Dwarse peuter

28-11-2021 19:07 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, een dwarse peuter is een bekend fenomeen.. maar ik word er zo langzamerhand echt even moedeloos van.

Dochter, 2,5 heeft een behoorlijke eigen wil. Op alles wat je haar vraagt of zegt krijg je een nee.
Bijvoorbeeld als de tanden gepoetst moeten worden, poepluier verschoont of aankleden. Dus dingen die gewoon echt moeten.

Tot 3 tellen geprobeerd, 2 keuzes voorleggen, dan is haar antwoord 'niks', haar 'negeren' tot het gedaan is (het enige wat ik dan zeg: mama kan weer kijken/spelen als je luier is verschoont) werkte maar nu gaat ze gewoon haar ding doen. Streng doen werkt niet. Uiteindelijk in de houdgreep en poetsen, maar zo wil ik het niet en zij ook niet, want dan wordt ze boos, huilen, probeert je te slaan.
Vertellen dat je het dan op die manier gaat doen werkt ook niet.

Kortom, ik weet het even niet meer. Ik snap dat alles niet vlekkeloos gaat met een peuter maar zo is het voor niemand leuk.. wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Sticker kaart? Elke keer na goed poetsen een sticker plakken?

Lost de rest van je problemen niet op natuurlijk.
kaartje1 wijzigde dit bericht op 28-11-2021 19:12
29.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn idee doe je wat je kan. Ik herken het dat je er helemaal doorheen kan zitten als kind zich zo gedraagt. En dat het gedrag ook ineens weer over is.

Spreek met je partner af hoe jullie dit aanpakken en hou dat vol. Ik merk bij mijn zoontje vaak dat als wij genoeg hebben van bepaald gedrag we dit blijkbaar veel duidelijker uitstralen en het meestal vrij snel over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Afleiden
Belonen
En vooral: maak alleen een punt van echt belangrijke zaken

Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
kaartje1 schreef:
28-11-2021 19:12
Sticker kaart? Elke keer na goed poetsen een sticker plakken?

Lost de rest van je problemen niet op natuurlijk.
Dank! Ik ben bang dat dit alleen tijdelijk werkt. Op de lange termijn leer je haar dan denk ik: als ik luister word beloond. Stop je daar dan mee, ben ik bang dat je het 3x zo hard terug krijgt en ze niks meer doet zonder beloning.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-11-2021 19:13
Afleiden
Belonen
En vooral: maak alleen een punt van echt belangrijke zaken

Komt goed!
Dankje, heb je tips voor het afleiden? Bijvoorbeeld voor tandenpoetsen of luier?

Doe het nu al alleen bij belangrijke zaken, anders heb je echt geen leuke dag.
Alle reacties Link kopieren
SunShine35 schreef:
28-11-2021 19:12
Naar mijn idee doe je wat je kan. Ik herken het dat je er helemaal doorheen kan zitten als kind zich zo gedraagt. En dat het gedrag ook ineens weer over is.

Spreek met je partner af hoe jullie dit aanpakken en hou dat vol. Ik merk bij mijn zoontje vaak dat als wij genoeg hebben van bepaald gedrag we dit blijkbaar veel duidelijker uitstralen en het meestal vrij snel over gaat.
Dat is lief, dankjewel. Het duurt al best wel een tijdje, maar zou kunnen dat het nu even een piek is ofzo.

Partner en ik zitten gelukkig wel op 1 lijn.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
28-11-2021 19:17
Dank! Ik ben bang dat dit alleen tijdelijk werkt. Op de lange termijn leer je haar dan denk ik: als ik luister word beloond. Stop je daar dan mee, ben ik bang dat je het 3x zo hard terug krijgt en ze niks meer doet zonder beloning.

Zie je dan wel weer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
28-11-2021 19:18
Dankje, heb je tips voor het afleiden? Bijvoorbeeld voor tandenpoetsen of luier?

Doe het nu al alleen bij belangrijke zaken, anders heb je echt geen leuke dag.
Afleiden kan met een verhaaltje. Over een luierkabouter of een tandenteller.
En als dat niet wil, dan toch de houdgreep 😎
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-11-2021 19:20
Afleiden kan met een verhaaltje. Over een luierkabouter of een tandenteller.
En als dat niet wil, dan toch de houdgreep 😎
Die gooi ik er morgen eens in. :-D
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
28-11-2021 19:20
Zie je dan wel weer.
Hehe, ja das lekker makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Humor en spel, hoe gekker hoe beter. Ik heb er eentje die echt allergisch is voor alles dat moet, en dus moet er maar weinig. Alles gebeurt natuurlijk wel, maar spelenderwijs dus. Ik zeg nooit: we moeten naar boven. Wel: vandaag ben ik een krokodil die de trap op loopt! En dan ga ik gewoon. Natuurlijk is kind er dan voor je het weet.

Ik combineerde dat met veel autonomie en super veel info geven op een neutrale manier. Dus die van mij mocht op die leeftijd zelf weten of hij wel of geen tanden wilde poetsen. Maar ja, dan zei ik: ‘Oh ja schat dat moet je zelf weten, jouw lijf! Wel wat jammer voor je tanden alleen. Nou ja.” En dan wilde hij toch wel, alleen zonder zin. Nou dat mag ook, ‘Balen hè dat je soms dingen moet doen waar je geen zin in hebt’.

Als peuter moet je trouwens echt veel. En echt stomme dingen. Dus ik snap die weerstand best.

Lees eens Eva Bronsveld.
Alle reacties Link kopieren
Ik zong altijd een zelfbedacht tandenpoets lied, vol lange aanhalen met klinkers, want dan staat je mond goed open.
Wat andere dingen betreft, een lange adem hebben is belangrijk, maar zeker ook: wat nu werkt, werkt. Dus stickers en beloonsysteem, gewoon gebruiken. Dit is een beruchte fase, maar eentje die normaal gesproken ook weer voorbij gaat. Makkelijk is t niet, sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
28-11-2021 19:17
Dank! Ik ben bang dat dit alleen tijdelijk werkt. Op de lange termijn leer je haar dan denk ik: als ik luister word beloond. Stop je daar dan mee, ben ik bang dat je het 3x zo hard terug krijgt en ze niks meer doet zonder beloning.


De meeste volwassenen zijn zonder beloning ook niet vooruit te branden. Dus je zult telkens een nieuwe beloning in het vooruitzicht stellen. Tot ze zelf hun beloning gaan regelen. Dit werkt bij de meeste kinderen.

Bij sommige kinderen werkt het niet. Die kijken je aan dat je die sticker in je gat kan steken. Ook dat is een fase.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
28-11-2021 19:23
Humor en spel, hoe gekker hoe beter. Ik heb er eentje die echt allergisch is voor alles dat moet, en dus moet er maar weinig. Alles gebeurt natuurlijk wel, maar spelenderwijs dus. Ik zeg nooit: we moeten naar boven. Wel: vandaag ben ik een krokodil die de trap op loopt! En dan ga ik gewoon. Natuurlijk is kind er dan voor je het weet.

Ik combineerde dat met veel autonomie en super veel info geven op een neutrale manier. Dus die van mij mocht op die leeftijd zelf weten of hij wel of geen tanden wilde poetsen. Maar ja, dan zei ik: ‘Oh ja schat dat moet je zelf weten, jouw lijf! Wel wat jammer voor je tanden alleen. Nou ja.” En dan wilde hij toch wel, alleen zonder zin. Nou dat mag ook, ‘Balen hè dat je soms dingen moet doen waar je geen zin in hebt’.

Als peuter moet je trouwens echt veel. En echt stomme dingen. Dus ik snap die weerstand best.

Lees eens Eva Bronsveld.
Goeie tip, en idd een peuter moet ook heel veel stomme dingen, ik snap haar ook wel.

Dat voorbeeld met die tandenpoetsen werkt hier denk ik niet. Denk dat ze het dan prima vindt dat ze toch niet hoeft. En daar is tandenpoetsen net ff te belangrijk voor.

Eva bronsveld ga ik een googelen, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook strijd met tandenpoetsen, maar sinds ze op YouTube een tandenpoetsliedje mag kiezen is dat over.
Alle reacties Link kopieren
Veel autonomie geven waar het kan. Alle niet belangrijke dingen los laten. Heel veel ruimte geven voor de emoties. En accepteren dat de wel belangrijke dingen soms met tegenzin moeten en dan niet leuk zijn.

Bijvoorbeeld tandenpoetsen is bij ons heilig. Dus ik probeer alles aan leuke boekjes, liedjes etc maar desnoods maar in de houdgreep. Zodra je zelf accepteert dat het desnoods maar niet leuk is word je er zelf ook relaxter onder en dan gaat het beter. Omdat je het gevecht al hebt geaccepteerd en niet uit de weg gaat. Is mijn ervaring dan.

En alles is een faaaaaaase. Echt waar.

Verder niet te druk maken om de lange termijn. Als iets nu werkt is het prima.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die tandenpoetsen apps waarmee je een plaatje ziet verschijnen. Spaar ze allemaal. Vond mijn dochter fantastisch.

En zoveel mogelijk de regie geven. Ik ben op een gegeven moment alleen nog eisen gaan stellen aan de 'weer geschiktheid' van haar kleding.

Ik zei alleen: lange benen, lange armen. Verder mocht ze het zelf weten. En dat vond ze heel leuk, die vrijheid.

Natuurlijk ging ze de grenzen opzoeken. Dus af en toe bracht ik een kermisattractie naar de opvang. Wel een blije trotse kermisattractie
Ten eerste: dit soort dingen komen vanzelf goed (al moet je soms een lange adem hebben).

Zoek verder uit wat werkt (belonen werkte hier niet goed, afleiden wel).

Dus verhaaltjes, dingen die ze normaal niet mogen hebben tijdens luier verschonen, en een tandenpoetslied, hoe hilarischer hoe beter. Er bestaan ook van die aftelapps, waarop er een plaatje verschijnt wat ze moeten raden.

Verder nooit vragen of ze iets willen doen, want dan is het antwoord uiteraard "Nee!". Dus dingen die moeten gewoon mededelen.

In geval van gordels (en andere noodgevallen als ik echt geen zin meer had), het wondermiddel dat bij mijn kinderen altijd werkte. "Dat moet van de politie".

En als zelfs dat niet meer werkt: in de houdgreep en later even verzuchten met kind dat sommige dingen heel stom zijn. En pick your battles: steek alleen energie in dingen die echt moeten.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, soms moeten peuters ook hun dwarsheid/boosheid/frustratie kwijt. Als een soort emotionele incontinentie. Dan help je ze dus juist om een hele strakke grens te geven waartegen ze helemaal los kunnen gaan. En daarna gaat het dan veel beter.

Concreet kun je dus soms beter de bui wél laten gebeuren en laten uitrazen dan allerlei manieren eromheen te verzinnen.

Deze tip heb ik van een professional geleerd en was voor mij best een eye opener.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ik laat haar meestal kiezen tussen 2 dingen en dan mag ze zelf uitkleden en zelf aankleden. Dat werkt vaak gelukkig wel. Met een plasluier mag ze het ook zelf doen en dat vind ze ook leuk, zo'n trots koppie.

Soms wil ze t ook niet zelf doen omdat ze t überhaupt niet wil of lukt het zelf nog niet..

Tandenpoetsen mag ze zelf doen en is het de bedoeling dat ik erna nog poets, maar dat mag dan dus ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
28-11-2021 19:39
Oh ja, soms moeten peuters ook hun dwarsheid/boosheid/frustratie kwijt. Als een soort emotionele incontinentie. Dan help je ze dus juist om een hele strakke grens te geven waartegen ze helemaal los kunnen gaan. En daarna gaat het dan veel beter.

Concreet kun je dus soms beter de bui wél laten gebeuren en laten uitrazen dan allerlei manieren eromheen te verzinnen.

Deze tip heb ik van een professional geleerd en was voor mij best een eye opener.
Wel goed om te beseffen. Bij ons (partner en ik) is ze ook het meest dwars, dus dit heeft er zeker wel mee te maken denk ik. Op de opvang en bij oma gaat het vaak wel beter.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar wat je schrijft. Exact dit gedrag hadden we bij onze dochter ook. Vooral tussen de 2 en de 3 was het erg. Ze is nu 4 geweest en het is zoveel makkelijker geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik leg de boel stil bij een conflict door te zeggen dat ik snap dat ze het vervelend vindt. Of iets niet wil. Dat herhaal ik dan in een verhaaltje en ondertussen poets ik haar tanden of verschoon ik. Vaak wil ze gewoon knuffelen. Ze zegt nu ook vaak “ik weet het nietttttttttt” voor ons een teken dat ze geen idee heeft wat ze nou eigenlijk doet of wil. Even een dikke knuffel, zeggen dat we haar begrijpen, nog een keer knuffelen en zeggen wat je na het tandenpoetsen/aankleden/etc gaat doen. Dat motiveert hier.
Dochter is ook 2,5 en heeft een behoorlijk temperament; ik snap je volkomen😅

Adem in…… en adem uit. Ik haal mezelf trouwens ook wel eens uit de situatie ipv haar. Dan loop ik even weg. Of sluit mezelf op in de wc. Tel even tot 10. Daarna knuffelen, “ik snap je hoor, mama wil ook wel eens iets niet” en dan door…
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
28-11-2021 19:41
Haha, ik laat haar meestal kiezen tussen 2 dingen en dan mag ze zelf uitkleden en zelf aankleden. Dat werkt vaak gelukkig wel. Met een plasluier mag ze het ook zelf doen en dat vind ze ook leuk, zo'n trots koppie.

Soms wil ze t ook niet zelf doen omdat ze t überhaupt niet wil of lukt het zelf nog niet..

Tandenpoetsen mag ze zelf doen en is het de bedoeling dat ik erna nog poets, maar dat mag dan dus ook niet.
Misschien doen dat jij eerst poetst en daarna mag peuter zelf? Dat doen wij hier. Inclusief zelfbedacht tandenpoetslied uiteraard, staand op tafel hebben we ook een tijd gedaan omdat hij dat leuk vond. Soms ook in de houdgreep, want soms werkt niets.

Alle andere dingen die écht moeten (poepluiers) doe ik met een YouTube filmpje. Daar heb ik een hekel aan dus die mogen verder eigenlijk nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven