Eerste verkering
dinsdag 23 juni 2026 om 15:49
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
woensdag 24 juni 2026 om 13:49
Er zijn inderdaad heel grote verschillen. Maar niet alleen tussen verschillende pubers, maar ook 'binnenin' de puber zelf – het is niet zo dat de ene interesse van het ene op het andere moment stopt en de ander daarvoor in de plaats komt. De mijne speelde nog precies dezelfde games en kon ook nog behoorlijk kinderlijk doen, terwijl die tegelijkertijd dus behoorlijk expliciet aan het sexten was. Maak ik kan me dat ook herinneren uit mijn eigen jeugd dat ik toch wel op een heel andere manier verliefd werd op jongens terwijl ik met sommige vriendinnen ook nog met echt meisjesspeelgoed speelde.cognac schreef: ↑24-06-2026 13:12Los van wat ze op deze leeftijd allemaal weten en in hun eigen lijf merken, de verschillen zijn toch enorm groot, zeker op deze leeftijd, of pubers het interessant vinden om zelf bezig te zijn met seks, verkering e.d.? Ik zie bij mijn zoon en zijn vrienden nog grotendeels dezelfde interesses als op de basisschool en gesprekken gaan vooral over gamen. Hij zegt ook dat op 1 persoon na niemand in de klas bezig is met verkering. Is het naïef om dat te geloven?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 24 juni 2026 om 13:53
Oh voor mij is het ook geen probleem als ze het liever voor zichzelf willen houden, maar ik vind het wel lastig om hier als volwassene een balans in te vinden dat er wel openheid van zaken, waarover dan ook, kan en mag zijn, dat ze met elke vraag of waarmee dan ook naar me/ons toe kunnen of mogen komen maar dat ik niet goed weet hoe ik dat kan "voorleven" of blijken, snap je wat ik bedoel?
En zonder dat elk gesprek aanvoelt als belerend, iets ter sprake moeten brengen etc. Ik laat hier voor mijn gevoel steken vallen (dit topic lezende en te lezen aan sommige reacties, weliswaar niet op mij) maar vind dit wel moeilijk.
En zonder dat elk gesprek aanvoelt als belerend, iets ter sprake moeten brengen etc. Ik laat hier voor mijn gevoel steken vallen (dit topic lezende en te lezen aan sommige reacties, weliswaar niet op mij) maar vind dit wel moeilijk.
woensdag 24 juni 2026 om 13:59
Ik kreeg direct al veel vragen en opmerkingen toen ik zei dat ik aan het meisje het telefoonnummer van een ouder zou vragen en er even een belletje aan wagen, die beantwoord ik.... En ik stel inderdaad op een gegeven moment de vraag waarom mensen dat zo erg zouden vinden. De aannames die ik doe komen voort uit wat to schrijft: ze lijken er wat strenger in te staan. Ik zou hierover het gesprek aangaan en ze vertellen wat bij ons thuis de norm is. Oftewel: verwachtingsmanagement.LaFleurNoire schreef: ↑24-06-2026 13:10Dat is toch helemaal niet aan de orde bij jou? Jouw zoon heeft helemaal geen verkering en jij dus ook helemaal geen probleem met hypothetische ouders van de verkering die bepaalde opvattingen hebben.
Je schrijft hier alsof je de TO bent en blijft maar speculeren en aannames doen.
Beetje merkwaardig dit. Tenzij je aan het dubbelnicken bent..
woensdag 24 juni 2026 om 14:08
TO is inmiddels gevlogen en daarvoor al nam je het topic over alsof jijzelf dit probleem hebt en geeft er je eigen draai aan door speculaties en aannames. Je hebt niet door dat dat een beetje merkwaardig is? En dat niets te maken heeft met verwachtingsmanagement?Ceester schreef: ↑24-06-2026 13:59Ik kreeg direct al veel vragen en opmerkingen toen ik zei dat ik aan het meisje het telefoonnummer van een ouder zou vragen en er even een belletje aan wagen, die beantwoord ik.... En ik stel inderdaad op een gegeven moment de vraag waarom mensen dat zo erg zouden vinden. De aannames die ik doe komen voort uit wat to schrijft: ze lijken er wat strenger in te staan. Ik zou hierover het gesprek aangaan en ze vertellen wat bij ons thuis de norm is. Oftewel: verwachtingsmanagement.
woensdag 24 juni 2026 om 14:09
Daarom heb je dit soort gesprekjes toch regelmatig? Hij zou nu ook niet uit school gekomen zijn, binnenlopen en ' hoi mam, bij mij in de klas is er nog maar een bezig met verkering en ik nog niet'. Dus af en toe begin ik over dit soort dingen of hij vertelt iets en dan praat je een beetje over hoe hij daarin staat en dergelijke. Zo deed mijn moeder het ook bij mij een mijn zussen... Vriendjes, sex, wat is wel en niet leuk? Het kwam gewoon weleens ter sprake... Dan weet je vanzelf hoe ver je kind is...
woensdag 24 juni 2026 om 14:17
Moet je wel een béétje een prater hebben. Hier komen dit soort gesprekjes nauwelijks op gang, sowieso niet op zijn initiatief, maar ook na een voorzetje van mij echt heel minimaal. Niet alleen op het gebied van seksualiteit, verkering dus. Is lastig dus want zo is een gesprekje vaak heel gauw klaar, voelt het geforceerd of lijkt het alsof ik zelf ergens op aan het aansturen ben (ergens per se over wil praten).Ceester schreef: ↑24-06-2026 14:09Daarom heb je dit soort gesprekjes toch regelmatig? Hij zou nu ook niet uit school gekomen zijn, binnenlopen en ' hoi mam, bij mij in de klas is er nog maar een bezig met verkering en ik nog niet'. Dus af en toe begin ik over dit soort dingen of hij vertelt iets en dan praat je een beetje over hoe hij daarin staat en dergelijke. Zo deed mijn moeder het ook bij mij een mijn zussen... Vriendjes, sex, wat is wel en niet leuk? Het kwam gewoon weleens ter sprake... Dan weet je vanzelf hoe ver je kind is...
Ik begrijp dus wel de commentaren dat je als ouder rijkelijk laat bent wanneer bepaalde gespreksonderwerpen met 13 nog niet ter sprake zijn gekomen maar vind het dus tegelijkertijd wel heel moeilijk aan het opvoeden. Gesprekken lopen soms erg staccato hier.
woensdag 24 juni 2026 om 14:32
wat hier goed werkt(e) is niet echt een gesprek aan gaan. Maar samen wandelen of in de auto zitten.cognac schreef: ↑24-06-2026 14:17Moet je wel een béétje een prater hebben. Hier komen dit soort gesprekjes nauwelijks op gang, sowieso niet op zijn initiatief, maar ook na een voorzetje van mij echt heel minimaal. Niet alleen op het gebied van seksualiteit, verkering dus. Is lastig dus want zo is een gesprekje vaak heel gauw klaar, voelt het geforceerd of lijkt het alsof ik zelf ergens op aan het aansturen ben (ergens per se over wil praten).
Ik begrijp dus wel de commentaren dat je als ouder rijkelijk laat bent wanneer bepaalde gespreksonderwerpen met 13 nog niet ter sprake zijn gekomen maar vind het dus tegelijkertijd wel heel moeilijk aan het opvoeden. Gesprekken lopen soms erg staccato hier.
en wat ik ook wel deed (ondertussen zijn ze begin 20 en komt alles echt vanzelf op tafel) is een soort "asking for a friend", dan vertelde ik iets waar een "vriendin" met haar dochter mee zat. En vroeg dan aan mijn dochter of dat in haar vriendenkring/klas ook speelt. En hoe zij dat dan oplossen/bespreken. Of ze misschien tips had
woensdag 24 juni 2026 om 14:34
@Lila Linda
Wat een goeie tips. Wat hier soms ook nog wel helpt, maar ze zijn nog redelijk jonge tieners en vinden het leuk, zijn die gespreksstarters kaartjes. We hebben meerdere sets en dat leidt soms wel tot inzichten in hun denkwereld.
Maar goed... terug naar TO. Ik zou in dit geval denk ik geen contact zoeken met de ouder van het meisje. Wel nog eens heel goed met mijn eigen zoon praten. Praten over voorbehoedsmiddelen, zijn verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor haar met condoomgebruik, ook als zij aan de pil is/zegt aan de pil te zijn. Inderdaad hém een MAP laten halen als dat nodig zou zijn.
Vond dit een hele goede tip, nog nooit aan gedacht maar dan heb je als man of jongen zijnde wel het maximale gedaan wat binnen jouw kunnen ligt. Mocht er daarna toch een zwangerschap ontstaan zijn ligt het namelijk níet meer binnen je kunnen en ben je afhankelijk van wat zij daarmee gaat doen.
En het allerbelangrijkste grenzen grenzen grenzen...
Wat een goeie tips. Wat hier soms ook nog wel helpt, maar ze zijn nog redelijk jonge tieners en vinden het leuk, zijn die gespreksstarters kaartjes. We hebben meerdere sets en dat leidt soms wel tot inzichten in hun denkwereld.
Maar goed... terug naar TO. Ik zou in dit geval denk ik geen contact zoeken met de ouder van het meisje. Wel nog eens heel goed met mijn eigen zoon praten. Praten over voorbehoedsmiddelen, zijn verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en voor haar met condoomgebruik, ook als zij aan de pil is/zegt aan de pil te zijn. Inderdaad hém een MAP laten halen als dat nodig zou zijn.
Vond dit een hele goede tip, nog nooit aan gedacht maar dan heb je als man of jongen zijnde wel het maximale gedaan wat binnen jouw kunnen ligt. Mocht er daarna toch een zwangerschap ontstaan zijn ligt het namelijk níet meer binnen je kunnen en ben je afhankelijk van wat zij daarmee gaat doen.
woensdag 24 juni 2026 om 14:42
Ja ik ben iets te invested in dit topic inderdaad! Sorry, soms vind ik iets te interessant. Best raar inderdaad want het meeste begrijp ik nog niet geloof ikLaFleurNoire schreef: ↑24-06-2026 14:08TO is inmiddels gevlogen en daarvoor al nam je het topic over alsof jijzelf dit probleem hebt en geeft er je eigen draai aan door speculaties en aannames. Je hebt niet door dat dat een beetje merkwaardig is? En dat niets te maken heeft met verwachtingsmanagement?
Maar nu weet ik dat de viva- moeders het raar vinden als de moeder van een kersverse verkering zou bellen...
woensdag 24 juni 2026 om 14:54
Ik gok dat ik net zo oud ben als jij, maar ik ben nog nooit een man tegengekomen die de MAP niet voor me haalde als er een ongelukje was gebeurd met een condoom. Ook niet toen ik 18 was. Zal wel weer een bubbelkwestie zijnLila-Linda schreef: ↑24-06-2026 14:41In de vriendenkring van mijn jongste werd met schande gesproken van een jongen die zijn vriendin in haar eentje de MAP liet halen.
Wat dat betreft zijn sommige dingen wel veranderd, sinds toen ik jong was
Ik vind het ook niet meer dan normaal. Qua reproductie en anticonceptie komt het meeste toch al op de vrouw neer, laat mannen dan in ieder geval doen wat binnen hun vermogen ligt. Maar goed, gelukkig zijn er nog steeds mensen die het blijkbaar belachelijk vinden, als een man een MAP haalt. Zo blijft er tenminste altijd nog iets te doen.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
woensdag 24 juni 2026 om 16:06
Waarom?cognac schreef: ↑24-06-2026 14:34@Lila Linda
Everything is possible for the one who believes.
woensdag 24 juni 2026 om 16:20
Omdat het voor de man de laatste stap is die hij qua anticonceptie kan doen. Ze zijn er samen bij geweest uiteraard maar een ongelukje, onhandigheid, gescheurd condoom kan zo gebeurd zijn. Dan kun je ook wel zeggen, ja zij moet hen innemen, dus laat haar maar halen, en misschien wil ze dat ook wel liever zelf doen, maar als je aanbiedt dat jij hem haalt als man zijnde en dat ook doet, heb je het maximale gedaan.
Als je het níet doet en zij blijkt zwanger zitten daar ook voor de jongen/man consequenties aan waar hij niet op zit te wachten misschien maar óók niet zo veel meer over te zeggen heeft. Indien hij nog geen (tiener)vader wenst te worden denk ik dat het goed is hem dit aan te leren. Ook voor het inzicht dat er samen verantwoordelijkheid voor draagt.
woensdag 24 juni 2026 om 16:22
Je kan ook gewoon samen even overleggen wie hem haalt.cognac schreef: ↑24-06-2026 16:20Omdat het voor de man de laatste stap is die hij qua anticonceptie kan doen. Ze zijn er samen bij geweest uiteraard maar een ongelukje, onhandigheid, gescheurd condoom kan zo gebeurd zijn. Dan kun je ook wel zeggen, ja zij moet hen innemen, dus laat haar maar halen, en misschien wil ze dat ook wel liever zelf doen, maar als je aanbiedt dat jij hem haalt als man zijnde en dat ook doet, heb je het maximale gedaan.
Als je het níet doet en zij blijkt zwanger zitten daar ook voor de jongen/man consequenties aan waar hij niet op zit te wachten misschien maar óók niet zo veel meer over te zeggen heeft. Indien hij nog geen (tiener)vader wenst te worden denk ik dat het goed is hem dit aan te leren. Ook voor het inzicht dat er samen verantwoordelijkheid voor draagt.
En als hij hem haalt gaat hij er ook bijstaan om te kijken of ze hem echt doorslikt?
woensdag 24 juni 2026 om 16:44
Ja, overleggen lijkt me sowieso het beste. In elk geval dat je verantwoordelijkheid niet op hoeft te houden bij de gescheurde condoom omdat jij die pil niet hoeft door te slikken.
Erbij blijven staan of ze hem ook echt inneemt zou ik niet adviseren. Dat is uiteindelijk toch echt aan haar. Maar je hebt dan wel het maximale gedaan of aangeboden en later geen opmerkingen als: Geen tijd meer voor gehad. Niet meer aan gedacht etc.
Als de pil dan uiteindelijk toch níet wordt ingenomen is dat iets waar je geen invloed meer op hebt.
woensdag 24 juni 2026 om 16:47
Het gaat mij eigenlijk niet om de controle, maar om de betrokkenheid.cognac schreef: ↑24-06-2026 16:44Ja, overleggen lijkt me sowieso het beste. In elk geval dat je verantwoordelijkheid niet op hoeft te houden bij de gescheurde condoom omdat jij die pil niet hoeft door te slikken.
Erbij blijven staan of ze hem ook echt inneemt zou ik niet adviseren. Dat is uiteindelijk toch echt aan haar. Maar je hebt dan wel het maximale gedaan of aangeboden en later geen opmerkingen als: Geen tijd meer voor gehad. Niet meer aan gedacht etc.
Als de pil dan uiteindelijk toch níet wordt ingenomen is dat iets waar je geen invloed meer op hebt.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
woensdag 24 juni 2026 om 16:51
Mijn zoon hoeft van mij geen galante ridder zijn die het dametje helpt.Lady*Voldemort schreef: ↑24-06-2026 16:47Het gaat mij eigenlijk niet om de controle, maar om de betrokkenheid.
Gewoon even overleggen : wie gaat en hoeveel geld is er nodig.
Lijkt mij het meest gezond.
woensdag 24 juni 2026 om 16:55
Vrees dat daar dan misschien een stukje persoonlijke angst van mijzelf in zou zitten. Betrokkenheid vind ik zelf ook belangrijker dan controle.Lady*Voldemort schreef: ↑24-06-2026 16:47Het gaat mij eigenlijk niet om de controle, maar om de betrokkenheid.
Controle vind ik zo onprettig klinken maar ik snap wel dat dit zo over komt. Ik zou als man echt als de dood zijn denk ik dat ik iemand zwanger gemaakt had kunnen hebben en je behalve het aanbieden dat je MAP kunt halen verder niet zoveel meer kan.
woensdag 24 juni 2026 om 17:01
Het hoeft toch niks met galant ridderschap te maken te hebben?
Er is iets mis gegaan met het condoom, we gaan naar de Kruidvat, halen een map en klaar is Kees. Gewoon betrokkenheid idd, hoeft niks te maken te hebben met plicht, controle of ridderschap. Je neukt samen, doet allerlei andere zaken ook samen, dan kan die map halen ook prima samen.
Er is iets mis gegaan met het condoom, we gaan naar de Kruidvat, halen een map en klaar is Kees. Gewoon betrokkenheid idd, hoeft niks te maken te hebben met plicht, controle of ridderschap. Je neukt samen, doet allerlei andere zaken ook samen, dan kan die map halen ook prima samen.
woensdag 24 juni 2026 om 17:03
We.LaFleurNoire schreef: ↑24-06-2026 17:01Het hoeft toch niks met galant ridderschap te maken te hebben?
En niet: de man.
woensdag 24 juni 2026 om 17:03
Ik snap dat voor tieners een MAP halen best rot kan zijn. Net zoals een zwangerschapstest. Als je dat even samen doet, is toch beetje gedeelde smartcognac schreef: ↑24-06-2026 16:55Vrees dat daar dan misschien een stukje persoonlijke angst van mijzelf in zou zitten. Betrokkenheid vind ik zelf ook belangrijker dan controle.
Controle vind ik zo onprettig klinken maar ik snap wel dat dit zo over komt. Ik zou als man echt als de dood zijn denk ik dat ik iemand zwanger gemaakt had kunnen hebben en je behalve het aanbieden dat je MAP kunt halen verder niet zoveel meer kan.
Ik zag ooit in Kruidvat een heel schichtig jong meisje een test mee grissen. Dat was een eenzaam beeld
En een andere keer zag ik een gebruikte test in het afval op de wc bij de Mac. Voelde ook triest
(Ook zoiets wat we thuis besproken hebben)
woensdag 24 juni 2026 om 17:12
Je schrijft zelf dat er wat jou betreft blijkbaar één iemand gaat, anders hoef je niet te overleggen wie gaat.
Wat mij betreft is er geen “wie gaat”, maar kun je dat samen doen, net als je zoveel dingen samen doet met je verkering.
Het is toch wel een dingetje, een map, dan is het fijn dat je dat niet in je eentje hoeft te doen.
woensdag 24 juni 2026 om 17:27
Dan kan je ook overleggen dat je samen gaat. Of met je oma, je neef, de buurvrouw.LaFleurNoire schreef: ↑24-06-2026 17:12Je schrijft zelf dat er wat jou betreft blijkbaar één iemand gaat, anders hoef je niet te overleggen wie gaat.
Wat mij betreft is er geen “wie gaat”, maar kun je dat samen doen, net als je zoveel dingen samen doet met je verkering.
Het is toch wel een dingetje, een map, dan is het fijn dat je dat niet in je eentje hoeft te doen.
Ik zal de volgende keer wie gaat/gaan schrijven.
woensdag 24 juni 2026 om 18:53
Dit zou ik denk ik nog wel de makkelijkste vinden om uit te leggen.
Dan zou ik zeggen dat bij sommige mensen de romantische en/of seksuele aantrekkingskracht nooit komt. Of dat het er gedeeltelijk wel is zonder per se een relatie te willen. Of wel een relatie willen zonder seksualiteit of romantiek (als je er allebei zo in staat kan dat goed werken). Of er de voorkeur aan geven alleen te blijven.
Maar dat het ook kan zijn dat die gevoelens nog kunnen komen.
En die vind ik echt een stuk lastiger uit te leggen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in