Eet ze teveel?

07-08-2019 22:10 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen!

Ik ben 3 weken geleden mama geworden van een superlief dochtertje. Echter baart er mij 1 ding zorgen en ik vroeg me af of dit gegrond is.

Ze drinkt flesjesvoeding, en op de doos/internet vind ik dat ze bij haar leeftijd rond de 90ml met 3 schepjes mag hebben. Ik weet dat maar aan gemiddelde is maar toch, nu drinkt zij toch al om de -meestal- 3, soms 4 uur 150ml met 5 schepjes... en ze drinkt het helemaal op alsof haar leven ervan afhangt.

Is dit niet wat veel? De vroedvrouw zegt er niet veel van, maar alle baby'tjes in mijn omgeving eten veel minder, of zijn toch al een paar maand oud eer ze aan die 150 zitten.

Zou ze niet verzadigd genoeg zijn? Ga ik best eens bij de arts? Of zijn er nog ouders met hongerige baby's en komt dit allemaal wel goed?

Bedankt alvast!
lux- schreef:
07-08-2019 22:43
Maar als die baby nou helemaal geen buikpijn, krampjes of spugen heeft? Ik zou er niet aan tornen. Dan maar niet volgens de boekjes.
Tja ik ben geen arts, dus ik zou puur afgegaan op mijn gevoel. Maar een baby van drie weken die al meer dan een liter melk drinkt op een dag, voelt voor mij echt als overvoeden. Dus ik zou bang zijn voor de niertjes of voor het oprekken van het maagje. Maar dat zijn misschien goede vragen om de jeugdarts specifiek naar te vragen. Die kan meer zeggen over de waarheid achter de verhalen die daarover rond gaan.
JonathanStrange schreef:
07-08-2019 22:47
Dat is zeker waar, je moet ook naar het kind kijken. Maar to voelt zich er eigenlijk niet zo goed bij, heb ik het idee, dat is misschien ook al veelzeggend (moederinstinct)? Kinderen zijn toch ook een bende trial-and-error, hè? :bonk:
Maar is dat vanwege wat op de verpakking staat of komt dat uit haarzelf? Ik had zo’n kind dat zich nooit aan de ‘babyregels’ hield (nog steeds niet trouwens) en ik werd daar heel onzeker van, want alles dat zou werken werkte bij ons juist averechts.

Mijn leven (en dat van zoon) werd een heel stuk leuker en relaxter toen we de richtlijnen maar lieten voor wat het was en deden wat hij aangaf.

Maar idd TO, vertrouw op je moederinstinct: als jij zegt: ik heb een blij, tevreden, goed slapend en groeiend kind zonder krampjes of spugen en ik word onzeker van die teksten, dan negeer je gewoon die teksten. Als je toch het idee hebt dat je dochter er last van heeft dan ga je vaker kleinere beetjes voeden.

En misschien voel je het ook wel eens verkeerd aan en ook dat komt dan weer goed :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Er wordt meestal in het begin van zijn leven gecontroleerd op stofwisselingsziekten, zag ik ooit in zo'n babygeboortedocumentairereeks. Zo schijnt er een aandoening te bestaan waarbij een kind alleen maar koolhydraten in energie kan omzetten en ik dacht dat ook daarop werd gecontroleerd. Tenminste toen in die serie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nijntje* schreef:
07-08-2019 22:51
Tja ik ben geen arts, dus ik zou puur afgegaan op mijn gevoel. Maar een baby van drie weken die al meer dan een liter melk drinkt op een dag, voelt voor mij echt als overvoeden. Dus ik zou bang zijn voor de niertjes of voor het oprekken van het maagje. Maar dat zijn misschien goede vragen om de jeugdarts specifiek naar te vragen. Die kan meer zeggen over de waarheid achter de verhalen die daarover rond gaan.
Ja maar joh, wie weet heeft ze gewoon een groeispurtje en drinkt ze over een paar dagen weer wat minder. 3 weken is toch ook zo’n regeldagmoment meen ik me te herinneren?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
retrostar schreef:
07-08-2019 22:56
Er wordt meestal in het begin van zijn leven gecontroleerd op stofwisselingsziekten, zag ik ooit in zo'n babygeboortedocumentairereeks. Zo schijnt er een aandoening te bestaan waarbij een kind alleen maar koolhydraten in energie kan omzetten en ik dacht dat ook daarop werd gecontroleerd. Tenminste toen in die serie.
Phenylketonurie. Maar maak haar nou niet bang dat heeft haar dochter heus niet.
lux- schreef:
07-08-2019 22:43
Maar als die baby nou helemaal geen buikpijn, krampjes of spugen heeft? Ik zou er niet aan tornen. Dan maar niet volgens de boekjes.
Ze heeft wel veel last van krampjes, maar met een nieuw soort flesje is het wel al deels opgelost.
lux- schreef:
07-08-2019 23:07
Phenylketonurie. Maar maak haar nou niet bang dat heeft haar dochter heus niet.

Ik las net dat dit via de hielprik wordt gecontroleerd, deze heeft ze gehad en we hebben geen feedback gekregen (wat dus wil zeggen dat ze niets van alles dat ze opsporen heeft, blijkbaar :lol: )
Zoefje24 schreef:
07-08-2019 23:23
Ze heeft wel veel last van krampjes, maar met een nieuw soort flesje is het wel al deels opgelost.
Dan zou ik ook kijken of wat minder tegelijk maar wat vaker voeden de krampjes wat vermindert. Die grote plenzen vinden veel baby’s moeilijk te verwerken.
MamaVeerle schreef:
07-08-2019 22:14
Ik ben het eens met Utakar. En waarom geen borstvoeding? Veel voedzamer en dan kan baby het helemaal zelf regelen. Hier altijd kindjes gevoed aan de borst en op verzoek. De jongsten zijn nu twee en krijgen nog een maal per dag. Geeft veel rust en ze krijgen er zoveel goede stoffen via binnen!
Tsja, waarom lees jij de op niet. Mensen maken keuzes.
lux- schreef:
07-08-2019 23:33
Dan zou ik ook kijken of wat minder tegelijk maar wat vaker voeden de krampjes wat vermindert. Die grote plenzen vinden veel baby’s moeilijk te verwerken.
Mijn kind wilde heel veel drinken en heel veel spugen.
Edit: ook overgestapt op extra vullende nutrilon.
Ik mocht na drie maanden al brood en fruit en groente gaan geven. Oudere kinderarts die het drama van
- rustig
- in 2 seconden compleet overstuur van de 'honger'
- drinken als een dolle inclusief veel gegrom en gespartel
- lief en de melk weer deels uitkotsen
zat te observeren.
Hij noemde het het 'koekie monster effect' :rofl:.
Nu is het een heel kieskeurig ventje dat zeker niet dik is en ook niet veel of weinig eet.
MamaVeerle schreef:
Wilt u de naam van Jezus niet oneerbiedig gebruiken? En daarnaast geef ik vervolgens precies hetzelfde advies voor flesvoeding als jij nu geeft.
Namelijk dat ze beter het aantal drinkmomenten kan verhogen dan de inhoud van de fles (natuurlijk wel aangepast op het gewicht van de kleine).
j

Jeeeeezussss.
Wat ik niet kan opmaken uit jouw berichten: geef je haar nu structureel 6 tot 7 keer per dag 150/5 of is dat een keertje gebeurd?

Die hoeveelheid hoort bij een kindje van 5 tot 6 kilo. Jouw kindje is 3 kilo. Het lijkt mij niet verantwoord om structureel zo enorm veel meer aan te bieden dan wat normaal is.

Overleg in elk geval met de huisarts of met het consultatiebureau.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 12:26
0.66% gewijzigd
Het-groepje schreef:
08-08-2019 08:18
Ik mocht na drie maanden al brood en fruit en groente gaan geven. Oudere kinderarts die het drama van
- rustig
zat te observeren.
Nu is het een heel kieskeurig ventje dat zeker niet dik is en ook niet veel of weinig eet.
:hihi:
MamaVeerle schreef:
Wilt u de naam van Jezus niet oneerbiedig gebruiken? En daarnaast geef ik vervolgens precies hetzelfde advies voor flesvoeding als jij nu geeft.
Namelijk dat ze beter het aantal drinkmomenten kan verhogen dan de inhoud van de fles (natuurlijk wel aangepast op het gewicht van de kleine).
Jij hebt op woensdag toch je I-pad avondje? Wat doe je hier dan op donderdagochtend?

On topic: ik zou toch iets kleinere flesjes aanbieden en desnoods wat vaker voeden.
lux- schreef:
07-08-2019 22:29
Nou, koop een vlag en hang hem uit.

@TO: ik ben misschien meer van het pragmatische soort, maar als je dochter zich er goed bij voelt en jij je er goed bij voelt, is er dan niet eigenlijk alleen maar een probleem door de lettertjes op dat pak? Je hebt idd zo’n hongerige baby-voeding geloof ik, die zou je kunnen proberen. Maar ik vind die regels altijd een beetje nattevingerwerk eerlijk gezegd. Zijn ook in landen onderling verschillend. Tja, de ene baby is de andere niet. Als ze heel excessief gegroeid is bij het volgende weegmoment kun je altijd even overleggen met de arts of je wat moet veranderen.
Dit.
Lastig. Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat mijn kind zelf het beste wist hoeveel ze nodig had.
Aan de andere kant klinkt het me wel als veel in de oren dus ik wil je ook geen verkeerd advies geven.
Misschien gemist, maar spuugt je kindje een deel weer uit of blijft alles binnen?
Je kindje geeft zelf aan wat hij/zij nodig heeft als je voedt op verzoek.
Mijn zoontje dronk ook altijd meer melk dan er op de verpakking stond. Het CB verklaarde mij voor gek dat ik me daar druk om maakte als mijn zoon daar om vroeg. Je kan het wel af en toe proberen af te bouwen, maar als je kind blijft huilen tot een nieuwe fles melk zou ik het bij een volgende dus gewoon geven.
Het-groepje schreef:
08-08-2019 08:18
- rustig
zat te observeren.
Er zouden meer kinderartsen als deze moeten zijn.

Ik heb 25 jaar geleden al behoorlijk wat gedoe ervaren vanwege een hongerige pasgeborene. Wat er allemaal bijgehaald werd... Kind zou wel allergisch zijn, ik moest een streng dieet houden (ik moest meteen denken: hoe doen Surinaamse, Indische en Indiase babietjes dan met al die pepers, knoflook en uien ;-) ), ik moest anti-allergene melk gebruiken plus de raarste capriolen om de borstvoeding op gang te helpen (ik stond al kort na de geboorte zo droog als de Sahara en kreeg zúlke tepels van al het vergeefse gekolf om de toevoer maar weer op gang proberen te krijgen). Er zat allergie in de familie en ik was dik, dus alle alarmbellen gingen af op het CB, en ik was een jonge onervaren onzekere moeder en slikte dat allemaal voor zoete koek.

Ik kwam uiteindelijk in paniek (want niks hielp, kind huilde, sabbelde, dronk gulzig, spoog en leek onverzadigd) bij een kinderarts, een man op leeftijd, die zei: doe maar een schepje kinderbloem door zijn fles en kijk maar hoe hij reageert, en probeer met 6 weken maar een hapje appelmoes met geweekte liga (is een andere liga dan we tegenwoordig hebben!).

Hij reageerde goed op de melk met kinderbloem, vervolgens hebben we hem speciale melk voor hongerige kinderen gegeven (ik weet het soort niet meer) en met 6 weken voorzichtig een hapje (pas hier wel mee op!), nooit meer problemen gehad.

(Disclaimer: uitproberen op eigen risico, wat ons hielp kan bij een ander natuurlijk heel anders uitwerken!)

Kind is inmiddels 2 meter en kerngezond, altijd een makkelijke alleseter geweest, nooit enige spoor van allergie gehad of zo. Hij was gewoon vroegrijp wat eten betreft ;) Mijn andere kinderen deden het wat dat betreft veel meer volgens de boekjes.
menta schreef:
08-08-2019 12:02
Lastig. Ik heb er altijd vertrouwen in gehad dat mijn kind zelf het beste wist hoeveel ze nodig had.
Aan de andere kant klinkt het me wel als veel in de oren dus ik wil je ook geen verkeerd advies geven.
Misschien gemist, maar spuugt je kindje een deel weer uit of blijft alles binnen?
Ze spuugt soms wel terug, door haar gulzigheid veronderstel ik. Niet altijd hoor, maar toch de helft van de keren.
ikBedoelHetGoed schreef:
08-08-2019 11:33
Wat ik niet kan opmaken uit jouw berichten: geef je haar nu structureel 6 tot 7 keer per dag 150/5 of is dat een keertje gebeurd?

Die hoeveelheid hoort bij een kindje van 5 tot 6 kilo. Jouw kindje is 3 kilo. Het lijkt mij niet verantwoord om structureel zo enorm veel meer aan te bieden dan wat normaal is.

Overleg in elk geval met de huisarts of met het consultatiebureau.
Het was toch structureel, ja. Daarom dit topic, ik vond het ook enorm veel.. maar we hadden gebeld met de vroedvrouw en zij zei ons dat we mochten verhogen van zodra ze haar 120ml leegdronk want dat zou willen zeggen dat ze niet genoeg kreeg... vond het zelf een rare redenering, maar goed. Het is ons eerste kindje dus ging ik er maar vanuit dat ze gelijk had.
Persoonlijk vind ik het best wel veel. Ik snap dat ieder kind anders is en zijn eigen behoefte heeft. Mijn kind had ook veel honger. Maar mij is toch echt gezegd dat je niet boven de 1000 cc mag komen met voeding 1 dit ivm dat de nieren dan te veel moeten verwerken. Mijn kind had toen die tijd ook de fles binnen een paar minuten leeg. Ze gaven als advies om kleinere speen te gebruiken zodat je igg 15 tot 20 min bezig ben. Ook bij babys duurt het even voordat ze weten dat ze vol zitten. Daarnaast had die van mij een enorme zuigbehoefte waardoor het ziekenhuis adviseerde om een speen te gaan gebruiken. Maar ik weet niet of dit ook het geval is bij jou hoor? Ook bij krampjes wil je kind graag drinken ivm pijn verlichting, dus ook daarvoor moest ik een speen gebruiken.

Maar ik begrijp dat het soms niet zo makkelijk ligt succes igg.

Deze site heb ik een beetje aangehouden maar weet niet of je er wat aan hebt.
https://www.oudersvannu.nl/baby/voeding ... rste-jaar/
pinguïn92 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 14:25
15.55% gewijzigd
Hoe reageert je kind? Ze komt elke 3/4 uur, drinkt haar flesje in 15/20 leeg, is vrolijk en blij.

Mijn monstertjes zaten met 4 weken ook op 150 en met 8 weken zelfs 3x150 3x180 flessen.
Natuurlijk is dit al 10-12 jaar geleden, maar speciaal nog even opgezocht omdat ik enorme hongerlappen had en ook zo onzeker was.
Dus mijn advies kijk naar je kind; je doet het prima!
Zeepdoos25 schreef:
09-08-2019 09:46
Hoe reageert je kind? Ze komt elke 3/4 uur, drinkt haar flesje in 15/20 leeg, is vrolijk en blij.

Mijn monstertjes zaten met 4 weken ook op 150 en met 8 weken zelfs 3x150 3x180 flessen.
Natuurlijk is dit al 10-12 jaar geleden, maar speciaal nog even opgezocht omdat ik enorme hongerlappen had en ook zo onzeker was.
Dus mijn advies kijk naar je kind; je doet het prima!
Wogen jouw monstertjes toen ook 3 kilo? De hoeveelheid voeding hangt af van het lichaamsgewicht van de zuigeling, niet van de leeftijd.
Misschien is het toch (ook) zuigbehoefte. Heb je wel eens geprobeerd of ze jouw pink wel wil, als ze geen speen wil?

Ik ben geen flesvoedingexpert, maar zou huiverig zijn om structureel meer te geven dan aangeraden wordt voor dat gewicht.
Pinguïn92 schreef:
09-08-2019 09:10
Maar mij is toch echt gezegd dat je niet boven de 1000 cc mag komen met voeding 1 dit ivm dat de nieren dan te veel moeten verwerken.
Volgens de nefroloog van mijn zoontje was dit onzin, zelfs met één nier mocht ik hem gewoon geven wat hij zelf aan gaf nodig te hebben, vrij structureel meer dan een liter melk tussen 2 en 6 manden oud. Hij eet nog steeds een stuk meer dan leeftijdsgenoten😆 Nu is TO's dochtertje nog wel erg jong, maar mij is gezegd dat baby's niet meer drinken dan nodig. TO, laat je niet gek maken en vertrouw op je eigen gevoel wat goed is. En geniet van je tijd met je kleine meid die vast snel zal groeien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven