Kinderen
alle pijlers
Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!
donderdag 23 december 2010 om 15:58
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.
Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!
Help wat moet ik doen??
Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!
Help wat moet ik doen??
donderdag 23 december 2010 om 16:05
donderdag 23 december 2010 om 16:07
Acht jaar??? Met wat voor vriendinnetjes gaat ze dan om??? Want vaak kijken ze naar vriendinnen, wat dié dragen.
Ik zou er zeker niet aan toegeven, want dan loopt ze over een paar jaar er net zo bij, als ik sommige meisjes zie lopen in de brugklas...te erg voor woorden.
Blijven uitleggen dat kleding iets zegt over jezelf en als je er zo ordinair bijloopt, straal je iets uit wat je niet wilt of bent.
Ik zou er zeker niet aan toegeven, want dan loopt ze over een paar jaar er net zo bij, als ik sommige meisjes zie lopen in de brugklas...te erg voor woorden.
Blijven uitleggen dat kleding iets zegt over jezelf en als je er zo ordinair bijloopt, straal je iets uit wat je niet wilt of bent.
donderdag 23 december 2010 om 16:08
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 december 2010 @ 16:06:
En anders gaat ze maar in haar blote kont over straat. Je bent voor mij knettergek dat je de kleding gaat verkopen of terugbrengen. Is ze nou helemaal besodemieterd.
Het lijkt mij ook dat ze kan kiezen of delen.
Tegen de tijd dat ze kleedgeld krijgt c.q. een bijbaantje heeft kan ze helemaal zelf bepalen wat ze aanschaft... nu is TO nog degene die de uiteindelijke beslissing neemt... lijkt mij tenminste...
En anders gaat ze maar in haar blote kont over straat. Je bent voor mij knettergek dat je de kleding gaat verkopen of terugbrengen. Is ze nou helemaal besodemieterd.
Het lijkt mij ook dat ze kan kiezen of delen.
Tegen de tijd dat ze kleedgeld krijgt c.q. een bijbaantje heeft kan ze helemaal zelf bepalen wat ze aanschaft... nu is TO nog degene die de uiteindelijke beslissing neemt... lijkt mij tenminste...
donderdag 23 december 2010 om 16:09
Of je minder druk maken, dat kan ook.
Met een ding ben ik nog altijd ontzettend blij: dat mijn ouders zich nooit bemoeid hebben met mijn kleding keuze. Natuurlijk wel met het geld, maar binnen het budget maakte het mijn moeder echt niet uit wat ik koos. Veel van mijn kleding was sowieso zelf gemaakt en dan mocht ik zelf op de markt het stof kiezen en het model tekenen, en mijn moeder maakte dat dan ongeacht of ze het zelf mooi vond. Ze drong haar smaak nooit aan ons op.
Wat heel leuk is, dat ik als ik foto's van mijzelf kijk van een jaar of 8, is dat ik al die kleding nog steeds leuk vind. Draag nog steeds graag ruitjes en hippiejurkjes net als toen.
Met een ding ben ik nog altijd ontzettend blij: dat mijn ouders zich nooit bemoeid hebben met mijn kleding keuze. Natuurlijk wel met het geld, maar binnen het budget maakte het mijn moeder echt niet uit wat ik koos. Veel van mijn kleding was sowieso zelf gemaakt en dan mocht ik zelf op de markt het stof kiezen en het model tekenen, en mijn moeder maakte dat dan ongeacht of ze het zelf mooi vond. Ze drong haar smaak nooit aan ons op.
Wat heel leuk is, dat ik als ik foto's van mijzelf kijk van een jaar of 8, is dat ik al die kleding nog steeds leuk vind. Draag nog steeds graag ruitjes en hippiejurkjes net als toen.
donderdag 23 december 2010 om 16:10
Smaken verschillen. Je dochter heeft op dit moment een uitgesproken smaak en wat is daar mis mee? Maak er afspraken over: jij zoekt een shirt uit, zij zoekt een shirt uit.
Ik heb vroeger ook wel eens in lelijke dingen gelopen (bedenk ik me nu) maar toen vond ik het helemaal geweldig om ook zelf eens wat naar mijn smaak te mogen uitzoeken (mijn mam en ik verschillen ook enorm qua smaak)
Ik heb vroeger ook wel eens in lelijke dingen gelopen (bedenk ik me nu) maar toen vond ik het helemaal geweldig om ook zelf eens wat naar mijn smaak te mogen uitzoeken (mijn mam en ik verschillen ook enorm qua smaak)
donderdag 23 december 2010 om 16:10
Nee nee nee, ik ga natuurlijk niet in discussie laat zoveel duidelijk zijn. Ik ben midden in de stad flink uit mijn plaat gegaan. Was echt bloed link. Zij janken, ik over de kook. Omgedraaid en terug de winkel in en de helft geruild, of nee; geld terug en een jurkje voor mezelf van gekocht. Ik koop 9 van de 10 keer haar kleding, maar net 1 keer te vaak zie ik dat er een stapeltje kleding heel sneaky weg wordt gemoffeld in een hoekje van de kast. Het is gewoon ook niet leuk als ze zegt dat; iedereen in haar klas zelf hun kleding uit mag kiezen en zij niet. Als ik haar haar gang laat gaan, dat was vroeger al zo, dan gaat ze in de meest achterlijke creaties de deur uit. Ze ziet en snapt het gewoon echt niet. Dat men haar daar op aanrekent. Als ze half naakt de deur uitgaat, dan krijg je rare blikken. En ik doe daar als moeder niet aan mee. Klaar. Het is een schitterend mooi meisje. Die wil ik het liefste van top tot teen bedekken. Helaas denkt zij daar nu al heel anders over. Zelfs een simpel shirtje weet zij zo te dragen ( blote schouder) dat het er ordi uitziet in mijn optiek. Ik heb haar jaren in jottum en oilily weten te proppen, maar daar trapt madam echt niet meer in. Ze wil grote mensen kleding. En als ik het koop, en ze het niet draagt, en het elke dag strijd op levert, dan moeten we elkaar toch tegemoet komen. En dat wil ik best. Tot op zekere hoogte. Dat zij zeg maar toch het idee krijgt dat ze een stem in heeft. Maar telkens als ik zeg dat ze schoenen mag uitzoeken en ze komt met de meest afschuwelijke exemplaren van allemaal terug, dan móet ik haar gewoon wel een beetje sturen. Want dit is zo echt niet leuk meer. En geloof mij maar; ik sta bekend als erg streng. Met mij valt niet te sollen. En toch heb ik een stel eigenwijze drollen op de wereld gekwakt. Heb ik weer
donderdag 23 december 2010 om 16:11
donderdag 23 december 2010 om 16:12
Als mijn dochter begint met: jij mag wel... en ik niet, dan zeg ik: als jij 35 bent mag jij dat ook allemaal. Einde discussie. Als dochter iets niet wil wat ik gekocht heb/ wil kopen, dan heeft ze de keuze tussen dit of niets.
En shoppen: ja, als we samen een middagje vrij zijn, maar zeker niet vlak voor de kerstdagen. Dat is van te voren vragen om stress of ruzie. Niet opzoeken dus.
En als we dan op een rustige middag (bv studiedag vd leraren) gaan shoppen mag zij 1 lelijk afzichtelijk iets kopen (binnen grenzen die ik bepaal, dus niks ordi maar dan wel iets zoals de laatste keer met een megamindy opdruk, als zij daar dan weg van is, ok) en de rest bepaal ik en bij ruzie of mokken kopen we gewoon niets, klaar. Volgende keer bedenkt ze zich nog weleens als ze weet wat de gevolgen zijn.
En shoppen: ja, als we samen een middagje vrij zijn, maar zeker niet vlak voor de kerstdagen. Dat is van te voren vragen om stress of ruzie. Niet opzoeken dus.
En als we dan op een rustige middag (bv studiedag vd leraren) gaan shoppen mag zij 1 lelijk afzichtelijk iets kopen (binnen grenzen die ik bepaal, dus niks ordi maar dan wel iets zoals de laatste keer met een megamindy opdruk, als zij daar dan weg van is, ok) en de rest bepaal ik en bij ruzie of mokken kopen we gewoon niets, klaar. Volgende keer bedenkt ze zich nog weleens als ze weet wat de gevolgen zijn.
donderdag 23 december 2010 om 16:12
Mijn oudste is ruim 2 en die kan ook al goed aangeven wat ze mooi vindt en wat niet, maar natuurlijk zoek ik en koop ik de kleding die ik mooi vind voor haar. Ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd kinderen zelf hun kleding uitkiezen, maar 8 lijkt me daar ook een beetje jong voor.
Ik kan me trouwens helemaal vinden in jouw standpunt,mijn dochters krijgen ook absoluut geen kleding waar dora, winnie de pooh of hello kitty op staat.
Ik kan me trouwens helemaal vinden in jouw standpunt,mijn dochters krijgen ook absoluut geen kleding waar dora, winnie de pooh of hello kitty op staat.
donderdag 23 december 2010 om 16:13
quote:lolapaloeza schreef op 23 december 2010 @ 16:09:
Wat een onzin!
Kleding van de H&M kan best hoor. Nou dan vind jij het minder mooi, jij loopt er toch niet in?
Ik vind dat een kind de kans moet krijgen te zijn wie ze willen zijn, en niet moeders aankleedpop.
Maar er zit natuurlijk wel een wereld van verschil tussen smaak en smaak...
Kijk, ik kan me best voorstellen dat je een kind zelf wat wilt laten kiezen... maar ik kan me ook goed voorstellen dat je iets niet wilt kopen als het totaal tegen jouw principes indruist.
Zo vind ik zelf bijvoorbeeld strings voor kinderen totaal idioot. En zo zijn er nog wel meer kledingstukken waarvan ik denk "Huh, moet dat nu?"
Wat een onzin!
Kleding van de H&M kan best hoor. Nou dan vind jij het minder mooi, jij loopt er toch niet in?
Ik vind dat een kind de kans moet krijgen te zijn wie ze willen zijn, en niet moeders aankleedpop.
Maar er zit natuurlijk wel een wereld van verschil tussen smaak en smaak...
Kijk, ik kan me best voorstellen dat je een kind zelf wat wilt laten kiezen... maar ik kan me ook goed voorstellen dat je iets niet wilt kopen als het totaal tegen jouw principes indruist.
Zo vind ik zelf bijvoorbeeld strings voor kinderen totaal idioot. En zo zijn er nog wel meer kledingstukken waarvan ik denk "Huh, moet dat nu?"
donderdag 23 december 2010 om 16:14
Ik ga trouwens echt niet vrijwillig een coolcat in
Maar ik stond vanmiddag wel ineens in de C en A.
Kan gebeuren. Maar het stond niet in de planning zou ik maar zeggen. Ik ga liever naar Noa Noa of Didi bijvoorbeeld. Zowel voor mijzelf als voor mijn dochters. Of ik ga naar de kleinere boetieks.
Mijn puber dochter gaat shoppen in de kleinere tweede hands zaakjes en de punkrock winkeltjes. Puberzoon gaat naar de skate-shops. Vind ik allemaal prima. Zolang het maar verzorgd is. En bovendien zijn zij al een stuk ouder.
Ik probeer ze te sturen als ze jong zijn, eenmaal de 14 gepasseerd moeten ze het hier toch grotendeels zelf doen.
Maar als ik zie wat mijn 8 jarige overal weet te vinden. Zelfs in de Mexx winkel in de stad weet ze de meest aso versies op de kop te tikken. Wat is dat toch??
Maar ik stond vanmiddag wel ineens in de C en A.
Kan gebeuren. Maar het stond niet in de planning zou ik maar zeggen. Ik ga liever naar Noa Noa of Didi bijvoorbeeld. Zowel voor mijzelf als voor mijn dochters. Of ik ga naar de kleinere boetieks.
Mijn puber dochter gaat shoppen in de kleinere tweede hands zaakjes en de punkrock winkeltjes. Puberzoon gaat naar de skate-shops. Vind ik allemaal prima. Zolang het maar verzorgd is. En bovendien zijn zij al een stuk ouder.
Ik probeer ze te sturen als ze jong zijn, eenmaal de 14 gepasseerd moeten ze het hier toch grotendeels zelf doen.
Maar als ik zie wat mijn 8 jarige overal weet te vinden. Zelfs in de Mexx winkel in de stad weet ze de meest aso versies op de kop te tikken. Wat is dat toch??