Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
Ik kan er bijna niet tegenop lezen ik heb ook nog niet alles gelezen, maar kan iemand me vertellen wat er ordinair was aan lakschoentjes en witte kniekousen van ajourbreisel? In mijn jeugd (jaren 70, blanke middenklasse school) droegen wij deze voor onze eerste communie. En als ik de communiefoto's terugzie, zie ik er echt niets ordinairs aan. Gewoon, een meisje van 7 in een schattige offwhite jurk (bedrukt met bruine aardbeitjes) tot op de knieëen met wat kantjes en pofmouwtjes en witte kousen met bruine lakschoentjes met zo'n bandje over de wreef.
quote:Judithaa schreef op 24 december 2010 @ 13:04:

Hoe zou jij het vinden als een schreeuwende woedende alleenheerser je in achterlijke kleren zou hijsen en alles wat jij mooi vind zou degraderen tot iets slechts?

Zeg, projecteer jij niet een beetje teveel?

TO heeft nergens gezegd dat ze schreeuwde en woedend was, dochter overheerst en alles wat zij mooi vind degradeert tot iets slechts, straf gaf etc.

Je kunt het oneens zijn met TO maar zo bont als jij het nu omschrijft heeft ze het echt niet gemaakt.
quote:Guinevieve schreef op 24 december 2010 @ 13:13:

[...]

TO heeft nergens gezegd dat ze schreeuwde en woedend was, .Ja, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Inderdaad.

Even een quote van haar tweede bericht:

quote:Ik ben midden in de stad flink uit mijn plaat gegaan. Was echt bloed link. Zij janken, ik over de kook.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik overdrijf zeker, een hyperbolische stijl is mij niet vreemd.

Klopt, ik praat/schrijf gechargeerd en overdreven.

Ik las wel dat To woedend werd en een ruzie aanging en voor een kind van 8 is een woedende moeder echt wel wat heftiger dan voor een volwassene.'Ook al geeft ze een grote mond terug, boze moeder= best wel eng voor kinderen en ik probeer alleen maar te zeggen dat kleding misschien niet de moeite waard is om boos te worden op je kind.

Maar je hebt helemaal gelijk, dat het alleemaal een beetje overdreven is zoals ik het verwoord, dat doe ik wel vaker, excuses.

Bij deze, nieuwe poging:

Ik zou je willen aanraden niet zo ge emotioneerd te raken door je dochters kledingkeuze, en gewoon een keertje te lachen om de belachelijke outfits die ze uitkiest.

Het is en blijft bovenal jouw dochter en heb er een beetje vertrouwen in dat jouw goede smaak, manieren en andere zaken uiteindelijk niet overgedragen worden. Het is gewoon een kind van 8 met bijpasselijke wansmaak. Gelukkig heeft ze een moeder die die smaak niet deelt.

Beter?
quote:shahla schreef op 24 december 2010 @ 13:19:

Inderdaad.

Even een quote van haar tweede bericht:

[...]

Aha, die had ik over het hoofd gezien. Tsja, dat is toch eigenlijk diep treurig.

Schreeuwen tegen een kind van 8 in een winkelcentrum, dat is toch eigenlijk ook heel ordinair.
Echt iets voor een (zelfbenoemd) hoogopgeleide snobistische 'Gooische vrouw' uit het hogere segment om als een viswijf je kind van 8 uit te schelden en plain public.

Ik zou eerder denken aan iemand uit een lager milieu die op het forum net doet alsof ze iemand anders is zeg maar.

Stressed is just desserts spelled backwards
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 10:31:

[...]

Nee hoor, ik observeer mijn medemens graag en vervolgens vorm ik mijn mening. Daar hoef je geen moeder voor te zijn, net als je geen Marokkaan hoeft te zijn om iets van Wilders te vinden of een Afrikaan om iets van wereldhonger te vinden.

Ik moest ondertussen weg, vandaar de late reactie, maar je antwoord slaat niet helemaal op wat ik bedoelde.

Als je geen kinderen wil, dan moet je er toch ook niet aan denken hoe kinderen zouden kunnen heten, wat ze aan zouden kunnen doen, met wie ze gaan spelen etc? Ik moet er niet aan denken om motor te rijden bijvoorbeeld en weet er dus ook werkelijk niks van af. Ik vorm daar geen mening over omdat het een ontzettende ver van mijn bed-show is.

Ik vraag me dus af waarom jij dat bij elk onderwerp over kinderen wel hebt gedaan?
quote:Bagheera schreef op 24 december 2010 @ 13:07:

Ik kan er bijna niet tegenop lezen ik heb ook nog niet alles gelezen, maar kan iemand me vertellen wat er ordinair was aan lakschoentjes en witte kniekousen van ajourbreisel? In mijn jeugd (jaren 70, blanke middenklasse school) droegen wij deze voor onze eerste communie. En als ik de communiefoto's terugzie, zie ik er echt niets ordinairs aan. Gewoon, een meisje van 7 in een schattige offwhite jurk (bedrukt met bruine aardbeitjes) tot op de knieëen met wat kantjes en pofmouwtjes en witte kousen met bruine lakschoentjes met zo'n bandje over de wreef.

Niet-rel;igieuze ouders, dus die vlieger ging niet op bij mij. Mijn moeder vond dat 'poppenkleren, leive schat, en die ga jij niet aandoen'

Bovendien had ze altijd nog de gemene troef van mijnlastige voeten en 'Nou, vooruit, probeer er dan maar eens op te lopen, of te rennen, of te springen'

Tja. Dan slipte ik eruit, of de schoenen vielen van mijn voeten, en had ik pech en had ik in de winter veterschoenen en in de zomer ordentelijcke leren schoenen-met-stevige-hiel-en-dikke-band-met-gesp-over de wreef. Jammerdebammer.

Toen kreeg ik kleedgeld en kocht ik lekker puh de schoenen die ik wilde. Vage laarzen, of hakkenpumps. En toen werden kistjes hiop en kocht ik die.

Waarop mijn moeder zich afvroeg waarom ik die kocht, want die waren toch altijd zo lelijk? Schoenen met stevige zolen en stevige hakken en veters?

quote:Tomatensoep schreef op 24 december 2010 @ 13:42:

[...]

Ik moest ondertussen weg, vandaar de late reactie, maar je antwoord slaat niet helemaal op wat ik bedoelde.

Als je geen kinderen wil, dan moet je er toch ook niet aan denken hoe kinderen zouden kunnen heten, wat ze aan zouden kunnen doen, met wie ze gaan spelen etc? Ik moet er niet aan denken om motor te rijden bijvoorbeeld en weet er dus ook werkelijk niks van af. Ik vorm daar geen mening over omdat het een ontzettende ver van mijn bed-show is.

Ik vraag me dus af waarom jij dat bij elk onderwerp over kinderen wel hebt gedaan?

Omdat ik - als ik ergens een mening over heb - deze gewoon meld, net als iedereen hier. In een maandgroepje zul je me niet snel aantreffen.

Ik heb dit overigens al wel vaker verteld.
quote:Bagheera schreef op 24 december 2010 @ 13:07:

Ik kan er bijna niet tegenop lezen ik heb ook nog niet alles gelezen, maar kan iemand me vertellen wat er ordinair was aan lakschoentjes en witte kniekousen van ajourbreisel? In mijn jeugd (jaren 70, blanke middenklasse school) droegen wij deze voor onze eerste communie. En als ik de communiefoto's terugzie, zie ik er echt niets ordinairs aan. Gewoon, een meisje van 7 in een schattige offwhite jurk (bedrukt met bruine aardbeitjes) tot op de knieëen met wat kantjes en pofmouwtjes en witte kousen met bruine lakschoentjes met zo'n bandje over de wreef.Dat lijkt me erg schattig. Ik mocht ook geen lakschoenen, die vond mijn moeder te opzichtig.
Bij mij thuis was er helemaal niet zo'n uitgesproken mening over kleding. We moesten er netjes uitzien en dat hield in: geen kapotte dingen, versleten of verwassen kleren. We hadden het ook niet breed dus mijn moeder kocht kleren bij de c&a, peek, termeulen en de v&d voor ons.

Ik heb dus wel lakschoentjes gehad met witte kniekousen. En ook ik heb mijn fluorfase mogen hebben. Mijn moeder kocht voor mij de dingen die ik leuk vond, alleen dan niet de dure versie maar de "betaalbare". Maar ik ben nooit zo'n uitgesproken kind geweest dus wat ik leuk vond, vonden de meeste kinderen leuk. Heel doorsnee eigenlijk.
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 14:14:

[...]

Omdat ik - als ik ergens een mening over heb - deze gewoon meld, net als iedereen hier. In een maandgroepje zul je me niet snel aantreffen.

Ik heb dit overigens al wel vaker verteld.Maar over alles? Waarom dan? Want ik kan me echt niet voorstellen dat je dan vaak heel enthousiaste reacties krijgt. Wat weegt daar dan tegenop?

(ben echt gewoon nieuwsgierig omdat ik die neiging zelf niet zo heb)
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 14:14:

[...]

In een maandgroepje zul je me niet snel aantreffen.

Jij zit toch in kindvrij vanaf oktober?
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Tomatensoep schreef op 24 december 2010 @ 15:09:

[...]

Maar over alles? Waarom dan? Want ik kan me echt niet voorstellen dat je dan vaak heel enthousiaste reacties krijgt. Wat weegt daar dan tegenop?

(ben echt gewoon nieuwsgierig omdat ik die neiging zelf niet zo heb)Ik krijg bijna nooit vervelende reacties en vaak zelfs bijval, dus ik ben daar totaal niet mee bezig.
quote:Maleficent schreef op 24 december 2010 @ 15:19:

[...]

Jij zit toch in kindvrij vanaf oktober? Haha, ja mijn eigen maandgroepje. Oeps .
Ik kan me voorstellen dat je de smaak van je dochter niet kunt waarderen. Aan de andere kant: een kind van 8 laat zich niet meer alles aantrekken wat mama mooi vindt. Het hoort er ook 'n beetje bij dat kinderen hun eigen smaak ontwikkelen. En daar horen dan ook kleren bij die jij spuuglelijk vindt. Ik denk dat je toch voor 't compromis moet gaan, bijvoorbeeld jij kiest wat kleren en zij mag ook 1 setje helemaal zelf uitkiezen. Of je gaat samen achter de computer webwinkelen (dan kun je nog 'n beetje sturen met de sites die je bekijkt). Je geeft aan dat je dat minder leuk vindt, maar ja... in de stad ruzie lope maken over kleren is toch óók niet gezellig?

Met een van mijn dochters heb ik ook zo'n fase gehad, maar geloof me, dat is helemaal goed gekomen! Ze is nu 21 en ziet er altijd super stijlvol uit!
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 14:15:

[...]

Dat lijkt me erg schattig. Ik mocht ook geen lakschoenen, die vond mijn moeder te opzichtig.

Ik heb ook maar 1 paar gehad, en kleding werd afgedragen bij ons, dus die jurk en lakschoenen droeg je weer op een feestje. Best grappig om te zien, in het jaar na onze 1e communie zie je al die meisjes op verjaardagsfeestjes in hun communiejurk

Ik was helemaal gek op die lakschoentjes, mijn moeder heeft heel veel moeite moeten doen ze in het bruin te vinden (anders pastte het niet bij de bruine aardbeitjes) en ik vind het jammer dat ze die schoentjes niet bewaard heeft.
Ik heb nog nagedacht over dit topic en wat me opviel was de opmerking dat het belangrijk was hoe men het gezin zag (qua uiterlijk dan). Ik heb daar ooit enkel over nagedacht omdat man en ik totaal verschillend zijn. Ik werk op kantoor, hij in een fabriek op de werkvloer. Als we casual gekleed zijn en we gaan winkelen dan grappen we vaak: wie is vandaag de gek en wie is de begeleider? Hij in workers en spijkerjaswintermodel en zijn werkschoenen (model bergschoenen) en ik in mijn mantel met handschoenen en hoed en schoenen met hakken zodat ik ook nog langer ben dan hij . In de winter dan he, anders schets ik een hyacint bucketbeeld van mezelf .

Wij kopen wat we mooi vinden en dat kan bij de bonprix zijn of tommy hilfiger. Zo ook voor ons kind, al let ik daar erg op draagcomfort (hij is 2). Hij heeft meer hema en c&a dan mexx.

Overigens worden dure merken voor kinderen in mijn omgeving juist als ordinair gezien. Die worden hier voornamelijk gedragen door kinderen van tienermoeders in de 'lage sociale' klasse.

Overhemden voor kinderen vind ik zo blech. Ik vind het net boekhouders om te zien, een baby met overhemd en spencer. En ik kan me ook niet voorstellen dat het lekker zit voor zo'n kind, zo'n kraag.
Ik heb over dit topic verteld aan mijn moeder en ze was het volkomen met mij eens dat het zo vreemd is dat tegenwoordig 8 jarigen met dramaqueengedrag (zoals de dochter van TO) denken hun zin te kunnen krijgen wat betreft hun uiterlijk.

En dat het ook erg vreemd is dat ouders hun kinderen de vrijheid geven om "goedkoop" uit te zien en tegen de wensen van hun ouders in.

Mijn mening mag dan dus wel afwijkend zijn, maar ik heb het niet van een vreemde. Morgen even vragen hoe mijn zus er over denkt, maar ik kan het antwoord wel raden .
quote:Bagheera schreef op 24 december 2010 @ 16:27:

Overigens worden dure merken voor kinderen in mijn omgeving juist als ordinair gezien. Die worden hier voornamelijk gedragen door kinderen van tienermoeders in de 'lage sociale' klasse.

Overhemden voor kinderen vind ik zo blech. Ik vind het net boekhouders om te zien, een baby met overhemd en spencer. En ik kan me ook niet voorstellen dat het lekker zit voor zo'n kind, zo'n kraag.

Dat klopt inderdaad en merken als Burberry vinden dat dan ook vreselijk voor hun imago.

Een kind aankleden als een minivolwassene vind ik ook niets, want er is zat leuke kinderkleding te vinden.
quote:[message=Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??Niet alles gelezen...Maar wat ik heb gelezen, kan ik maar 1 ding zeggen: Jij bent geen lieve mama.. Over de zeik gaan in de stad, omdat ( god forbit) je dochter een eigen smaak heeft? Wat ben jij een over het paars getild mens.. Koester de keuze van je kind, en laat haar lekker haar keuzes bepalen. Tis zo te horen een echt 'meisjes'meisje. Heerlijk..
quote:iris1969 schreef op 24 december 2010 @ 16:30:

Ik heb over dit topic verteld aan mijn moeder en ze was het volkomen met mij eens dat het zo vreemd is dat tegenwoordig 8 jarigen met dramaqueengedrag (zoals de dochter van TO) denken hun zin te kunnen krijgen wat betreft hun uiterlijk.

En dat het ook erg vreemd is dat ouders hun kinderen de vrijheid geven om "goedkoop" uit te zien en tegen de wensen van hun ouders in.

Mijn mening mag dan dus wel afwijkend zijn, maar ik heb het niet van een vreemde. Morgen even vragen hoe mijn zus er over denkt, maar ik kan het antwoord wel raden .En jij hebt geen kinderen? Mond houden dan en niet praten over dingen waar je totaal geen benul van hebt..
Ik vind die kleding niet het ergtste probleem, maar het feit dat dochter van 8 de baas is wel.

Tenminste zo komt de openingspost op mij over. Ik zou haar eens heel streng toespreken en vertellen dat ik de baas ben en ik haar best wel wil laten kiezen maar dan uit mìjn gekozen setjes, een beetje rekening houdend met haar smaak.

Als dat niet lukt, valt er niets meer te kiezen voor haar.

Ik mocht zelf wel aandoen van mijn ouders wat ik wilde en liep erbij als een sjofele schooier waar de hele familie schande van sprak, maar mijn ouders vonden het prima. Maar ik was toen 14! Vriendinnen hadden ook altijd problemen met hun ouders over kleding, heel erg was dat. Zij kleedden ze zich dan alsnog in het gangetje van de achterdeur om ofzo.

Bij 14 jarigen zou ik hooguit niet willen dat ze er te bloot bijlopen maar verder, ach.

Mijn dochter van 13 draagt veel coolcat kleding, niet het blote spul maar het sportieve (capuchonsweaters met glitteropdrukken + spijkerbroek) . Ik vind dat niet mooi, maar zeg er niets van.
quote:lolapaloeza schreef op 23 december 2010 @ 16:09:

Wat een onzin!

Kleding van de H&M kan best hoor. Nou dan vind jij het minder mooi, jij loopt er toch niet in?

Ik vind dat een kind de kans moet krijgen te zijn wie ze willen zijn, en niet moeders aankleedpop.precies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven