Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Wat leuk Daanstje! Je inspireert me om ook eens wat meer samen te gaan bakken :)

En zou het kunnen dat hij hand en voet ziekte heeft? Mijn nichtje bleek dat te hebben ipv waterpokken en dat schijnt wel vaker door elkaar te gaan. Even laten nakijken kan in ieder geval geen kwaad. En hopelijk is het hoe dan ook snel weer over.
Leuk Daanstje! Heb je nog tips wat dochter kan doen bij het koken?

Dochter wil ook graag helpen en samen koken. Alleen koken zit er op het moment niet in. Zodra ze door heeft dat je wil gaan koken roept ze samen en schuift ze haar krukje naar het aanrecht. Cakejes maken is helemaal top (zeker als ze het beslag ook kan opeten...). Laatst nog banencakejes met dadels gemaakt toen we overrijpe banaan over hadden. :)

Heel leuk dat ze zo wil helpen maar ik merk soms dat ik nog lastig vindt wat ze kan doen. Ze helpt bijvoorbeeld wel met groente uit de moestuin halen, groente wassen, dingen ergens uit halen en ergens op leggen. Soms helpt ze met roeren van iets in een bakje maar dat lukt niet altijd even goed omdat ze de lepel dan uit de kom wil halen en dan alles onder zit. Het is wel altijd goed opletten anders stopt ze alles rauw in haar mond. Dus ze doet wel wat maar als jullie nog ideeën hebben wat ze nog meer kan doen of ervaringen hoe jullie dat doen terwijl jullie kind helpt, graag!
Zoon krijgt een eigen snijplankje en mesje en ' snijdt' dan bijvoorbeeld ook wat groente. Maar ook de stukjes groente die ik gesneden heb in een kom doen vindt hij leuk. Hij kan helpen wegen, roeren, en hij mag van mij gewoon rauwe groente snoepen/proeven. Ik proef ook tijdens het koken, dus zou heel krom zijn dat te verbieden. Wel leer ik hem dat je rauw ei niet kunt proeven, want dan krijg je buikpijn. Dit consequent herhalen werkt hier wel goed.

Samen mixen met de handmixer of met de staafmixer gaat ook steeds beter trouwens.

Hij zit in het hoekje van onze keuken op het aanrecht en ik sta dan tussen hem en het gasfornuis in.
Gisteren was hij zoet met het pellen van een teentje knoflook (kokook in zoons woorden).
Ik pas de manier waarop ik kook een beetje aan. IPV alle kruiden direct in de pan, doe ik als ik samen met hem kook (3-4 keer per week momenteel) eerst alles afmeten in aparte bakjes (eigenlijk mise-en-place dus).
Daarna vraag ik hem alles aan te geven (mag ik de paprika? Mag ik de boontjes?), en dat gaat steeds beter. Maar de pedagoog in mij komt ook naar boven met zulke activiteiten hahaha. Man zegt ook dat ik dan last heb van beroepsdeformatie.

Met afgieten moet hij van het aanrecht af, maar ik zorg dan dat ik bijvoorbeeld wat bestek heb klaar liggen wat hij alvast op tafel kan leggen. Dan is het meestal geen drama, maar krijgt hij gewoon een volgende opdracht die hij leuk vindt.

Even voor de balans: vanmorgen al drama met aankleden (want luierbroekje ipv gewone luier), eten (want pindakaas was op) en omdat zijn favoriete trekker niet werd bekeken door de kat. Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn hier :rolling:
Dank voor je ervaringen Daanstje!

Dat met de mise-en-place is wel een goede. Ik denk dat we hier ook meer bakjes gaan gebruiken waar iets in kan. Aangeven is nog wel een ding want er hebben twee parallelle delen van de keuken. Aan de ene kant snijden we en aan de andere is de kookplaat. En met aangeven is de kans dat het goedbedoeld vervolgens allemaal op de vloer ligt "oh ooh". Iets minder fijn, maar kunnen we ook op inspelen/sturen.

En inderdaad met rauwe paprika, wortel, ed. eten vind ik ook niks mis mee, maar sommige dingen zijn rauw wat minder geschikt...
Zolang ze er niet ziek van worden, laat ik dreumes het gewoon proberen. Zo bleek de dop van de srirachi saus aflikken en de rauwe ui geen succes ;-).
Dreumes plukt steeds de groene aardbeien en tomaten want wachten tot ze rijp Ijn is nog lastig.

Verder helpt hij zelden met koken. Met bakken zitten peuter en dreumes beiden op het aanrecht. Krukje is uit keuken omdat dreumes anders aan koffiezetapparaat en gasfornuis zat :facepalm:
Wij hebben destijds een learning tower gemaakt van een ikea kruk voor zoon. Die stond daar al vrij jong in te helpen in de keuken of als beetje met de kraan en de wasbak te spelen. Vriend probeerde het laatste met dochter (bijna 18m) maar ging echt voor geen meter. Zij smijt echt alles op de grond etc. Ze is sowieso in een smijt fase. Alles wat ze pakt wordt mee gesmeten. Vind dat niet zo leuk maar weet ook niet wat ik er aan kan doen. Haar er aan herinneren dat ze buiten met een bal kan gooien werkt niet. Continue corrigeren wordt heel ongezellig. Ik zeg dus niks meer en ruim 100x per dag speelgoed op wat 5 min later weer ergens heen gesmeten wordt.
Ze was vandaag wel beter in haar hum en geen onwijze driftbuien elke paar minuten. Nu lekker slapen en hopelijk vanmiddag ook gezellig :)
Hier zitten we midden in een rotsprong/regressie/verlatingsangst/kiezen of wat dan ook fase.. Gekmakend is het.. 1,5-2 uur wakker 's nachts, huilen, jammeren en uiteindelijk valt ze dan toch wel weer in slaap en ben ik zo nerveus dat ze weer begint te jammeren dat mijn nachtrust er echt aan onderdoor gaat.

Hoop dat het snel over is, want het wordt zo niet gezelliger in huis.

Heel flauw van mezelf, ik merk dat ik haar vergelijk met haar oudere zus, die echt een voorbeeldige slaper was en is. Niet eerlijk, ze doet het niet om ons te pesten, maar ik merk wel dat ik 's nachts toch meer moeite heb om dat in perspectief te zien.

Gelukkig is ze overdag wel makkelijker ( het is niet meer direct huilen als ik wegloop) en zie ik ook dat ze bezig is met het optrekken en proberen stapjes te zetten aan de hand.
Het woord 'nee' zorgt wel direct voor boze buien, zich plat op de grond laten vallen..

mbt koken en helpen. Ik gaf oudste vaak wat potjes en pannen en gooide daar wat bakbonen in. Soms mocht ze met wat kruiden die ik toch nauwelijks gebruikte, spelen. Maakte ze zelf een mix van van alles.
Echt samen bakken doen we denk ik sinds 2-3 maanden. Vooral koekjes maken en versieren en daarna opeten is een groot feest.
Ik leef mee met iedereen die met driftbuien te maken heeft! Hier lijken ze ook te beginnen! o_o Als de nachten slecht gaan is het inderdaad moeilijk om alles in perspectief te zien, Chantilly. Je zeker niet schuldig voelen hoor, je doet duidelijk je uiterste best! Hopelijk kan je snel wat tot rust komen of wat bijtanken en gaat deze fase snel over.

Bij ons is dochter in de autostoel krijgen een groot drama tegenwoordig. Tieren, huilen en zich helemaal overstrekken. :facepalm: Gelukkig gaat het snel over, maar ze is nog maar 14 maanden. Ik dacht dat ik nog wat tijd had vooraleer dit begon. :lol:

Aankleden en verversen is ook verschrikkelijk op dit moment. Zo kwaad dat dit haar maakt. :-? En haar nageltjes zijn momenteel veel te lang, ik mag blij zijn dat ik nog geen oog kwijt ben geraakt tijdens zo een driftbui.

Gelukkig is ze meestal wel een heel vrolijk kind en doet ze het heel goed. We hebben vandaag haar eerste schoentjes gekocht. Ze stapt nu al echt goed alleen, dus het was tijd. Zo schattig! :love:

Helpen koken hebben we nog niet geprobeerd, ik zie dat niet goed komen. :rofl:
Ik vermoed dat ze alles ofwel gaat proberen opeten of op de grond gaat smijten.

En ik heb jouw tip geprobeerd, Maud, om ze te laten aaien als ze slaat of aan mijn haar trekt. Het werkt verbazend goed! Waarvoor dank dus! :-D

De volgende tip die ik ga proberen is met de zonnebril, want hier grijpt ze mijn bril ook altijd vast.
Ze wil wel graag kijken wat ik doe tijdens het koken. Ze schuift ook het keukentrapje naar het aanrecht, maar staat er niet echt fijn op. Ze leunt heel erg op het aanrecht. Een learning tower maken van het IKEA trapje staat dus nu op mijn to do lijst.

Mijn to do lijst is alleen een beetje lang aan het worden. Ik moet dus nog een kinderzonnebril, laarsjes, een regenpak en een stapel nieuwe kleren voor haar kopen. Al haar broeken zijn inmiddels hoogwater. Er ligt nog een Tripp trap stoel die geverfd en in elkaar gezet moet worden. Ach ja het komt wel goed, maar wel jammer dat ik door mijn vrije dagen heen ben.

Hier veel kleine driftbuien. Vandaag drama omdat ik de banaan had opengemaakt. Gelukkig is ze er wel snel weer uit en kan ik er meestal intern om lachen, maar ze begon nu wel om met haar hoofd op de vloer te bonken. Dat vind ik wat minder. Hopelijk gaat ze daar niet mee door.

Het feestje waar we heen zouden gaan gaat niet door. Dat had ik al verwacht. Opa en oma willen heel graag dat ze komt logeren en wij kunnen ook wel een rustig weekend gebruiken, dus we willen het wel door laten gaan. Alleen man vind het toch moeilijk. Hij vind haar nog zo klein en weet niet of zij (hij) wel twee nachten zonder ons (haar) kan. Ik weet zeker dat opa, oma en dreumes zich wel redden en anders kunnen we haar altijd weer ophalen.
Dreumes van 18 maanden kan ook al flink driftig doen. Het lijkt af en toe net een peuter. Van de week de zijkant van zijn ledikant eruit gehaald. Tijdens zijn middagdutje doet hij het super! S' avonds wil hij er nog weleens een keertje uitkomen. Gisteren paste mijn vader op. 2x eruit en daarna ging hij heerlijk slapen. Best trots op hem.
Wat ontzettend leuk dat samen bakken en koken. Hier is dat nog niet echt een optie. Ze luistert namelijk voor geen meter dus alles gaat in de mond of alle knopjes van het fornuis worden getest :facepalm: . Ze heeft wel een kinder baksetje waar ze graag mee speelt en op bijt natuurlijk :-D .

Oh Chantilly sterkte, hopelijk is het een korte fase.. Zonder goede nachtrust ben ik ook niet te genieten.

Hier heeft ze nog steeds flinke verlatingsangst. Keihard schreeuwen als ik even naar een andere ruimte loop..Ook zijn er toch wel echte driftbuien als ik zeg dat iets niet mag :hyper: . Valt me ook op dat als ze moe of hongerig is meer stoute dingen doet. Oja en nagels knippen is ook een drama. Mag ik nooit. Ze heeft zichzelf al flink gekrabd. Ik probeer het in haar nachtslaap nog wel eens..

Ik heb trouwens een tweedehandse Bugaboo Donkey duo gevonden! Volgens mij moet ik nu een bijpassende auto met kofferbak vinden :rofl: .

Sinds gisteren is het hier eindelijk aangenaam. 26 graden. Niet dat ik geen zweetaanvallen meer heb :lol:
Tara, de eerste keer (keren) logeren is altijd moeilijk, dus ik snap je man wel. Maar dat is nog geen reden om het niet te doen toch? Als het niet gaat dan kun je haar altijd weer ophalen.

Snowgirl, wat knap van dreumes!

Chantilly, jouw dochter is nu ook ongeveer 14 maanden toch? Wij hebben ook echt rotweken achter de rug met urenlang wakker zijn ’s nachts. Ik lig er dan ook de hele nacht op, bij elke kik zit ik rechtop in mijn bed. Sinds een paar nachten gaat het hier ietsje beter.
Wat als je anders gewoon een nachtje doet Tara? Onze dreumes zou ook nog geen twee nachten gaan logeren als hij al zou gaan logeren.
Ze zou in eerste instantie ook maar 1 nachtje gaan, maar toen kwam mijn vader met: je mag haar ook een dag eerder brengen. Dat klonk wel fijn om een extra vrije avond te hebben, maar ik snap man ook wel. Voor opa en oma voelt het ook anders dan voor ons. Onze dochter is hun jongste kleinkind van de vier. Dus zat logeer ervaring bij hun. Hopelijk slaapt ze vanavond wel en kunnen man en ik het er nog even rustig over hebben. Slapen is momenteel een ramp. Gisteren sliep ze pas toen wij ook in bed lagen.
Lastig die verlatingsangst Chantilly, hier heeft zoon dat gelukkig niet zo heel erg.
Die driftbuien beginnen hier wel echt, dreumes kan een behoorlijke driftkikker zijn.

Kinderen zijn van de week gestart op het kdv. En ja dreumes moest even huilen en hij moet ook echt wel even wennen, maar hij heeft wel gewoon geslapen en lekker gespeeld, dus het komt goed. Voor peuter lijkt t een topbeslissing en daar deden we het voor!
Ik zou inderdaad ook voor één nachtje gaan Tara. En inderdaad, ophalen kan altijd als het nodig is. Ik vind het altijd dubbel als de kinderen gaan logeren. Fijn om even niet te hoeven zorgen en leuke dingen te kunnen doen én goede nachtrust. Maar ik mis ze ook altijd meteen en voel me ook bezwaard om opa en oma met een gebroken nacht op te zadelen. Vinden zij helemaal niet erg trouwens.

Naniene; hoe gaat het met dreumes op het KDV?
Ik denk dat we tegelijk aan het typen waren Maud 🙃

Over logeren trouwens, ik zou ook één nachtje doen. Ik voel me idd ook bezwaard als opa en oma een slechte nacht hebben. Dreumes is nog nooit wezen logeren, hij slaapt thuis prima overigens. Moet wel zeggen na dat alles met corona zou het toch best wel lekker zijn. Vind de scheiding tussen werk en privé wat minder duidelijk en ben soms wel echt wat meer toe aan tijd voor mezelf.
Klinkt positief Naniene. Wennen hoort er ook bij maar klinkt alsof het best goed ging voor een dreumes. En natuurlijk super van peuter :)

De laatste keer dat dochter ging logeren heeft ze tot half 9 geslapen. (Dat is niet zo gebruikelijk hoor, bij ons is het zelden zo laat.) Mijn schoonouders zijn niet zo van uitslapen dus die waren al lang wakker. :lol:

Ik zou ook voor een nachtje gaan maar snap man ook wel Tara. Ik houd haar ook graag bij me. Vorige keer toen een uitje niet door ging (dezelfde logeerpartij als waar ik hierboven naar verwijs ;)), zijn we met z'n tweeën uit eten geweest. Thuis blijven terwijl dochter uit logeren was, had ik persoonlijk wel vreemd gevonden.
Hallo Allemaal ,

Ik ben er nog steeds hoor en lees ook gewoon nog steeds mee.
Het is alleen dat ik steeds de rust en tijd niet heb om uitgebreid te typen.

Ik weet niet meer wie wat heeft getypt daar moet ik dan de tablet bij pakken en dan stuk voor stuk lezen en reageren.

Kleine troost is dat ik veel lees dat ik denk oh dat heb ik ook met dochtertje dus het ligt niet aan mij.
Dochtertje is nog steeds aan de lopende band verkouden en de nachten zijn dus nog steeds slecht.

Ik kijk nog bijna iedere nacht zapp tv met allerlei tekenfilmpjes.
Ook ligt dochtertje regelmatig meer bij mij in bed te slapen.

Hier ook nog steeds veel boze buien en schoppen en slaan.
Kdv vind ze al leuker worden maar de helft van de tijd hou ik haar thuis omdat ze ontzettend verkouden is al 7 weken.

En ze heeft ook nog steeds ontzettend veel last van haar doorkomende tandjes/ kiezen.

Ik heb nog geen uitslag binnen van de kinderarts. Ik zou gebeld worden eind augustus maar helaas nog niet gebeurd.

Ik ga morgen even proberen om te reageren op jullie persoonlijk......althans ik ga mijn best doen want jullie gaan snel.
Blijf in jezelf geloven !
Hi 05 fijn dat je er nog bent. Balen dat je nog geen uitslag hebt. Over die verkoudheid, slaapt ze slecht doordar haar neusje verstopt zit? Is het dan niet een idee om de huisarts te vragen om een Neusspray speciaal voor onder de 2 jaar? En weet je zeker dat ze verkouden is. Het zou ook een allergie kunnen zijn? Ik zeg ook maar wat hoor. En dat ze bij jou in bed slaapt zou ik me maar niet al te druk om maken hoor. Je moet het in je eentje rooien dus alle slaap is welkom zou ik zeggen. Dat eigen bed komt wel.

Naniene fijn dat het zo goed ging op kdv.

Logeren ben ik niet zo moeilijk mee geloof ik. Ik zou haar dus wel gewoon lekker 2 nachtjes laten slapen en samen uit eten gaan en lekker lang wijn drinken samen en uitslapen. Daarna een dagje wat in en om het huis klussen opruimen whatever en zondagochtend weer ophalen.
Nou Chantilly en Fiona hier is het al feest vanaf 1.30 uur :'( . Heel hard krijsen. Tv aan maar dan werd het een feestje staat ze te springen als een gek. Ook nog ff een poepluier. Dan heeft ze dorst maar gaat ze in de munchkin beker bijten dat heel haar bed zeiknat is. Wel kapotmoe maar slapen ho maar. Het laatste beetje van de 2e kies moet er doorheen komen. Ik hoop dat het bij een nachtje blijft deze ellende.

Logeren: mijn vriend zou dat helemaal nooit willen denk ik haha. Gaat ook niet overigens, mijn schoonmoeder ligt nog steeds in haar bed sinds de operaties in januari. Ze wonen 300 m verderop hier. Maar een nachtje is misschien wel een goed idee om te proberen, Tara.

Ach 05 wat rottig van die verkoudheid. Ja ellende hè die tanden. Hier moeten nog 6 kiezen, ik hou mijn hart vast als straks ook de baby hier is...
Jeetje ik hoop echt dat je snel wat meer weet over de uitslag :heart:

Fijn Naniene dat de keuze goed heeft uitgepakt!

Nou madam is nog steeds klaarwakker hier. We hebben al een paracetamol geven. Hoop dat die eens begint te werken :-( . Nog steeds huilen..
Sterkte met slapen Principessa! Heb je zelf nog wat slaap kunnen pakken?
Haha inderdaad Naniene. Fijn dat het de goede beslissing lijkt te zijn! De start klinkt in ieder geval een stuk soepeler dan bij de gastouder destijds.

05-2019; ik zou haar in jouw geval ook lekker bij me nemen in bed. De enige reden dat we dat met zoon wat proberen te beperken, is dat ik het gezond vind voor m'n huwelijk om met man samen te slapen, zonder een peuter er tussenin. Wat trouwens toch bijna elke nacht gebeurt. Wel pas ergens tussen 3 en 5u, dus dat vind ik acceptabel.
Wat duurt die uitslag toch ontzettend lang zeg!

Principessa; wat een nacht zeg! Hopelijk liggen jullie nu lekker te slapen. Hoe ver ben je nu eigenlijk in de zwangerschap?

Teckeltje; lekker aan het genieten van jullie vakantie?
Buongiorno!

Net wakker. Ze sliep om 4.30 uur en ik om 5.00uur. Heb medelijden met mijn mannetje want die moest er al om 6.30 uur uit :-o . Ik heb nog wat internet shopping gedaan toen ik wakker was :lol: . Dit moet niet te vaak gebeuren :P .
Morgen ben ik al 34 weken! Schiet op. Moet nog lijstjes afwerken :hyper:
Oh toen onze oudste voor het eerst ging logeren bleven we juist thuis. Heerlijk om alleen thuis te zijn en niet zachtjes te hoeven doen! Dreumes is alleen uit logeren geweest toen ze 4 maanden was en dat ging prima. Nu is ze heel eenkennig, dus is het helaas geen optie. Peuter gaat wel heel regelmatig logeren.

05-2019, wat vervelend dat je nog steeds geen uitslag hebt. Kun je ze zelf niet bellen? Ik zou me niet druk maken om het slapen in het grote bed, het is al zwaar genoeg in je eentje. Tekenfilms kijken midden in de nacht zou ik dan weer niet doen, maar dat is persoonlijk. Hier zou dreumes daar helemaal hyper van worden.
Beterschap ook met de verkoudheid, gebruik je een neusspray? Ik zet altijd een doorgesneden ui naast het bed, geen idee of dat ook iets doet.

Principessa, wat een zware nacht! Ik zou dus zelf geen televisie aanzetten maar juist zo min mogelijk prikkels geven. Niets zeggen, alleen eventueel knuffelen. Snapt ze hoe een rietjesbeker werkt? Anders zou je zo’n beker in haar bed kunnen zetten, die lekken wat minder.

Over het in bed slapen: de oudste was echt een dramatische slaper. Ik vond het heel moeilijk om haar dan in ons bed te laten slapen omdat ik bang was dat het voor altijd zou zijn. Een paar maanden kwam ze elke nacht bij ons liggen, maar inmiddels gaat het prima. Nu slaapt ze ook op zolder met een traphekje ervoor, dus ze kan ook niet naar ons toe. Maar op een nachtmerrie na slaapt ze altijd door en ze komt pas uit bed als haar slaaptrainer 'wakker' is.
Als dreumes dus echt spookt, neem ik haar ook bij ons in bed (alleen werkt dat meestal niet bij haar). Slaap is heilig voor mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven