Dreumes topic II

15-05-2018 13:21 3006 berichten
:cheer2: Deel 2!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Nou Maartje, dat lijkt me echt niet leuk. Vooral omdat ze er voor jou en de baby is en niet voor de oudste.

Zoon gaat naar een gastouder. Heeft daar leeftijdsgenootjes maar wil vooral met de grotere jongens spelen. Hij wil zelf heel graag een grote jongen zijn haha.
Er is ook een baby, en in het begin vond hij dat heel lastig, als de baby werd opgepakt. Dan was hij gewoon heel jaloers en zetten het op een huilen.

Nu gaat dat gelukkig beter.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit zoon op een verticale groep. Volgens mij is hij qua ontwikkeling gewoon heel gemiddeld dus heb het niet voor de extra uitdaging ofzo. Zie hem iig niet binnenkort met de 2+’ers gaan optrekken ofzo. Sowieso speelt hij niet met andere kinderen ofzo. Dacht dat dat pas veel later kwam eigenlijk.

Maar ik vind een verticale groep wel heel leuk! Zoon is best voorzichtig en kat uit de boom-kijkerig van aard, en de oudere kinderen trekken hem iets uit zijn schulp en de baby’s gaat hij kusjes (of wat hij denkt dat kusjes zijn, hij geeft kopjes :hihi: kind is half kat half mens) brengen.

Denk dat ik zoon alleen vervroegd naar een peutergroep zou doen (maar die is er bij ons dus niet), als hij echt de knutselwerkjes en spelletjes enzo al kan. Maar hij zit er al toch, dus als het goed gaat; waarom niet?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Maartje2016 schreef:
02-07-2018 21:28
Overleg trouwens ook alvast van tevoren met je man hoe je de kraamperiode voor je ziet, en dan vooral de tijd met de kraamhulp.

Wij zagen haar hier (oneerbiedig gezegd) vooral als huishoudelijke hulp voor wassen en schoonmaken, maar zijzelf kwam hier binnen met het idee dat ze een oppas voor de oudste was. Man en ik wilde echter dat er voor hem zo min mogelijk zou veranderen in de omgang met ons, dus hadden al afgesproken dat man alles zou doen met hem wat ik niet kon. Hij had hier ook 3 weken vakantie voor opgenomen. Vond de kraam volgens mij niet heel leuk.
Een selectie:
- doen alsof we onze jongste tekort deden omdat we de oudste bij haar en mij in bed lieten. Er kon wel van alles gebeuren, ze wilde hem er bijna aftrekken en voor ons bepalen hoe zoon dan wel met zijn zusje om mocht gaan
- altijd huishoudelijke zaken met me willen overleggen preciés als ik een luier ofzo van de oudste verschoonde. Alsof dat niet kon wachten tot na mijn quality time met hem
- beledigd zijn toen ik zei dat ze niks met het bedtijdritueel van zoon te maken had, daarvoor was man er tenslotte. Maar zij vond dat zij dat ook wel even kon doen, daar hoefden we man niet mee lastig te vallen. Da-ag!

Overigens, ik weet niet of alle formulieren voor de overdracht van kraam naar cb hetzelfde zijn, maar daar staat een puntje "hechting binnen gezin" op. Kwam ik achter toen ik de intake van het cb had voor dochter en me toen verteld werd dat mijn zoon "veel bevestiging vraagt en niet uit zichzelf kan spelen". De kraam vond het blijkbaar nodig om daar extra nadruk op te leggen, op formulieren die dus eigenlijk voor dochter bedoeld zijn. Voor het gemak was ze even vergeten te melden dat hij pas 18mnd was en drie dagen met buikgriep had gelegen.

Let dus op wat je ondertekent, ook al heb je last van je hormonen en denk je dat er alleen info over je jongste kind op staat!

Edit:
Zit hier dat formulier nog een keer te lezen, staat er ook een punt of moeder de nieuwe situatie aan kan. Haar antwoord: nee. Haar argument: man is nog twee weken thuis.

Die spoort echt niet :thunder:
Wat een stom wijf. :whip:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik heb juist verzocht om zoon verlaat naar de peutergroep te doen. Met 2 jaar en 4 maanden pas. Dan komt hij namelijk niet tegelijkertijd bij zijn oudere broer in de groep. Ik heb het idee dat ik hem daar niks te kort mee doe, want hij heeft het nu met 19mnd nog prima naar zijn zin op de onderbouwgroep. Nou is het ook geen snelle jelle, of in elk geval wat praten betreft. Hij zegt nog bijna niks. Dus dan wil ik ook niet dat hij op de peutergroep voorbij gerend wordt.

@kraam: wat een stomme ervaring Maartje!
Wij hebben bij onze tweede expliciet met de kraam besproken hoe zij zich op moest stellen. Zij vroeg daar ook zelf om en stond overal voor open.
Mijn oudste was toen ook ziek (40 graden) en jankte (niet huilde ;-D) ook de godganzedag. Dus misschien was ze best blij dat die schone taak aan haar voorbij ging haha! Pas rond dag 5 begon dreumes die kraam ineens super interessant te vinden.
Nu bij derde mag ze wat mij betreft naar hartenlust oppas spelen, mits de kinderen daar ook voor open staan.
Sjongejonge Maartje, wat een naar mens was die kraamverzorgster van jou!

@ peutergroep: zoon is nu 16 maanden en ik kan het me nu nog niet zo voorstellen die peutergroep. Hij vind het heerlijk tussen de kleine kindjes. Maar hij heeft ook nog even.

BO, is er al een nieuws gezinslid gearriveerd?

Zoon is trouwens echt bozig en snel van slag de laatste tijd zeg, ik wordt er af en toe een beetje geïrriteerd van. Telkens krijsen, de hele dag op alles boos 'nee!' antwoorden en constant aan mn benen hangen en opgepakt willen worden. Vandaag is oma de sjaak en die heeft er ook een harde dobber aan begreep ik al.
Ik ga maar even uit van een faaaasssse, voor mijn eigen gemoedsrust.
Pfd hier is zoon vandaag ook echt heel vervelend. Vraagt om drinken, krijgt hij gooit hij het zo over de vloer en gaat keihard huilen en nee schreeuwen. Ook zo met eten of als hij iets niet mag (met kleurpotloden op bank, muur enz tekenen.) Potloden vliegen door de kamer en schreeuwen en huilen!
Nu ff in bed, hopelijk gaat het straks beter
Nope, nog geen nieuw gezinslid.. Helaas!
een onderbroekje onder een jurk. Dat ik daar toch niet aan gedacht heb. Zal de warmte wel zijn...
Elifantje schreef:
03-07-2018 14:11
een onderbroekje onder een jurk. Dat ik daar toch niet aan gedacht heb. Zal de warmte wel zijn...
Das omdat je vastgeprogrammeerd bent in het gebruik van rompertjes. Logisch, want je gebruikt ze waarschijnlijk al ruim 2 jaar dagelijks :-D
Moondancer schreef:
03-07-2018 11:40
Sjongejonge Maartje, wat een naar mens was die kraamverzorgster van jou!

@ peutergroep: zoon is nu 16 maanden en ik kan het me nu nog niet zo voorstellen die peutergroep. Hij vind het heerlijk tussen de kleine kindjes. Maar hij heeft ook nog even.

BO, is er al een nieuws gezinslid gearriveerd?

Zoon is trouwens echt bozig en snel van slag de laatste tijd zeg, ik wordt er af en toe een beetje geïrriteerd van. Telkens krijsen, de hele dag op alles boos 'nee!' antwoorden en constant aan mn benen hangen en opgepakt willen worden. Vandaag is oma de sjaak en die heeft er ook een harde dobber aan begreep ik al.
Ik ga maar even uit van een faaaasssse, voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik hoop ook een fase moondancer! Onze dochter is ook 16 maanden en soms een draak. Het is ook vaak vanuit het niets. Zit ze lekker te spelen en dan in één keer begint ze te krijsen. Ik zegt dan dat er niks aan de hand is en er geen reden is om te huilen, probeer haar daarna te negeren of af te leiden met iets. En anders is het maar even lekker in je eentje moeilijk zitten doen.
Maar ik zag dit gedrag eerder ook bij de gastouder bij een dreumes van een paar maanden ouder, dus ga uit van een fase en hopelijk doe ik mezelf dan voor de toekomst een groot plezier door niet overal in me te gaan. Dat hou ik mezelf tenminste voor :whistle:
BO2punt0 schreef:
03-07-2018 12:27
Nope, nog geen nieuw gezinslid.. Helaas!
Ah damn it!
Ach BO, wat duurt dat lang voor je zeg!

En maartje, ik vind die kraamverzorgster met terugwerkende kracht plaatsvervangend een stom wijf! Dus.
Moondancer zoon is even oud en zit ook in die fase.
Ik heb hier een tijdje niet geschreven wegens druk druk druk. Ik heb alles proberen te lezen, maar wat gaat het hier soms zo ontzettend snel, ik kan het amper bijhouden.

BO, misschien goed dat je niet moet bevallen in deze hitte? Je moet het positief bekijken hè. :-)

Hier in België is kraamzorg optioneel. Ik heb er niet voor gekozen. Het leek me vreselijk iemand in mijn huis te laten die het huishouden van me zou overnemen (dat liet ik liever aan mijn moeder en schoonmoeder over :-D ) en me raad zou geven over de baby. Ze waren weliswaar allemaal goedbedoeld, maar de adviezen van de vroedvrouwen in het ziekenhuis vond ik al gruwelijk. Ik ben eerder een laat het mij maar uitzoeken-type, je kan het ook eigenwijs noemen.
Als er een tweede kindje komt wil ik misschien wel kraamzorg. Of ja, willen is veel gezegd, ik zal het dan kunnen gebruiken eerder. Ik probeer het positief te bekijken, ik heb immers ook al veel fijne verhalen gehoord over kraamzorg. Maar als er zo eentje zoals die van Maartje over de vloer komt dan beklaag ik me mijn keuze wellicht. ;-)
Oliv schreef:
03-07-2018 15:03
BO, misschien goed dat je niet moet bevallen in deze hitte? Je moet het positief bekijken hè. :-)
Hahah, dat is waar, maar ik moet eerlijk zeggen dat zwanger zijn met deze hitte ook geen pretje meer is ;). Ik hou ondertussen ook vocht vast (had ik de vorige (winter)zwangerschap helemaal geen last van) en dat is wel echt naar, vooral omdat het op mijn zenuwen drukt en ik dus tintelende vingers heb.

En inderdaad, het duurt nu wel lang! Ik heb ondertussen ook al 4 weken last van valse starts/harde buiken/voorweeën, dus het voelt ook alsof het veeeeel langer duurt dan de bedoeling is, terwijl ik nu ruim 41 weken ben. Dat is lang, maar niet bizar. Eens zien wat de verloskundige zegt :).
Maartje, wat naar van je kraamverzorgster! Wij krijgen straks maar 24 uur vanwege extreme drukte hier in de regio en tijdens de telefonische intake werd me al nadrukkelijk gezegd dat er dus geen tijd zou zijn voor oudste en dat de zorg die we krijgen echt alleen moeder/kind + ondersteuning bij borstvoeding is. Gelukkig heeft vriend een maand vrijgenomen, hebben we een schoonmaakster en lieve oppasmeiden die we eventueel kunnen vragen om oudste een paar uur exclusieve aandacht te komen geven.

BO, wat jammer dat je nog steeds niet bevallen bent! Kan me voorstellen dat je er echt wel klaar mee bent ondertussen. Hopelijk begint het snel echt!
@Nena: balen zeg! Ik snap dat het lastig is met drukte, maar je hebt toch recht op zo'n 48 uur? Hier was het blijkbaar ook erg druk toen zoon is geboren, maar de organisatie waar we ons ingeschreven hadden stuurde een kraamverzorgster van een andere organisatie. Die moest dus wel wat verder reizen voor ons.

@BO: lijkt me inderdaad pittig, hoogzwanger in deze warmte... helpt massage misschien tegen het vocht vasthouden?
happiness = reality - expectations
@Bo, ik vind het met ruim 36 weken al geen pretje, laat staan met ruim 41 weken... Vervelend dat je nu ook nog flink vocht vasthoudt. Ikoop echt dat de echte weeën snel gaan beginnen en je snel eindelijk je baby in je armen kunt sluiten!

@Oliv: de kraamzorg checkt hier ook dagelijks hoe dat het met het herstel van de moeder en de gezondheid van de baby gaat. Hoe is dit in België geregeld?

@Nena: raar dat ze jullie maar 24 uur bieden. Dochter is destijds ook in een drukke periode geboren. Wij kregen toen ook een kraamhulp van een ander bureau, maar wel gewoon de normale uren. Ik krijg nu ook gewoon het aantal uren waar we recht op hebben.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
@nena: wij kregen bij de eerste ook de uren waar we recht op hadden ondanks de drukte (met een leuke kraam trouwens) én kregen vanwege de drukte ook nog een goedmaakknuffeldier voor onze zoon.
@Chiao: De eerste 3 à 4 dagen brengen we in het ziekenhuis door en daar wordt het herstel van moeder en de gezondheid van de baby in het oog gehouden. Er zijn ook wel vrouwen die thuis bevallen, een minderheid in België, en deze krijgen dan een vroedvrouw die dagelijks thuis langskomt.
Daarnaast worden we opgevolgd door Kind en Gezin, dit is zoiets als een consultatiebureau bij jullie.
Chiao schreef:
03-07-2018 17:05

@Nena: raar dat ze jullie maar 24 uur bieden. Dochter is destijds ook in een drukke periode geboren. Wij kregen toen ook een kraamhulp van een ander bureau, maar wel gewoon de normale uren. Ik krijg nu ook gewoon het aantal uren waar we recht op hebben.
Hier kreeg een goede vriendin van me ook maar 24 uur; het wettelijk minimum waar je recht op hebt is namelijk 3 uur per dag, 8 dagen lang. Dus tenzij je er zelf vanaf ziet (wat ook mag) is dat wat ze minimaal moeten bieden. Zij is bevallen half augustus, dus midden in de vakantieperiode, en bij haar was de inschatting dat het wel goed zou gaan, want haar partner was thuis en ze had een netwerk om op terug te vallen voor kleine dingen (haar moeder kwam regelmatig, etc). Zo maakte het bureau tijd vrij om de 'moeilijke gevallen' in die periode meer ondersteuning te geven. Ik ben blij dat wij nu bij een bureau zitten dat dat niet doet, en minder vakantieproblemen heeft (en dat we net voor de zomervakantie zitten, ook); ik was de vorige keer heel blij met de kraamhulp, en zou haar niet willen missen :).
Nou ik had het er van de week over met vriend.
Het is onze derde en mijn vriend is ook thuis in de kraamweek, dus we zouden prima met alleen de basiscontroles uit kunnen zeg maar. We weten nu wel hoe een baby te verzorgen en dat huishouden kan vriend ook doen.
Maar als het gewoon mogelijk is, laten we ons lekker zo optimaal mogelijk vertroetelen metde maximale uren. Een kind krijgen blijft ingrijpend voor het hele gezin. Je hebt enorm korte nachten en we hebben nog twee jonge kindjes die het niet echt toestaan dat je uitrust.
Ik heb er echt van genoten vorige keren, zo’n vrouw die het mogelijk maakt dat je even lekker in je bubbel kan zitten. Dat gun ik mezelf wel nog eens. Zelfs al moeten we daar best flink voor betalen qua eigen bijdrage (geen aanvullende verzekering)

Nu even afwachten hoeveel uren ze me gunnen. Maar als het goed is kom ik in aanmerking voor vrij veel uren ivm 3 kids onder de 4.
Zoon was hier zo moe net dat hij zodra hij boven was naar zijn bed liep en erin klom. Ik ben er naast gaan liggen voor een voeding en was binnen 5 minuten vertrokken. Gelukkig heeft hij deze luier nog niet lang om en plast hij amper 's nachts want dacht dat moeten we stimuleren dat hij zelf naar bed wil :-P
Nijntje* schreef:
03-07-2018 19:57
Nou ik had het er van de week over met vriend.
Het is onze derde en mijn vriend is ook thuis in de kraamweek, dus we zouden prima met alleen de basiscontroles uit kunnen zeg maar. We weten nu wel hoe een baby te verzorgen en dat huishouden kan vriend ook doen.
Maar als het gewoon mogelijk is, laten we ons lekker zo optimaal mogelijk vertroetelen metde maximale uren. Een kind krijgen blijft ingrijpend voor het hele gezin. Je hebt enorm korte nachten en we hebben nog twee jonge kindjes die het niet echt toestaan dat je uitrust.
Ik heb er echt van genoten vorige keren, zo’n vrouw die het mogelijk maakt dat je even lekker in je bubbel kan zitten. Dat gun ik mezelf wel nog eens. Zelfs al moeten we daar best flink voor betalen qua eigen bijdrage (geen aanvullende verzekering)

Nu even afwachten hoeveel uren ze me gunnen. Maar als het goed is kom ik in aanmerking voor vrij veel uren ivm 3 kids onder de 4.
3 kids onder de 4 :woa: :kneel:

Jij liever dan ik :hihi:
@Bo bij hoeveel weken is de oudste geboren?

Nijntje mijn moeder had er ook 3 onder de 4. Vind ik vooral nu we volwassen zijn gezellig want gelijke levensfases.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven