duimen vs. speen

23-01-2009 15:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje van bijna 3 duimt, al sinds hij een week of 10 oud is.

Hij doet het voornamelijk op momenten dat hij moe is of een beetje verdrietig, hij heeft er veel troost van zeg maar. We zeggen er nooit iets van en ik vind het ook geen punt als hij het doet. 's nachts duimt hij ook, niet constant maar wel af en toe.

Ik heb een hekel aan peuters met een speen. Beetje raar eigenlijk omdat dit hetzelfde effect heeft als een duim, het ziet er alleen zo anders uit. Een speen kan je nog radicaal afleren, duimen is dan ineens wel een stuk lastiger, want een gewoonte.

Wat vinden jullie, moeten we iets met het duimen van onze zoon?

mijn gevoel zegt dat het vanzelf op een dag over gaat en dat met een beugeltje veel bijgewerkt kan worden...

ik zag vanmorgen op het kdv foto's van de sintviering waarop ik hem met duim in de mond zag zitten (andere kindjes bij mijn weten niet) en daarom zit ik er nu zo over na te denken, wat is wijsheid?
Mijn moeder smeerde een prutje op mijn nagels waardoor het duimen ontzettend smerig werd. Ik weet niet meer hoe het heet, maar je kunt het vast wel krijgen bij drogist of apotheek.
En of je er iets mee moet? Och, hij is drie; ik ben bijna dertig en doe het nog steeds wel eens.
Mijn dochtertje duimt ook. Zover ik weet duimde ze al toen ze nog in mijn buik zat, want daar was mevrouw erg actief mee bezig op de 20-weken echo.

Ze duimt eigenlijk altijd om in slaap te komen, als ze moe is of verdrietig. Zelfde als bij jouw kleine. Ik heb weleens een speentje geprobeerd, maar deze werd resoluut geweigerd, weggesmeten of genegeerd.

Het is bij haar een vast onderdeel van het in-slaap-komen. In haar knuistje haar fleppie en de duim in de mond.

Ik stoor me er niet aan. Ben ook helemaal niet van plan om het haar af te leren. Ws. groeit ze er wel een keer overheen als ze wat ouder is. Ik ga haar niet iets afpakken wat haar op de momenten dat ze het nodig heeft rust geeft. En als haar tandjes iets scheefgroeien, dan hebben we daar een mooie orthodontist voor, toch? Ze heeft nu nog haar melktandjes (wel 3!) en misschien dat het 'slechter' voor het GroteMensengebit is.
voor mij is de duim en de speen hetzelfde..
nastik, zo denk ik er eigenlijk ook over,

maar ben toch wel erg benieuwd naar ieders ideeën en ervaringen.
Hier is heel recent nog een topic over geweest...
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik ben 22 en als ik heel moe of verdrietig ben... tja je raad het al.

Je hebt Byte-x bij de drogist te koop, smaakt naar doorgekookte bittere spruiten-witlof salade. Is een soort nagellak.
Onze oudste zoon had ook al de duim vanaf 11 weken maar we hebben hem dit afgeleerd omdat de tandarts zag dat zijn tanden er echt wel onder te lijden hadden. Hij had ook op zijn duim een eeltplek zitten. Hij zat ook bijna de hele dag met de duim in de mond ook op de peuterspeelzaal, zelfs de leidsters hebben hier wat van gezegd omdat hij best wel passief daardoor was. Dit hadden wij nooit zo in de gaten.

Na dat bezoek aan de tandarts zijn we begonnen hem dit af te leren dmv een gesprekje en een pleister om betreffende duim als reminder. In het vooruitzicht een prachtige rails van Thomas en treinen als hij overdag niet meer deed duimen. Maar in bed mocht en mag (inmiddels 5) hij wel duimen en hij vond het ook niet erg om naar bed te gaan. De duim valt na het in slaap vallen toch snel genoeg uit.

De jongste heeft tot 2,5 jaar een speen gehad en dit hebben we ook na bezoek aan tandarts gelijk afgeleerd ook in bed want deze valt niet uit de mond. Het heeft wat slapeloze nachten opgeleverd maar het was ons dat wel waard en hij heeft een mooi dino legoset hiervoor gekregen.

Wij vonden het belangrijk dat ze het niet meer de duim, speen in de mond hadden ivm met de tanden. En de oudste ging ook een half jaar daarna naar school en daar kun je toch ook niet met de duim in de mond zitten, vind ik.
Ik heb geen idee hoe ik een topic moet linken hier in, maar het heet Verwennen door speen te geven. Gaat niet alleen over de speen, gaat ook over duimen. (Heb geen zin om mijn ding nog eens te typen... )
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Parnell schreef op 23 januari 2009 @ 15:33:

En of je er iets mee moet? Och, hij is drie; ik ben bijna dertig en doe het nog steeds wel eens.Ik ook.
Ik heb ook een zoon van bijna 4 die heel fanatiek duimt. Ook al van begin af aan. Heb ook geprobeerd of dat ie een speentje wou...maar helaas zijn duim is zijn grote vriend. Toen Miniding 1 jaar was en ik bij de tandarts was heb ik gevragen of dat veel kwaad kon. Zijn antwoord was: zo dan heb je een handig mannetje (waar hij wel gelijk in heeft maar of dat door het duimen komt? Het kwam wel onze nachtrust ten goede want hij was nooit zijn speentje kwijt) maar de tandarts zag er geen kwaad in. Zolang hij er maar vanaf was voordat de "grote mensen tanden"er door kwamen. Maar als ie al een afwijking in zijn gebit had ( lees beugel) verergerde dat wel door het duimen maar dan zou hij later toch al een beugel moeten. Maar als hij een goed gebit had kon dat geen kwaad. Probeer het nu al wel een beetje af teleren want vind het ook niet fijn als ie heel de dag met zijn duim in zijn mond loopt.
ik heb vroeger ook heel veel geduimd, ik stopte pas toen ik een beugel kreeg en daardoor niet meer kon duimen..

Het duimen heeft wel veel invloed gehad op mijn tanden.

Ik zou het je zoontje proberen af te leren. Of hem zeggen dat het alleen in bed mag bijvoorbeeld.
Mijn zoon sabbelt op zijn wijsvinger sinds hij 4 maanden is (nu anderhalf) en bij hem staat de kaaklijn al helemaal schots en scheef. Binnenkort ga ik naar de tandarts om eens te bekijken hoe we dit gaan aanpakken. Het is nu al zo vervormd dat zijn hele (grote mensen) gebit scheef zal staan en dat wil ik niet ook al kost het ons onze nachtrust.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik zou proberen het hem af te leren. Ik heb tot de middelbare school geduimd en dit heeft erg veel invloed gehad op mijn gebit. Mooier is het er niet van geworden. De beugels hebben goed werk gedaan, maar de overbite is weer terug.

Onze dochter (15 maanden) heeft een speen, alleen in bed en in de auto als ze gaat slapen en ik ben er zeer dankbaar voor dat ze niet is gaan duimen. Op niet al te lange termijn hoop ik ook die speen af te leren.
up
Duimen kun je haast niet afleren volgens mij. Ik duimde zelf tot mijn 16e. Mijn ouders hebben van alles geprobeerd maar dat hielp dus niet. Bijvoorbeeld de byte ex oid wat ze erop smeerde, ik duimde er gewoon op door. Het smaakte wel vies, maar het rustgevende gevoel wat duimen gaf was me meer waard.

Mijn broertje, inmiddels 30, duimt nu nog.

Beiden hebben we een recht gebit en nooit een beugel gehad.
Overigens vertelde het cb mij dat je spenen af kunt leren vanaf 7 maanden, dan is het niet meer nodig. Zal met duimen ook wel zo zijn....
Mijn dochtertje (14 maanden) duimt heel eventjes net voordat ze in slaap valt, overdag nooit. Een speen heeft ze nooit gewild en heb ik ook nooit gestimuleerd. Het grote voordeel van de duim boven de speen is dat wij er 's nachts nooit uit hebben gehoeven voor een verloren speen . Ik heb er ook absoluut geen problemen mee, vooral omdat het zo minimaal is.

Overigens heb ik ook heel lang geduimd (tot minimaal 10 jaar ofzo) en had ik als een van de weinigen in mijn klas geen beugel nodig.
Het lijkt me trouwens wel heel erg raar dat sommige volwassenen nog duimen! Ik kan me er wel iets bij voorstellen, als ik mijn duim in mijn mond stop weet ik gelijk weer waarom het lekker is.
Het gaat vast weleens over (hoewel, als ik sommige reacties lees kan het nog even duren...) maar bij wat oudere kinderen staat het wel kinderachtig. Ik heb geduimd tot ongeveer mijn 12e en mijn vriend tot zijn 19e (toen leerde hij mij kennen en schaamde zich als stoere vent!) Ik heb het pas jaren later gehoord (van zijn moeder ) Gek genoeg duimen onze beide dochters niet. Speentje van oudste afgewend vlak voor ze 3 werd, zonder drama overigens terwijl ze altijd haar speentje wilde in bed en de auto.

Mijn beide zussen hebben niet geduimd maar een speentje gehad en ik was juist de enige zonder beugel! Mij is het duimen nooit verboden, alleen moest ik naar bed als ik zat te duimen dus deed het niet vaak overdag!
Al die verhalen over duimende volwassenen zijn denk ik wel reden genoeg om het je zoontje af te leren. Waarom zou je hem langer door laten gaan met een slechte gewoonte? Ik vind het jouw taak als ouder hem dit af te leren. Dat is moeilijk, natuurlijk maar wel noodzakelijk. Ik zie niet wat een argument kan zijn om het niet af te leren.
Afleren nu het nog kan. Ook ik duim nu zelfs nog wel eens en baal daar erg van, maar echt het is een soort verslaving. Neem me vaak voor om ermee te stoppen, maar het lukt mij gewoon echt niet. Ik had echt gewild dat mijn moeder hier korte mete mee gemaakt had.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Heb ook geduimd en mijn zussen ook. Ik tot ik aan de beugel moest. toen moest ik het afleren. Dat is gedaan door sokken om mijn handen te doen (ik was 12). Mijn jongste zusje heeft het toen ook meteen afgeleerd. De middelste heeft de sokken gewoon afgedaan en bleef duimen. Volgens mij doet ze dat nu niet meer.

Mijn kindje van 1 heeft een speen en samen met een hydrofiel luier is dat een troost voor hem en hij wordt er heel ontspannen van en slaapt ook gemakkelijker in. In principe krijgt hij ze alleen van mij als hij gaat slapen. Maar op de KDV en mijn schoonmoeder geven m beide dingen ook wel als hij moe/onrustig is. Waarbij de KDV pas aangaf dat hij nu vaak alleen de doek pakt als hij zich minder voelt (en dus niet meer de speen).

Ik wil het hem wel ergens rond de twee jaar afleren (en dan in een vakantie ofzo, zodat slapeloze nachten niet zo erg zijn)....
Hoi Timzalot,

ik heb niet veel van de ander reactie's gelezen. (kheb eigenlijk niet zoveel tijd....)

Maar onze zoon (van 31-10-06) sabbelt op zijn vingers ook al vanaf een week of tien. Wij hebben hem toch wel afgeleerd om over dag op zijn vingers te sabbelen. Het lijkt wel erg schattig, maar het is gewoon niet goed voor zn tanden. Ik duimde vroeger ook heel veel en heb daar meerdere keren een beugel voor gehad. (en nog staan mn tanden niet heel recht)

Wij hebben op een gegeven moment gewoon tegen zoon gezegd: Niet je vingers in je mond. En dan hield hij ze weer uit zn mond, met soms veel commentaar ~lees, veel geschreeuw~

Maar nu doet hij het eigenlijk niet meer overdag, s'nachts wel. Maar dan om in slaap te komen.

Dus ja wat is wijsheid, maar ik denk dat je ze het nu makkelijker af te leren is dan als ze alweer veel ouder zijn.

Succes in elk geval.

Groetjes IM

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven