Eenkennig, en nu?

30-11-2019 23:59 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Nieuw hier, en zou graag jullie mening/advies willen.

Mijn dochter is nu 4 maanden. Na een moeilijke start, lees 20 uur huilen per dag heeft ze een ziekenhuis opname gehad, ter observatie. Hier kwam uit dat ze extreem alert is, snel overprikkeld en oververmoeid. Ze zit nu in een mooi strak slaap wakker schema waar ze het heel goed op doet. Hele blije baby en blije ouders.

Sinds 2 weken is ze heel erg eenkennig, vooral op mij. Mijn vriend is voor werk 3 weken van huis en dan 3 weken helemaal thuis.
Als ik haar bij wie dan ook in de armen leg is het brullen. Ook als ik er naast of er voor zit. Nu weet ik dat dit een fase is, en voorbij gaat maar vanaf volgende week gaat ze proefdraaien op het kdv en ik merk dat ik al gespannen raak. Niet om het wegbrengen maar omdat ik bang ben dat ze daar niet of nauwelijks slaapt omdat ik er niet ben. Nu zullen de leidsters wel wat gewend zijn maar ik heb de rest van de dag een onrustig meisje. Gister was ik bij een vriendin en daar vond ze het ook niet leuk. Kon zich niet neergeven of chillen in de box. Ze heeft veel gehuild en ik ben naar huis gegaan. Ze is de rest van de dag onrustig geweest. Ik probeer af en toe wel de deur uit te gaan maar nu ze zo eenkennig is, maakt het dat wel lastig. Ik ben bang om weer ‘terug te vallen’ in die tijd voor de ziekenhuisopname. Misschien niet realistisch maar een huilende baby doet wat met je hoofd en hart en dat blijft nog wel even ben ik bang.

Zijn er mama’s die ook met dit bijltje hebben gehad en wat tips of advies hebben?
Hoeveel dagen gaat ze straks naar KdV?
Verder is het idd een fase.

Wat doe jij zelf om te ontspannen, op te laden? En in de weken dat je vriend van huis is ?
Baby voelt aan als moeder stress heeft. Zorg goed voor jezelf vooral ook als je vriend er niet is.
Irritant maar waar, als ik gespannen ben zijn mijn kinderen dat ook.

Maar hou het maar eens tegen.

Het gaat over.
En nu kijken wat werkt.
Gaat het beter als vriend kind naar kdv brengt, dan is dat een oplossing. Of in ieder geval laten wennen door hem, als dat kan.
Is kind wel relaxt op schoot als je op bezoek bent, dan zo.

Ik had de tegelwijsheid als mantra: als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
En dan kan er opeens best wel wat.
Ook omdat je er meer ontspannen instaat dan vrees ik.

Dus wat doe jij om te ontspannen, je hebt een zware tijd achter de rug. Echt zwaar. Je deed het met liefde, én het is slopend.
Ze zal wisselend naar het kdv gaan, ik werk onregelmatig. Gemiddeld 2 dagen per week opvang. Als ik savonds of in t weekend werk worden we geholpen door familie. Ook als mijn vriend thuis is zal ze 1 dag gaan voor de continuïteit. Ik hoef pas 2 januari te werken dus hoop dat de eenkennigheidsfase dan minder/ voorbij is.
Als mijn vriend thuis is doe ik elke dag iets voor mezelf. Sporten, stad in of lunchen. Als hij er niet is, kan dit niet. Geeft niks, nu ze zo chill is vind ik het niet erg om thuis te zijn. We komen van zover en het is al zoveel beter. En omdat ik weet dat ze alleen maar huilt bij oma of mijn zus breng ik haar daar niet graag...
Neem haar in een draagdoek bij je tot deze fase voorbij is.
Wat heftig TO! Ik heb denk ik een (hele) light versie van jouw dochter. Die van mij is nu bijna 10 weken, en is ook erg alert en heel bewegelijk. Ze is erg gebaat bij de 3 R-en: rust reinheid regelmaat. Ze huilt nu weinig meer, maar het was echt even zoeken en afzien de eerste weken. En helaas heb ik er eentje die bij de 1% hoort die niet gedragen wil worden tot onze grote spijt. Had me erg leuk en fijn geleken voor ons allemaal haha!

Ik snap je angst, ik heb hetzelfde. Je geeft aan dat je dochter goed slaapt in een prikkelloze omgeving. Die van mij ook. Kun je haar in de kinderwagen in een (afgesloten) rustige ruimte zetten als je ergens op bezoek bent? Mijn dochter slaapt het liefst met een doek voor de wagen of over de maxi cosi, om het wat donkerder te maken, en zodat ze niet continu om zich heen ligt te loeren :D daarmee slaapt ze niet zo lang en diep als thuis maar wel beter dan voorheen (gewoon niet als we ergens heen gingen). Wij gaan dit ook bij kvd aangeven, kijken wat mogelijk is en op den duur zal ze ook wennen daar. Blijf postief TO, dat helpt ook!
Ik heb ook flink met mijn handen in het haar gezeten toen mijn kinderen baby's waren en ik heb achteraf gezien te weinig gebruik gemaakt van de mensen om me heen
Ik ging er vanuit dat anderen met zoveel last hadden van het gehuil van mijn kind als ik, dus dat wilde ik ze niet aan doen. Ik vond dat het mijn eigen last/verantwoordelijkheid was.
Inmiddels weet ik uit ervaring dat het gehuil van een kind van een ander helemaal niet zo bezwaarlijk is. Van andermans kind slaan mijn hormonen niet op hol én ik ben in de wetenschap dat ik na een paar uur weer rust in huis heb.
Zolang mensen het aanbieden dus zeker gebruik van maken!!
Bespreek het bij het wennen op het kdv. Mijn dochter sliep daar in het begin ook niet : veel te veel te zien en horen daar. Kinderen sliepen daar in slaapzaal. Daar kon ze niet in slaap vallen. Daarom legden leidsters dochter eerder in bed, zodat zij al sliep en dat werkte.
Lecourgette schreef:
01-12-2019 08:31
Neem haar in een draagdoek bij je tot deze fase voorbij is.
Als ze naar haar werkt moet en baby naar KVD gaat? Want daar maakt ze zich druk over.

Hoe zie je dat precies voor je? :-D :-D
Bespreek het inderdaad en misschien kunnen ze haar ook dragen, misschien helpt dat? Ze zijn ook vaak al wel wat gewend, er zijn meer kinderen/baby's die echt niet blij worden van anderen dan hun ouders.

Kan je eerst een paar dagen wennen zonder dat je naar je werk moet? Kan je uitgebreider afscheid nemen of gewoon langer blijven en eerder halen ect.
Goeie tips! Ze gaat zeker vaker wennen, daarom beginnen we volgende week al. Heeft ze nog een maand. We gaan het gewoon proberen! Hebben ook geen keus haha. En ik zal het inderdaad uitleggen en niet te lang de eerste keren.
Ga vanmiddag proberen of ze in de kinderwagenbak wil slapen en een beetje donker maken als we bij mijn ouders sinterklaas gaan vieren. Al hebben mn ouders ook een bedje. We gaan het zien!
Zover ik weet, wordt er wel aangeraden om voor het wennen twee keer per week te gaan. Een keer per week maakt tijd ertussen zo lang. Is 2 (halve) dagen als je vriend thuis is mogelijk?
Hele kleintjes op een kdv vind ik al best heftig maar zeker bij zo'n baby als de jouwe die niet goed tegen die prikkels kan..
Kan er geen oma oppassen als je werkt of een gastouder? Dat is al veel rustiger.
MissMaran schreef:
01-12-2019 13:01
Hele kleintjes op een kdv vind ik al best heftig maar zeker bij zo'n baby als de jouwe die niet goed tegen die prikkels kan..
Kan er geen oma oppassen als je werkt of een gastouder? Dat is al veel rustiger.
Het ene kdv is het andere niet he ;-). Mijn baby raakte veel meer overprikkeld bij de gastouder met krijsende eigen kinderen dan nu bij ons kleinschalige kinderdagverblijf.
Oma past zeker op als ik savonds of weekends werk. Maar op dit moment wil ze niks van de oma’s weten, door de eenkennigheid. Dat weet ik al omdat we dat altijd proberen als ik mijn (schoon)moeder zie.
We gaan het wennen echt opbouwen idd. Af en toe een paar uurtjes, minimaal 2 x per week. En dan steeds langer zodat ze in januari als ik moet werken de uren kan dat ik daadwerkelijk werk (6 of 8 uur per dag)
Misschien is 2 halve dagen als mijn vriend thuis is inderdaad beter al 1 hele dag.
Ohja, wij hebben ook een whitenoise maker gekocht. Die maakt geluiden zoals baarmoedergeluid, regen, slaapliedje. De reden dat we deze wilde was dat ie ook het SSSST geluid maakt zoals wij zelf ook zouden doen. Je vindt 'm zo bij de bekende grote webshop, het is een soort ei in wit en oranje. We hebben ook een gratis app op onze telefoons en de tablet, voor het geval dat. Op de app staan geluiden zoals fohn, stofzuiger, airco, waterkoker, douche, regen en 4 slaapliedjes. Probeer dat ook eens uit, misschien vindt jouw dochter een ruisgeluid zodat het niet te stil is ook erg fijn. Voordeel is dat je daar ook weer wat aan hebt als ze naar het kdv gaat, dan zou je een tablet of de whitenoise maker mee kunnen geven zodat dat ze iets bekends hoort dichtbij zich.
In ons kdv dragen ze baby’s die dat fijn vinden / nodig hebben ook in een doek hoor hebben ze met ons kind ook Veel gedaan toen die steeds huidcontact nodig had.
Ze zijn op kdv meer gewend dan je denkt en gek genoeg zijn de kinderen daar juist vaak rustiger want op het kdv is RRR en duidelijkheid echt heilig. Althans bij ons dan.
Heb vertrouwen.
En het vele huilen bij oma of zus: toch kijken of je er door heen kan en niet 3 weken aan een stuk zelf voor je kind zorgen dat is veel te lang. Probeer regelmatiger zelf even iets voor jezelf te doen ook als je vriend weg is.

Hoe ging het vanmiddag bij je ouders?
Vaak gaan ze juist makkelijker slapen enzo als je zelf weg bent als je ze bij oppas brengt is mijn ervaring. Als wij erbij waren dan was het te verwarrend voor haar. Ging beter als we weg gingen.
Gelukkig maar een half jaar ofzo last van gehad daarna ging sowieso beter.
Ging heel goed. 2 x 40 min geslapen en half uurtje in de box gechilld! Boven verwachting. Geeft weer vertrouwen.
Thuis slaapt ze prima! In haar stille, donkere kamer. Heb geen white noise nodig zeg maar om haar in slaap te krijgen zeg maar.
Ik zag net iets over langzamer weg brengen op het Kdv.
Praat er met de mensen die daar werken over.
Soms zijn kinderen van slag zolang ze hun ouders zien en wordt het snel daarna beter. Het is niet voor alle kinderen goed om dat lang te laten duren. Maar soms ook weer wel, daarom het overleg.
Hoe lang is het geleden dat ze in het ziekenhuis heeft gelegen?

Kan mij zo voorstellen dat ze zich een tijd erna extra aan je vast klampt.

Ik zou daarom geen wenperiode afspreken op het kinderdagverblijf maar haar pas wegbrengen als het echt moet.

Wat maakt het uit of ze went als je thuis bent of als je op je werk bent?
Ja het huilen is meestal over Max 3@ seconden nadat je uit beeld bent en ze gewoon lekker getroost worden door een leidster / oma. Echt hoor.
Maar ja moeilijk is het wel om je krijsende kleintje achter te laten, I know :'( :love:
Speel kiekeboe spelletjes met haar.
Dan leert ze dat mama terug komt als ze je even niet ziet.
sugarmiss schreef:
01-12-2019 19:48
Hoe lang is het geleden dat ze in het ziekenhuis heeft gelegen?

Kan mij zo voorstellen dat ze zich een tijd erna extra aan je vast klampt.

Ik zou daarom geen wenperiode afspreken op het kinderdagverblijf maar haar pas wegbrengen als het echt moet.

Wat maakt het uit of ze went als je thuis bent of als je op je werk bent?
Wel gaan wennen juist, je doet het ook voor jezelf.
Bij ons was het wennen brengen en halen ook net buiten de reguliere tijden zodat de leidsters ook meer tijd / aandacht voor je hebben omdat er geen andere ouders zijn.
Dat is voor zowel jezelf als je kind wel fijn hoor! nu breng ik kind soms en zijn alle leidsters ‘bezet’ / druk maar ik doe gewoon m’n ding leg de spullen op de plek, bij bijzonderheden even snel aangeven dat het in het schriftje staat en hup ik ben weg. Kind is dan al lang en breed aan het spelen en heeft niet eens altijd aandacht om nog te zwaaien als ik ga.
Maar met een heel klein baby’tje of de eerste paar keren is dat echt wel veel spannender en wil je gewoon de aandacht van de leidsters hebben.
Ze is nu 4,5 week uit het ziekenhuis en t speelt nu 2 weken dat ze alleen mij wil..
vorige week had ik haar bij mijn schoonouders, ik ging naar een verjaardag. Ze zouden haar een flesje geven en haar op bed doen bij hun, wij hadden dat een paar keer daar gedaan en sliep ze lekker. Na 30 min belden ze dat im maar terug moest komen. Want ze weigerde de fles en was echt aan t krijsen (zoals voor de ziekenhuis opname). Toen ik binnenkwam was ze idd helemaal over haar toeren, bijna paars van t huilen. Ik pak haar over en ze is stil.. tsja, dan breng je haar nu even niet weg als t niet nodig is. Ben gewoon nog steeds bang voor een terugval. Zal uiteindelijk wel weer over gaan! Ik ben wel voor wennen op de opvang hoor. Als het echt niet gaat de eerste keren ben ik gewoon thuis en ben ik er sneller dan als ik werk. Geeft toch een wat vertrouwder gevoel voor mezelf.
Heb je al geprobeerd of ze rustiger wordt als ze een (gedragen) shirt van jou bij zich heeft in bed of in de box, met jouw geur eraan.
Zo'n ziekenhuisopname is heftig! Natuurlijk wilt ze mama.
Wij hebben ook een druktemaker. Heeft maanden geduurd voor hij een strak ritme had, hij wilde overdag gewoon echt niet slapen.
Op de opvang hebben ze daar echt nooit moeilijk over gedaan. Meestal sliep hij daar zelfs beter.
En alles is een fase! Geniet er ook van dat het nu al zoveel beter gaat en maak je niet te druk om dingen die nu nog niet van toepassing zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven