Eerste fruithapje.. en dan?

22-05-2011 16:11 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ons zoontje van 4 maanden heeft vandaag voor het eerst een fruit hapje gehad. Het ging er na het bekende zure gezichtje, zeer smakelijk in!

Maar wat is nu precies de bedoeling? Hoeveel moet hij krijgen, een heel potje lijkt me teveel (al zou hij het wel op kunnen) en hoeveel fruit hapjes per dag? Hoe doen jullie of hebben jullie dit gedaan?

Groetjes
Wij zijn pas na 6maanden begonnen.... sochtends fruit, en smiddags groente.

En zoveel als ze willen, normaal gesproken is dat 100/200gram.

Maar een potje?? Maak je geen vers fruit?
Ze hebben ons aangeraden met 4 maanden te beginnen omdat hij een erg goede eetlust heeft en er klaar voor is.

En ik ben idd begonnen met een potje.
Hier ga je veel commentaar op krijgen..
Niet om bemoeizuchtig te zijn, maar waarom met vier maanden al beginnen? Verder zou ik inderdaad eerder vers geven dan een potje, maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.

Verder: geef hem zoveel als hij zelf wil. Hij geeft wel aan wanneer hij genoeg heeft. Ik geef zoon één fruithap per dag, aan het begin van de middag. Meer lijkt me niet nodig. 's Avonds krijgt hij groente.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:LinLin182 schreef op 22 mei 2011 @ 16:16:

Ze hebben ons aangeraden met 4 maanden te beginnen omdat hij een erg goede eetlust heeft en er klaar voor is.

En ik ben idd begonnen met een potje.Wie zijn 'ze'? Ik vind dat een bijzonder vreemd advies, aangezien de WHO zegt niet voor zes maanden te beginnen ivm de rijping van de darmen. Het feit dat hij een goede eetlust heeft, zegt niks. Onze zoon is ook een ongelooflijke vreetschuur, maar tegen ons is altijd gezegd: niet eerder dan zes maanden en beginnen met groente.
En waarom commentaar? Als mij wordt verteld door het cb dat ik met 4 maanden al kan beginnen omdat hij er duidelijk aan toe is en niet meer genoeg heeft aan zijn flessen.

Natuurlijk ben ik van plan hem verse fruithapjes te geven maar wilde eerst weten hoe hij hierop reageert, dit was z'n eerste hapje.. jeetje zeg!!
4 maanden is best vroeg ja.

Maar goed.

1x per dag een fruithap, rond 10.00 deed ik. Daarnaast nog gewoon een fles. Zeker in het begin, vervangt het zeker nog geen hele maaltijd / fles.

In het begin gaf ik 3 tot 5 happen, om te wennen. Zeker geen heel potje qua hoeveelheid. (ik maakte vers). Na een paar dagen wat meer, steeds verder opbouwen. Na een paar weken groentehap erbij 's avonds.
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
'Commentaar' omdat ik het vreemd vindt dat het cb dat advies geeft, aangezien het tegen alle andere normen ingaat. Dan mag toch wel gevraagd worden naar het hoe en waarom?
Kijk even in je cb boekje of bel ze even.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Onze was ook een vreetzak en kreeg regelmatig meer melk dan het voorgestelde max... maar Te vroeg vast voedsel is niet goed voor de darmen en buik.

En potjes, blegh! zelfs de eerste keer vond ik vers alleen goed genoeg, ik eet tenslotte ook geen troep uit blik.
Ik begon ook pas met ruim 6 maanden. En ik gaf dan 1 potje verdeeld over de dag in 2 keer.
In het begin een paar hapjes geven, ik zou niet gelijk een half of heel potje geven. Rustig aan en laat hem/haar wennen. Op een gegeven moment kun je dan ook 's middags een paar hapjes groente gaan geven.
Wij zijn ook pas met 6mnd begonnen.

Wij gaven worteltjes als eerste hapje,en dat bouwden we dagelijks op. Ze kreeg 3 dagen achter elkaar hetzelfde,mocht er een reactie optreden wist ik waarvan. Pas toen ze zowat alle soorten groenten had gehad ben ik fruit gaan geven. Ook weer begonnen zoals bij de groente. Toen ze ongeveer een vol bakje fruit en groente at liet ik een fles vallen.
Ik ga morgen zeker nog even het cb bellen. Maar omdat het meerdere keren is aangeraden (door de arts nog wel) heb ik er niet aan getwijfeld. Uiteraard wel veel over gelezen.Het ging er heel enthousiast in (maar een paar lepeltjes) maar goed, ik ga er nog even achteraan, bedankt voor de tips iig!
ik ben rond de 5 maanden met rijstepap begonnen en daarna pas met fruit/groentehapjes.

Meestal vers, soms een potje. Niks mis met potjes hoor. Is aan zeer strenge eisen gebonden en het is supermakkelijk als je ergens heen moet met je baby of als je gewoon eens geen zin hebt om allerlei fruit te pureren.
LinLIn, ik gaf mijn dochtertje BV en eerste hapje als een stukje banaan dat niet kleiner dan haar vuistje was. Lekker sabbelen.

(Rapley methode) Zelf laten bepalen hoeveel ze eten.

Ze was iets ouder. Maar als ze dat gezegd hebben op het CB prima toch?
maar het blijft wel typisch dat het cb (en zelfs de arts!) tegen alle adviezen van de WHO etc in gewoon fruithapjes met 4 maanden adviseert.
Linlin, wij hebben ook het advies gekregen om met 4 maanden te beginnen, van zowel de kinderarts als het CB. Onze baby had niet meer genoeg aan zijn flesvoeding, maar zat daar al bij het maximum. De fruithapjes gingen er ook meteen erg goed in.
Lees anders ook even op de website van het voedingscentrum. Daar staat ook dat je eventueel mag beginnen met fruithapjes voordat je kind 6 maanden is.
Dat vind ik fijn om te horen Hejoan, ik kreeg toch het gevoel dat ik misschien iets fout heb gedaan, ondanks dat het heel goed ging en het meerdere malen geadviseerd is door een arts. Ons zoontje wilt duidelijk meer en is over het algemeen erg aan het ontdekken, wilt b.v alleen maar op z'n buik liggen in de kinderwagen en om zich heen kijken met dat koppie omhoog (ziet er wel heel apart uit, vooral als je door de stad loopt ;)) Maar ik ga toch nog even bellen, kan geen kwaad.
LinLin, rustig maar hoor. Mijn oudste is nu 5 jaar en toen was het advies van het cb. idd. met 6 maanden pas beginnen.

Maar mijn jongste die nu 5 maanden is, mocht ook al eerder beginnen met fruit en groente hoor. De inzichten zijn aan het veranderen.

Een kennis die cb arts is vertelde al zo'n 3 jaar geleden dat er onderzoeken waren waar uit bleek dat beginnen met 4 maanden helemaal niet slechter is. Het advies van de WHO is volgens haar gebaseert op landen waar baby's afhankelijk zijn van borstvoeding (die terug zou kunnen lopen door bijvoeding), en waar de bijvoeding van slechtere kwaliteit is.

Maar goed vandaag voor het eerst fruit. Morgen weer hetzelfde geven en als je zoontje niet reageert met uitslag of krampen mag hij meer hebben.

Ik heb niets tegen potjes, behalve dan dat ze erg duur zijn. Een banaan of peer en staafmixer zijn veel goedkoper.

In het boek Opperdepop van de Albert Hein staat vanalles over hoe je kan beginnen en verder gaan met fruit en groentehapjes.
Het is BIJvoeding. Niks moet qua hoeveelheden.
Op de website van Borstvoeding.com staat ook een voedingsschema. Buiten de borstvoeding om kun je dat ook op jou kindje toepassen.
quote:reisa1978 schreef op 22 mei 2011 @ 17:27:

Het advies van de WHO is volgens haar gebaseert op landen waar baby's afhankelijk zijn van borstvoeding (die terug zou kunnen lopen door bijvoeding), en waar de bijvoeding van slechtere kwaliteit is.

.

goh, mij was altijd vertelt dat het met darmrijping te maken had, dat de darmen van een baby van 4 maanden die fruithapjes gewoon nog niet aankonden.

Lekker is dat, artsen verzinnen blijkbaar maar iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven