droge wangetjes

05-12-2010 19:35 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 4 maanden heeft ontzettend droge wangetjes. Ik heb zwitsal voor droog huidje al geprobeerd en zit nu aan de weleda weer en wind balsem. Het zet niet echt zoden aan de dijk! Heeft iemand de gouden tip?! Het is net schuurpapier en helemaal rood...
quote:tilalia2 schreef op 05 december 2010 @ 22:37:

[...]

Wat is daar dan ontzettend slecht van?

Duidelijk weer een kreet van iemand die geen idee heeft wat hydrocortison is. Als de droge plekken eczeem worden is hydrocortison juist het middel. En het is niet gevaarlijk als je je netjes aan de bijsluiter houdt.Het zal misschien niet zo goed zijn om binnen te krijgen en dat gebeurt natuurlijk wel als ze aan de wangen zitten en dan de handjes in de mond.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Bij gevoelige huid moet je zo min mogelijk geparfumeerd spul nemen. Dus geen zwitsal, of etos, of mustela (heel erg allergeen!) gebruiken, maar pure middelen als vaseline, of vaseline cetomacrogol, of lanette. In uierzalf zit vaan een antischimmel/anti-bacterie-spulletje, zou ik bij baby's persoonlijk niet gebruiken. Cardiflor wil soms ook wel helpen.

Mijn ervaring met weleda is dat bij beide kinders de schrale plekken en/ of het eczeem er alleen maar erger van werden. Bovendien stinkt het enorm.
quote:Juultje schreef op 05 december 2010 @ 22:38:

[...]

Het zal misschien niet zo goed zijn om binnen te krijgen en dat gebeurt natuurlijk wel als ze aan de wangen zitten en dan de handjes in de mond.

Als je de zalf goed dun smeert is het in een paar minuutjes ingetrokken en kan je het echt niet van je wangen afvegen en in je mond krijgen hoor.

Mijn zoon kreeg hc voorgeschreven toen ie 7 weken was. Alle artsen/apothekers bezwoeren me dat het veilig was, ook voor zo'n ukkie.
quote:tilalia2 schreef op 05 december 2010 @ 22:37:

[...]

Wat is daar dan ontzettend slecht van?

Duidelijk weer een kreet van iemand die geen idee heeft wat hydrocortison is. Als de droge plekken eczeem worden is hydrocortison juist het middel. En het is niet gevaarlijk als je je netjes aan de bijsluiter houdt.

Amen.

Ik zat van de week nog bij mijn huisarts die (oeh!) alweer hydrocortisone zalf voorschreef voor het eczeem van mijn zoon. Hij gaf aan dat mensen veel te bang zijn om dat soort zalf te smeren en er daarom ook te laat mee beginnen.
**begint aluhoedje te vouwen**

en vaccinaties zijn geváárlijk, daar zit 'adjuvans' in, en HC is nog geváárlijker, daar zitten hormonen in!!!!

En maar smeren met zwitsal 'omdat het zo lekker ruikt'

Duhuh!

Ik ga niet eens naar de huisarts voor HC. Ik haal gewoon een herhaling. En ik heb het ook op Jom's vurige winterwangethjes gesmeerd -slecht, slecht, slecht!!! - omdat ie stond te huilen dat de kou hem zo'n zeer deed. Binnen twee dagen was de uitslag weg en kon ie weer gewoon in de sneeuw spelen.

Slecht hoor, moeders die naar dokters luisteren.
Zwitsal is echt funest voor gevoelige huidjes.

Zoon had al heel lang geen last gehad van zijn huid maar deze winter weer wel, Na 30 seconden onder de douche was hij één grote rode vurige vlek. En hij krabde zichzelf en dat doen hij alléén als hij echt last heeft. Dus vandaar bezoekje huisarts, die het gelukkig met me eens is dat jeuk en pijn nergens voor nodig is.
x
Wat bij zoon ook goed hielp op zijn wangetjes is Kindersalbe van Dr. Beckmann. Héél erg vet. Het is alleen niet te krijgen in NL, wel in Duitsland.

Van Samenwerkende Apothekers (eigen merk) heb je ook een crème voor de zeer droge huid, die niet veel kost (dacht ¤ 6) en superfijn smeert. Die hielp ook (vooral als onderhoudscreme).

En natuurlijk niet te vaak, niet te heet en niet te lang in bad. Als ze in bad gaat dan met vette badolie. Ik gebruik die van Samenwerkende Apothekers voor de zeer droge huid (douche/badolie). Werkt heel goed en is niet zo duur als die van Balneum.

quote:tilalia2 schreef op 05 december 2010 @ 22:39:

Bij gevoelige huid moet je zo min mogelijk geparfumeerd spul nemen. Dus geen zwitsal, of etos, of mustela (heel erg allergeen!) gebruiken, maar pure middelen als vaseline, of vaseline cetomacrogol, of lanette. In uierzalf zit vaan een antischimmel/anti-bacterie-spulletje, zou ik bij baby's persoonlijk niet gebruiken. Cardiflor wil soms ook wel helpen.

Mijn ervaring met weleda is dat bij beide kinders de schrale plekken en/ of het eczeem er alleen maar erger van werden. Bovendien stinkt het enorm.Nooit geweten dat Mustela zo allergie gevoelig was. In onze vriendenkring gebruikt iedereen het, zo ken ik het ook. Bij onze zoon gaat het eigenlijk prima op zijn gezicht.
Wel ff een andere vraag, zoon heeft nu korrelige uitslag op zijn benen. Iemand enig idee?
quote:tilalia2 schreef op 05 december 2010 @ 22:41:

[...]

Als je de zalf goed dun smeert is het in een paar minuutjes ingetrokken en kan je het echt niet van je wangen afvegen en in je mond krijgen hoor.

Mijn zoon kreeg hc voorgeschreven toen ie 7 weken was. Alle artsen/apothekers bezwoeren me dat het veilig was, ook voor zo'n ukkie.Goed om te weten, zoon heeft het ook al vanaf dat hij 4 maanden is.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Ik gebruik ook vaseline lanette. Frut had ook een schuurpapier huidje, rode vlekken en uitslag die eruit zag als eczeem en na een weekje 3x per dag smeren met vaseline lanette is haar huidje weer letterlijk babyzacht. Ik gebruik het nu nog 2x per dag en smeer voor we naar buiten gaan haar toetje ermee in.

Frut heeft een zeer droge huid en haar lijfje smeer ik dagelijks in met witte vaseline. Dat werkt tegen die korrelige uitslag (@doggie75).

Vaseline lanette haal je gewoon bij de apotheek, tube is 5 euro ongeveer.
Vseline Lanette (of die cetamacrogol) kan ook voorgeschreven worden door de huisarts en dan betaal je niets.
Ik smeer op de droge wangetjes van mijn dochtertje Bepanthen Zalf, wat ook voor schrale billetjes en tegen kloofjes is, en dat werkt fantastisch.

Het is lekker vettig dus het schrale verdwijnt, het bevordert de genezing en het laat ook nog een beschermend laagje achter.
[quote]Billy schreef op 07 december 2010 @ 09:14:

Ik gebruik ook vaseline lanette. Frut had ook een schuurpapier huidje, rode vlekken en uitslag die eruit zag als eczeem en na een weekje 3x per dag smeren met vaseline lanette

Ik kreeg het advies bij mijn dochter om nog vaker te smeren met vaseline lanette bij haar eczeemplekken. Zeker 6 keer per dag en dat hielp, dus vaak smeren.
Klinkt misschien heel raar maar ik zou stoppen met smeren met wat dan ook. Zo kan de huid zelf het evenwicht weer terugvinden en kan het zelfherstellend vermogen van de huid weer gaan werken. Dan ook zo min mogelijk baden en de wangetjes zo min mogelijk reinigen of alleen met wat water.

Wat je ook doet succes ermee want het lijkt me heel vervelend.
Wij hebben het eerste jaar bij onze dochter die snoetenpoetsers (maakt niet uit welk merk) gebruikt en daar kreeg ze tijdens de winter erge rode wangen van. Daarna hebben we de spuugdoekjes weer van stal gehaald en reinigen we het gezicht alleen met spuugdoekje met water.

Verder smeer ik in met vaseline of lanette of cetamygrol of hoe het ook heet (vaak een combinatietube). Omdat mijn zoontje het niet zo fijn vindt als ik hem insmeer doe ik het vaak als hij ligt te slapen. Soms smeert hij het dan aan zijn lakens af maar goed, er blijft genoeg zitten.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Moppekind is een stuk ouder (8 jaar), maar heeft ook rode schuurpapierwangen. Ik ben begonnen met ureumzalf 5% te smeren, 's avonds en na een dag of drie werden zijn wangen duidleijk zachter.

Verder smeer ik hem 's morgens in met Weleda Weer&Wind Balsem.

In bad gaat altijd Weleda baby-crèmebad (en ik kruip er zelf bij). Dat is heerlijk voor droge huidjes, ook voor die van mij.
Ik smeer op de wangetjes van mijn 7 weken oude meisje vaseline intense rescue.. Is hypoallergeen.

Babyolie werkte niet op haar huidje, vernix zalf van de zwitsal ook niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven