Dreumes topic II

dinsdag 15 mei 2018 om 13:21

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

maandag 2 juli 2018 om 14:16
Dochter is nooit van de spenen geweest. Wel heeft ze een knuffelkonijn die ze thuis alleen in haar bed krijgt. Met die knuffel gaat ze ook echt tutten om tot rust te komen en in slaap te vallen. Verder duimt ze dus amper, behalve als ze dat beest in haar handen heeft.
Wij zitten qua opvoeding grotendeels op 1 lijn. En de dingen waar we anders overdenken, bespreken we, zodat we ook daarin vervolgens 1 lijn volgen. Dochter luistert nog steeds best goed, maar probeert wel de mazen in de regels te zoeken. Als ze bijvoorbeeld op een verjaardagsfeest nog 1 blokje kaas mag en dan is het klaar, vraagt ze niet meer om kaas, maar loopt ze naar een ander bakje en gaat vervolgens daarom vragen.
Afgelopen weekend hebben we haar tweede verjaardag gevierd. Ze heeft een topdag gehad! Nog vier dagen en dan is ons meisje officieel een peuter en wordt het tijd om over te stappen. Qua gedrag is ze dit al een hele tijd. Dit jaar is ook echt bizar snel gegaan. Over een week of 4 wordt dochter alweer grote zus.
Hoe gaat het met jou Bo?
Wij zitten qua opvoeding grotendeels op 1 lijn. En de dingen waar we anders overdenken, bespreken we, zodat we ook daarin vervolgens 1 lijn volgen. Dochter luistert nog steeds best goed, maar probeert wel de mazen in de regels te zoeken. Als ze bijvoorbeeld op een verjaardagsfeest nog 1 blokje kaas mag en dan is het klaar, vraagt ze niet meer om kaas, maar loopt ze naar een ander bakje en gaat vervolgens daarom vragen.
Afgelopen weekend hebben we haar tweede verjaardag gevierd. Ze heeft een topdag gehad! Nog vier dagen en dan is ons meisje officieel een peuter en wordt het tijd om over te stappen. Qua gedrag is ze dit al een hele tijd. Dit jaar is ook echt bizar snel gegaan. Over een week of 4 wordt dochter alweer grote zus.
Hoe gaat het met jou Bo?
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
maandag 2 juli 2018 om 14:22

maandag 2 juli 2018 om 15:11
kinderen/peutertopic/list_messages/401821GlitterCupcake schreef: ↑02-07-2018 15:02Waar zit het peuter topic eigenlijk? Ik mag er pas over een maand heen maar kan het nu al niet vinden. Heeft iemand een link?
Was wel even diep graven

maandag 2 juli 2018 om 15:31
Ik ben nog steeds formaatje kamerolifant, helaas. Nu ruim 41 weken, dus hij heeft nog een paar dagen om zichzelf aan te kondigen, anders komen we 'm halen
.
Maartje: dank voor de boekentip! Dochter heeft geloof ik nog geen idee wat het is, een baby, behalve dan dat ze steeds naar haar eigen buik wijst en dan ook heel trots 'baby' roept, dus misschien is dit wel een leuke manier om haar te laten zien wat je kunt met zo'n minimensje

Maartje: dank voor de boekentip! Dochter heeft geloof ik nog geen idee wat het is, een baby, behalve dan dat ze steeds naar haar eigen buik wijst en dan ook heel trots 'baby' roept, dus misschien is dit wel een leuke manier om haar te laten zien wat je kunt met zo'n minimensje

maandag 2 juli 2018 om 17:02
Trek je het nog een beetje Bo? Hopelijk komt de baby toch nog snel spontaan.
Volgens mij is het peutertopic ook een stuk minder populair dan het dreumestopic, maar wie weet kunnen wij dadelijk het topic met onze kerseverse peuters wat meer leven inblazen.
Dat boekje heeft dochter een tijdje cadeau gekregen van mijn ouders en lezen we regelmatig voor, maar bedankt voor de tip! Dochter heeft haar ene Berenknuffel zelfs Bobbi genoemd. We proberen haar sowieso met momenten enigzins voor te bereiden door op haar niveau uit te leggen wat een baby doet en wat ze ermee kan op een eerlijke manier. En vooral ook dat de baby ook hier komt wonen en dus niet weg zal gaan, zoals visite. Maar dan nog zal het voor haar echt een mega verandering gaan worden denk ik zo. Ik ben benieuwd hoe dat ze er straks mee omgaat.
Volgens mij is het peutertopic ook een stuk minder populair dan het dreumestopic, maar wie weet kunnen wij dadelijk het topic met onze kerseverse peuters wat meer leven inblazen.
Dat boekje heeft dochter een tijdje cadeau gekregen van mijn ouders en lezen we regelmatig voor, maar bedankt voor de tip! Dochter heeft haar ene Berenknuffel zelfs Bobbi genoemd. We proberen haar sowieso met momenten enigzins voor te bereiden door op haar niveau uit te leggen wat een baby doet en wat ze ermee kan op een eerlijke manier. En vooral ook dat de baby ook hier komt wonen en dus niet weg zal gaan, zoals visite. Maar dan nog zal het voor haar echt een mega verandering gaan worden denk ik zo. Ik ben benieuwd hoe dat ze er straks mee omgaat.

maandag 2 juli 2018 om 18:01
Volgens mij ziet zoon de baby nu na bijna 4mnd pas als mens, nu ze haar nekje wat stabieler heeft en ze dus ook meer kan. En dat wordt nu alleen maat meer, de vaste hapjes komen eraan, ze mag mee "op de glijbaan", ze gaat rollen
Daarvoor was ze een soort "aanwezigheid": ze was er, maakte geluid, kreeg aandacht en woonde bij ons, maar hij kon er niks mee...
Daarvoor was ze een soort "aanwezigheid": ze was er, maakte geluid, kreeg aandacht en woonde bij ons, maar hij kon er niks mee...
maandag 2 juli 2018 om 19:58
De baby's die dochter regelmatig ziet zijn nu tussen de 6 en de 10 maanden, dus dat geeft sowieso een zwaar vertekend beeld. Dus we proberen haar ook uit te leggen dat ze de baby straks kan aaien, kan helpen met spullen aangeven etc. Maar dat de baby behalve drinken, plassen, poepen, slapen en huilen niets kan in het begin. Dus ik kan me de reactie van je zoon helemaal voorstellen. Het lijkt me als klein kind ook niet veel aan om een mini mens in huis te hebben waar je bijna niets mee kan. Gelukkig voor je zoon, wordt het nu al steeds interessanter.

maandag 2 juli 2018 om 20:07
Gefeliciteerd Chiao! En welkom alvast bij deze in het peutertopic. Het is daar rustig.
Dankjullie voor het onderwerp basisschool. Ik kreeg een berichtje dat dochter wel voor 2,5 jaar ingeschreven moet zjn. In september gaan we bij de twee scholen hier in de wijk kijken.
Vandaag was de eerste volle dag bij de peuters op het kdv. Dat kleine meissie tussen die grote bijna-vier jarigen, ik moet er nog aan wennen. Ook een grote groep trouwens, met 16 kinderen en twee juffen. Maar ze heeft een prima dag gehad, dus ik moet het gewoon even loslaten.
Eensgezindheid, tot mijn verbazing zijn man en ik het over bijna alles eens. Ik ben alleen net een tikkie strenger omtrent eten. Man geeft iets vaker iets lekkers tussendoor.
Dankjullie voor het onderwerp basisschool. Ik kreeg een berichtje dat dochter wel voor 2,5 jaar ingeschreven moet zjn. In september gaan we bij de twee scholen hier in de wijk kijken.
Vandaag was de eerste volle dag bij de peuters op het kdv. Dat kleine meissie tussen die grote bijna-vier jarigen, ik moet er nog aan wennen. Ook een grote groep trouwens, met 16 kinderen en twee juffen. Maar ze heeft een prima dag gehad, dus ik moet het gewoon even loslaten.
Eensgezindheid, tot mijn verbazing zijn man en ik het over bijna alles eens. Ik ben alleen net een tikkie strenger omtrent eten. Man geeft iets vaker iets lekkers tussendoor.
anoniem_346835 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 20:27
0.14% gewijzigd

maandag 2 juli 2018 om 20:13
Maartje2016 schreef: ↑02-07-2018 15:11kinderen/peutertopic/list_messages/401821
Was wel even diep graven![]()
Nou daar gaan we straks maar even wat leven in de brouwerij schoppen. Thanks!

Het blijkt dat veel kinderen het heel raar vinden dat er een baby in hun huis komt en niet meer weg gaat. Het schijnt hetzelfde te voelen als dat je een monogame relatie hebt en dan besluit je partner om er een man/vrouw bij te nemen. En die woont dan in jullie huis, eet aan jullie tafel en slaapt in jullie bed. En je hebt het maar gewoon te vinden want je partner zegt de hele tijd dat het zo fijn is dat die man/vrouw er bij gekomen is. En je gaat die indringer op een gegeven moment maar aardig vinden want ja, je partner wordt er wel heel gelukkig van..
En ‘Mama is een fabriek’ vind ik een hele rare boektitel

maandag 2 juli 2018 om 20:33
Hier kreeg manlief vandaag te horen dat dreumes al een maand bij de peuters zit. Terwijl dreumes pas half augustus 2 wordt. Hij mocht een keertje mee met de peuters toen zij gingen fietsen. Hij stond namelijk heel treurig tegen het hek aan geplakt te kijken naar de fietsende peuters.
Dat hadden we toen meegekregen. Maar we dachten dat dat iets voor een keertje was. De updates via de app werden wel steeds uitgebreider met knippen in papier, fietsen, naar de bieb, woordjes leren en meer dingen. Maar wisten wij veel. Tis niet dat we eerder een kind op het kdv hebben gehad.. Dreumes eet nog wel met alle kindjes maar activiteiten is alleen met de peuters. Ik vind het wat vroeg. Zijn de bijna-twee dreumessen hier ook al naar de peuterclub?
En hij zei vandaag zijn naam vandaag. Man wees naar zichzelf en zei ‘ik ben papa’, ik wees naar mijzelf en zei ‘ik ben mama’ en dreumes wees toen naar zichzelf en zei ‘ik ben dreumes’
Dat hadden we toen meegekregen. Maar we dachten dat dat iets voor een keertje was. De updates via de app werden wel steeds uitgebreider met knippen in papier, fietsen, naar de bieb, woordjes leren en meer dingen. Maar wisten wij veel. Tis niet dat we eerder een kind op het kdv hebben gehad.. Dreumes eet nog wel met alle kindjes maar activiteiten is alleen met de peuters. Ik vind het wat vroeg. Zijn de bijna-twee dreumessen hier ook al naar de peuterclub?
En hij zei vandaag zijn naam vandaag. Man wees naar zichzelf en zei ‘ik ben papa’, ik wees naar mijzelf en zei ‘ik ben mama’ en dreumes wees toen naar zichzelf en zei ‘ik ben dreumes’

maandag 2 juli 2018 om 20:36
Wij hebben een verticale groep, dus hier zit alles van 0 tot 4 bij elkaar. Vind het een ontzettend leuke groep, je ziet heel erg dat oudere kindjes gek zijn op de baby's maar ook goed aangeleerd krijgen dat ze rustig moeten doen waar de kleintjes bij zijn, en tegelijk zie je dat de kleintjes zich heel erg optrekken aan de oudere kinderen en snel dingen overnemen/leren. Heel tof.

maandag 2 juli 2018 om 20:49
Nog ff een stom vraagje he. Hebben jullie kids met dit (en ook ietsje mindere) warme weer een romper aan? Of alleen shirtje en broekje? En blijft die luier dan een beetje zitten zonder romper? Ik doe nu vaak een leuk rompertje met korte mouwen en een broekje. En met dit weer is een jurkje ook helemaal lekker, maar volgens mij blijft die luier voor geen meter zitten dan en een romper eronder is zo warm.
maandag 2 juli 2018 om 21:10
Dochter draagt al enige tijd gewoon ondergoed, dus ik geef haar met dit weer een hipster aan over haar luier. En met dit weer onder haar T-shirt of jurk dus een blote buik.
Aangezien wij normaal gesproken beiden onregelmatig werken, zit dochter bij een gastouder. Hier is ze op dit moment de op één na jongste.
Bij het baby/peuterzwemmen zit ze sinds maart al in de 2+groep als een van de jongsten. Ze doet echt niet onder voor de rest en komt makkelijk mee. Dus ik denk dat dit voor jouw zoon op het kdv ook geldt
Aangezien wij normaal gesproken beiden onregelmatig werken, zit dochter bij een gastouder. Hier is ze op dit moment de op één na jongste.
Bij het baby/peuterzwemmen zit ze sinds maart al in de 2+groep als een van de jongsten. Ze doet echt niet onder voor de rest en komt makkelijk mee. Dus ik denk dat dit voor jouw zoon op het kdv ook geldt

maandag 2 juli 2018 om 21:15
Is ook een bijzonder boek zullen we maar zeggen. Slaat nergens op haha.

maandag 2 juli 2018 om 21:17
Gisteren liep ze alleen met luier, broekje en tshirt. Luier blijft prima zitten. Vandaag had ze weer een romper aan. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar leuke onderbroekjes maat 80, zodat ik die over de luier aan kan trekken als ze een jurkje zonder romper aan heeft.
Hier gaat ze naar gastouder met één kindje van een paar maanden ouder. Ik merk wel dat ze zich daar aan optrekt.
Hier gaat ze naar gastouder met één kindje van een paar maanden ouder. Ik merk wel dat ze zich daar aan optrekt.

maandag 2 juli 2018 om 21:28
Overleg trouwens ook alvast van tevoren met je man hoe je de kraamperiode voor je ziet, en dan vooral de tijd met de kraamhulp.
Wij zagen haar hier (oneerbiedig gezegd) vooral als huishoudelijke hulp voor wassen en schoonmaken, maar zijzelf kwam hier binnen met het idee dat ze een oppas voor de oudste was. Man en ik wilde echter dat er voor hem zo min mogelijk zou veranderen in de omgang met ons, dus hadden al afgesproken dat man alles zou doen met hem wat ik niet kon. Hij had hier ook 3 weken vakantie voor opgenomen. Vond de kraam volgens mij niet heel leuk.
Een selectie:
- doen alsof we onze jongste tekort deden omdat we de oudste bij haar en mij in bed lieten. Er kon wel van alles gebeuren, ze wilde hem er bijna aftrekken en voor ons bepalen hoe zoon dan wel met zijn zusje om mocht gaan
- altijd huishoudelijke zaken met me willen overleggen preciés als ik een luier ofzo van de oudste verschoonde. Alsof dat niet kon wachten tot na mijn quality time met hem
- beledigd zijn toen ik zei dat ze niks met het bedtijdritueel van zoon te maken had, daarvoor was man er tenslotte. Maar zij vond dat zij dat ook wel even kon doen, daar hoefden we man niet mee lastig te vallen. Da-ag!
Overigens, ik weet niet of alle formulieren voor de overdracht van kraam naar cb hetzelfde zijn, maar daar staat een puntje "hechting binnen gezin" op. Kwam ik achter toen ik de intake van het cb had voor dochter en me toen verteld werd dat mijn zoon "veel bevestiging vraagt en niet uit zichzelf kan spelen". De kraam vond het blijkbaar nodig om daar extra nadruk op te leggen, op formulieren die dus eigenlijk voor dochter bedoeld zijn. Voor het gemak was ze even vergeten te melden dat hij pas 18mnd was en drie dagen met buikgriep had gelegen.
Let dus op wat je ondertekent, ook al heb je last van je hormonen en denk je dat er alleen info over je jongste kind op staat!
Edit:
Zit hier dat formulier nog een keer te lezen, staat er ook een punt of moeder de nieuwe situatie aan kan. Haar antwoord: nee. Haar argument: man is nog twee weken thuis.
Die spoort echt niet
Wij zagen haar hier (oneerbiedig gezegd) vooral als huishoudelijke hulp voor wassen en schoonmaken, maar zijzelf kwam hier binnen met het idee dat ze een oppas voor de oudste was. Man en ik wilde echter dat er voor hem zo min mogelijk zou veranderen in de omgang met ons, dus hadden al afgesproken dat man alles zou doen met hem wat ik niet kon. Hij had hier ook 3 weken vakantie voor opgenomen. Vond de kraam volgens mij niet heel leuk.
Een selectie:
- doen alsof we onze jongste tekort deden omdat we de oudste bij haar en mij in bed lieten. Er kon wel van alles gebeuren, ze wilde hem er bijna aftrekken en voor ons bepalen hoe zoon dan wel met zijn zusje om mocht gaan
- altijd huishoudelijke zaken met me willen overleggen preciés als ik een luier ofzo van de oudste verschoonde. Alsof dat niet kon wachten tot na mijn quality time met hem
- beledigd zijn toen ik zei dat ze niks met het bedtijdritueel van zoon te maken had, daarvoor was man er tenslotte. Maar zij vond dat zij dat ook wel even kon doen, daar hoefden we man niet mee lastig te vallen. Da-ag!
Overigens, ik weet niet of alle formulieren voor de overdracht van kraam naar cb hetzelfde zijn, maar daar staat een puntje "hechting binnen gezin" op. Kwam ik achter toen ik de intake van het cb had voor dochter en me toen verteld werd dat mijn zoon "veel bevestiging vraagt en niet uit zichzelf kan spelen". De kraam vond het blijkbaar nodig om daar extra nadruk op te leggen, op formulieren die dus eigenlijk voor dochter bedoeld zijn. Voor het gemak was ze even vergeten te melden dat hij pas 18mnd was en drie dagen met buikgriep had gelegen.
Let dus op wat je ondertekent, ook al heb je last van je hormonen en denk je dat er alleen info over je jongste kind op staat!
Edit:
Zit hier dat formulier nog een keer te lezen, staat er ook een punt of moeder de nieuwe situatie aan kan. Haar antwoord: nee. Haar argument: man is nog twee weken thuis.
Die spoort echt niet

maartje2016 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 21:41
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
5.39% gewijzigd
maandag 2 juli 2018 om 21:32
Hier s'nachts nog een speen, hij slaapt gewoon echt niet zonder. Meestal valt hij uit zodra hij is gaan slapen.
Overdag mag eigenlijk niet, maar wel als hij ziek is. En aangezien hij net een longontsteking achter de rug heeft is het dan weer even afwennen overdag.
Hier ging zoon ook al eerder naar de peutergroep.
Hier luier en dan gewoon korte broek en t-shirt. Dus geen romper. Blijft prima zitten.
Overdag mag eigenlijk niet, maar wel als hij ziek is. En aangezien hij net een longontsteking achter de rug heeft is het dan weer even afwennen overdag.
Hier ging zoon ook al eerder naar de peutergroep.
Hier luier en dan gewoon korte broek en t-shirt. Dus geen romper. Blijft prima zitten.

maandag 2 juli 2018 om 21:48
Oh joh, Maartje, wat een nare ervaring! Wij hebben (gelukkig) een kraamzorgorganisatie waar we ons heel goed bij voelen (klein team, ook allemaal erg goed bekend bij/met onze verloskundige) en bij de intake werd al gezegd dat ze zouden proberen om ons dezelfde KV als bij dochter te geven. Dat was een hele leuke KV, dus ik hoop dat dat lukt
.