Drama; kleding kopen met dochter, ze vindt niets mooi!

23-12-2010 15:58 2582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Drama in de stad! Ik was met een paar van mijn kinderen even naar de film en daarna shoppen. Hebben ze een hekel aan. Aan shoppen. Zeker nu. En ik kan ze geen ongelijk geven. Ik had even het gevoel de enige zwetende ouder in de stad te zijn, met veel te veel zware tassen om de armen. Zeurende en ontevreden kinderen in mijn kielzog. Ik was er even he-le-maal klaar mee. Ruzie in de stad. Op straat. Om kleding. Dochter lief vind mijn gekozen kleren voor haar lelijk. Ze vliegt altijd meteen op de fluor met glitter kleding af. Of de mini uitvoeringen van volwassen outfits. Alles wat zij in haar handen neemt, vind ik schreeuwend lelijk. Ze heeft een uitgesproken, nonsmaak, als je het mij vraagt. Ze valt voor echte aso-kleding, ordi-kleding. En ik wil best schipperen en haar een beetje meer haar gang laten gaan. Maar als ik haar zelf een outfit uit laat kiezen, dan is het echt zonder uitzondering altijd afschuwelijk. En daar wil ik mijn geld niet aan uitgeven. En zo wil ik mijn kinderen ook niet af leveren. Ze valt voor over de schouder truitjes met schreeuwerige opdrukken. Ze valt voor franjes, voor dingen als het huis anubis op een jurk, en kanten hemdjes. De C en A en de Bristol zijn favoriet, want iedereen uit haar school loopt daar in. Ik vind die 2 by far de meest afzichtelijke winkels die er maar zijn. Ik heb een hekel aan stripfiguren op een trui. Ik walg van kleding van de markt gemaakt van Lycra. Ik vind een meisje van 8 in een zwart nep leren legging met een zwart kanten opengewerkt jurkje en een hes van Anubis, met cowboy laarsjes en lakschoentjes met een hakje niet schattig. Die vind ik aso. Ik probeer haar uit te leggen dat kleding meer met je doet dan je alleen maar warm houden. Dat je jezelf er op een bepaalde manier mee profileert. Ik zeg niet dat het duur moet of van een of ander bekend merk. Ik hou niet van opdrukken, van vale kleurtjes, of pastels, ik hou niet van de kwaliteit van de C en A en de Skooter. Ik vind die kleding aso. Dat vind ík. Ik zeg niet dat de mensen die deze kleding dragen aso zíjn, maar ik hou er gewoon echt op geen enkele manier van. Als ik dan voor mezelf een zwart kanten jurkje voor de kerst pas is het van: jij mag wel en ik mag niet. Ik wil ook zulke kleding als jou. Ik draag altijd of iig vaak jurken en rokjes. Met hoge laarzen met hakken. Maar ik ben 35 en zij is 8. Ik ben die strijd zo zat. Nu heb ik accuut de helft van de gekochte kleding ter plekke geruild. Als madam het toch niet zou dragen, dan zou ik het wel eens eventjes terug brengen. Verwende snotneus. Drama natuurlijk. Bij de Didi uiteindelijk een compromis gesloten. Maar ik ben het ondertussen zo zat. De helft van de kleding die ik gekocht heb, kunnen linea recta marktplaats op. Of in de zak van Max. Ze is zo eigenzinnig. Ergens vind ik dat natuurlijk wel leuk, ik was en ben precies zo. Maar kom op: wij zijn echt geen types voor het soort kleding wat mijn dochter het liefste in haar kast zou zien. Ik ga voor kwaliteit en voor bepaalde kleuren. Ik koop vrijwel alles in de uitverkoop, dus heel veel geld ben ik er niet aan kwijt. Maar als ik kan kiezen tussen een Takko, Wibra of de Shooby bijvoorbeeld. Dan kies ik per direct voor die laatste. Misschien wel ietsjes duurder, maar dat kan ik missen en dat heb ik er graag voor over.

Wat overblijft is online shoppen. Maar ja, lang niet zo leuk. En bovendien evenzogoed drama's. Madam wil alleen online shoppen bij de H en M. Niets mis mee, op zich, je kan er zeker leuke dingen vinden. Denk aan de jongensspijkerbroeken. Maar zij kiest weer dat ene shirtje met die schreeuwerige opdruk. Met hello kitty bijvoorbeeld. En als ik ergens een hekel aan heb....juist!

Help wat moet ik doen??
Weet je wat trouwens echt een leuke online winkel is voor kinderen. Moet je hier maar eens kijken: www.trendyspeelgoed.nl

Zit ik net een paar leuke dingetjes op te bestellen voor het feestje van 1 van mijn kinderen. Zo leuk die nostalgische speledingetjes.

En www.debonestaakspeelgoed.nl is ook al zo'n heerlijke snuffel site. Of www.kabouterdromen.nl en deze moet je ook gezien hebben: http://www.tink-om-us-bern.nl/

Oh er zoveel leuks te vinden!!
quote:zusenzoo schreef op 04 januari 2011 @ 12:54:

Schijnvertoning idd..... in en in triest voor je dochter dit.(beide trouwens)Dit noem ik dan weer sneren en op de vrouw af spelen. Het enige wat er op mijn taalfouten na nog gezegd kan worden op een gegeven moment is: wat sneu voor je dochter, wat zielig ben jij, wat triest enzovoorts enzovoorts.
quote:Suzy65 schreef op 04 januari 2011 @ 12:55:

@Fibonacci: heb alleen je openingspost gelezen en kan je aanraden het boek te kopen van Berthold Gunster: " Ik ben okee, jij bent een sukkel..ja-maar..). Verhelderend, als je die doelen wil bereiken. Leest lekker weg en ik denk dat er heel veel in zit voor jou.

.Hee wat een goede post. Dankjewel voor de tip ik ga het boek meteen zoeken op bol punt com.
Ik er er weinig meer over te vertellen, ik vind het in en in zielig punt.
punt.
Ja, dat vind ik echt.
uit.
quote:Suzy65 schreef op 04 januari 2011 @ 12:55:

@Fibonacci: heb alleen je openingspost gelezen en kan je aanraden het boek te kopen van Berthold Gunster: " Ik ben okee, jij bent een sukkel..ja-maar..). Verhelderend, als je die doelen wil bereiken. Leest lekker weg en ik denk dat er heel veel in zit voor jou.

Hoe harder jij je kind onder controle wil krijgen en houden, hoe meer tegenstand je zal krijgen. Verzet, haar niet accepteren zoals zij nu is en de smaak die zich tot op hier heeft ontwikkeld, het is en wordt 1 grote strijd. Jij gaat harder pushen, zij harder ertegenin. Dat ga je niet winnen trouwens. Of ze legt zich erbij neer en leert daar alleen maar van dat ze moet gehoorzamen en wordt dus NOG gevoeliger voor "meedoen" met wat anderen vinden/doen/aantrekken/de groep. Want zo heb je haar zelf opgevoed, zich dat aan te moeten trekken wat anderen (jij) vinden (vindt). En niet naar zichzelf of haar "eigen smaak".

Grote kans dat ze zich er niet bij neerlegt en hard om hard nog veel meer verzet gaat tonen en nog standvastiger vasthoudt aan een smaak, die de hare niet is, nog niet uitontwikkeld is, maar ze daarin blijft hangen, puur en alleen maar om tegen jou in te gaan (verzet, eigen wil mogen hebben).

Leer jij haar maar wie de baas is ipv dat ze zelf een mening of smaak mag hebben en de kans is groot dat ze juist nooit/niet leert om nee te zeggen tegen druk van de groep, als het haar smaak niet is. Vertrouw erop dat ze veel van jouw smaak zal meekrijgen, jouw voorbeeld en goede smaak/verzorging, jouw normen en waarden..

Mijn dochter heeft van alles mogen uitproberen en daar was ik echt niet altijd blij mee, maar het zijn fases en daar moet je op vertrouwen. Enerzijds "erbij willen horen", anderzijds een eigen smaak mogen ontwikkelen. Ik heb er altijd op vertrouwd dat het goed kwam, laten experimenteren. Doordat het "mag" (of deels gerespecteerd wordt ipv afgekraakt en opgelegd) verdwijnt al veel van die tegenstand, dan is het niet meer zo spannend allemaal.

En zo heb ik het met allerlei andere dingen ook gedaan: veel ruimte voor de eigenheid van de kinderen. En dat heeft zich 1000x terugbetaald. Je oogst wat je zaait. Wil je dat ze een eigen persoonlijkheid worden of een kopie van jou?

Ik word niet goed als ik die machtsstrijd zie tussen ouders en hun kinderen, zonder enig respect voor of begrip voor het kind. Ik heb andere ideeen bij opvoeding, iig niet opleggen, ik ben de baas en als je 18 bent mag je het zelf weten. (dat uit zich dan idd op hun 18e wel: gaan ze alsnog alles doen en uitproberen waar ze de kans niet voor kregen, slaan los, enz).

Dus ofwel moet je een (blijvend) strafkamp willen, gehoorzamen, onderdrukken bij je kinderen, blijvend een stok achter de deur zijn, straf en consequenties op zetten, vicieuze circel en alle werkelijke contact verliezen. Is dat wat je wil? Want je kan het krijgen, zeker bij kinderen met een sterke eigen wil (en dat hebben ze misschien niet van een vreemde, maar juist van jou? Ik zou daar trots op zijn).

Je kan iig rekenen op hoe meer controle je wil hebben, hoe meer tegenstand je krijgt. Voor niemand fijn en dat kan weleens ontsporen, zo'n machtsstrijd, hoe goed je het ook bedoelt. Kinderen moeten alleen maar: hele dag luisteren, leren, gehoorzamen, zich gedragen zoals anderen wensen. Probeer je in te leven en iig haar te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat het kind moet bepalen en jij alles goed moet vinden overigens. Maar leg uit, zie en luister naar haar, neem haar serieus, ook op haar 8e. Laat zien dat haar mening ertoe doet, zonder dat ze haar zin hoeft te krijgen, maar dat je ernaar luistert ipv de grond in boort, afwijst, verbiedt,enz.

Lees het boek, hoe je dit proces kan omkeren. Geweldig boek, echt een aanrader! En geldt voor meer soorten relaties die niet lopen zoals jij het wil.. doe er je voordeel mee, relax en krijg zelf ook een leuker leven. Je bedoelingen zijn goed, maar je bereikt het tegenovergestelde. (ben zelf opgevoed zoals jij jouw kind opvoedt, en even eigenzinnig als zij en dat is gebleven en daar ben ik heel blij mee juist!). Hoe je die (goede) doelen wel kan bewerkstelligen, lees je daar. Echt een eyeopener! Wens je oprecht succes en sterkte hiermee.

Dit is inderdaad de gangbare methode van opvoeden geworden in onze maatschappij en ik vind het resultaat schrikbarend. Kinderen die alles mogen en doen, omdat ze hu eigen ontwikkeling mogen doormaken van hun ouders.

Ik hou oprecht mijn hart vast wat er gaat gebeuren als ze dadelijk aan het werk gaan in de grote boze buitenwereld waar niemand vindt dat ze uniek en bijzonder zijn.
Wat een hoop reacties op een dergelijke OP Ga ze niet allemaal lezen als jullie het niet erg vinden.

Fibonacci, eerst gezellig met een paar van je kinderen naar de film en ze dan de stad in slepen om nog te gaan winkelen is denk ik vragen om moeilijkheden.

Na de film een lekker frietje of zo pikken, geeft geheid minder discussie.
Iris en haar visie over kinderen en opvoeding. Echt.
quote:Paque_ schreef op 04 januari 2011 @ 13:11:

Iris en haar visie over kinderen en opvoeding. Echt. Je kan er ook om huilen, kwestie van uit welk hokkie je komt
quote:Paque_ schreef op 04 januari 2011 @ 13:11:

Iris en haar visie over kinderen en opvoeding. Echt. Ja die is anders dan het gros hier, maar ik zie uitstekende resultaten bij mijn zus, mijn vrienden en mijn collega. Allemaal moeders met leuke kinderen.
quote:Sytze_Vliegen schreef op 04 januari 2011 @ 13:09:

Wat een hoop reacties op een dergelijke OP Ga ze niet allemaal lezen als jullie het niet erg vinden.

Fibonacci, eerst gezellig met een paar van je kinderen naar de film en ze dan de stad in slepen om nog te gaan winkelen is denk ik vragen om moeilijkheden.

Na de film een lekker frietje of zo pikken, geeft geheid minder discussie.Ja dat speelde zeker mee. En ik geef je echt groot gelijk, dat had ik ook gewoon níet moeten doen. Het is een goede les geweest voor een volgende keer.
quote:Sytze_Vliegen schreef op 04 januari 2011 @ 13:13:

[...]

Je kan er ook om huilen, kwestie van uit welk hokkie je komt Mag een "hoorde ik daar een lama schijten?" ook?
quote:iris1969 schreef op 04 januari 2011 @ 13:15:

[...]

Ja die is anders dan het gros hier, maar ik zie uitstekende resultaten bij mijn zus, mijn vrienden en mijn collega. Allemaal moeders met leuke kinderen.Ja, helemaal gelijk. Ik heb rotkinderen. Net als het gros hier.
Iris troost je. Ik heb 5 kinderen, 4 van mezelf en eentje van mijn man, there you go, en ik ben het grotendeels met je eens!!

Kinderen worden tegenwoordig veel te veel gepamperd en op een voetstuk geplaatst. Wat is er mis met gewoon opvoeden. Met ik ben de baas en jij hebt te luisteren naar wat ik zeg?

Al die nieuwetijdse invloeden ook altijd. De ene keer moeten we massaal op de strafstoel, en daarna moeten we alles maar goed vinden omdat het kind zijn of haar eigen ikje moet kunnen ontwikkelen.

Ik ben wat dat betreft van de oude stempel denk ik. Ieder zijn of haar eigen ding. Maar goed, dat doet niets af aan het feit dat ik altijd open sta om nieuwe dingen te leren. En ik heb dan ook zeker dingen opgestoken hier. En ben ook over mijn eigen manier van doen na gaan denken. Was erg leerzaam. En vermakelijk.
quote:Liv schreef op 04 januari 2011 @ 13:16:

[...]

Ja, helemaal gelijk. Ik heb rotkinderen. Net als het gros hier.Dat zeg JIJ, dat is nml weer invullen. Want dat zégt Iris helemaal niet. Zo jammer dit.
Is er al gekeken op één van die leuke linkjes die ik zo juist gaf?

Zo leuk, moet je echt doen!
quote:Fibonacci schreef op 04 januari 2011 @ 13:19:

[...]

Dat zeg JIJ, dat is nml weer invullen. Want dat zégt Iris helemaal niet. Zo jammer dit.Zo jammer dat jij niet begrijpt wat ik hiermee wil zeggen.
quote:Liv schreef op 04 januari 2011 @ 13:22:

[...]

Zo jammer dat jij niet begrijpt wat ik hiermee wil zeggen.Zo jammer dat je het me dan niet even uit wil leggen.
quote:Liv schreef op 04 januari 2011 @ 13:22:

[...]

Zo jammer dat jij niet begrijpt wat ik hiermee wil zeggen.Dat ontgaat mij ook hoor. wellicht zeg je dat omdat ik kinderloos ben? Dat maakt mij namelijk niet blind voor wat ik bijv. op de kinderboederij zie of op een terrasje of op het strand of in een pretpark....
quote:Fibonacci schreef op 04 januari 2011 @ 11:48:

[...]

Ach nee, is je moeder vreemd geweest in Frankijk, of was het de SMAC in combinatie met bedorven eierkoeken. Ik zal het er toch eens met je moeder over hebben, want dit klinkt echt níet góed!

Kom hier jij, even een warme virtuele knuffel voor jou, omdat je het zo verdiend hebt.

Ik heb het er net over gehad met haar, en mèn, WAT een opluchting. Alle shit van jaren is nu opgelost en uitgesproken.

Je bent een peut uit duizenden
quote:Fibonacci schreef op 04 januari 2011 @ 13:23:

[...]

Zo jammer dat je het me dan niet even uit wil leggen.Nee, want dan trap ik weer op teentjes enzo, dus figure it out for yourself, jij bent toch zo slim?
quote:Fibonacci schreef op 04 januari 2011 @ 13:18:

Kinderen worden tegenwoordig veel te veel gepamperd en op een voetstuk geplaatst. Wat is er mis met gewoon opvoeden. Met ik ben de baas en jij hebt te luisteren naar wat ik zeg?

Al die nieuwetijdse invloeden ook altijd. De ene keer moeten we massaal op de strafstoel, en daarna moeten we alles maar goed vinden omdat het kind zijn of haar eigen ikje moet kunnen ontwikkelen.

Je hoeft niet te kiezen voor een manier van opvoeden. Er zijn verschillende combi's mogelijk van allerlei visies. Uitgangspunt moet mi altijd de liefde voor je kind zijn, doel is er een volwaardig, zichzelf respecterende volwassene van te maken. Liefst ga je hierbij uit van je eigen normen en waarden. Maar het ene kind is het ander niet, net zoals ouders verschillen. En ook als kinderen ouder worden zal de manier van opvoeden verandering ondergaan.

Roepen dat "tegenwoordig" kinderen maar alles mogen en op een voetstuk staan en dat deze kinderen daarom de komende raddraaiers van de maatschappij worden is dan ook geraaskal en nergens op gebaseerd.
quote:iris1969 schreef op 04 januari 2011 @ 13:25:

[...]

Dat ontgaat mij ook hoor. wellicht zeg je dat omdat ik kinderloos ben? Dat maakt mij namelijk niet blind voor wat ik bijv. op de kinderboederij zie of op een terrasje of op het strand of in een pretpark....Niet blind, wel onwetend.
quote:iris1969 schreef op 04 januari 2011 @ 12:30:

[...]

En die conclusie komt van een simpele ziel die niet anders kan posten dan dergelijke grofheden.Als er nou iemand niet grof is, dan is het Saaar wel. Recht voor z'n raap wellicht, maar je kan dit toch met de beste zin van de wereld niet serieus grof noemen hè?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven