Dreumes topic

04-02-2018 14:35 3001 berichten
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk :winkie:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje34 schreef:
03-04-2018 17:09
Zoon eet alles zelf, vanaf 15 maanden helemaal zelf. Daarvoor was het helpen met heel veel drama. Daar heb ik geen zin in aan tafel. Dus dan maar knoeien. Dat knoeien wordt vanzelf minder. Het maakt mij niet zo veel uit als alles er onder zit, zo moet hij het leren.
Helemaal met je eens! Soms kan ik hem beter alleen in zijn pamper laten eten zo'n zooitje maakt hij er dan van :hihi:
Haha herkenbaar allemaal. Hier wordt het ook vies, helft van het eten op de grond. Maar zo moet hij het leren. Maken we daarna wel weer schoon.

Met lastig eten zoals vandaag, couscous wil hij af en toe wat hulp maar hij doet het ook zelf. Met lepel en handen. Zo schattig.
Nijntje* schreef:
03-04-2018 13:42
Wij rond 12 mnd gok ik. Dreumes doet zijn best om te prikken en anders prik ik aan. Hij stopt het dan in zijn mond. Lepel kan hij ook aardig.
Af en toe tussendoor met de handjes.

Peuter van bijna drie eet met mes en vork en mag niet meer met de handen.
Vanaf welke leeftijd ben je met bestek eten gaan verplichten?

Dochter kan prima met vork of lepel eten, maar kiest vaak voor het gemak met haar handen. Vinden we helemaal prima, maar vraag me af vanaf wanneer we dat zullen veranderen. Of niet, en komt het vanzelf misschien?
Onze zesjarige mag zelf kiezen, maar eet tegenwoordig eigenlijk altijd met mes en vork. Die heeft best lang met haar handen gegeten, maar liever met de handen dan niet was hier het motto.
Wij doen aapie een schort met lange mouwen aan van de ikea en een siliconen slab met opvangbak :thumbsup:

Na jullie post over bestek vanavond haar een vork gegeven en warempel als ik het aan de vork prik en daarna aan haar geef eet ze zo lekker door! Oke, de spinazie heeft ze zelf met dr handen naar binnen gelepeld, maar we stonden er verbaasd van.

Nou kan ze met goed fatsoen aansluiten bij het familieweekend deze maand :rolling:
Elifantje schreef:
03-04-2018 19:24
Vanaf welke leeftijd ben je met bestek eten gaan verplichten?

Dochter kan prima met vork of lepel eten, maar kiest vaak voor het gemak met haar handen. Vinden we helemaal prima, maar vraag me af vanaf wanneer we dat zullen veranderen. Of niet, en komt het vanzelf misschien?
Ik denk vanaf 2,5 jaar verplicht met vork/lepel, maar nog oogluikend toegestaan dat er een hoop wordt gesmokkeld met de handen.
En sinds iets van 2 jaar en 9 maanden zijn we het gesmokkel ook af gaan schaffen en gaan verwachten dat hij zijn mes gebruikt als hij iets niet op zijn vork krijgt geschept. Ook zijn we de lepel gaan afbouwen. Die krijgt hij alleen bij maaltijden waarbij wij ook een lepel hebben.

Voornaamste reden om bestek te eisen was dat zoon de neiging heeft om als hij eten in zijn handen heeft, er mee te gaan rollen/kneden. Over de tafel, over zijn kleren, over zijn voorhoofd.. We werden dat echt zat en hij blijkt het niet te doen als hij met bestek eet. En hij blijkt het prima te kunnen, dus we zien nu ook geen reden meer om nog met je handen te eten.
Hij heeft overigens genoeg eetlust (en ook vetreserves) om er geen hap minder door te eten zeg maar.

Oh met brood eet hij wel met de handen trouwens. Dat heeft hij ooit keurig met vork gedaan, maar aangezien we dat zelf ook met de handen eten, gaan we dat van hem niet anders verwachten. Ik heb het in bovenstaande dus over het avondeten.
Met "moeite doen" bedoel ik ook meer het bestek erbij aanbieden. Wij doen het ook ala rapley dus verder heeft ze altijd alles met haar handen gegeten. Morgen eens kijken of ze haar vork direct weggooit en er alleen "muziek" mee gaat maken of er ook iets met haar eten mee gaat doen.
Marloes85 schreef:
03-04-2018 20:14
Met "moeite doen" bedoel ik ook meer het bestek erbij aanbieden. Wij doen het ook ala rapley dus verder heeft ze altijd alles met haar handen gegeten. Morgen eens kijken of ze haar vork direct weggooit en er alleen "muziek" mee gaat maken of er ook iets met haar eten mee gaat doen.
Ik was al even bang dat je een college wilde gaan geven over het hoe en wat van bestek :proud:
@maartje, zou ze vast wel vermakelijk vinden ;-)
Zoon pakt zijn eten met zijn handje, prikt het aan zijn vork en eet het dan van de vork.
Yoghurt eet hij door zijn lepel in de yoghurt te dippen. Is altijd wel een enorme knoeiboel, hij krijgt het iedere keer weer voor elkaar om het in zijn oor te krijgen. Maar hey, hij snapt het wel en het gaat best goed.
Marloes85 schreef:
03-04-2018 21:17
@maartje, zou ze vast wel vermakelijk vinden ;-)
Om het waarschijnlijk daarna vol overgave op de grond te kwakken :biggrin:
Maartje2016 schreef:
03-04-2018 13:58
Geen moeite doen, gewoon standaard naast het bord leggen, zelf gaan eten en kijken wat er gebeurd.
Zo hebben wij het ook gedaan. Eerst een plastic bestekje. Echt zomaar vanuit het niets eet ze ineens uit zichzelf met vork en lepel (ze is ongeveer anderhalf). Omdat het nu ook een stuk gerichter en minder lomp gaat, leg ik nu vaak 'gewoon' kinderbestek neer.
Brood eet ze gewoon met haar handen. Maar ook daar leg ik standaard een bestek bij. Het is ineens niet meer zo'n chaos rondom haar eetplek. Ik weet niet wat ik meemaak :yes:
Mijn zoon keek het gewoon af bij ons. We gaven hem voor het eerst een vork en wist gelijk hoe hij er mee moest prikken. Hij eet trouwens met volwassenen bestek. Meestal een lepel, want dat schept makkelijker en knoeit minder.

Couscous maak ik wat nattig en roer ik door de saus om het makkelijker te maken om te eten.
:yawnee: Dreumes dacht vannacht om 00.30 dat het ochtend was. Klaarwakker en klaar voor actie. Manlief wist niet wat hem overkwam en heeft dreumes doodleuk meegenomen naar de huiskamer, hem eten gegeven en laten spelen.

Uiteindelijk heb ik dreumes om 03.30 in bed genomen en streng toegesproken dat het nacht was en we gingen slapen. Manlief was er zelfs van onder de indruk.

Ik ben kapot en moet straks allemaal mensen ontmoeten en beslissingen maken :-[

Oh en dreumes eet sinds deze week met een dreumesvork. Ik gaf de vork en hij at er mee :)
Sterkte vandaag Bahco!
Vraag me alleen nog wel af, wat je man dacht te bereiken door hem mee te nemen eten te geven en te laten spelen? :)
Lavendel_12 schreef:
04-04-2018 08:18
Vraag me alleen nog wel af, wat je man dacht te bereiken door hem mee te nemen eten te geven en te laten spelen? :)
Dat dacht ik ook. Dat was niet zo handig.
Zoon kan de rambam krijgen als hij vindt dt de dag begint op zo'n tijdstip. Hij probeert het wel eens. Maar na 2-3 keer opnieuw instoppen snapt hij de hint en gaat hij weer slapen.
Oei, dat wordt een vermoeiende dag bahco. Succes.

Als zoonlief hier midden in de nacht wakker wordt, stoppen we hem weer toe, speentje en knuffel weer geven (die heeft hij dan vaak weggegooid)
Soms duurt het even en is meneer het er niet mee eens... vaak zit hem dan iets dwars, doorkomend tandje of iets dergelijks.

Hij wordt wel steeds vroeger wakker in de ochtend, tussen 6 en half 7. Misschien ben ik wel gewoon verwend dat hij eerst uitsliep tot half 9, en later half 8....
Maar zit er toch aan te denken om zn middagdutje te verkorten, hij slaapt gerust 3 uur in de middag.

Hoe lang slapen ze bij jullie in de middag / en ochtend?
Zoon van bijna 16 maanden slaapt 1x maximaal 2 uur.
Lavendel_12 schreef:
04-04-2018 08:18

Volgens manlief wist hij het even niet meer. Ik heb er niks van gezegd want manlief heeft ook een pittige nacht gehad maar naar mijn mening kan je heel veel dingen beter doen ipv eten geven en laten spelen. Ik heb wel aangegeven dat we het op deze manier niet meer gaan doen. Straks denkt dreumes dat dit zijn nieuwe routine is o_o
Puk van 19mnd slaapt 3-4uur in de middag.

Of incidenteel niet... :cry:
BahcoBarbie schreef:
04-04-2018 08:52
Volgens manlief wist hij het even niet meer. Ik heb er niks van gezegd want manlief heeft ook een pittige nacht gehad maar naar mijn mening kan je heel veel dingen beter doen ipv eten geven en laten spelen. Ik heb wel aangegeven dat we het op deze manier niet meer gaan doen. Straks denkt dreumes dat dit zijn nieuwe routine is o_o
Haha, ik heb ook geen oordeel hoor, maar was gewoon benieuwd! Mijn man zou zo hetzelfde kunnen bedenken hoor!
Nou inderdaad weer lekker dag nacht ritme omgooien ;-)
Hoop dat dreumes en jullie vannacht weer lekker slapen!
Maartje2016 schreef:
04-04-2018 08:56
Puk van 19mnd slaapt 3-4uur in de middag.

Of incidenteel niet... :cry:
O, ow einde van de rust?
Lavendel_12 schreef:
04-04-2018 09:23
Haha, ik heb ook geen oordeel hoor, maar was gewoon benieuwd! Mijn man zou zo hetzelfde kunnen bedenken hoor!
Nou inderdaad weer lekker dag nacht ritme omgooien ;-)
Hoop dat dreumes en jullie vannacht weer lekker slapen!

Nou ik had er vannacht wel een oordeel over :-$ Maar soms is het beter om even op mijn tong te bijten ;-)
Soms is mijn dochter ook wakker midden in de nacht.. Dan kan ik doen wat ik wil maar slapen gaat ze echt niet meer.. (meestal gaat ze weer slapen na een flesje of speen en knuffel) Dan zit ik soms ook een uurtje of 2 beneden omdat ze anders het hele huis wakker krijst. Wat had hij moeten doen volgens jou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven