Eetpatroon baby 1 jaar

09-01-2015 20:52 100 berichten
Ik wil graag weten wat jullie babies zoal naar binnen werken/werkten per dag op 1 jarige leeftijd. Mijn baby heeft het volgende eetschema. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zelf de neiging dit teveel te vinden en teveel melk. Baby is een grote eter. Slaapt heel soms door, meestal niet. Slaapt meteen weer in na flesje melk.

7:30 Ontbijt: smoothie van 1/2 banaan, 100 ml melk en 100 ml water

11:00 Lunch op creche: Puree van aardappel, vlees/vis, groenten. Drinken: Water (weinig).

13:00: 200 ml melk voor middagdutje thuis

16:00: 1 stuk fruit (afhankelijk van fruit als puree of stukjes)

18:30 Avondeten: Puree van aardappels, vlees, groenten. Drinken: Water (weinig).

20:00: 200 ml melk

4:00 (s'nachts - wisselend, tussen 1:00 en 5:00): 200 ml melk
Mijn dochter dronk 6 flessen van 180+6 en at wat fruit, brood en avondeten. Ieder kind is anders toch?
Waarom vind je het teveel? Is je kind te zwaar? Heb je het idee dat hij dooreet terwijl hij geen honger heeft? Ben wel benieuwd naar waarom hij twee keer een warme maaltijd krijgt. Waarom geen brood/pap/e.d.?
Echt heel veel vind ik het niet. Ik vind alleen het et ontbijt wel karig, maar de lunch is dan weer heel vroeg dus honger zal je kind niet hebben.

Hoe doe je het als je thuis bent met het eten? Neem je dan zelf ook om 11.00 al je lunch?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt volgende week 1 en eet ongeveer:

7:30: Papfles (120+4+pap)

10:00: Fruit (1 banaan, 1 peer, appel vaak wat minder) of 2 lepels kwark

12:30: 1 boterham met kip, boterhamworst, zoutarme kaas of jam/appelstroop

15:00: wat maar uitkomt. Soms een koekje, fruit als ze 's ochtends kwark heeft gehad of andersom, stukje brood

18:00: pasta of aardappelen met groenten, en meestal vlees/kaas/ei. (rijst vindt ze niet lekker) Vanavond erg lekkere ricotta lasagne gehad trouwens.

22:00: Papfles (180+6+pap)

Waarbij de tijden overigens flexibel zijn. Ze gaat (nog) niet naar de creche, dus als ze 's ochtends langer slaapt kan dat en schuift een deel van het programma wat op. Soms heeft ze 's avonds om 21:00 al weer honger na het avondeten, soms om 0:00 pas.
Volgens mijn nieuwe Nutrilon 4 pak hebben kinderen op 1 jarige leeftijd genoeg aan 300ml melk per dag. Daar zit je op zich ruim boven, maar als je kind het er verder goed op doet.. prima toch?
Mijn baby is bijna 1 jaar en krijgt op een dag:

- 's ochtends een fles melk met pap (soms al heel vroeg )

- fruithap ( 1,5 tot 2 stuks fruit) en water/thee

- 2 boterhammen met beleg (zonder korstjes) en water/thee

- cracker of soepstengel en water/thee

- behoorlijke portie avondeten (meestal aardappelen, groenten, vlees gepureerd)

- fles melk (sinds gisteren weer met pap) rond bedtijd

We proberen nu de late fles eraf te krijgen. Daarnaast komt onze kleine ook al vaak voor de fles 's nachts of 's morgens heel vroeg. Frustrerend, want "volgens de boekjes" hoeft dat allang niet meer en zouden baby's moeten doorslapen... Op basis van eetpatroon zou ik ook anders verwachten (en hopen )

Baby is trouwens iets bovengemiddeld van lengte en slank.
anoniem_59370 wijzigde dit bericht op 09-01-2015 21:25
Reden: Spelfout en aanvulling
% gewijzigd
Dat vroeg ik me ook af, waarom geen brood? Je woont denk ik in het buitenland?

Een kind van een jaar kan in principe met de pot mee-eten (en niet gepureerd). Als ze goed eten hebben ze nog maar weinig zuivel nodig, 300-400 ml totaal per dag.

Er zijn ook kinderen die niet zo vlot gaan met de vaste voeding, die blijven dan uiteraard wat langer meer melk drinken.
Als het werkt, is het toch prima? Ik ken meer mensen die twee keer per dag warm eten, meestal Oost-Europeanen Ik had dochters op die leeftijd al op het burgertruttenschema waar ze nu ook op zitten (6.30 ontbijt, 9.30 fruit, 12.00 brood, 15.00 fruit, 17.30 warm eten, daarna tot ongeveer 1 jaar en twee maanden nog een fles melk), maar geen kind is gelijk.
Mij lijkt het toch wel veel melk. Mijn kind van net 1 eet drie maaltijden, fruit en nog een (soms twee) tussendoortje(s) en dan zou hij zo'n 300ml melk per dag meten krijgen volgens cb. Dat haalt hij niet altijd, maar vullen we aan met yoghurt. Maar het hangt natuurlijk erg af van je kind: eet hij veel van de maaltijden, is hij goed op gewicht, hoeveel beweegt hij?
Het valt wel op dat er helemaal geen granen in het dieet van jouw kind zit. Geen brood, geen pap, geen koekjes/ rijstwafels?
Twee keer brood en een keer warm hoeft natuurlijk niet, dat is erg hollands. Maar het idee is wel dat ze drie hoofdmaaltijden eten op die leeftijd. Het ontbijt dat TO noemt, vind ik niet echt een maaltijd, meer een tussendoortje.
Mijn dreumesen van net 1 aten trouwens vergelijkbaar met die van elein, ciccietta en barbaracartland.
Mijn baby drinkt ook nog zeker 300-400 ml melk. Helaas met name in de avond/nacht/ vroege ochtend. Maak me over die hoeveelheden niet zo druk. Sowieso niet over de hoeveelheid eten. Hij wordt binnenkort weer gewogen en gemeten, maar ik verwacht dat hij prima op zijn curve zit. Het verbaast (en frustreert) me wel, dat hij niet doorslaapt. Maar misschien heeft dat dus niet met voeding te maken.

Peuter drinkt hier ook nog zeker 400 ml opvolgmelk met pap per dag. Als drinkontbijt en voor slapengaan. Is gewoon een papkind Ook die heeft een erg slanke bouw en eet verder redelijk. Ik zie niet echt bijzonderheden in je schema hoor Neerlandaise.

Leuk om hier meer ervaringen te lezen.

@Elein: onze baby's zijn bijna even oud :-)
Oh, en die nachtfles vind ik dan wel weer fors. Als die van mij op die leeftijd wel eens een flesje kregen, dan was het een half flesje, gewoon om het 's nachts eten een beetje te ontmoedigen.
Ik vind het wel een beetje apart schema. Beetje apart ontbijt, geen brood, twee keer warm.

Hier eigenlijk gewoon met de pot mee eten.

Ontbijt: 1 boterham plus beker halfvolle melk.

10.00 uur: koekje en water. Soms nog wat pap, maar wil ik mee minderen.

Lunch: 1 of 2 boterhammen, cracker, fruit en beker melk

16.00 uur: koekje/rozijnen/ soepstengel/fruit en water

Diner: met de pot mee. Plus yoghurt.
Waarom alles gepureerd? Dat hoeft voor een kind van 1 echt niet meer.

Het is relatief veel melk, maar als je alles pureert omdat je kind geen stukjes wil eten, vind ik het ook weer niet zo gek.

Hoe oud is je kind precies? Net 1? Bijna 2?

Twee van mijn drie kinderen aten op hun eerste verjaardag met ons mee, de derde at bijna geen voedsel en dronk veel melk (bv, dus hoeveel het precies was, weet ik niet). Een paar maanden later kreeg hij ineens de smaak te pakken, en ging meer eten en minder melk drinken.
quote:ciccietta schreef op 09 januari 2015 @ 21:23:

@Elein: onze baby's zijn bijna even oud :-)

Bijna feest!

Waarom probeer je de late fles er af te krijgen als ik vragen mag? Werkt dat niet eerder wakker worden in de hand? (Ik wist niet eens dat er boekjes waren die wat anders zeiden )
Mijn dochter is net 1 en lijkt wel een prullenbak. Eet heel veel, maar genoeg is genoeg.

Ze drinkt nagenoeg geen melk. Want bliefde geen fles, dus kon alleen bv geven. Met ruim 11 maanden gestopt. Ze drinkt nu af af en toe wat sojamelk uit zo'n pakje of eet een klein beetje pap.

's ochtends brood, fruithap (van zeker twee stuks fruit), 's middags 2 boterhammen, namiddag vaak weer fruit (al dan niet icm een cracker/beschuit). Avondeten een ruim zelfgemaakt potje. En daarna vaak nog een bakje pasta.

's Avonds een beetje pap (denk 100 ml ofzo, uit een bakje).

En als ze honger heeft, krijgt ze gewoon wat te eten.

Verder ergens op de dag een koekje/knabbelstokje oid.

Gedurende de dag lurkt ze aan een beker water.
@Elein: Jaaaaaa bijna feest :-) Hier nog ongeveer 2 weken. Tja, we willen patroon doorbreken. Ik ben voor de late fles en dan door tot de ochtend, maar man wil vanaf papfles bij bedtijd de nacht gaan "oprekken". Nu was het de laatste tijd zo, dat baby een fles melk kreeg bij bedtijd (rond 20.00 uur), dan een late fles rond 23.00/24.00 uur en dan soms alweer tussen 4.00 en 05.00 uur. Met name de late en die in de nacht worden erg goed gedronken. En dan dus geen zin in melk bij het "opstaan". Erg vermoeiend voor ons door de korte en gebroken nachten. Ik snap gewoon niet waar die behoefte vandaan komt. Ook water geprobeerd in de nacht, maar dat leverde hysterische huilbuien op... Baby heeft wel een verborgen reflux verleden. Soms denk ik dat het daar nog door komt. Hij slaapt vaak ook onrustig en kan bijna niet zonder speen. Over die "boekjes": ik lees in schema's van consultatiebureau en andere info dat late fles op deze leeftijd in principe niet meer aan de orde is.
quote:ciccietta schreef op 09 januari 2015 @ 21:38:

@Elein: Jaaaaaa bijna feest :-) Hier nog ongeveer 2 weken. Tja, we willen patroon doorbreken. Ik ben voor de late fles en dan door tot de ochtend, maar man wil vanaf papfles bij bedtijd de nacht gaan "oprekken". Nu was het de laatste tijd zo, dat baby een fles melk kreeg bij bedtijd (rond 20.00 uur), dan een late fles rond 23.00/24.00 uur en dan soms alweer tussen 4.00 en 05.00 uur. Met name de late en die in de nacht worden erg goed gedronken. En dan dus geen zin in melk bij het "opstaan". Erg vermoeiend voor ons door de korte en gebroken nachten. Ik snap gewoon niet waar die behoefte vandaan komt. Ook water geprobeerd in de nacht, maar dat leverde hysterische huilbuien op... Baby heeft wel een verborgen reflux verleden. Soms denk ik dat het daar nog door komt. Hij slaapt vaak ook onrustig en kan bijna niet zonder speen. Over die "boekjes": ik lees in schema's van consultatiebureau en andere info dat late fles op deze leeftijd in principe niet meer aan de orde is.Wordt je kind zelf wakker voor die late voeding? Volgens onze kinderarts destijd, werkte het averechts om je kind wakker te maken om die tijd, tijdens hun diepe slaap. Kind zou kunnen 'denken' dat de dag begonnen is en wil elke paar uur iets eten. Bij ons werkte het! Toen we zoon niet meer wakker maakten om 23.00 uur, sliep hij door van 19.00 uur tot 7.00 uur. Daarvoor 23.00, 3.30 en 6.00 uur!
Ik neem aan dat je niet in NL woont? In principe niks mis met 2x een warme maaltijd, al zou ik daar zelf wat meer variatie in aanbrengen. Pasta, rijst etc. En niet persé meer gepureerd.

Het ontbijt vind ik erg karig en daar zou ik sowieso wat granen toevoegen. Brood of pap.

En kun je die fles om 13u of 20u niet vervangen door een bakje yoghurt? En ´s nachts een kleiner/aangelengd flesje proberen?
Het lijkt mij dus ook veel melk wat ik geef. Het probleem is dat baby bijna geen water wilt drinken, dus ik ben bang als ik geen melk geef, dat hij te weinig drinkt. Hij weigert de tuitbeker, water uit een flesje ook, alleen uit een normale beker drinkt hij een beetje.

Het middageten is op de creche in Frankrijk, dus vandaar geen brood. Brood in de ochtend hebben we echt geen tijd voor, omdat baby er extreem lang over doet om zelf brood te eten. Pap zou kunnen, maar omdat hij 2 x per dag aardappels eet, dacht ik dat hij zo misschien teveel kolhydraten binnen krijgt? Ik weet niet precies hoeveel hij weegt, rond de 10 kg ongeveer. Hij is wel enigszins mollig, maar ik zie babies van dezelfde leeftijd die dunner en dikker zijn.

Baby is bijna 1 jaar. Ik denk niet dat hij al stukjes vlees kan eten? Ik pureer eerlijk gezegd een beetje uit gemak. Ik moet waarschijnlijk beginnen met baby te leren zelf te eten.

Baby heeft de gewoonte om in slaap te vallen tijdens het drinken van een flesje melk. De fles s'nachts hou ik erin, want wij werken allebei en moeten gewoon slapen. Als ik een flesje geef, valt hij meteen weer in slaap. Speen werkt niet. Ik denk niet dat het wakker worden in de hand helpt, want soms slaapt hij gewoon door.

Edit: we maken baby dus niet wakker he, s'nachts! Hij wordt zelf wakker.
Ja, kind wordt zelf wakker en huilt dan totdat het de fles krijgt. De tijd varieert, maar wakker maken hebben we eigenlijk nooit gedaan. Gisteren heeft man bij huilen rond 24.00 uur geen melk maar speen gegeven en toen sliep baby tot 03.00 uur. Toen een fles en weer doorslapen tot 07.00/07.30 uur. Toen weer een fles, die hij niet helemaal leegdronk en start van de dag.
Ik denk inderdaad dat je wat meer zou kunnen aansluiten bij zijn ontwikkeling door hem meer zelf te laten eten. Mijn kinderen aten op die leeftijd alleen nog gepureerd als ze een kant en klaar potje kregen, bijvoorbeeld omdat het al bedtijd was maar we nog niet gekookt hadden. Maar verder aten ze al lang "gewoon".

Pap 's ochtends heb ik bij de oudsten wel vrij lang gedaan, omdat dat snel weglepelde en een boterham te lang duurde. Maar oefening baart kunst en met een jaar aten ze geen pap meer, alleen brood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven