Dreumes topic

zondag 4 februari 2018 om 14:35
Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen..
Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen
Dus als jou kleine nog niet loopt maak je dan niet druk

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

vrijdag 13 april 2018 om 15:27
Ik heb er maar een googeltje aan gewaagt: http://www.kinderboerderijen.nl/informa ... re-vrouwen
Zwangere vrouwen realiseren zich vaak onvoldoende welk risico zij in de lammertijd lopen als zij bijvoorbeeld een kinderboerderij, een geiten- of een schapenstal bezoeken. Ze weten wel dat ze de kattenbak beter niet kunnen verschonen in verband met toxoplasmose. Of op moeten passen voor een salmonellabesmetting. Maar niet dat er risico’s zijn bij een bezoek aan de kinderboerderij, met name in de lammertijd.
Zwangere bezoekers
Een goede hygiëne is zeker voor zwangere vrouwen van groot belang. Er zijn voor zwangere vrouwen een aantal risico’s ten aanzien van onder andere micro-organismen, mest en chemische stoffen. Zo kan een zwangere vrouw een verhoogde gevoeligheid hebben om een bepaalde ziekte op te lopen, maar nog vaker is er sprake van een gezondheidsbedreiging voor de ongeborene. Het moet voorkomen worden dat deze groep vrouwen in aanraking komt met zieke dieren of dieren die verdacht zijn van besmetting met bepaalde soorten ziekte(verwekkers), zoals toxoplasmose, brucellose, het rubellavirus (rode hond) of Chlamydophila. Laatstgenoemde bacterie kan naast abortus zelfs het overlijden van de zwangere vrouw veroorzaken. Tevens lopen zwangeren een verhoogd risico op besmetting bij de geboorte van dieren en zeker bij aborterende dieren. Maar ook gezond ogende dieren kunnen ziektes met zich meedragen en overdragen. Het goed en regelmatig wassen van de handen is bij deze groep van extra groot belang. Zelfs kleding die in aanraking is geweest met besmette dieren, vormt een risico voor zwangere vrouwen.
Bezoeksters zijn zelf verantwoordelijk, maar moeten wel op mogelijke risico’s geattendeerd worden door de kinderboerderij. Hierbij kan bijvoorbeeld geadviseerd worden niet in de dierverblijven te komen en aanraking met (risicovolle) dieren te vermijden. Ook moet er aandacht geschonken worden aan seizoensgebonden risico’s (bijvoorbeeld het lammerseizoen). De voorlichting omtrent risico’s en (preventieve) maatregelen dient vastgelegd te worden op schrift. De kinderboerderij kan waarschuwingsborden te plaatsen bij risicovolle plaatsen, zoals bij de ingang van de lammerstal. Ook voor zwangere medewerkers is een protocol belangrijk.
Het advies voor zwangere vrouwen tijdens een bezoek aan de kinderboerderij is hieronder te vinden.
Bent u in verwachting?
Als u zwanger bent, adviseren wij u om met een onderstaande zaken rekening te houden. Dieren kunnen ziektekiemen bij zich dragen die gevaarlijk kunnen zijn voor u en uw ongeboren kind.
Houdt u rekening met het volgende:
U kunt tijdens uw zwangerschap beter niet in de geitenwei en in de stallen komen. Geiten en schapen kunnen de parasiet toxoplasmose (ook wel bekend van de kattenbak), maar ook andere ziektekiemen bij zich dragen.
In het voorjaar worden er weer jonge geitjes en lammetjes geboren. Deze periode vormt voor zwangere vrouwen een extra risico. Wij adviseren u om niet in de kraamstal te komen.
Wij adviseren u om de geiten en schapen niet te aaien en contact met de mest, stro en voer vermijden.
Vermijd ook contact met mest van andere dieren.
Was altijd goed uw handen met water en zeep na een bezoek aan de kinderboerderij of voordat u iets gaat eten.
vrijdag 13 april 2018 om 15:31
Ik denk het wel al is het maar voor de zekerheid. Al zal het er ook wel aan liggen mocht het weer een tweeling zijn dan twijfel ik sowieso geen momentBahcoBarbie schreef: ↑13-04-2018 13:18Ahw wat een gemisZou je zo'n ringetje laten plaatsen als je weer zwanger zou worden denk je?
vrijdag 13 april 2018 om 16:17
Wat een leuke vakantieplannen komen er al voorbij. Wij zijn nooit echt naar een camping geweest, eerder een appartement of een huisje. Kan mij echter wel voorstellen dat dat voor kinderen erg leuk is.
Lijkt mij alleen qua weer wat lastig als je in of rondom Nederland verblijft.
Wij moeten wachten tot eind dit jaar. Dan gaan we naar Thailand. Onze eerste verre reis en dan ook nog met dreumes. Hij is dan ruim twee. Wordt een uitdaging, maar kijken er echt naar uit. Zoon houdt niet van kou. Hopelijk kan hij het tropische weer waarderen. Denk het wel.
Qua tweede kindje denk ik er een beetje hetzelfde over als Lux. Ik vind het best pittig bij vlagen en tegelijkertijd het leukste wat er is.
Qua leeftijd hebben wij geen haast, en ivm een studie is het praktischer om nog even een jaar te wachten met het proberen voor een volgend kindje. Dan zou er waarschijnlijk 3,5 á 4 jaar leeftijdsverschil tussen zitten (als alles zo mag lopen hé). Ik voel er wel wat voor om bij een tweede ook echt weer één op één tijd te kunnen hebben (als oudste schoolgaand is). Ik ben nu al in de avond uitgeput, laat staan met twee kleine kinderen die nog veel verzorging nodig hebben. Ik ben daar denk ik niet het type voor
. Ik kan eigenlijk bij ieder leeftijdsverschil wel voor- en nadelen bedenken.
Snowgirl, lijkt mij ook lastig. Heel verdrietig wat jullie hebben meegemaakt
Vorige week mopperde ik nog op dreumes. Deze week is het weer compleet anders
Wel erg innovatief wat betreft klimkunsten. De leuning van de bank is zeer interessant om op te staan en via zijn stoel op een grote stoel klimmen is ook helemaal het einde..
Hoe bepalen jullie wat wel en niet acceptabel is? In sommige dingen zijn wij toch best makkelijk omdat hij vrij snel driftig wordt en ik het wel gezellig wil houden. Ergens vind ik zijn ontdekkingsdrang ook wel positief. Ik houd mijzelf maar voor dat je meer kan uitleggen wanneer hij groter is dus laat hem nu voor een deel zijn gang maar gaan..
Lijkt mij alleen qua weer wat lastig als je in of rondom Nederland verblijft.
Wij moeten wachten tot eind dit jaar. Dan gaan we naar Thailand. Onze eerste verre reis en dan ook nog met dreumes. Hij is dan ruim twee. Wordt een uitdaging, maar kijken er echt naar uit. Zoon houdt niet van kou. Hopelijk kan hij het tropische weer waarderen. Denk het wel.
Qua tweede kindje denk ik er een beetje hetzelfde over als Lux. Ik vind het best pittig bij vlagen en tegelijkertijd het leukste wat er is.
Qua leeftijd hebben wij geen haast, en ivm een studie is het praktischer om nog even een jaar te wachten met het proberen voor een volgend kindje. Dan zou er waarschijnlijk 3,5 á 4 jaar leeftijdsverschil tussen zitten (als alles zo mag lopen hé). Ik voel er wel wat voor om bij een tweede ook echt weer één op één tijd te kunnen hebben (als oudste schoolgaand is). Ik ben nu al in de avond uitgeput, laat staan met twee kleine kinderen die nog veel verzorging nodig hebben. Ik ben daar denk ik niet het type voor

Snowgirl, lijkt mij ook lastig. Heel verdrietig wat jullie hebben meegemaakt

Vorige week mopperde ik nog op dreumes. Deze week is het weer compleet anders

Hoe bepalen jullie wat wel en niet acceptabel is? In sommige dingen zijn wij toch best makkelijk omdat hij vrij snel driftig wordt en ik het wel gezellig wil houden. Ergens vind ik zijn ontdekkingsdrang ook wel positief. Ik houd mijzelf maar voor dat je meer kan uitleggen wanneer hij groter is dus laat hem nu voor een deel zijn gang maar gaan..
vrijdag 13 april 2018 om 16:27
Ik sta er redelijk hetzelfde in, na zijn 2e verjaardag gaat hij naar de psz en gaan we hier thuis ook wat strenger worden. Voor nu zijn de tv en de planten verboden terrein, we hebben wel sommige dingen verplaatst zodat ze (voorlopig) niet sneuvelen.Fitzgerald schreef: ↑13-04-2018 16:17Hoe bepalen jullie wat wel en niet acceptabel is? In sommige dingen zijn wij toch best makkelijk omdat hij vrij snel driftig wordt en ik het wel gezellig wil houden. Ergens vind ik zijn ontdekkingsdrang ook wel positief. Ik houd mijzelf maar voor dat je meer kan uitleggen wanneer hij groter is dus laat hem nu voor een deel zijn gang maar gaan..
vrijdag 13 april 2018 om 19:06
In die argumenten om wel of niet voor een groot leeftijdsverschil schuilen vreselijk veel aannames die lang niet altijd kloppen. De aanname dat kinderen met een groot verschil weinig met elkaar hebben, klopt natuurlijk niet. Maar de aanname dat je met twee kort op elkaar volgende kinderen weinig tijd / 1 op 1 kan bieden aan je kinderen, vind ik evenmin juist.
@marloes: mijn beide kinderen hadden een week na de 14mnd er flink last van. Van jongste weet ik het nog het beste, die was er meerdere dagen heel beroerd van (als in: dood vogeltje, hoge koorts).
@marloes: mijn beide kinderen hadden een week na de 14mnd er flink last van. Van jongste weet ik het nog het beste, die was er meerdere dagen heel beroerd van (als in: dood vogeltje, hoge koorts).
vrijdag 13 april 2018 om 19:30
Mette07 schreef: ↑13-04-2018 13:42Hier inderdaad ook pas na 10 dagen last van de vaccinatie. Had stilletjes gehoopt dat ze er geen last meer van zou krijgen, maar uit het niets dus toch.
Over slecht voorbeeld gesproken: dreumes bijt haar nagels... Nog een reden om daarmee te stoppenEn ik moet echt opletten wat ik zeg, want ze zegt nu alles na. Leuke daaraan is wel dat ze opeens veel meer gaat praten
![]()
Hoe weet je dan nog dat het komt door de vaccinatie? Mijn zoontje heeft ongeveer eens per maand de griep en daartussen ergens niet helemaal lekker. Maandag krijgt m'n zoontje de volgende. Het is de eerste vaccinatie waar ik niet bij ga zijn en dat voelt een beetje raar.
Iemand een idee waar ze naar kijken bij de 14 maanden test bij het consultatiebureau?
vrijdag 13 april 2018 om 19:37
Ik denk dat het valt en staat met waar je je als ouder prettig bij voelt. Zelf zou ik oprecht niet weten hoe je dat dan doet, die tijd verdelen tussen twee jonge kinderen. Ik ben eigenlijk continue bezig met dreumes dus stel over enkele maanden zou er een baby bij komen, dan zie ik niet voor me dat ik daar evenveel tijd voor zal hebben als ik voor dreumes had. Maar velen ervaren het prettig vermoed ik, want ik zie vaker een kleiner dan een groot leeftijdsverschil.Nijntje* schreef: ↑13-04-2018 19:06In die argumenten om wel of niet voor een groot leeftijdsverschil schuilen vreselijk veel aannames die lang niet altijd kloppen. De aanname dat kinderen met een groot verschil weinig met elkaar hebben, klopt natuurlijk niet. Maar de aanname dat je met twee kort op elkaar volgende kinderen weinig tijd / 1 op 1 kan bieden aan je kinderen, vind ik evenmin juist.
Het ideale leeftijdsverschil bestaat natuurlijk niet. En het een zal ook echt niet beter zijn dan het ander.
Een aanname zou ik het ook niet willen noemen.
Maar dan ook de oprechte vraag, hoe doen ouders dat dan met een klein leeftijdsverschil? Het verdelen van je tijd?

vrijdag 13 april 2018 om 19:53
Nena ook gefeliciteerd!
Ik heb er echt niet bij stil gestaan dat de kinderboerderij een verhoogd risico heeft om als zwangere naar toe te gaan. Ik heb de lammetjes en de schapen geaaid en daarna zonder handen te wassen een appel gegeten.... (was geen kraan in de buurt) volgende keer toch maar wat meer opletten dus, thanx voor de tip dames!
Er bestaat geen perfect leeftijdsverschil denk ik, alles heeft z'n voor- en nadelen en je kan het ook niet altijd afstemmen hoe dat loopt. Ik geloof ook niet dat ik ons tweede kindje net zoveel aandacht kan geven als bij de eerste, er zijn dan immers twee die aandacht nodig hebben. Ik denk dat het heel erg pittig gaat worden maar het lijkt me ook heerlijk dat je straks alle fases wat dichter bij elkaar hebt en niet 8 jaar moet wachten voordat je beide kinderen op de basisschool hebt zitten.
Ik heb er echt niet bij stil gestaan dat de kinderboerderij een verhoogd risico heeft om als zwangere naar toe te gaan. Ik heb de lammetjes en de schapen geaaid en daarna zonder handen te wassen een appel gegeten.... (was geen kraan in de buurt) volgende keer toch maar wat meer opletten dus, thanx voor de tip dames!
Er bestaat geen perfect leeftijdsverschil denk ik, alles heeft z'n voor- en nadelen en je kan het ook niet altijd afstemmen hoe dat loopt. Ik geloof ook niet dat ik ons tweede kindje net zoveel aandacht kan geven als bij de eerste, er zijn dan immers twee die aandacht nodig hebben. Ik denk dat het heel erg pittig gaat worden maar het lijkt me ook heerlijk dat je straks alle fases wat dichter bij elkaar hebt en niet 8 jaar moet wachten voordat je beide kinderen op de basisschool hebt zitten.
vrijdag 13 april 2018 om 20:09
Ik bedoel dat ik het een aanname vindt dat je weinig aandacht voor je kind hebt. Ik bedoel niet te zeggen dat daarmee een klein leeftijdsverschil ideaal is, want dat is zeker niet zo perse. Of uberhaupt dat er EEN leeftijdsverschil voor iedereen ideaal zou zijn.Fitzgerald schreef: ↑13-04-2018 19:37Ik denk dat het valt en staat met waar je je als ouder prettig bij voelt. Zelf zou ik oprecht niet weten hoe je dat dan doet, die tijd verdelen tussen twee jonge kinderen. Ik ben eigenlijk continue bezig met dreumes dus stel over enkele maanden zou er een baby bij komen, dan zie ik niet voor me dat ik daar evenveel tijd voor zal hebben als ik voor dreumes had. Maar velen ervaren het prettig vermoed ik, want ik zie vaker een kleiner dan een groot leeftijdsverschil.
Het ideale leeftijdsverschil bestaat natuurlijk niet. En het een zal ook echt niet beter zijn dan het ander.
Een aanname zou ik het ook niet willen noemen.
Maar dan ook de oprechte vraag, hoe doen ouders dat dan met een klein leeftijdsverschil? Het verdelen van je tijd?
Ik heb ze nu met 1,5jr leeftijdsverschil en vind oprecht wel dat mijn jongste evenveel aandacht krijgt als de oudste als baby of dreumes kreeg. Maar het gaat wél vaak gelijktijdig. Je kan heel prima knuffelen met de één en een puzzel begeleiden bij de ander. En nu ze iets ouder zijn kan ik ze heel makkelijk samen bij iets betrekken en dus voortdurend aan beide aandacht geven. Dan zijn we allemaal met het keukentje bezig, maar oudste doet echt fantasiespel en jongste doet alleen maar het deurtje open en dicht. En intussen schenken ze ook elkaar nog veel aandacht. Het is in mijn ogen dus niet zo dat dat slechts telt als 0,5 aandacht ofzo, zo werkt dat niet. Ik vind het pure aandacht: vergelijkbaar met de aandacht die kind krijgt als de ander slaapt of even op zichzelf speelt en ik er dus louter voor die ander ben. Dus het delen van de aandacht gaat mijns inziens niet ten koste van de kwaliteit en er zitten ook erg veel 1 op 1 momenten daarnaast nog in de dag.
Het enige waar het wel heel sterk ten kosten van gaat is je eigen tijd. Dat is zo goed als niet bestaand tot 19.00uur

vrijdag 13 april 2018 om 20:10
Mijn moeder kreeg er 3 in 3,5 jaar. De middelste zou dan volgens de theorie te weinig aandacht hebben gehad. Ik vind het nu wel volwassen zijn fijn dat we ongeveer in zelfde levensfase zitten( ik kan ieder moment tante worden:Heart:).
Mijn broers waren vroeger 2 handen op één buik en dat hoop ik ook voor onze kinderen. Maar voor dat leeftijdsverschil had ik nu al 3 maanden zwanger moeten zijn.
Mijn broers waren vroeger 2 handen op één buik en dat hoop ik ook voor onze kinderen. Maar voor dat leeftijdsverschil had ik nu al 3 maanden zwanger moeten zijn.
vrijdag 13 april 2018 om 20:14
De mijne kreeg exact 7 dagen na de vaccinatie zonder voortekenen ineens bijna 41 graden koorts. Verder geen diarree of misselijkheid of iets. Het duurde een paar dagen. Het leek mij het meest logisch om het toe te schrijven aan de vaccinatie, maar zeker weet je het niet.such_preggers schreef: ↑13-04-2018 19:30Hoe weet je dan nog dat het komt door de vaccinatie? Mijn zoontje heeft ongeveer eens per maand de griep en daartussen ergens niet helemaal lekker. Maandag krijgt m'n zoontje de volgende. Het is de eerste vaccinatie waar ik niet bij ga zijn en dat voelt een beetje raar.
Iemand een idee waar ze naar kijken bij de 14 maanden test bij het consultatiebureau?
Volgens mij moest dreumes een blokje geven, speelgoed overpakken van ene op andere hand, passend reageren (gehecht) bij het zoeken van toenadering van een vreemde. En ze vroeg wat hij kan qua bewegen en qua spraak. Hij zou volgens de richtlijn naast mama/papa nog twee andere woordjes moeten kennen (mag ook heel slecht uitgesproken). Maar die van mij doet dat nog niet en zolang ik het in de gaten hou was dat ook nog geen ramp.
vrijdag 13 april 2018 om 20:20
Zeker weten doe ik dat natuurlijk inderdaad niet. Maar ze is gelukkig niet vaak ziek en ze hadden gewaarschuwd dat het nog tot 2 weken na de vaccinatie kon duren voor ze er ziek van werd. Dus ik heb het aan de hand daarvan aangenomen.such_preggers schreef: ↑13-04-2018 19:30Hoe weet je dan nog dat het komt door de vaccinatie? Mijn zoontje heeft ongeveer eens per maand de griep en daartussen ergens niet helemaal lekker. Maandag krijgt m'n zoontje de volgende. Het is de eerste vaccinatie waar ik niet bij ga zijn en dat voelt een beetje raar.
Ik weet niet meer precies wat ze hier deden met de 14 maanden check. Ze kreeg een bakje met blokjes die ze op elkaar moest stapelen. Ze stopte ze in haar mond

Verder kreeg ik het standaard riedeltje dat borstvoeding nu echt niet meer nodig was en dat je dreumes in bed nemen echt niet verantwoord is. Maar ik weet dat elk cb anders is, dus wellicht doen ze bij jou hele andere dingen

vrijdag 13 april 2018 om 20:42
Hier was oudste 4 toen wup geboren werd.. Wij hebben zo lang gewacht omdat ik bij oudste een ppd had én omdat we eerst groter wilden wonen (van appartement naar hoekwoning)
Het grote voordeel, wat mij betreft, is dat oudste op school zit. Vond ik vooral fijn toen wup nog hele dagen op mij geplakt wilde liggen.
Het grote voordeel, wat mij betreft, is dat oudste op school zit. Vond ik vooral fijn toen wup nog hele dagen op mij geplakt wilde liggen.

vrijdag 13 april 2018 om 20:53
vrijdag 13 april 2018 om 21:46
Wij zijn nog zoekende (baby 5wk, dreumes 19mnd), maar ik denk dat het ook uitmaakt wat je onder "aandacht" verstaat.Fitzgerald schreef: ↑13-04-2018 19:37Maar dan ook de oprechte vraag, hoe doen ouders dat dan met een klein leeftijdsverschil? Het verdelen van je tijd?
De individuele aandacht wordt inderdaad minder/anders, maar is wel intenser en bewuster. Ik ben nu echt met mijn kind bezig en vroeger zat ik ook nog wel met mijn hoofd ergens anders of op mijn telefoon terwijl we samen een filmpje keken ofzo.
De aandacht in het algemeen wordt niet minder, gedeelde aandacht is ook aandacht, zoals Nijntje al zei.
In ons geval heb ik wel de mazzel dat de bedtijden elkaar (nog) niet overlappen, zodat je meer bewust met een kind bezig kan zijn. Voor de geboorte leek het me wel lekker als ze tegelijk sliepen enzo (voor je eigen middagslaapje

Overigens: het huishouden staat hier wel (bewust) op een heel laag pitje.
En tenslotte: ik denk dat je bij een tweeling tegen precies hetzelfde aan zou lopen, het enige verschil is dat je dan niet anders weet)

vrijdag 13 april 2018 om 21:57
Wat krijgen jullie bij het kdv/opvang te horen over jullie dreumes?
Wij halen dreumes van 19 maanden al weken op en dan zeggen ze dat ie zo’n boef is. Een deugniet. En dat klinkt misschien leuk maar dan vertellen ze wat ie doet. Alle kasten leeghalen, weigerden binnen te komen na het spelen, eten van anderen opeten, het pand kei hard doorrennen de andere kant dan gewenst op en vandaag heeft ie zo hard staat schreeuwen dat ie niet met de grote kindjes het plein op mocht dat ze hem er maar op gelaten hebben. Daar heeft ie de tijd van zijn leven gehad.
Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden
Wij halen dreumes van 19 maanden al weken op en dan zeggen ze dat ie zo’n boef is. Een deugniet. En dat klinkt misschien leuk maar dan vertellen ze wat ie doet. Alle kasten leeghalen, weigerden binnen te komen na het spelen, eten van anderen opeten, het pand kei hard doorrennen de andere kant dan gewenst op en vandaag heeft ie zo hard staat schreeuwen dat ie niet met de grote kindjes het plein op mocht dat ze hem er maar op gelaten hebben. Daar heeft ie de tijd van zijn leven gehad.
Weet niet zo goed wat ik er van moet vinden

vrijdag 13 april 2018 om 22:09
Dit klinkt bekend, dit klinkt als de omschrijving die manlief altijd over ons kind zijn dag krijgt. En Puk gaat dus niet naar een opvang...
Ik zorg dat we niet in de buurt zijn van het schoolplein als het speelkwartier is, verder geef ik er geen aandacht aan in de hoop dat het dan snel niet meer leuk is, aandacht geven in de vorm van corrigeren werd als grappig gezien.
Blij dat de professionals met dezelfde uitdagingen zitten
Ik zorg dat we niet in de buurt zijn van het schoolplein als het speelkwartier is, verder geef ik er geen aandacht aan in de hoop dat het dan snel niet meer leuk is, aandacht geven in de vorm van corrigeren werd als grappig gezien.
Blij dat de professionals met dezelfde uitdagingen zitten

vrijdag 13 april 2018 om 22:18
Hier krijg ik vooralsnog altijd te horen dat het zo’n schatje en lachebekkie en knuffelkontje is. Maar toen hij net ging vonden ze ‘m wel lastig, hij moest erg wennen. Denk dat veel kindjes wel zo ‘stout’ zijn en grenzen op gaan zoeken hoor!
Ik denk trouwens ook niet dat er ook maar iets is met de kinderen dicht op elkaar. Ik zie meer voordelen aan 3 jaar verschil ongeveer, maar dat komt misschien ook gewoon omdat ik nog niet moet denken aan nr. 2
als ik rammelde zag ik vast juist weer veel voordeel aan 1.5-2 jaar verschil.
En nogmaals, ik denk dat het ook scheelt hoeveel kinderen je wil. Kan me voorstellen dat als je er 3 wil dat je dan tenminste tussen 2 van de 3 wat minder tijd wil, anders duren de tropenjaren wel heel lang. Als je er 2 in 3 jaar of 3 in 3 jaar doet zit je even lang in de luiers behalve dat je met 3 in 3 jaar echt stalen zenuwen hebt en een ongeëvenaard koffiemerk, volgens mij
Maar ik heb best een drukke baan straks (studeer nu nog) die mentaal gezien ook een grote investering vraagt en wil graag veel verre reizen maken + heb geen zin in 3x IVF, dus ‘t moet raar lopen wil ik een derde krijgen.
Daarentegen vind ik gezinnen van 3 bij anderen hartstikke leuk en begrijp ik helemaal dat dat bij hen juist wel past. Net als kort op elkaar komende kinderen. Ieder gezin is anders en de dynamiek komt vanzelf wel, als je maar gewoon kiest wat bij je past. Voor zover je dat voor het zeggen hebt natuurlijk.
Ik denk trouwens ook niet dat er ook maar iets is met de kinderen dicht op elkaar. Ik zie meer voordelen aan 3 jaar verschil ongeveer, maar dat komt misschien ook gewoon omdat ik nog niet moet denken aan nr. 2

En nogmaals, ik denk dat het ook scheelt hoeveel kinderen je wil. Kan me voorstellen dat als je er 3 wil dat je dan tenminste tussen 2 van de 3 wat minder tijd wil, anders duren de tropenjaren wel heel lang. Als je er 2 in 3 jaar of 3 in 3 jaar doet zit je even lang in de luiers behalve dat je met 3 in 3 jaar echt stalen zenuwen hebt en een ongeëvenaard koffiemerk, volgens mij

Maar ik heb best een drukke baan straks (studeer nu nog) die mentaal gezien ook een grote investering vraagt en wil graag veel verre reizen maken + heb geen zin in 3x IVF, dus ‘t moet raar lopen wil ik een derde krijgen.
Daarentegen vind ik gezinnen van 3 bij anderen hartstikke leuk en begrijp ik helemaal dat dat bij hen juist wel past. Net als kort op elkaar komende kinderen. Ieder gezin is anders en de dynamiek komt vanzelf wel, als je maar gewoon kiest wat bij je past. Voor zover je dat voor het zeggen hebt natuurlijk.
anoniem_210122 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 23:15
1.77% gewijzigd
vrijdag 13 april 2018 om 23:08
Ik heb er straks idd 3 in 3,5jr
Misschien denk ik volgend jaar heel anders dan nu over die beslissing haha!
@kdv: jongste is een schatje op kdv dus niks dan lieve verhalen. Maar over oudste kreeg ik ook zulke verhalen terug. Ook opmerkingen als “Hij zit wel heel vroeg in de peuterpuberteit hè?”
Een half jaar later hoorde ik pas dat leidsters behoorlijk op hem zaten te vitten en alles heel negatief instaken. Zo van: hij was dat vervelende jongetje dat voor geen meter luisterde. Dus zij liepen de hele dag achter hem aan op te dreunen wat hij allemaal niet moest doen..
Dus met die kennis zou ik nu bij zulke opmerkingen wel een keer een gesprek aanvragen. En nagaan hoe ze er echt in staan, hoe ze er op reageren, etc
Wij hebben inmiddels een ander kdv overigens en mijn oudste kan nog steeds flink lastig zijn. Maar zij gaan er duidelijk heel anders mee om. Zij zien het als leeftijdsadequaat en buigen het positief om.

Misschien denk ik volgend jaar heel anders dan nu over die beslissing haha!
@kdv: jongste is een schatje op kdv dus niks dan lieve verhalen. Maar over oudste kreeg ik ook zulke verhalen terug. Ook opmerkingen als “Hij zit wel heel vroeg in de peuterpuberteit hè?”
Een half jaar later hoorde ik pas dat leidsters behoorlijk op hem zaten te vitten en alles heel negatief instaken. Zo van: hij was dat vervelende jongetje dat voor geen meter luisterde. Dus zij liepen de hele dag achter hem aan op te dreunen wat hij allemaal niet moest doen..

Dus met die kennis zou ik nu bij zulke opmerkingen wel een keer een gesprek aanvragen. En nagaan hoe ze er echt in staan, hoe ze er op reageren, etc
Wij hebben inmiddels een ander kdv overigens en mijn oudste kan nog steeds flink lastig zijn. Maar zij gaan er duidelijk heel anders mee om. Zij zien het als leeftijdsadequaat en buigen het positief om.