Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
Mens, je hebt helemaal geen puberzoon en je wordt met elke posting herkenbaarder, dus denk nou even na voordat je jezelf nog verder in de nesten werkt en je straks weer een nick change moet doen en we hier weer allerlei gedoe krijgen.
Am Yisrael Chai!
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 10:44:

[...]

Dat hoeft ook niet met je uiterlijk, het kan ook met je auto, je huis, de plekken waar je op vakantie gaat of uitgaat, de mensen met wie je om gaat enz. enz. We willen allemaal graag laten zien wie we zijn, daar ben ik van overtuigd.

Ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik wil helemaal niet laten zien wie ik ben, ik ben gewoon iemand en doe dingen en draag dingen die ik leuk vind. Natuurlijk is mijn kind een typisch product van zijn moeder, maar dat is niet omdat ik zo nodig iets wil uitstralen.

Ik denk dat als je daar zo mee bezig bent, je per definitie nogal onecht bent.
Am Yisrael Chai!
Ach wat maakt het uit, de leukste discussies zijn wel vaker fake. Ook dan kun je onderling een fantastisch gesprek hebben, toch?
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:17:

[...]

Ben ik het echt totaal niet mee eens. Ik wil helemaal niet laten zien wie ik ben, ik ben gewoon iemand en doe dingen en draag dingen die ik leuk vind. Natuurlijk is mijn kind een typisch product van zijn moeder, maar dat is niet omdat ik zo nodig iets wil uitstralen.

Ik denk dat als je daar zo mee bezig bent, je per definitie nogal onecht bent.Ik ben er niet mee bezig, ik ben me er gewoon van bewust dat het zo werkt, ook onbewust.
Bij mij was het vroeger 'nee is nee'. Op mn 8e zal het antwoord op de vraag waarom iets geweest zijn als 'omdat ik het zeg/mijn huis, mijn regels'.

Later kreeg ik kleedgeld, en ik heb wel eens een loeistrakke snowwashed gebleekte spijkerbroek terug moeten brengen. Want dat was 'ordinair/iets voor de arbeidersklasse'.

Ik vond mijn ouders toen zo raar, was verbaasd over hun oordeel.

Jaren later las ik het boek Statusangst v Alain de Botton, en snap ik waar dat van die spijkerbroek vandaan kwam.

Dat het zo werkt, tja, kun je je vraagtekens bij zetten, in een ideale wereld worden boeken niet op hun kaft beoordeeld, maar volgens mij zou iedereen die dat boek leest wel IETS herkennen.

Niet dat iedereen meteen n Hyacinth Bucket is, maar sociale profilering met aanverwante overtuigingen/keuzes zijn zo ontzettend menselijk...
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 12:18:

Ach wat maakt het uit, de leukste discussies zijn wel vaker fake. Ook dan kun je onderling een fantastisch gesprek hebben, toch?Ja, het is op zich wel een leuke discussie, daar gaat het verder niet om, en ik vind het ook wel ironisch dat TO hiermee juist onderstreept dat het aanmeten van een imago gewoon niet werkt.
Am Yisrael Chai!
nou ja, het forum wordt steeds gekker, dat gaat nou ook al postings posten terwijl je ze aan het tikken bent!
Am Yisrael Chai!
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 12:19:

[...]

Ik ben er niet mee bezig, ik ben me er gewoon van bewust dat het zo werkt, ook onbewust.Ik ontken ook niet dat alles wat je doet en kiest, of het nou om interieur of kleding of vakantiebestemmingen gaat iets zegt over wie je bent, maar het verbaast me niet dat jij en TO het zo roerend met elkaar eens zijn. Jullie komen beiden over - niet per se in dit topic, maar in zijn algemeen - als mensen die zich erg druk maken om wat voor indruk ze wekken, en wekken volgens mij beiden juist door dat krampachtige ermee bezig zijn vaak precies de indruk die jullie niet willen wekken.
Am Yisrael Chai!
Dochter ging laatst in een lichtroze shirt, een knalroze gestreepte (met paars, groen en blauwig) legging, een grijzig zomerjurkje (maar door shirtje en legging best te doen in de winter) en rood met witte stippen kaplaarsjes de deur uit. Had ze helemaal 'zelluf' uitgekozen. Als ik haar iets aantrek wat ze niet mooi vindt, gaat het net zo snel weer uti en doet ze zelf iets anders aan. Meestal in een compleet andere kleur/print/stijl. Ziet er niet uit. Maar ach, die fases hebben we allemaal gehad. Ik zie er de humor wel van in.
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:23:

[...]

Ik ontken ook niet dat alles wat je doet en kiest, of het nou om interieur of kleding of vakantiebestemmingen gaat iets zegt over wie je bent, maar het verbaast me niet dat jij en TO het zo roerend met elkaar eens zijn. Jullie komen beiden over - niet per se in dit topic, maar in zijn algemeen - als mensen die zich erg druk maken om wat voor indruk ze wekken, en wekken volgens mij beiden juist door dat krampachtige ermee bezig zijn vaak precies de indruk die jullie niet willen wekken.
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:14:

Mens, je hebt helemaal geen puberzoon en je wordt met elke posting herkenbaarder, dus denk nou even na voordat je jezelf nog verder in de nesten werkt en je straks weer een nick change moet doen en we hier weer allerlei gedoe krijgen.Huh?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Tja, en zo kun je dus over mening verschillen over wat een goede opvoeding is. Ik zeg niet dat jij het niet goed doet Fibo, maar ik doe het anders. That's it.

Ik ben niet streng, wel rechtvaardig en bovenal consequent. Ik heb zelden toestanden met mijn dochter, zoals jij beschrijft. Ik geef erg veel ruimte aan de kinderen om zelf mee te denken en zelf te bepalen.

Buiten school, leg ik geen/weinig verplichtingen op en ze moeten dan ook niet naar een sportclub of muziekles. Dat mogen ze, maar het moet niet. Het leven is al druk zat.

Meehelpen in de huishouding is hier een vanzelfsprekendheid, waar ook zelden/nooit discussie over is.
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:23:

[...]

Ik ontken ook niet dat alles wat je doet en kiest, of het nou om interieur of kleding of vakantiebestemmingen gaat iets zegt over wie je bent, maar het verbaast me niet dat jij en TO het zo roerend met elkaar eens zijn. Jullie komen beiden over - niet per se in dit topic, maar in zijn algemeen - als mensen die zich erg druk maken om wat voor indruk ze wekken, en wekken volgens mij beiden juist door dat krampachtige ermee bezig zijn vaak precies de indruk die jullie niet willen wekken.

Ik ben me bewust van jouw oordeel van mij, dat je dan ook keer op keer meldt , maar je zit er naast en als je me zou kennen zou je hard lachen om je beeld van mij.

Mensen hebben een natuurlijke "need to belong" omdat ze sociale wezens zijn. Daarin ben ik niet anders dan een ander, ik ben er alleen niet zo politiek correct over.
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:14:

Mens, je hebt helemaal geen puberzoon en je wordt met elke posting herkenbaarder, dus denk nou even na voordat je jezelf nog verder in de nesten werkt en je straks weer een nick change moet doen en we hier weer allerlei gedoe krijgen.wut
misschien is het dan beter om iets aan de onzekerheid van je dochter te doen dan leert ze ook haar eigen keuzes maken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 12:30:

[...]

Ik ben me bewust van jou oordeel van mij, dat je dan ook keer op keer meldt , maar je zit er naast en als je me zou kennen zou je hard lachen om je beeld van mij.

Mensen hebben een natuurlijke "need to belong" omdat ze sociale wezens zijn. Daarin ben ik niet anders dan een ander, ik ben er alleen niet zo politiek correct over.

Ik denk serieus niet dat mijn beeld van jou irl anders zou zijn. Zelfs het soort kleding dat je aangeeft leuk te vinden komt mij allemaal zo gezocht, zo bedacht, over.

Het stoort mij verder ook niet, hoor.

Wat bedoel je trouwens met politiek correct? Wie doet dat dan?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 26 december 2010 @ 12:32:

[...]

Ik denk serieus niet dat mijn beeld van jou irl anders zou zijn. Zelfs het soort kleding dat je aangeeft leuk te vinden komt mij allemaal zo gezocht, zo bedacht, over.

Ik weet wel zeker van wel, want ik doe alles onbewust en bewust totaal anders dan een ander, omdat ik anders denk dan vele mensen om me heen (bewust single, vegetarier, werken met dieren, bewust kinderloos, kak gekleed terwijl niemand anders dat doet, een einzelgänger, seksloos, enz. enz.)

Het stoort mij verder ook niet, hoor.

Waarom voel je je dan geroepen dit soort dingen keer op keer te melden?

Wat bedoel je trouwens met politiek correct? Wie doet dat dan?

De mensen die zeggen dat hun dochtertjes alles mogen dragen, vanwege hun zelfexpressie enzo.

En verder doe ik niet aan imago om het imago, maar kies ik wat bij mij past. Alleen dan ben je jezelf.

Bij kinderen begeleid je ze tot een bepaalde leeftijd en pas dan laat je ze geleidelijk los.
wie zegt dat hier dan Iris? Volgens zeggen alle moeders hier dat er grenzen zijn

Wacht ff, word ik nu voor politiek correct uitgemaakt, omdat ik het prima vind dat mijn dochter een eigen kledingsmaak ontwikkelt?
quote:rosanna08 schreef op 26 december 2010 @ 12:41:

wie zegt dat hier dan Iris? Volgens zeggen alle moeders hier dat er grenzen zijn

Ik zie er diversen die dit zeggen, maar later geven ze toch toe dat er grenzen zijn.
Iris mijn dochter mag idd zowat alles dragen.

Ik heb nog nooit uit mijn omgeving gehoord dat men dat politiek correct vond.

Het is tegenwoordig juist erg in om weer ouderwetsch te gaan ópvoeden. Want de jeugd van tegenwoordig is natuurlijk een losgeslagen zootje en de bijbehorende ouders zitten helemaal vast in de onderhandelingstactiek.

Het is dus juist politiek correct om weer eens gezellig met normen en waarden te gaan opvoeden.

Nou die heb ik niet al te veel dus dan ben je snel klaar.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 12:43:

[...]

Ik zie er diversen die dit zeggen, maar later geven ze toch toe dat er grenzen zijn. nou, dan lees ik toch echt iets anders dan jij.
quote:Ik weet wel zeker van wel, want ik doe ales anders dan een ander, omdat ik anders denk dan vele mensen om me heen (bewust single, vegetarier, werken met dieren, bewust kinderloos, kak gekleed terwijl niemand anders dat doet, een einzelgänger, seksloos, enz. enz.)

Waarom voel je je dan geroepen dit soort dingen keer op keer te melden?

De mensen die zeggen dat hun dochtertje alles mogen dragen, vanwege hun zelfexpressie enzo.

Sja, in dat rijtje wat je bestempelt als "ik doe alles anders dan een ander" staan al een stuk of 4 dingen die voor mij ook gelden, dus zo anders is het dus kennelijk niet, toch?

Waarom ik het benoem in deze discussie is omdat deze discussie júist gaat om indruk die je wekt voor de buitenwereld. Jij en TO (ik moet steeds uitkijken dat ik niet de verkeerde nick tiep) hebben daar hele uitgesproken ideeën over, en wekken in deze discussie de indruk dat jullie die uitgesproken ideeën hebben omdat je inderdaad, zoals je aangeeft, een "need to belong" voelt.

Mijn mening daarover is precies tegenovergesteld van die van jullie. Ik denk dat als je gewoon bent, zonder daar allerlei theorieën over aan te hangen, je automatisch diegenen aantrekt die bij jou passen. En dat niemand je dan raar vindt, of een buitenbeentje, of een verkeerd beeld van je krijgt.

En daar ging dit topic uiteindelijk over. TO wil een bepaalde indruk wekken, maar dat lukt niet, omdat de indruk die ze wil wekken niet is wie ze is.
Am Yisrael Chai!
quote:Floks schreef op 26 december 2010 @ 12:42:

Wacht ff, word ik nu voor politiek correct uitgemaakt, omdat ik het prima vind dat mijn dochter een eigen kledingsmaak ontwikkelt?

Niet uitgemaakt, maar ja ik vind dat wel erg PC om dat te zeggen. Verwend ook.

Maar ik ben dan ook van de duidelijke lijnen in de opvoeding. Zoals onze ouders dat deden. Nu vind ik de ouders vaak te toegefelijk en te inconsequent. Dit laatste gaat overigens niet om jou.
quote:iris1969 schreef op 26 december 2010 @ 12:37:

[...]

En verder doe ik niet aan imago om het imago, maar kies ik wat bij mij past. Alleen dan ben je jezelf.

Bij kinderen begeleid je ze tot een bepaalde leeftijd en pas dan laat je ze geleidelijk los.Tja, en de één kiest ervoor om iets eerder te beginnen met dat geleidelijk loslaten dan de ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven