Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
uiterlijk uiterlijk uiterlijk

Jullie zitten er zó naast.

Uiterlijke kenmerken kunnen overeenstemmen, poses kunnen hetzelfde zijn, mensen kunnen op elkaar lijken of een bepaalde mode volgen.

Maar dat zegt niets over wie ze zijn.

Ik ben meer dan een bloemetjesjurk, meer dan een hoge hak, meer dan een kokerrok of rode lippenstift. De een trekt haar mond open om het over relaties te hebben, de ander praat over wiskundige vergelijkingen. Hokjes zie je als je ze wil zien, maar als je goed om je heen kijkt zie je dat iedereen anders is.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:iris1969 schreef op 30 december 2010 @ 22:43:

Dit is volgens mij de Viva-vrouw, de doelgroep van het forum:

Vrouwen in bloemenjurkjesO gut ik behoor duidelijk niet tot de doelgroep..
Overigens raar dat jij exactitudes geeft als voorbeeld bij de door jou geponeerde drang om erbij te horen. De kunstenaar geeft juist aan dat het gaat om hoe mensen ervaren worden door ánderen, vaak juist zonder dat zij zichzelf daarvan op die manier bewust zijn.

Exact andersom dus dan wat jij beweert.

Grappig, hoe belangrijk het soms toch is om iets verder te kijken dan je neus lang is.
Heel grappig, dat verschil in interpretatie.
quote:Spijker schreef op 30 december 2010 @ 23:08:

Overigens raar dat jij exactitudes geeft als voorbeeld bij de door jou geponeerde drang om erbij te horen. De kunstenaar geeft juist aan dat het gaat om hoe mensen ervaren worden door ánderen, vaak juist zonder dat zij zichzelf daarvan op die manier bewust zijn.

Exact andersom dus dan wat jij beweert.

Grappig, hoe belangrijk het soms toch is om iets verder te kijken dan je neus lang is.

Please, een Gabber weet dat hij Gabber is, een Goth weeet ook dat hij Goth is. Nu niet de werkelijkheid op straat ontkennen.

Op de website staat letterlijk dat mensen een onderscheid willen maken van anderen door voor een groep te kiezen. Dat is de tegenstrijdigheid.

Lees maar na:

uitleg
We always belong to some sort of groups. But when we are classified into a certain "tribe' by a third party, ignoring that reality, most of us shall be surprised to find out how different other people see us from the way we see ourselves, thinking "so this is me in other people's eyes". This gives us an opportunity to realize again how we are perceived in other eyes, irrespective of our will or intention, or reality.

What's more interesting is that despite the fact that our real selves are left behind, we find other people very satisfied with their classification, which was based on the appereance and attitude we have not necessarily been aware of before.
'Please' lees me de les niet als je niet goed gelezen hebt.
Ik hoor zelf niet in een hokje. Is dat raar of erg? Ik heb altijd gewoon gekocht wat ik wel leuk vond, heb niet echt een duidelijke smaak, muzieksmaak, opvattingen. Het lijkt wel of iedereen zichzelf zo goed kent, en ook automatisch de mensen vindt die hetzelfde zijn.

Beetje offtopic misschien, maar om nou een heel nieuw topic te openen. Weet niet goed genoeg wat ik wil zeggen.
Die ´kledinghokjes´ vind ik dikke onzin om daar wat voor conclusie aan te verbinden. Ik heb die website eens bekeken en kon me werkelijkwaar nergens in herkennen. Eigenlijk had ik niet anders verwacht ook van mezelf, al kon een check geen kwaad.

'The need to belong' herken ik ook niet.

Het gaat dan tenslotte om een behoefte en ik vind het veel te generaliserend om dat aan ieder levend mens toe te schrijven.

Dát je ergens bijhoort, dat wil ik nog wel aannemen want dat is in veel gevallen wel waar. Je hebt meestal familie en daar hoor je dan automatisch bij. (Tenzij je met allemaal gebrouilleerd bent.) Maar dat iederéén de behoefte zou hebben vind ik geen automatisch gegeven. Ik heb vrienden omdat ik die mensen leuk vind, niet omdat ik perse ergens bij moet horen. Ik voel dat gewoon niet zo en er zullen nog legio mensen zijn die dat net zo zien of voelen als ik dat voel.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:shahla schreef op 31 december 2010 @ 08:30:

Die ´kledinghokjes´ vind ik dikke onzin om daar wat voor conclusie aan te verbinden. Ik heb die website eens bekeken en kon me werkelijkwaar nergens in herkennen. Eigenlijk had ik niet anders verwacht ook van mezelf, al kon een check geen kwaad.

'The need to belong' herken ik ook niet.

Het gaat dan tenslotte om een behoefte en ik vind het veel te generaliserend om dat aan ieder levend mens toe te schrijven.

Dát je ergens bijhoort, dat wil ik nog wel aannemen want dat is in veel gevallen wel waar. Je hebt meestal familie en daar hoor je dan automatisch bij. (Tenzij je met allemaal gebrouilleerd bent.) Maar dat iederéén de behoefte zou hebben vind ik geen automatisch gegeven. Ik heb vrienden omdat ik die mensen leuk vind, niet omdat ik perse ergens bij moet horen. Ik voel dat gewoon niet zo en er zullen nog legio mensen zijn die dat net zo zien of voelen als ik dat voel.Die Need to Belong is ingebakken in iedereen. Het is geen krampachtige poging maar een automatisme en zoals je zelf al zegt meestal hoor je bij je familie. Je bent een groepsdier dus dit is de natuur.
quote:Spijker schreef op 30 december 2010 @ 23:26:

'Please' lees me de les niet als je niet goed gelezen hebt.

Ik heb het prima gelezen. Jij verbindt er de verkeerde conclusies aan. De kunstenaar spreekt bij de foto's ook verhaaltjes in en daarin vertelt hij precies wel type mens het is.

Bijv: The Dutch Family: de stem zegt dan ongeveer: dit is een typische tourist die van fietsen houdt en praktisch is ingesteld. Ze gaat op vakantie naar musea enz. enz.

Hij tekent haar dus helemaal uit.
quote:Spijker schreef op 30 december 2010 @ 23:25:

We always belong to some sort of groups. But when we are classified into a certain "tribe' by a third party, ignoring that reality, most of us shall be surprised to find out how different other people see us from the way we see ourselves, thinking "so this is me in other people's eyes". This gives us an opportunity to realize again how we are perceived in other eyes, irrespective of our will or intention, or reality.

What's more interesting is that despite the fact that our real selves are left behind, we find other people very satisfied with their classification, which was based on the appereance and attitude we have not necessarily been aware of before.Je geeft hier een aanvulling maar je gaat voorbij aan de kern: we willen ons onderscheiden van anderen door een groep te kiezen.
God het is echt lastig communiceren met een bloem met een plank voor haar kop.

Wacht...

Waarom verbaast me dit eigenlijk?

Niet iedereen is zoals jij en je hebt de waarheid niet in pacht. Dat jij nou graag in een hokje zit wil niet zeggen dat iedereen dat zo voelt. Er zijn andere meningen, gevoelens, mensen op de aardkloot.

Face it.

spijker out
Neem bijv. deze vrouw:

Wat is de kans dat ze Charlotte heet, dat haar vader dokter is, dat ze zelf universiteit heeft gedaan en dat ze nu getrouwd is met een architect, dat ze bewust kinderloos is gebleven, dat ze van backpacken houdt, dat haar hobby zweefvliegen is, dat ze vegetariër is?

De kans is een stuk groter dat ze Nel of Ans heet, dat ze getrouwd is met Piet of Cor, dat ze huisvrouw is en haar man gepensioneerd loodgieter, dat ze van borduren houdt, dat ze vrijwilligerswerk bij het bejaardenhuis doet, dat ze overwintert in Spanje, dat ze van Nederlandstalige muziek en Schlagers houdt en dat ze graag een kaartje legt met de buren.
quote:Spijker schreef op 31 december 2010 @ 09:40:

God het is echt lastig communiceren met een bloem met een plank voor haar kop.

Wacht...

Waarom verbaast me dit eigenlijk?

Niet iedereen is zoals jij en je hebt de waarheid niet in pacht. Dat jij nou graag in een hokje zit wil niet zeggen dat iedereen dat zo voelt. Er zijn andere meningen, gevoelens, mensen op de aardkloot.

Face it.

spijker out

Ik kom met argumenten om mijn verhaal uit te leggen en waar kom jij mee? Met een persoonlijke aarval.

Edit: luister naar de stem van de kunstenaar bij de plaatjes. Hij zegt hetzelfde als ik.
Ik zeg overigens helemaal niet dat we een gevangene zijn van ons hokje, we kunnen gaan en staan waar we willen en we kunnen zeggen en denken wat we willen. We houden alleen vaak onbewust rekening met ons hokje.
Iris, hou eens op! Blijf jij lekker in je eigen hokje mensen in een hokje plaatsen (weet je zeker dat je geen knaagdier bent, of, er een zou willen zijn. Of.... op zijn minst met een in een hokje zou willen zitten?????).

Ik wordt niet goed van je drammerigheid. Sommige mensen zijn het nou eenmaal niet met je eens. Accepteer het en ga verder met je leven.

M.
Dit is een discussieforum. Dus mag men het met mij oneens zijn. Leuk juist.

Maar waar komt die behoefte tot persoonlijk sneren vandaan? Ik hou het nu liever bij argumenten.
Er zijn stereotypes ja, maar vaker overlappen de hokjes, en zegt uiterlijk maar weinig over iemands innerlijke overtuigingen.

Legio bedrijven houden zich bezig met wie hun klant is, en ooit was er n onderzoek geweest waarbij je iedereen kon indelen. Je kreeg toen rondjes, met overlap, met namen als 'teleurgestelde burger', 'opwaarts mobielen', 'kosmopolieten', en zo nog wel 10 benamingen.

Mocht iemand weten welk onderzoek ik bedoel, laat het ff weten. Er hoorde nl. een site bij waar je jezelf kon terugzien op deze grafiek, na het invullen van n vragenlijst.
Google is my friend:

Het Mentality model van Motivaction bedoelde ik.
quote:iris1969 schreef op 31 december 2010 @ 09:45:

Neem bijv. deze vrouw:

[afbeelding]

Wat is de kans dat ze Charlotte heet, dat haar vader dokter is, dat ze zelf universiteit heeft gedaan en dat ze nu getrouwd is met een architect, dat ze bewust kinderloos is gebleven, dat ze van backpacken houdt, dat haar hobby zweefvliegen is, dat ze vegetariër is?

De kans is een stuk groter dat ze Nel of Ans heet, dat ze getrouwd is met Piet of Cor, dat ze huisvrouw is en haar man gepensioneerd loodgieter, dat ze van borduren houdt, dat ze vrijwilligerswerk bij het bejaardenhuis doet, dat ze overwintert in Spanje, dat ze van Nederlandstalige muziek en Schlagers houdt en dat ze graag een kaartje legt met de buren.

Geweldig!

Ik vind dat het principe 'hokjes' wel erg negatief ervaren wordt hier.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:tijgermeisje schreef op 31 december 2010 @ 11:58:

Er zijn stereotypes ja, maar vaker overlappen de hokjes, en zegt uiterlijk maar weinig over iemands innerlijke overtuigingen.

Legio bedrijven houden zich bezig met wie hun klant is, en ooit was er n onderzoek geweest waarbij je iedereen kon indelen. Je kreeg toen rondjes, met overlap, met namen als 'teleurgestelde burger', 'opwaarts mobielen', 'kosmopolieten', en zo nog wel 10 benamingen.

Mocht iemand weten welk onderzoek ik bedoel, laat het ff weten. Er hoorde nl. een site bij waar je jezelf kon terugzien op deze grafiek, na het invullen van n vragenlijst.

Ja dat ken ik. Interessante materie. Ik vraag mij af of dat zo is dat uiterlijk weinig zegt over iemands innerlijke overtuiging, want ik ken geen rechtse punkers of linkse kakkers.

Uiteraard is er een heel grijs gebied met mensen die niet zo uitgesproken zijn en waarvan de innerlijke overtuiging niet echt naar buiten komt.
quote:tijgermeisje schreef op 31 december 2010 @ 11:58:

Er zijn stereotypes ja, maar vaker overlappen de hokjes, en zegt uiterlijk maar weinig over iemands innerlijke overtuigingen.Legio bedrijven houden zich bezig met wie hun klant is, en ooit was er n onderzoek geweest waarbij je iedereen kon indelen. Je kreeg toen rondjes, met overlap, met namen als 'teleurgestelde burger', 'opwaarts mobielen', 'kosmopolieten', en zo nog wel 10 benamingen.

Niemand beweerd toch het tegendeel?

Het gaat nu om het uiterlijk (het plaatje) en niet om het innerlijk
@Iris; ik geloof dat wij het wel eens zijn.

Ik begrijp iig wat en hoe je het bedoelt
quote:calvijn1 schreef op 31 december 2010 @ 12:48:

[...]

Geweldig!

Ik vind dat het principe 'hokjes' wel erg negatief ervaren wordt hier.

Ik ook, waarschijnlijk is iedereen graag bijzonder en uniek en valt het dus wat tegen .

Zelf stap ik regelmatig buiten mijn hokje en buurt ik gezellig even bij een ander hokje, bijv. de vegetariërs (vaak links georiënteerd en "groen") of de bewust kinderlozen (die herken ik dan weer niet 123 aan hun look ).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven