Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
quote:Fibonacci schreef op 23 december 2010 @ 16:10:

Ik heb haar jaren in jottum en oilily weten te proppen, maar daar trapt madam echt niet meer in. Nou dat klinkt me dan weer heel verstandig in de oren van je dochter. Die over het paard getilde Ot en Sien kleding van Jottum en psychedelische prints met hertjes van Oilily zijn echt toppunt van wansmaak.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 december 2010 @ 16:11:

[...]

Ja. Als ze oud genoeg is om de kleding zelf te betalen mag ze er bij lopen als Lady Gaga for all I care, maar zolang ik betaal draagt ze kleding die ik ook leuk vind. En dat zijn dus geen glitternaveltruien en panterleggings met 8 jaarZo spannend is de hennes nou ook weer niet hoor, voor kinderen van 8.
Fibonacci, bij te bloot heb je een punt. Maar een opdruk van Hello Kitty zal toch geen pedo's aantrekken, denk je wel? (of misschien toch, rare wereld tegenwoordig). Ik zou haar een beetje laten gaan, mits het betamelijk is.

Ik ging vroeger op dagen dat we schooltuinieren hadden, na afloop met een boerenzakdoek (soort hoofddoekje zeg maar) op mijn kop het ov in, kon mij geen bal schelen. Verder heb ik jaren met een zelfgebreid koordje aan mijn bril rondgelopen, was ook geen pan. Ik ben blij dat mijn moeder mij lekker liet gaan (hoewel ik wel zou moeten slikken als mijn dochter hetzelfde zou willen).
.
Je dochter vindt niks mooi zeg je, maar jij vindt in haar ogen niks mooi.... Waarom mag een meisje van 8 jaar Hello Kitty niet leuk vinden??

Ik snap best dat je haar niet in ordinaire kleding wilt laten lopen, gebeurt hier ook niet, maar als ik hoor wat van jou allemaal niet kan of mag, dan denk ik dat je daar óók wel eens naar mag kijken. Dingen die niet ordi zijn maar die jij gewoon niet mooi vindt, vindt zij misschien wél mooi. Je zegt dat je haar uit probeert te leggen dat je je met kleding profileert, maar tegelijk beperk je haar enorm in wat zij met kleding uit wil drukken.

Ze heeft een andere smaak dan jij hebt. Daar moeten toch compromissen in te vinden zijn?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Fibonacci schreef op 23 december 2010 @ 16:10:

Nee nee nee, ik ga natuurlijk niet in discussie laat zoveel duidelijk zijn. Ik ben midden in de stad flink uit mijn plaat gegaan. Was echt bloed link. Zij janken, ik over de kook. Omgedraaid en terug de winkel in en de helft geruild, of nee; geld terug en een jurkje voor mezelf van gekocht. Ik koop 9 van de 10 keer haar kleding, maar net 1 keer te vaak zie ik dat er een stapeltje kleding heel sneaky weg wordt gemoffeld in een hoekje van de kast. Het is gewoon ook niet leuk als ze zegt dat; iedereen in haar klas zelf hun kleding uit mag kiezen en zij niet. Als ik haar haar gang laat gaan, dat was vroeger al zo, dan gaat ze in de meest achterlijke creaties de deur uit. Ze ziet en snapt het gewoon echt niet. Dat men haar daar op aanrekent. Als ze half naakt de deur uitgaat, dan krijg je rare blikken. En ik doe daar als moeder niet aan mee. Klaar. Het is een schitterend mooi meisje. Die wil ik het liefste van top tot teen bedekken. Helaas denkt zij daar nu al heel anders over. Zelfs een simpel shirtje weet zij zo te dragen ( blote schouder) dat het er ordi uitziet in mijn optiek. Ik heb haar jaren in jottum en oilily weten te proppen, maar daar trapt madam echt niet meer in. Ze wil grote mensen kleding. En als ik het koop, en ze het niet draagt, en het elke dag strijd op levert, dan moeten we elkaar toch tegemoet komen. En dat wil ik best. Tot op zekere hoogte. Dat zij zeg maar toch het idee krijgt dat ze een stem in heeft. Maar telkens als ik zeg dat ze schoenen mag uitzoeken en ze komt met de meest afschuwelijke exemplaren van allemaal terug, dan móet ik haar gewoon wel een beetje sturen. Want dit is zo echt niet leuk meer. En geloof mij maar; ik sta bekend als erg streng. Met mij valt niet te sollen. En toch heb ik een stel eigenwijze drollen op de wereld gekwakt. Heb ik weer

Ze kan best grotemensenkleding willen hebben, maar daar is ze nog wat te jong voor. Ze is 8 (!!!!!).

De naam zegt het al "Grotemensenkleding"... en dat is dus niet bedoeld voor grietjes van 8...
Ik snap niet zo goed waarom dochter niet gewoon zelf haar kleding mag uitzoeken. Als je 8 bent weet je echt wel wat je wel en niet leuk vindt.

En waarom vind jij alles wat zij uitkiest zo afschuwelijk? Laat haar lekker. Als zij zich goed bij voelt, wat heb jij er dan voor last van?

Ze moet toch een keer haar eigen smaak ontwikkelen?

En als ze er mee voor gek loopt, merkt ze dat vanzelf wel en zal ze haar kledingstijl daar al dan niet op aan passen.
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 december 2010 @ 16:15:

[...]

Ah wat fijn dat we hier de modegoeroe hebben die dat ook even voor anderen bepaald

( dochterlief draagt geen Jottum meer omdat ik haar er te groot voor vind, maar ik wou dat ze nog klein was wat dat aangaat)Ik zeg niet dat iedereen dat moet vinden, ik zeg dat ik dat vind.
.
[ Ik koop 9 van de 10 keer haar kleding, maar net 1 keer te vaak zie ik dat er een stapeltje kleding heel sneaky weg wordt gemoffeld in een hoekje van de kast. quote]

Hoe komt ze aan die andere kleren dan? Krijgt ze die van iemand anders? Ik neem aan dat kinderen van acht zelf geen geld hebben om kleren te kopen?
Dat wat ik hier lees over niet moeders aankleed pop zijn, is ook mijn dilemma. Ik wil dat ze een eigen mening en smaak ontwikkelen, maar mén dan moet ik wel heel erg over mijn hart strijken, en een boel ogen dicht knijpen. Want haar smaak past zo ontzettend niet bij ons als gezin. Ze zet zichzelf in een bepaald plaatje neer, en daar kan ik als ouder niet achter staan. Ik lever haar wel in dat soort kleding dan af op school. Ik moet mijn portemonnee trekken voor die rotzooi. Echt hoor, ik trek dat niet. Ze mag kiezen tussen a en b, dan heeft ze toch nog enigszins het idee dat ze zelf gekozen heeft. En voortaan maar niet meer naar de mindere winkels. Maar ja, als ze er niet met mij komt, dan hoort ze de halve klas er wel over...zucht...
,
mijn dochter is 5 en heeft ook een duidelijke smaak, het moet vooral lekker zitten en geen laagjes. En vooral veel roze...

Ik houd daar wel rekening mee als ik wat koop maar niet altijd. Dan kan gewoon niet! Verder, als ze iets echt niet aan wil (zwarte skinny jeans had ze) spreken we af dat ze m soms aan MOET en als die te klein is mag ze m zelf weg geven aan haar buurmeisje. Dan is het vaak goed.

maar ik neem haar ook niet vaak mee winkelen, anders worden het ook mega mindy en minny mouse Ze mocht we dora sokken en heeft ze stuk gedragen.
quote:angel07 schreef op 23 december 2010 @ 16:12:

Mijn oudste is ruim 2 en die kan ook al goed aangeven wat ze mooi vindt en wat niet, maar natuurlijk zoek ik en koop ik de kleding die ik mooi vind voor haar. Ik weet eigenlijk niet vanaf welke leeftijd kinderen zelf hun kleding uitkiezen, maar 8 lijkt me daar ook een beetje jong voor.

Ik kan me trouwens helemaal vinden in jouw standpunt,mijn dochters krijgen ook absoluut geen kleding waar dora, winnie de pooh of hello kitty op staat.

Tja, en dat vind ik dan weer een beetje zeuren om het zeuren, als moeder zijnde. Dat je een dochter niet in een panterlegging en een rode kantenstring wil zien, soit, maar gun die kids hun eigen helden, daar groeien ze ook wel weer overheen. Wat is er mis met het compromis:

Mama vindt dat niet zo leuk staan, ik vind je veel leuker in dat, maar als je het heel graag wil mag je wel een Cars pyjama? Of Cars ondergoed? Of Cars sokken? Of Cars pantoffels?

Kind blij, jij blij. En eens in de zoveel tijd koop je ook nog dat ene Cars t-shirt waar je in de zomer best mee kan leven, en dan ben je de tofste moeder op aarde. En trekt het kind de volgende dag braaf weer aan wat jij zo subtiel - waarom trek je niet die ene mooie trui aan? Waar mama je altijd zo mooi in vindt? - opdringt.
Am Yisrael Chai!
Irona ik bedoel dat ze door mij gekochte kleding die ze niet mooi vindt, wegmoffeld in een hoekje van de kast....Niet dat ze doe zelf koopt of wat dan ook. Bepaalde kleding komt er hier gewoon echt pertinent niet in. Dan maar ruzie. Zoals vanmiddag op straat.
Wat een post! Om te beginnen: relax!!! Haal even diep adem, dat heb je absoluut nodig. Je komt nogal gefrustreerd over. Nergens voor nodig. Waarom ga je ook in vredesnaam nu shoppen, in de drukste week van het jaar? Had je het niet wat beter kunnen plannen? Scheelt een hoop stress.

Dan je dochter... Ik zou proberen tot een compromis te komen. Jij hoeft niet alle kleding van je dochter mooi te vinden. Zij ontwikkelt een eigen smaak. Maar... Een beetje sturen kan best. Jij bent namelijk haar moeder! Praat daarover met haar, waarom je het niet goed vindt dat ze in een zwarte nepleren legging rondloopt bijvoorbeeld. En hoe je het volgende keer gaat aanpakken.

Succes.
quote:Fibonacci schreef op 23 december 2010 @ 16:17:

Dat wat ik hier lees over niet moeders aankleed pop zijn, is ook mijn dilemma. Ik wil dat ze een eigen mening en smaak ontwikkelen, maar mén dan moet ik wel heel erg over mijn hart strijken, en een boel ogen dicht knijpen. Want haar smaak past zo ontzettend niet bij ons als gezin. Ze zet zichzelf in een bepaald plaatje neer, en daar kan ik als ouder niet achter staan. Ik lever haar wel in dat soort kleding dan af op school. Ik moet mijn portemonnee trekken voor die rotzooi. Echt hoor, ik trek dat niet. Ze mag kiezen tussen a en b, dan heeft ze toch nog enigszins het idee dat ze zelf gekozen heeft. En voortaan maar niet meer naar de mindere winkels. Maar ja, als ze er niet met mij komt, dan hoort ze de halve klas er wel over...zucht...

Ik wist niet je als gezin een bepaalt plaatje moet uitdragen...

Zit daar ook een bepaalde kleurcode bij?
.
quote:Mazou schreef op 23 december 2010 @ 16:16:

Ik snap niet zo goed waarom dochter niet gewoon zelf haar kleding mag uitzoeken. Als je 8 bent weet je echt wel wat je wel en niet leuk vindt.

En waarom vind jij alles wat zij uitkiest zo afschuwelijk? Laat haar lekker. Als zij zich goed bij voelt, wat heb jij er dan voor last van?

Ze moet toch een keer haar eigen smaak ontwikkelen?

En als ze er mee voor gek loopt, merkt ze dat vanzelf wel en zal ze haar kledingstijl daar al dan niet op aan passen.

Tot bepaalde hoogte heb je gelijk. Wat betreft opdrukken etc. etc. zou ik met je mee kunnen gaan. Ik zou echter (en dan zou mijn kind maar boos op me moeten worden) nooit toestaan dat mijn dochter met iets aso's (in de zin van te bloot voor die leeftijd) de deur uit zou gaan. Tenminste... niet op die leeftijd.

En ik vind dat je als ouders zijnde die verantwoordelijkheid gewoon moet nemen ten opzichte van je kinderen. Het zijn wel kinderen, geen volwassenen. Zij kunnen nog niet overzien wat voor reacties zij uit kunnen lokken met die kleding.... (en dan heb ik het niet per se over pedo's, maar in het algemeen)
quote:tuttjemeteenrietje schreef op 23 december 2010 @ 16:18:

[...]

staat toch echt dat het zo is... niet dat jij dat zo vind

Sta ik op je tenen?

Het lijkt me onnodig om bij een posting waarin al staat "lolapaloeza schrijft" nog eens toe te voegen dat het hier om mijn mening gaat.

Ik schrijf daarbij nog dat ik het verstandig vind van dochter, er staat niet dat iedereen dat verstandig vindt.

Dit vind ik wel echt een beetje sneu, hoor. "dat past niet bij ons als gezin en ik lever haar af in dat soort kleding op school". En dan? Dan word je getroffen door de bliksem? Denkt men dat je van je achternaam Tokkie heet?

Doe niet zo moeilijk en trek gewoon een leuk pak aan. Dit is echt Hyacinth Bucket gedrag.
Am Yisrael Chai!
Je zegt dat jij 9 van de 10 keer kleding uitzoekt. En dat hele zakken niet gedragen zijn. Hier zou ik niet blij mee zijn en kan me voorstellen dat je het zat bent met zo'n eigenwijze dochter. Met de leeftijd van 8 willen meiden steeds meer zelf dingen uitzoeken.

Valt mij zo vaak op dat moeders hun eigen kledingsmaak over willen brengen op hun dochters.

Mijn dochter van 10 jaar mag al enkele jaren grotendeels zelf kiezen , maar niet alles. Zij houdt ook van glitter truitjes. Van de zomer nog 1 van de C&A met de Eiffeltoren van Parijs. En bij Coolcat heeft zij ook enkele keer wat gekocht (gewoon hip). Ik vind het prima die glitters / felle kleuren, vaak staat het meiden heel leuk van die leeftijd. Ze heeft ook wel periode dat ze zwart/ wit /grijs mooi vindt, nog steeds wel.

Niet alles is ordinair of sexy in die winkels van H&M, coolcat o.i.d. Ze wil gewoon hetzelfde aan als de rest op school
.

Past je dochter zelf wel bij het gezin? Haar smaak is zoals zij is..

En je hebt dus ook de verkeerde school gekozen, wat een pech. Overigens klopt je topictitel niet. Je dochter vindt een heleboel leuk, jij daarentegen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven