Doorslapen?!?
woensdag 19 november 2008 om 13:03
Mijn zoontje is nu 12 weken oud. Een heel makkelijk kereltje, huilt eigenlijk nooit (alleen bij honger of slaap begint hij te jengelen). Hij slaapt overdag aardig veel ('s ochtends 2 uur, 's middags 2 uur en dan rond een uur of 5 soms ook nog een half uurtje). Op zich niks te klagen dus, maarrrr..... hij wil maar niet doorslapen. Hij wordt 's nachts zeker een keer of 6 wakker (soms nog meer). Zodra ik dan de speen erin doe is het goed. Het valt dus allemaal wel mee, maar het steeds onderbroken worden van mijn slaap begint me langzamerhand op te breken. Over 2 weken moet ik weer werken en het zou zo fijn zijn als hij dan doorslaapt.
Ik geef trouwens volledige borstvoeding en hij krijgt 's nachts 1 keer voeding (moet minimaal 5 uur tussen zitten vanaf de laatste voeding 22.00 uur), zodat hij weet dat het nacht is...
Heeft iemand tips of moet ik gewoon geduldig zijn?
Bedankt alvast!!
Ik geef trouwens volledige borstvoeding en hij krijgt 's nachts 1 keer voeding (moet minimaal 5 uur tussen zitten vanaf de laatste voeding 22.00 uur), zodat hij weet dat het nacht is...
Heeft iemand tips of moet ik gewoon geduldig zijn?
Bedankt alvast!!
woensdag 19 november 2008 om 20:39
Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je hem gelijk bij de eerste keer wakker worden voedt. Ik denk dat je die 6 of meer keer dan al kunt reduceren.
Daarnaast: je wordt zelf ook suf van het voeden en voor de meeste moeders geldt dat ze daardoor zelf ook gemakkelijker weer in diepe slaap vallen.
Daarnaast, misschien kun je het speentje afwennen? Al begreep ik van het cb dat 7 maanden daar het juiste moment voor is. Ik heb zelf geen verstand van spenen maar misschien kun je daar nog info over vinden?
En als laatste: mijn jongste zoon slaapt al heel lang een soort van door (hij is 13 weken) maar mijn oudste sliep met een maand of 11 door. Beiden kregen/krijgen borstvoeding. En ik doe met de jongste echt niet anders als met de oudste toentertijd.
O ja, en als allerlaatste. Je denkt dat het onmogelijk is om te werken terwijl je van die onderbroken nachten hebt. Maar weet je, je zult er achter komen dat je zoveel meer kunt hebben dan je denkt. En zoveel meer dan je kon hebben toen je nog geen moeder was. Toen ik nog kinderloos was was ik echt gebroken als ik een keer slecht geslapen had. Dan kon ik de dag op mijn werk haast niet doorkomen, laat staan dat ik productief was. Nu is dat echt heel anders, ik kan gewoon nog functioneren!
Daarnaast: je wordt zelf ook suf van het voeden en voor de meeste moeders geldt dat ze daardoor zelf ook gemakkelijker weer in diepe slaap vallen.
Daarnaast, misschien kun je het speentje afwennen? Al begreep ik van het cb dat 7 maanden daar het juiste moment voor is. Ik heb zelf geen verstand van spenen maar misschien kun je daar nog info over vinden?
En als laatste: mijn jongste zoon slaapt al heel lang een soort van door (hij is 13 weken) maar mijn oudste sliep met een maand of 11 door. Beiden kregen/krijgen borstvoeding. En ik doe met de jongste echt niet anders als met de oudste toentertijd.
O ja, en als allerlaatste. Je denkt dat het onmogelijk is om te werken terwijl je van die onderbroken nachten hebt. Maar weet je, je zult er achter komen dat je zoveel meer kunt hebben dan je denkt. En zoveel meer dan je kon hebben toen je nog geen moeder was. Toen ik nog kinderloos was was ik echt gebroken als ik een keer slecht geslapen had. Dan kon ik de dag op mijn werk haast niet doorkomen, laat staan dat ik productief was. Nu is dat echt heel anders, ik kan gewoon nog functioneren!
woensdag 19 november 2008 om 21:17
soep, had ik die tip maar .. heus niet
maar wat je zegt: het ligt niet aan de ouders als een kind wel/niet doorslaapt.
Ik heb bij de oudste gemerkt dat ik door steeds te lopen voor die speen, het slapen juist wel van mij afhankelijk ging maken.
Toen bedacht in wakkere nacht dat ik misschien maar eens moest stoppen met mijn bemoeienis... en uiteindelijk heeft ze zelf leren in-slaap-komen.
Heus niet in paar nachten hoor, maar ik merkte al snel dat ze ook zonder die speen wel weer in slaap kon komen.
Mijn idee is dus echt: geef zo'n ukkie de kans om te leren het zelf te doen.

woensdag 19 november 2008 om 21:25
Jammer
Maar hier heeft ze dus die speen nog gewoon in (ik probeerde er soms nog wel eens in te proppen, haha). Ze huilt, ligt soms met haar hoofdje aan het voeteneind helemaal dubbel. Soms hebben we geen zin en valt ze zelf weer in slaap, dan zijn we dus alleen wakker geweest. Ik ben het met je eens dat ze het zelf moeten kunnen, maar ik begrijp gewoon niet zo goed dat ze moet huilen. Vanalf half 8 (ze slaapt zonder mopperen in) tot een uurtje of 2 gaat het goed, daarna is vaak nog 1 of 2 keer mis.
Heb jij je dochter laten huilen?
Sorry Poppedijn, dat ik je topic misbruik...

Heb jij je dochter laten huilen?
Sorry Poppedijn, dat ik je topic misbruik...
woensdag 19 november 2008 om 22:16
zuch..ja..ik heb haar laten huilen ja
heel moeilijk, mijn man en ik hebben elkaar ook vaak moeten overtuigen van het 'doel' hoor !
Ik had dan wel de lamp bij mijn bed aan, en heb echt op de klok gekeken. Zolang het 'slaperig huilen' was heb ik me met de klok gerust kunnen stellen dat ik haar niet úúren liet huilen. Werd het anders huilen, ging ik er heen uiteraard.
Ik had voor mezelf wel een grens qua tijd hoor, ik denk zo'n 10min. ofzo...waarin in afwachtte of ze zelf weer de slaap kon vatten.
Ik denk dat het wakker worden/huilen te maken heeft met de slaapcyclus. Na zo'n uurtje is er een cyclus voorbij en raken ze even minder diep in slaap. De een sukkelt zo weer een nieuwe cyclus in, de ander wordt "wakker".
Ook nu laat ik haar huilen 'snachts
hoewel het *klopt af* niet vaak meer voorkomt hoor!
Ze is nu bijna 18mnd en ook nu valt ze meestal weer zelf in slaap. Heb wel de 06uur-grens: na die tijd sta ik gewoon met haar op.
Ohja, heb haar echt nog nooit bij ons in bed gepakt en wat ben ik daar nu blij om !
In mijn ogen echt zoiets van: NIET aanleren wat je zéker weer afgeleerd wil gaan hebben!

donderdag 20 november 2008 om 09:27
Of de duvel er mee speelt, we hoefden er niet uit vannacht. Zes uur is voor mij ook de grens, dat haalt ze meestal gewoon. Ze schijnt wel geluid te hebben gemaakt, maar daar heb ik doorheen geslapen, ze leert het vast nog een keer.
Marit, dank voor je berichtjes, we doen hetzelfde, dus het is een kwestie van geduld. En bij ons in bed heeft ze nog nooit geslapen, ik wilde dat ook niet aanleren!
Marit, dank voor je berichtjes, we doen hetzelfde, dus het is een kwestie van geduld. En bij ons in bed heeft ze nog nooit geslapen, ik wilde dat ook niet aanleren!