Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
quote:iris1969 schreef op 01 januari 2011 @ 11:48:

[...]

Aha, ik begrijp het. Ik zie het als volgt: het groepsproces geldt voor de gehele mensheid, maar het is geen verplichting om hier aan mee te doen. Velen kiezen er (onbewust of bewust) voor dit wel te doen, want dat vinden ze fijn. Jij niet, dat is een keuze.

?

Dus shahla mag er wel voor kiezen om niet bij een groepje te hoeren, maar anderen hier niet? Want, iedereen hoorde toch automatisch in een hokje?
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 12:43:

[...]

?

Dus shahla mag er wel voor kiezen om niet bij een groepje te hoeren, maar anderen hier niet? Want, iedereen hoorde toch automatisch in een hokje?

Vreemde conclusie trek je hier. Iedereen heeft een automatische need to belong. Daarom KIEST hij of zij meestal onbewust maar soms ook bewust (punkers, goths, enz) voor 1 of meer hokjes.

Shahla, die een einzelgänger is, KIEST er voor geen hokje of hokjes op te zoeken en dat kan ook. Al denk ik dat ze onbewust heus wel soms ergens in een hokje zit, aangezien ze een mens is als alle anderen.

Haar behoefte aan gezelschap is gewoon lager en haar behoefte aan alleen zijn is gewoon hoger. Er zijn vast meer mensen zoals zij op het forum. Zelf ga ik bijvoorbeeld ook graag mijn eigen gang en hop ik tussen hokjes.
Ja doei.

Als jij denkt dat iedereen (on)bewust voor een hokje kiest, is het vreemd dat je dan van 1 persoon zegt dat die niet voor een hokje kiest.

Desnoods plaats je Shahla in het hokje 'einzelganger'. Opgelost.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 13:07:

Iedereen heeft een automatische need to belong.

Niet iedereen. Want als iedereen dat automatisch had, zouden niet een x aantal mensen zich zo lekker voelen in hun eentje. Dan zouden die mensen niet eens alleen wíllen zijn. Ze móeten dan immers volgens jou automatisch ergens bij willen horen en daar zou je dan 'last' van hebben als je vaak alleen bent. Nou, ik heb nergens 'last' van. En je geeft nota bene zelf aan dat jij ook die groepsbehoefte niet zo voelt. Daar juist zelfs een soort aversie voor hebt omdat je daarin minder lekker draait. En je draait daar minder lekker in omdat het simpelweg niet bij je past. Het past ook niet bij mij.

quote:Shahla, die een einzelgänger is, KIEST er voor geen hokje of hokjes op te zoeken en dat kan ook. Al denk ik dat ze onbewust heus wel soms ergens in een hokje zit, aangezien ze een mens is als alle anderen.

Dit vind ik een ander onderdeel. Een hokje is snel gemaakt. En zelfs voor mensen die moeilijk in een hok te plaatsen zijn, kun je dan nog een heel specifiek hokje bedenken zodat ook zij alsnog in een hokje te plaatsen zijn. Een behoefte is totaal iets anders dan mensen categoriseren en dat is wat gebeurt als je hokjes bedenkt.

quote:Haar behoefte aan gezelschap is gewoon lager en haar behoefte aan alleen zijn is gewoon hoger. Er zijn vast meer mensen zoals zij op het forum. Zelf ga ik bijvoorbeeld ook graag mijn eigen gang en hop ik tussen hokjes.Jij ziet die hokjes blijkbaar als een soort keuze waar je bewust of onbewust jezelf in wílt plaatsen. Ik zie dat anders. Ik zie hokjes als iets waar je op basis van bepaalde criteria in geplaatst wordt, zelfs tegen wil en dank.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 13:21:

Ja doei.

Als jij denkt dat iedereen (on)bewust voor een hokje kiest, is het vreemd dat je dan van 1 persoon zegt dat die niet voor een hokje kiest.

Desnoods plaats je Shahla in het hokje 'einzelganger'. Opgelost.

Hier komt ook goed tot uiting dat een behoefte heel wat anders is dan een hokje. Zoals ik al zei, is het inderdaad heel makkelijk ook mij in een hokje te duwen, of ik dat nu wil of niet.

Het hokje einzelgänger dus wat je al mooi aanstipt. En zo zijn er nog veel meer hokjes te bedenken waar ik in te duwen zou zijn. Op kleding na. Daarin ben ik gewoon echt te divers bezig.

Maar met een behoefte heeft het niks van doen.
Ik ben het met je eens hoor shahla.

Ik denk namelijk dat niet iedereen de behoefte voelt om ergens bij te horen of in een hokje te willen passen. Ik denk zelfs dat de meeste mensen gewoon kleding kopen die ze leuk vinden, i.p.v. om ergens bij te willen horen.

Dan kun je zeggen zoals Iris dat doet, dat dat ook onbewust kan, maadaarmee sla je de discussie dood.
Wat een rare discussie. De 'need to belong' heeft niets met je wel of niet begeven in groepen te maken, dus ik begrijp niet waarom er opmerkingen komen in de trant van 'ik hou niet van groepen'. Behalve als je een kluizenaar bent en op een hutje op de hei woont waarbij je niemand ooit ziet, hoort iedereen ergens bij.quote:shahla schreef op 02 januari 2011 @ 13:27:

[...]

Niet iedereen. Want als iedereen dat automatisch had, zouden niet een x aantal mensen zich zo lekker voelen in hun eentje. Dan zouden die mensen niet eens alleen wíllen zijn. Ze móeten dan immers volgens jou automatisch ergens bij willen horen en daar zou je dan 'last' van hebben als je vaak alleen bent. Nou, ik heb nergens 'last' van. En je geeft nota bene zelf aan dat jij ook die groepsbehoefte niet zo voelt. Daar juist zelfs een soort aversie voor hebt omdat je daarin minder lekker draait. En je draait daar minder lekker in omdat het simpelweg niet bij je past. Het past ook niet bij mij.

Het gaat niet om ergens bij willen horen op de middelbare-school manier. Het gaat erom dat je (omgekeerd) bv niet door de buurt waarin je woont uitgekotst wordt en je er dus een onderdeel van bent en erbij hoort. Dat houdt niet in dat je elke zaterdag hossend met de buurtvereniging in het cafe zit. Maar letterlijk dat je een plek hebt in de wereld/maatschappij.

Je schrijft toch ook dit forum? Stel dat er nooit op jou gereageerd zou worden, niemand ooit zou weten wie je bent ook al loop je hier al jaren rond. De 'need to belong' heb je hier toch ook?
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 13:34:

Ik ben het met je eens hoor shahla.

Ik denk namelijk dat niet iedereen de behoefte voelt om ergens bij te horen of in een hokje te willen passen. Ik denk zelfs dat de meeste mensen gewoon kleding kopen die ze leuk vinden, i.p.v. om ergens bij te willen horen.

Dan kun je zeggen zoals Iris dat doet, dat dat ook onbewust kan, maadaarmee sla je de discussie dood.De meeste mensen kopen inderdaad gewoon wat ze leuk vinden en wat dan ook nog in hun budget past. De één vindt bekende merken erg leuk omdat die kleding hun aanspreekt en/of omdat ze dat toevallig belangrijk vinden. Een ander boeit dat voor geen meter en kijkt daar niet eens naar.
quote:voornu schreef op 02 januari 2011 @ 13:39:

Wat een rare discussie. De 'need to belong' heeft niets met je wel of niet begeven in groepen te maken, dus ik begrijp niet waarom er opmerkingen komen in de trant van 'ik hou niet van groepen'. Behalve als je een kluizenaar bent en op een hutje op de hei woont waarbij je niemand ooit ziet, hoort iedereen ergens bij.

Natuurlijk heeft dat er ook mee te maken. Als je die behoefte ergens bij te horen wel hebt, bij een groep willen horen, zul je toch zeker wel zorgen dat je dan ook bij een groep hoort, lijkt mij.

Aanstippen of opmerken dat je niet van groepen houdt, past dus geheel bij dit onderwerp. Wat is daar niet aan te begrijpen?

Ergens bij horen of de behoefte automatisch voelen ergens bij te horen, daar zit ook nog een verschil in. Het één kan ook bestaan zonder het ander. Zo hoor ik bij mijn kinderen en zij bij mij maar dat is niet enkel en alleen zo omdat wij een soort automatische behoefte zouden hebben. Het is tenslotte niet zo dat deze kinderen er zonder mij waren en dat ik ze opgezocht hebt omdat ik perse bij ze wil horen, even heel plastisch gesteld.

quote:Het gaat niet om ergens bij willen horen op de middelbare-school manier. Het gaat erom dat je (omgekeerd) bv niet door de buurt waarin je woont uitgekotst wordt en je er dus een onderdeel van bent en erbij hoort. Dat houdt niet in dat je elke zaterdag hossend met de buurtvereniging in het cafe zit. Maar letterlijk dat je een plek hebt in de wereld/maatschappij.

Ik vind niet dat ik nou bij deze buurt hoor. Ten eerste woon ik hier nog maar net en ken ik de mensen hier niet eens. De meesten zelfs niet eens van gezicht. Ik weet nog net wie mijn buren van gezicht zijn maar ik hoor niet bij ze hoor. We maken totaal geen deel uit van elkaars leven. Ik vind het wel heel simpel gesteld dat omdat we toevallig naast elkaar wonen of bij elkaar in dezelfde buurt wonen dat ik dan bij ze hoor. Dan praat je eerder van een hokje. Het hokje wat dan de naam van deze buurt draagt. Maar dat heeft niks met een behoefte te maken. Als je ergens onderdeel van uitmaakt, moet je ook een rol er in hebben. En ik zie mezelf hierin geen rol hebben.

Een plek in de maatschappij. Wat moet dat dan inhouden voor jou? Puur dat je er bent, of zo? Ja, dan zijn we snel klaar als je dat bedoelt. Staat voor mij dan echter nog steeds los van een behoefte.

quote:Je schrijft toch ook dit forum? Stel dat er nooit op jou gereageerd zou worden, niemand ooit zou weten wie je bent ook al loop je hier al jaren rond. De 'need to belong' heb je hier toch ook?Ik schrijf hier al tien jaar. Een individuele rol. Ik heb hier geen 'vaste' contacten of zo. En nee, ik zit hier niet omdat ik perse bij bepaalde mensen hier wil horen vanuit een behoefte erbij te horen. Ik schrijf hier omdat ik mijn ei over een bepaald onderwerp kwijt wil, of een probleem wil bespreken, interactie wil over een onderwerp wat mij boeit. Maar voor mij heeft dat geen jota te maken met een behoefte om bij bepaalde mensen te horen. Dan zou ik toch die bepaalde mensen van mijn keuze wel steeds opzoeken en constant op hen reageren? Nee, ik ga mijn eigen gang en kom daarbij toevallig allerlei mensen tegen. Zit totaal geen lijn in.
quote:voornu schreef op 02 januari 2011 @ 13:39:

Wat een rare discussie. De 'need to belong' heeft niets met je wel of niet begeven in groepen te maken, dus ik begrijp niet waarom er opmerkingen komen in de trant van 'ik hou niet van groepen'. Behalve als je een kluizenaar bent en op een hutje op de hei woont waarbij je niemand ooit ziet, hoort iedereen ergens bij.

[...]

Het gaat niet om ergens bij willen horen op de middelbare-school manier. Het gaat erom dat je (omgekeerd) bv niet door de buurt waarin je woont uitgekotst wordt en je er dus een onderdeel van bent en erbij hoort. Dat houdt niet in dat je elke zaterdag hossend met de buurtvereniging in het cafe zit. Maar letterlijk dat je een plek hebt in de wereld/maatschappij.

Je schrijft toch ook dit forum? Stel dat er nooit op jou gereageerd zou worden, niemand ooit zou weten wie je bent ook al loop je hier al jaren rond. De 'need to belong' heb je hier toch ook?

Precies jij begrijpt het helemaal.

Er wordt enorm allergisch gereageerd op het woord "hokje" en "need to belong" maar dit zijn processen die allang wetenschappelijk bewezen zijn.

Er wordt net gedaan of ik iets nieuws heb verzonnen .
@ Zanne en Shahla: jullie ontkennen de mens als sociaal wezen, dat mag, maar dat vind ik niet zo erg realistisch.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 17:13:

@ Zanne en Shahla: jullie ontkennen de mens als sociaal wezen, dat mag, maar dat vind ik niet zo erg realistisch.

Nee dat doe ik niet.

Ik zeg dat ik kleding koop die ik mooi vind, ik zeg dat ik geen kleding koop om ergens bij te horen.

Dat jij anders denkt dat mag. Maar je doet alsof iedereen zo moet denken als jij. Laat anderen gewoon in hun waarde en denken wat zij willen. Niet iedereen deelt jouw mening.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 17:13:

Nee, dat maak jij ervan en je draait het ook nog allemaal om.

Jij zegt dat íedereen ergens bij wil horen. Nou, ik niet en het lijkt alsof jij dat niet kan accepteren.

Jij doet in mijn ogen net alsof ik niet wil accepteren dat 'jouw theorie' soms/meestal/whatever wel opgaat. Terwijl ik allang meerdere malen en nu nog een keer schrijf dat ik me daarin wel kan vinden.

Waar ik me niet in kan vinden is dat het voor iederéén geldt (vind ik bullshit) en dat jij voor mij lijkt te bepalen dat ik ook die 'need to belong' heb. Ik weet zelf wel het beste waar ik wel of niet behoefte aan heb.
Ik denk dat het woord "hokje" bij de meeste mensen niet zo goed overkomt..... Heeft iets negatiefs. Toch is m.i. iedereen in een hokje te plaatsen. Bijvoorbeeld het "hokje": graag alleen, zeer wisselende garderobe, geen behoefte aan "clubjes" enz. Zo zijn er heel veel mensen en die zitten dan samen in een hokje........ Ze zijn misschien niet op het eerste gezicht duidelijk ergens te plaatsen (i.t.t. de mensen die dmv bijv. kledingkeuze of haardracht duidelijk laten zien in welk "hokje"ze horen) maar na wat langere "bestudering" horen ze wel degelijk tot een "groep".
quote:vikki schreef op 02 januari 2011 @ 18:05:

Ik denk dat het woord "hokje" bij de meeste mensen niet zo goed overkomt..... Heeft iets negatiefs. Toch is m.i. iedereen in een hokje te plaatsen. Bijvoorbeeld het "hokje": graag alleen, zeer wisselende garderobe, geen behoefte aan "clubjes" enz. Zo zijn er heel veel mensen en die zitten dan samen in een hokje........ Ze zijn misschien niet op het eerste gezicht duidelijk ergens te plaatsen (i.t.t. de mensen die dmv bijv. kledingkeuze of haardracht duidelijk laten zien in welk "hokje"ze horen) maar na wat langere "bestudering" horen ze wel degelijk tot een "groep".Precies. Het wordt veel te negatief gezien en het gaat veel verder dan alleen kleding/uiterlijk of de behoefte aan groepen mensen. Het is de menselijke natuur.
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 17:15:

[...]

Nee dat doe ik niet.

Ik zeg dat ik kleding koop die ik mooi vind, ik zeg dat ik geen kleding koop om ergens bij te horen.Dat jij anders denkt dat mag. Maar je doet alsof iedereen zo moet denken als jij. Laat anderen gewoon in hun waarde en denken wat zij willen. Niet iedereen deelt jouw mening.Dar gaat het ook helemaal niet om.
quote:shahla schreef op 02 januari 2011 @ 17:42:

[...]

Nee, dat maak jij ervan en je draait het ook nog allemaal om.

Jij zegt dat íedereen ergens bij wil horen. Nou, ik niet en het lijkt alsof jij dat niet kan accepteren.

Jij doet in mijn ogen net alsof ik niet wil accepteren dat 'jouw theorie' soms/meestal/whatever wel opgaat. Terwijl ik allang meerdere malen en nu nog een keer schrijf dat ik me daarin wel kan vinden.

Waar ik me niet in kan vinden is dat het voor iederéén geldt (vind ik bullshit) en dat jij voor mij lijkt te bepalen dat ik ook die 'need to belong' heb. Ik weet zelf wel het beste waar ik wel of niet behoefte aan heb.Ben jij geen mens dan?
Mijn theorie is dat jij zelf die behoefte zó sterk hebt, dat je denkt dat iedereen die heeft. Erbij willen horen en geaccepteerd worden dus, en dat zodanig dat je bereid bent je verregaand aan te passen.

Maar nee, dat is niet iets waarin een ieder zich herkent.

Zelf functioneel ik heel erg goed in groepen, maar ik heb geen behoefte om ergens bij te horen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Zanne schreef op 02 januari 2011 @ 17:15:

[...]

Nee dat doe ik niet.

Ik zeg dat ik kleding koop die ik mooi vind, ik zeg dat ik geen kleding koop om ergens bij te horen.

Dat jij anders denkt dat mag. Maar je doet alsof iedereen zo moet denken als jij. Laat anderen gewoon in hun waarde en denken wat zij willen. Niet iedereen deelt jouw mening.

Het gaat niet om kleding kopen

Het gaat om het geheel.
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Spijker schreef op 02 januari 2011 @ 19:03:

Mijn theorie is dat jij zelf die behoefte zó sterk hebt, dat je denkt dat iedereen die heeft. Erbij willen horen en geaccepteerd worden dus, en dat zodanig dat je bereid bent je verregaand aan te passen.

Zelf functioneel ik heel erg goed in groepen, maar ik heb geen behoefte om ergens bij te horen.

Ondanks dat jij die behoefte niet zegt te hebben, hoor je toch ergens bij (tegen wil en dank zeg maar)

Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen niet snappen wat Iris bedoelt.

Er wordt te abstract gedacht
quote:vikki schreef op 02 januari 2011 @ 18:05:

Ik denk dat het woord "hokje" bij de meeste mensen niet zo goed overkomt..... Heeft iets negatiefs. Toch is m.i. iedereen in een hokje te plaatsen. Bijvoorbeeld het "hokje": graag alleen, zeer wisselende garderobe, geen behoefte aan "clubjes" enz. Zo zijn er heel veel mensen en die zitten dan samen in een hokje........ Ze zijn misschien niet op het eerste gezicht duidelijk ergens te plaatsen (i.t.t. de mensen die dmv bijv. kledingkeuze of haardracht duidelijk laten zien in welk "hokje"ze horen) maar na wat langere "bestudering" horen ze wel degelijk tot een "groep".Met je eens
quote:shahla schreef op 02 januari 2011 @ 14:12:

[...]

Natuurlijk heeft dat er ook mee te maken. Als je die behoefte ergens bij te horen wel hebt, bij een groep willen horen, zul je toch zeker wel zorgen dat je dan ook bij een groep hoort, lijkt mij.

Aanstippen of opmerken dat je niet van groepen houdt, past dus geheel bij dit onderwerp. Wat is daar niet aan te begrijpen?

Ergens bij horen of de behoefte automatisch voelen ergens bij te horen, daar zit ook nog een verschil in. Het één kan ook bestaan zonder het ander. Zo hoor ik bij mijn kinderen en zij bij mij maar dat is niet enkel en alleen zo omdat wij een soort automatische behoefte zouden hebben. Het is tenslotte niet zo dat deze kinderen er zonder mij waren en dat ik ze opgezocht hebt omdat ik perse bij ze wil horen, even heel plastisch gesteld.

[...]

Ik vind niet dat ik nou bij deze buurt hoor. Ten eerste woon ik hier nog maar net en ken ik de mensen hier niet eens. De meesten zelfs niet eens van gezicht. Ik weet nog net wie mijn buren van gezicht zijn maar ik hoor niet bij ze hoor. We maken totaal geen deel uit van elkaars leven. Ik vind het wel heel simpel gesteld dat omdat we toevallig naast elkaar wonen of bij elkaar in dezelfde buurt wonen dat ik dan bij ze hoor. Dan praat je eerder van een hokje. Het hokje wat dan de naam van deze buurt draagt. Maar dat heeft niks met een behoefte te maken. Als je ergens onderdeel van uitmaakt, moet je ook een rol er in hebben. En ik zie mezelf hierin geen rol hebben.

Een plek in de maatschappij. Wat moet dat dan inhouden voor jou? Puur dat je er bent, of zo? Ja, dan zijn we snel klaar als je dat bedoelt. Staat voor mij dan echter nog steeds los van een behoefte.

[...]

Ik schrijf hier al tien jaar. Een individuele rol. Ik heb hier geen 'vaste' contacten of zo. En nee, ik zit hier niet omdat ik perse bij bepaalde mensen hier wil horen vanuit een behoefte erbij te horen. Ik schrijf hier omdat ik mijn ei over een bepaald onderwerp kwijt wil, of een probleem wil bespreken, interactie wil over een onderwerp wat mij boeit. Maar voor mij heeft dat geen jota te maken met een behoefte om bij bepaalde mensen te horen. Dan zou ik toch die bepaalde mensen van mijn keuze wel steeds opzoeken en constant op hen reageren? Nee, ik ga mijn eigen gang en kom daarbij toevallig allerlei mensen tegen. Zit totaal geen lijn in.

Het lijkt wel alsof we het over verschillende dingen hebben. Het gaat niet om 'bij een groep horen' of om 'hokjes', ik begrijp niet hoe jullie bij die uitleg komen.

Het gaat bij de 'need to belong' om verbondenheid met anderen, en of dat nou je kinderen, een vriendin of de toneelvereniging is doet er niet toe.

Ik denk dat jullie de term 'groep' juist te letterlijk opvatten, jullie horen ook bij de meer algemene groep 'vrouw' of de groep 'forummers', of je dat nou wil of niet. En je zal zeker gemeenschappelijke kenmerken hebben met deze 'groep', juist als je een onderdeel van zo'n groep bent vallen je eigen individuele kenmerken meer op (terwijl een buitenstaander meteen overeenkomsten ziet). Het feit dat jullie forummen geeft aan dat jullie je op de een of andere manier verbonden voelen met het forum/de forummers. En dan heb ik het niet over 'groepjes' waar men bij zou willen horen maar over de interactie die je hier vindt.
quote:iris1969 schreef op 02 januari 2011 @ 18:48:

[...]

Dar gaat het ook helemaal niet om.Waar maak jij dan uit op dat ik de mens ontken als sociaal wezen? Dat doe ik namelijk helemaal niet.
Voornu en Calvijn begrijpen wat ik zeg en Spijker slaat de plank volledig mis.

Ik ben zo autonoom dat ik geheel mijn eigen gang ga en dus helemaal niet zo afhankelijk ben van anderen als zij doet voorkomen. Dit bewijs ik iedere dag hier op het forum, want ik zeg wat ik wil wanneer ik wil, hoeveel shit ik ook over mij heen krijg.

Dit wil echter niet zeggen dat ik geen mens ben en dus geen natuurlijk aangeboren need to belong heb of niet in een hokje of meerdere hokjes zou passen.

Het ene staat namelijk los van het andere, een mens heeft ook een vrije wil en een hokje is geen gevangenis.
quote:Spijker schreef op 02 januari 2011 @ 19:03:

Zelf functioneel ik heel erg goed in groepen, maar ik heb geen behoefte om ergens bij te horen.Dat idee krijg ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven