale manier moeten blijven komen. Hoe we onze kinderen moeten brengen naar mensen die dachten dat wij gevaarlijk voor ze waren.

Wat wij willen?

Erkenning. Excuses. Een manier om onze eer en naam te herstellen. En een gesprek over hoe we verder moeten. Want dit laat diepe littekens achter. Niet alleen in ons vertrouwen in de school, maar ook in hoe we kijken naar instanties, naar wat er gebeurt als iemand denkt iets gehoord te hebben.
Presto schreef:
25-05-2025 09:23
En of je excuses van school gaat krijgen weet ik niet, maar erkenning voor de impact die de melding op jullie heeft gehad (heel logisch) helpt misschien ook wel.

Wat anderen ook al zeggen, het moet niet om excuses te doen zijn.
Het kan echter wel heel helend werken om jullie kant van het verhaal uit te leggen.
Tijdens zo'n eerste gesprek, ben je volgens mij vooral bezig jezelf overeind te houden, te incasseren en niet in huilen uit te barsten.
Zo'n gesprek galmt nog dagen/ weken na.
Je voelt je super klein en gekrenkt.
En dat uitspreken kan echt opluchten.
Hallodaar schreef:
25-05-2025 09:39
Wat anderen ook al zeggen, het moet niet om excuses te doen zijn.
Het kan echter wel heel helend werken om jullie kant van het verhaal uit te leggen.
Tijdens zo'n eerste gesprek, ben je volgens mij vooral bezig jezelf overeind te houden, te incasseren en niet in huilen uit te barsten.
Zo'n gesprek galmt nog dagen/ weken na.
Je voelt je super klein en gekrenkt.
En dat uitspreken kan echt opluchten.
Ja, exact. Dat school dat gesprek niet initieert als ze niet weten dat de melding ongegrond was snap ik ook wel. Maar TO en haar man kunnen natuurlijk zelf een gesprek aanvragen.
Severus_Snape schreef:
25-05-2025 09:29
Vanuit school bekeken, wij hebben meermaals meldingen moeten doen helaas. Vanuit veilig thuis kregen we als school het advies zeker als klassendocent/mentor te blijven communiceren over schoolse zaken maar niet over de melding. Melding wordt bij ons altijd gedaan door het MT, en ook zij krijgt advies om tot de zaak gesloten is en dus de brief ook binnen is niet over de melding te communiceren, dus ook nog geen excuses. Uiteraard als alles achter de rug heeft wel nazorg, gesprekken en indien nodig excuses. Ook dan de uitleg waarom de melding gedaan is. Dit alles pas naderhand om het onderzoek van veilig thuis niet te verstoren of vertroebelen.
Dan communiceer je over dit beleid met de ouders. Tijdens het gesprek voor de melding of daarna. Dan weten de ouders tenminste wat ze kunnen verwachten.
Mette schreef:
25-05-2025 11:09
Dan communiceer je over dit beleid met de ouders. Tijdens het gesprek voor de melding of daarna. Dan weten de ouders tenminste wat ze kunnen verwachten.

Misschien is dat ook best gebeurd. We horen nu alleen het verhaal van TO die mogelijk door de emoties ook niet alles even goed gehoord heeft.
Merys schreef:
25-05-2025 11:12
Misschien is dat ook best gebeurd. We horen nu alleen het verhaal van TO die mogelijk door de emoties ook niet alles even goed gehoord heeft.
Tsja, we kunnen ons alleen baseren op wat to schrijft, niet op alles wat erbij bedacht wordt.
Severus_Snape schreef:
25-05-2025 09:29
Vanuit school bekeken, wij hebben meermaals meldingen moeten doen helaas. Vanuit veilig thuis kregen we als school het advies zeker als klassendocent/mentor te blijven communiceren over schoolse zaken maar niet over de melding. Melding wordt bij ons altijd gedaan door het MT, en ook zij krijgt advies om tot de zaak gesloten is en dus de brief ook binnen is niet over de melding te communiceren, dus ook nog geen excuses. Uiteraard als alles achter de rug heeft wel nazorg, gesprekken en indien nodig excuses. Ook dan de uitleg waarom de melding gedaan is. Dit alles pas naderhand om het onderzoek van veilig thuis niet te verstoren of vertroebelen.
Snap ik wel. Het zou trouwens ook niet de eerste keer zijn dan VT de melding sluit en later blijkt dat er toch van alles aan de hand was.
Mette schreef:
25-05-2025 11:43
Tsja, we kunnen ons alleen baseren op wat to schrijft, niet op alles wat erbij bedacht wordt.

Daarom lijkt een gesprek van TO met school me een goed begin.
Is het misschien een idee om een brief op te stellen TO? Voor school/bso?
Mette schreef:
25-05-2025 11:09
Ik kan alleen voor onze school spreken, waar we dit inderdaad zo communiceren. Als dit niet bij TO zo gegaan is is dat zeker kwalijk vanuit school.
"After all this time?" "Always."
School is nu eenmaal verplicht de meldcode te volgen. En de uitspraken die jullie beide kinderen hebben gedaan waren zeker zorgwekkend. Hoe komen ze daar zomaar bij? Dat het na onderzoek niet voldoende was voor VTT wil niet zeggen dat school niet mocht handelen. Ze hebben jullie direct gebeld en zijn open geweest over het feit dat ze gingen melden. Verder onderzoek is aan vtt en niet aan school.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven