Druk door oververmoeidheid?

16-11-2019 22:57 35 berichten
Mijn zoontje wordt over een paar maanden 4.
Al een paar maanden valt het me op dat hij moe is. Dit uit zich dan in enorm druk en onvoorspelbaar gedrag. Hij slaapt snachts door, slaapt van 19:30-20:00 tot 06:30/07:00.

En toch is hij rond 10:00 sochtends alweer hangerig en is continu in zijn ogen aan het wrijven. Enorm druk, snel huilen, vallen, opvliegerig.

Een tijdje gedacht dat het een fase was, maar vanochtend waren we op een kinderverjaardag en daar was hij ook zo enorm druk en uitgelaten, maar op een gegeven moment gaf hij aan echt wilde stoppen want hij was heel moe. Ook smiddags is hij dan enorm druk, wil niet naar bed enz. Maar gaan we een stukje rijden in de auto dan slaapt hij vrijwel direct..

De dagen zijn hier voorspelbaar en doen geen overdreven drukke activiteiten. Maar over een paar maandjes gaat hij naar school.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik doe hem weleens wat eerder naar bed maar merk geen verschil. Hij eet en drinkt verder gewoon goed. Vitamine D een tijdje vergeten te geven dus daar ben ik wel weer mee begonnen.

Ik ben benieuwd of er zijn die dit herkennen of tips hebben.
Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Eerder naar bed zou ik ook doen. Dochter op die leeftijd ging om 18.00 uur anders hield ze het niet vol.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Herkenbaar hoor. Hier ook een drukke 4 jarige bij moeheid. En ondanks het feit dat ze tegenwoordig redelijk slaapt, is ze toch vaak moe. En moe is weer druk. Snap het ergens ook wel. School, Bso, zwemles. Is ook veel voor die kleintjes. Hier doen we in het weekend zo rustig mogelijk en soms dan in de middag even een tukje.
Hier ook herkenbaar.
Ik heb kinderen die nu eenmaal moe worden van prikkels. En dan niet alleen de bekende zoals Sinterklaas, maar ook spelen bij een vriendje red zoon van 6 maar een keer in de week, naast 1 middag BSO en zwemles op zaterdagochtend.
Een kinderfeestje betekend 3 avonden om 18.30 slapen om bij te tanken...

Waar ze wel energie van krijgen?
Buitenlucht!
Als we naar het bos of strand gaan om te wandelen, fietsen door dorpjes, dan hebben ze energie te over. Wandelen in de polder, noem het maar op. Hoe meer buitenlucht hoe meer energie lijkt het wel.

Zoveel kinderen zoveel verschillen.
Laat bloed prikken om dingen uit te sluiten maar kijk daarnaast ook hoe je (en dat doe je misschien al), elke dag zeker een uurtje kunt ‘luchten’; naast het gewone buitenspelen in de tuin.
Te voet naar de bakker / rondje door de wijk etc..
Bedankt voor alle reacties, fijn!

Hij ligt altijd om 19:00 op bed. Soms zelfs eerder, want als hij zo moe is, is 18:30 ook geen uitzondering. Maar hij slaapt helaas niet gelijk. Is onrustig, klimt uit bed, enz. Dus meestal slaapt hij dan om 19:30/20:00. Hij gaat dus op tijd naar bed, maar echt slapen doet hij niet gelijk. Hem om 18:00 op bed liggen doe ik ook weleens en dan slaapt hij wel tegen 19:00 dus misschien dat toch maar vaker doen. Het is hier dan alleen etenstijd en vond het zo abnormaal vroeg, maar als het helpt..

Ik heb een kinderwagen met een plankje, als ik dan bijv naar de winkels wil dan roept hij vooraf al dat hij op het plankje wil. Ik zeg dat hij eerst even zelf een stukje moet lopen, maar hij gaat dan heel langzaam lopen en stilstaan want hij is zoo moe zegt hij.

Middagdutje doet hij wel bij de gastouder, niet bij mij.. hij weigert echt hier. Wat wel zo is, als hij bij de gastouder smiddags geslapen heeft, slaapt hij savonds soms pas om 20:30..

Lastig!! Ik ga zeker een afspraak maken bij de dokter en bloed prikken om het een en ander uit te sluiten.
Hij kan wel een middagslaapje weigeren te doen, maar je kan hem wel dwingen in de middag een half uur op bed te liggen. Ookal is hij dan wakker, hij krijgt dan wel even rust.
aaaanne schreef:
17-11-2019 09:29
Hij kan wel een middagslaapje weigeren te doen, maar je kan hem wel dwingen in de middag een half uur op bed te liggen. Ookal is hij dan wakker, hij krijgt dan wel even rust.
Ik snap het, maar echt.. hij klimt echt gelijk uit bed, blijft dit volhouden.. zo lastig!
binkie schreef:
17-11-2019 07:26
Hier gingen ze rond die leeftijd om 18.45-19.00 naar bed en zodra ze op school zaten vroegen ze of ze om 18.15 uur naar bed mochten :hyper:
Ik moest lachen, zat even het topic te lezen ter voorbereiding op wat komen gaat.
Oh ja tv is ook een rustmoment hier. Even een uurtje "uit". Omdat hij toch niet meer wil slapen 'smiddags. Het is echt een stijfkop wat dat betreft. Ook al heeft hij de wallen op zijn knieën, slapen ho maar. Ik heb wel echt het gevoel alsof we ons er doorheen worstelen. Zijn humeur wordt er ook niet beter op naarmate de dag vordert. :thunder:
Bij een 3.5 jarige zou ik de strijd om bed 's middags niet aan gaan.
Het moet leuk blijven en hij moet 's avonds ook nog naar bed willen ipv bed te zien als een soort strafkamp.

Als hij straks bovendien hele dagen naar school gaat heeft hij ook geen tijd meer voor een dutje.

Dan dus maar een half uur of een uur op de zetel met een boekje of tv.
Klinkt als moe, misschien toch vroeger naar bed. Of in de middag een rustmoment door op de bank een film te kijken met een dekentje erbij. Het kan zijn dat zijn lichaam een grote ontwikkeling doormaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven