Druk door oververmoeidheid?

16-11-2019 22:57 35 berichten
Mijn zoontje wordt over een paar maanden 4.
Al een paar maanden valt het me op dat hij moe is. Dit uit zich dan in enorm druk en onvoorspelbaar gedrag. Hij slaapt snachts door, slaapt van 19:30-20:00 tot 06:30/07:00.

En toch is hij rond 10:00 sochtends alweer hangerig en is continu in zijn ogen aan het wrijven. Enorm druk, snel huilen, vallen, opvliegerig.

Een tijdje gedacht dat het een fase was, maar vanochtend waren we op een kinderverjaardag en daar was hij ook zo enorm druk en uitgelaten, maar op een gegeven moment gaf hij aan echt wilde stoppen want hij was heel moe. Ook smiddags is hij dan enorm druk, wil niet naar bed enz. Maar gaan we een stukje rijden in de auto dan slaapt hij vrijwel direct..

De dagen zijn hier voorspelbaar en doen geen overdreven drukke activiteiten. Maar over een paar maandjes gaat hij naar school.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik doe hem weleens wat eerder naar bed maar merk geen verschil. Hij eet en drinkt verder gewoon goed. Vitamine D een tijdje vergeten te geven dus daar ben ik wel weer mee begonnen.

Ik ben benieuwd of er zijn die dit herkennen of tips hebben.
Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Decemberdrukte? St. Maarten, Sinterklaas, vooruitzicht naar school etc.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Het is me opgevallen sinds augustus. En we doen niet aan St Maarten, aan Sinterklaas amper en vooruitzicht school vind hij juist heel leuk..
Verveling?
Behalve op die verjaardag dan, toen was hij misschien echt moe.
Toch systematisch eerder naar bed?

Bloed laten testen?
aaaanne schreef:
16-11-2019 23:03
Verveling?
Behalve op die verjaardag dan, toen was hij misschien echt moe.
Kan, maar ga je door verveling ook in je ogen wrijven en geeuwen?


Bloed testen heb ik ook aan gedacht, maar het leek me in eerste instantie overdreven. Misschien toch maar doen dan.
bettiepage_2 schreef:
16-11-2019 23:08
Kan, maar ga je door verveling ook in je ogen wrijven en geeuwen?


Bloed testen heb ik ook aan gedacht, maar het leek me in eerste instantie overdreven. Misschien toch maar doen dan.
Als hij er al mee rondloopt sinds augustus zou ik het niet zo overdreven vinden.

Al was het maar om dingen - vitamine-tekorten of dergelijke - zeker uit te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een groeispurt die veel energie kost?

Wat gebeurt er als je hem laat slapen als hij moe wordt?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Ik ben niet van de enorme structuur maar als ik dit lees denk ik dat hij misschien structureel eerder naar bed moet. En dan een maand ofzk volhouden om te kijken of het effect heeftm een paar dagen is niet zinvol. Mijn dochter (ongeveer even oud) heeft enorm veel energie, slaapt al sinds ze 1 was niet overdag, maar ligt er wel om 19 uur in. Slaapt dan het klokje rond.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddelde slaapbehoefte van een 4 jarige is ongeveer 12 uur.

Hij slaapt zo te zien wat korter dan gemiddeld. Maak jij hem wakker of wordt hjj uit zich zelf wakker?

Mijn kind wordt ook druk als hij moe is. Alsof hij zich zelf wakker wil houden omdat hij nog niet naar bed wil. Zou dus heel goed oververmoeidheid kunnen zijn.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 16-11-2019 23:18
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen zag ik het vaak pas achteraf dat ze echt een groeispurt doormaakten.
Dat vreet energie en door vermoeidheid gaan kinderen juist wel eens veel drukker doen om daarna totaal gesloopt te zijn.
Hier gingen ze er dan standaard eerder in om toch bij te slepen en evt smiddags gewoon naar bed na tegensputteren sliepen ze vaak wel.
En in het begin met school hielden ze het gewoon niet vol dan sliepen ze op mijn vrije dagen in de middag wel eens Ipv school .
Maar evt eens bloed testen kan geen kwaad , de dochter van mijn vriendin bleek Pfeiffer te hebben .
SteunEndeToeverlaet schreef:
16-11-2019 23:12
Misschien een groeispurt die veel energie kost?

Wat gebeurt er als je hem laat slapen als hij moe wordt?
Als ik zie dat hij moe wordt en ik begin over een slaapje, dan protesteert hij. Hij wil echt, echt niet naar bed. Behalve dan als we in de auto gaan rijden, dan slaapt hij binnen 5 min.

Groeispurt niet aan gedacht, zou ook kunnen!

Ik bel maandag wel de huisarts. Dit is toch niet normaal als ik het zo hoor.
Ik zou toch eens een keertje naar de kinderarts gaan met hem . En dat zeg ik niet om u ongerust te maken, maar het is wel opvallend dat het iets is dat de laatste maanden speelt .
Wie weet is het gewoon een voorbijgaande fase .
Gewoon eens vragen wat de kinderarts ervan vindt .
Hopelijk kan hij u geruststellen .
bettiepage_2 schreef:
16-11-2019 23:08
Kan, maar ga je door verveling ook in je ogen wrijven en geeuwen?


Bloed testen heb ik ook aan gedacht, maar het leek me in eerste instantie overdreven. Misschien toch maar doen dan.
Hier een kind van ongeveer dezelfde leeftijd die altijd hangerig wordt en gaat slapen op een stoel als het te saai is thuis (ochtendje thuis, ik doe wat huishoudelijks etc). Gaan we direct s ochtends naar de supermarkt (peuter loopfiets ofzo), en doen we daarna nog meer dingen samen dan is ze totaal niet moe. Terwijl ze dan echt meer heeft gedaan. Ogen wrijven gebeurd hier niet op een 'saaie' dag, maar wel gapen, hangerig doen, gaan liggen + duimen en tot slot ook gewoon in slaap vallen.

Verder dacht ik er aan omdat je beschrijft dat jullie een standaard ritme hebben, niet te vermoeiende dingen doen, geen Sint Maarten, nauwelijks Sinterklaas. Klinkt vrij saai :proud: - niet erg, dat mag - maar in combi met dat kind graag naar school wil dacht ik aan verveling.

Naast dokter bezoeken kan je ook eens de proef op de som nemen door bijvoorbeeld naar de dierentuin te gaan en te kijken of kind dan ook om 10 uur moe is.
Alle reacties Link kopieren
Dit herken ik wel van mn dochter. Zij is nu 4,5.
Eerder naar bed, dat als eerste.
Cognitieve ontwikkeling is nu erg groot, dit is erg vermoeiend. Stop hem om 7 uur in bed en last een relaxuurtje (of 2) in tussen de middag. Mn dochter plantte ik na de middag voor de tv soms ble f ze kijken soms na 15 min :sleep:
Als ik de kans kreeg samen een middagdutje of extra lang voorlezen op het grote bed.

Verder was ik heeeel erg blij dat school begon want daar was ze (en ik) heel erg aan toe. :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Onze oudste is ook moe. Klaagt altijd over moe zijn, walletjes etc. Is in augustus 4 geworden en ging één week na zijn verjaardag naar school.

Maar hij is al maanden lang moe. We hebben bloed laten prikken en daar is niks uitgekomen. Ik zou bijna zeggen helaas want als hij een ijzer tekort had bijvoorbeeld kun je er iets aan doen. Hij gaat om 18.30 op bed. Belachelijk vroeg maar als we hem een uur later op bed leggen is hij ook om 6u/6.30u wakker.

'Smiddags slapen wil hij absoluut niet meer, al heel lang niet. Hij gaat nu dus ook halve dagen naar school nog steeds want het is wel een heel intens jongetje. Hij wil alles doen en meemaken en zit nooit stil. Is overal enthousiast over en dat vraagt energie.

Ik zou willen dat ik de tip voor je had maar helaas. Nu met Sinterklaas merk ik ook dat hij alles spannend vindt en dat werkt ook bij hem niet echt mee. Ik ben blij als de Sint weer naar Spanje vertrekt zeg maar :P
Alle reacties Link kopieren
Is het gedrag veranderd ten opzichte van een aantal maanden geleden? Was hij toen minder moe?
Mijn broer ging pas op z'n vijfde hele dagen naar school. Daarvoor sliep hij altijd zodra hij thuis kwam na de ochtend. Dat mag nu ook nog steeds als je kind dat nodig heeft.

Verder valt me op dat je zoon vrij laat naar bed gaat. Mijn oudste ging zeker tot z'n zevende om 19 uur naar bed, geen seconde later.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een peuter van 3,5 die echt dagelijks klaagt over moe zijn🙈
S ochtends begint t al mamma wat kan ik nu doen waar ik niet zo moe van wordt
Hele dag ik ben zo moe. Is ook bleek. Slaapt goed. Ze slaapt tussen zeven en half acht en als er geen wekker staat wordt ze tegen acht uur wakker. Wordt s nachts vaak 1 keer wakker is dan snel weer in slaap.
Kinderarts is niks uitgekomen. Groeit wel hard momenteel zowel fysiek als mentaal. Ik vind t abnormaal zo peuter die zoveel klaagt over moe zijn en zelfs zegt mam ik vind t vervelend dat ik steeds moe ben.

Maak me er ook zorgen over. Overigens valt ze niet in slaap overdag ook niet in de auto.

Ze
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Hier gingen ze rond die leeftijd om 18.45-19.00 naar bed en zodra ze op school zaten vroegen ze of ze om 18.15 uur naar bed mochten :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Keelamandelen checken!

Langdurige ontsteking/ opgezette/verdikte amandelen kan ook hangerigheid veroorzaken
Alle reacties Link kopieren
Mijn 12-jarige gaat om 20.15/20.30 en staat op dezelfde tijd op. Ik vind het dus ook late tijden en een korte nacht voor een peuter van 3.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon, van toen vier, heeft in februari van dit jaar een zware griep gehad. Hij is toen drie weken ziek geweest. In de maanden daarna was hij heel erg moe, pas in de zomervakantie knapte hij weer op. Ik vermoed dat het Pfeiffer was. Inmiddels is hij weer zijn normale zelf :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hier eerder voorbij zien komen, maar probeer je zoontje inderdaad nog even te laten genieten van een middagdutje. Zoalng het kan en de schoolverplichtingen beginnen. Het loste bij mijn jongste meisje dezelfde problemen direct op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 20:00-06:30 uur wel heel weinig voor een 3-jarige. Mijn kinderen van 2 en 5 zijn om 18:30 naar boven, 19:00 uur slapen. Die van 5 slaapt dan tot 06:45-07:15 uur ongeveer. Als ik haar later naar bed doe, is ze evengoed zo vroeg wakker, maar wel de hele dag moe. Eerder naar bed zou ik dus zeggen, structureel.
Alle reacties Link kopieren
En onthou: elk kind is anders. Mijn oudste sliep tot ruim 3,5 een middagslaapje en die van 2 is er eigenlijk al een beetje klaar mee..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven