Eetpatroon baby 1 jaar

09-01-2015 20:52 100 berichten
Ik wil graag weten wat jullie babies zoal naar binnen werken/werkten per dag op 1 jarige leeftijd. Mijn baby heeft het volgende eetschema. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zelf de neiging dit teveel te vinden en teveel melk. Baby is een grote eter. Slaapt heel soms door, meestal niet. Slaapt meteen weer in na flesje melk.

7:30 Ontbijt: smoothie van 1/2 banaan, 100 ml melk en 100 ml water

11:00 Lunch op creche: Puree van aardappel, vlees/vis, groenten. Drinken: Water (weinig).

13:00: 200 ml melk voor middagdutje thuis

16:00: 1 stuk fruit (afhankelijk van fruit als puree of stukjes)

18:30 Avondeten: Puree van aardappels, vlees, groenten. Drinken: Water (weinig).

20:00: 200 ml melk

4:00 (s'nachts - wisselend, tussen 1:00 en 5:00): 200 ml melk
quote:LaNeerlandaise schreef op 09 januari 2015 @ 22:24:

Vooralsnog alleen AGV tenzij het een potje is. Ben op zich niet tegen rijst of pasta. Ik heb het nog niet gegeven als volwaardige maaltijd omdat ik rijst en pasta gepureerd een beetje ranzige prut vindt worden.

Oh, maar ik vind het met een rijst/pasta/couscous/bonengerecht juist veel makkelijker om allerlei ingrediënten, bijvoorbeeld ook groenten, bij mijn kind binnen te krijgen. Gewoon gekookte groenten die bij een AVG maaltijd horen vindt hij niet echt lekker, ook niet uit het vuistje. Die geeft hij gewoon terug en eet dan wel de puree en het vlees. Maar in een rijst- of pastagerecht kan ik zoveel wortels, paprika, courgette etc. stoppen als ik wil en het gaat helemaal op! Echt pureren is niet nodig.

Werkt hier ook super met peulvruchten als bruine bonen en linzen als basis trouwens!
Ik ben echt een ontaarde moeder Ik heb ze nooit hele noten gevoerd, hoor, want dat vond ik griezelig. En in het begin zat ik soms ook met angst en beven te kijken hoe het ging. Het was ook een beetje rapley-achtig, maar moedwillig geknoei met eten mocht niet. En 11 minuten gekookte farfalle, daar schuilt geen gevaar in. Champignons vonden ze ook heerlijk hier. Ik verlang nog wel eens terug naar het eetpatroon van de dreumes. Nu heb ik een kleutervegetariër die het liefst alleen kale pasta, reepjes rauwe paprika en champignons met kruidenkaas eet en een aardappelpeuter die teleurgesteld is als de maaltijd niet net rechtstreeks uit Jip en Janneke lijkt te komen.
Bij mij dronken ze op die leeftijd al zowat uit een gewone beker. Zelfstandig zonder morsen. Ik denk dat je zoontje meer kan dan jij nu denkt!

Hoe langer je wacht met stukjes, hoe enger het wordt. Ze gaan in het begin nou eenmaal snel kokhalzen, maar dat zorgt er alleen maar voor dat ze er niet in stikken. Ze moeten juist leren om het te kauwen en gecoördineerd in te slikken. Dat kan een kindje van 6 maanden al leren!
Baby steekt nog niets zelfstandig in mond (behalve 1 x een broodkorst en 1 x een stuk sinaasappel) en dus kan ik hem niet zelfstandig laten eten. Hij speelt ermee en gooit het op de grond. Wil ook z'n flesje niet zelf vast houden, terwijl hij het wel kan (en doet als het echt niet anders kan bijvoorbeeld als we onderweg zijn of zo).

Ik probeer hem wel aan te moedigen zelf te eten (fruit), bijvoorbeeld om zelf ook een stuk peer te pakken en het voor te doen, z'n handje met peer naar z'n mond te brengen etc.).
Alle reacties Link kopieren
Geknoei met eten mag hier best. Meestal eet ze het vervolgens alsnog op, ook al is het dan niet van het bord maar van tafel, of de zitting van de triptrap. Wel een beetje jammer van de risotto in haar haren vanavond, maar okay..

Je kan in plaats van pasta ook een keer lettervermicelli o.i.d. koken. Werkt prima, en is net wat kleiner (en je kan het gewoon doorslikken, dus tanden niet nodig).
Ook als ie honger heeft en het voor zijn neus ligt? Dat het onhandig, enorme zooi en langzaam gaat lijkt me logisch, maar een kind van een jaar dat eten wat ie lekker vindt niet zelf zou willen eten vind ik echt heel verbazend.
Ik heb het idee dat je, door hem als "baby" te betitelen, sneller geneigd bent om hem wat klein te houden. En zo te lezen doen ze dat op de creche ook met dat gepureerde eten.
Een baby die niks in zijn mond stopt? Hier stopten ze alles in hun mond, ook de dingen die daar niet voor bedoeld waren. Speelgoed, kleding, schoenen, papier etc!
Schelpjespasta werkt hier trouwens goed. Of spaghetti die in stukjes is gesneden.
Nee hij steekt bijna nooit iets in z'n mond. Ook speelgoed niet of andere dingen. Nooit gedaan ook. Ik heb een plastic kinderstoel met blad. Dat blad schuif ik zo in de vaatwasser, dus ik leg het gewoon op het blad (want bord beland toch op de grond). Ik ben geen clean freak dus dat is het niet, ik steek baby in slab met mouwen en heb tegelvloer, dus het is geen drama an sich dat hij ermee speelt, als hij er ook wat van op zou eten.
quote:sandt2.0 schreef op 09 januari 2015 @ 22:52:

Een baby die niks in zijn mond stopt? Hier stopten ze alles in hun mond, ook de dingen die daar niet voor bedoeld waren. Speelgoed, kleding, schoenen, papier etc!
Ontbijt: borstvoeding (ik weet niet hoeveel)

1 boterham met pindakaas/ chocoladepasta /kaas

1 banaan / appel / manderijn

Lunch: 1 / 2 boterhammen

Plakjes komkommer / tomaat

Diner: Groenten, rijst, vis / ei (eet weinig avondeten)

Tussendoor: borstvoeding op verzoek

Goodies (zakjes met groenten en fruit), 2 stuks van 75g

Rijstewafel, fruit (vooral bananen), snoeptomaatjes

Mijn kindje van 1 jaar eet prima, maar weinig groenten en weinig vis of ei (vlees eten we niet). Daar maak ik me wel eens zorgen over.

Ze is wat bovengemiddeld kwa lengte en gewicht.

Edit: ze drinkt thee, water, sap, limonade, soms een beetje sojamelk.
quote:NYC schreef op 09 januari 2015 @ 22:53:

[...]

[img]http://thedoghousediaries.com/dhdcomics/2014-09-17.png[/img]
Hier juist eentje die verzot is op ei en vlees, echt ik kan hem nergens zo blij mee maken. Vis vindt ie jammer genoeg echt niet lekker, ook niet als het stiekem in een sausje is verwerkt.
Meiden, ik ga slapen. Ik kom morgen weer een kijkje nemen op het forum. Bedankt voor alle adviezen tot nu toe.
Onze 1-jarige eet:

Ontbijt: 1boterham en fles (150+4 schepjes)*

Tussendoor: fruit en water/sap

Lunch: 2 boterhammen (of3) en water/sap

Tussendoor: rijstewafel/soepstengel/cracker/fruit en water/sap

Avondeten: aardappels, groente, vlees of pasta

Soms nog yoghurt als toetje

Bij maar bed gaan;

Fles (210 ml + 6 schepjes) *

Soms s nachts nog een fles 150 ml

* We doen wat meer water in de fles, omdat ze overdag erg weinig drinkt qua water/sap. Ons kind vindt de hoeveelheid heel fijn. Meestal slaapt ze s nachts hierop door.

Vanaf 1 jaar hebben kinderen zo'n 300 ml zuivel nodig.

Ik vind het trouwens wel prettig om te lezen dat veel van jullie nog een fles geven. Het cb vond dat not-done. Ons kind moet ook van het cb aan de gewone melk, in een beker. Maar dat blieft ze niet.

En omdat het al een slechte drinker is, geef ik lekker een fles. Zo komt er genoeg vocht binnen.
Qua eten:

Ze eet zelf stukjes. Gepureerd wil ze niet, behalve als het avondeten uit een potje is.

Gekookte groenten als wortel, broccoli en bloemkool zijn lekker zacht. Aardappels ook. Die eet dochter hier dan ook graag. In stukjes.

Laatst Chili con carne aangeboden en ze viste er vakkundig alle bonen uit om op te eten. Heerlijk!

Spaghetti, klein gesneden eet ze ook erg graag.

Stukjes moet je leren eten, en als je wat zachte dingen aanbiedt, zal je kind daar niet gauw in stikken.

Veel tanden hebben die kleintjes niet echt nodig om te kauwen.

Hoewel mijn kind nu ontdekt heeft dat die voortanden heel geschikt zijn om dingen mee af te happen. Ze knabbelt nu echt aan eten, heel grappig.

Elein, wat voor soort bekers zijn dat, die je postte? Zien er leuk uit!
quote:NYC schreef op 09 januari 2015 @ 22:53:

[...]

[img]http://thedoghousediaries.com/dhdcomics/2014-09-17.png[/img]
Op alle fronten eens met NYC, ik zou bijna denken dat we hetzelfde kind hebben! :-o

Mijnzoontje eet sinds hij 7 maanden is rijst, pasta en couscous met gepureerde sausjes. Hij heeft nog steeds geen tanden maar vindt die stukjes juist lekker, houdt niet van gladde papjes en aardappelpuree. Zorg dat je korrelige rijst hebt die geen klontjes vormt, en voor de pasta gebruik ik 'anellini' dat zijn kleine ringetjes waar ze echt niet in kunnen stikken.
quote:LaNeerlandaise schreef op 09 januari 2015 @ 22:24:

[..]

Ik kook overigens apart voor baby, omdat wij vaak dingen eten die nog niet zo geschikt zijn voor baby omdat er bijvoorbeeld koemelk (room) in zit, champignons, of scherpe kruiden.Dat kan voor een kind van 1 best. Scherpe kruiden is misschien een beetje wennen, en matig zijn met zout is wel een aanrader.
Mijn dochter at met ruim een jaar nog bijna niets. Een hapje fruit, drie stukjes brood en twee happen avondeten en dan had ze het wel weer gezien. Ze dronk dus melk, nummer 2. Veel. Soms meer dan een liter per dag en een tot drie flessen 's nachts. Inmiddels is ze vijf en eet ze gewoon alles. Sommige kinderen zijn gewoon niet zo snel.
quote:ciccietta schreef op 09 januari 2015 @ 21:13:

Mijn baby is bijna 1 jaar en krijgt op een dag:

- 's ochtends een fles melk met pap (soms al heel vroeg )

- fruithap ( 1,5 tot 2 stuks fruit) en water/thee

- 2 boterhammen met beleg (zonder korstjes) en water/thee

- cracker of soepstengel en water/thee

- behoorlijke portie avondeten (meestal aardappelen, groenten, vlees gepureerd)

- fles melk (sinds gisteren weer met pap) rond bedtijd

We proberen nu de late fles eraf te krijgen. Daarnaast komt onze kleine ook al vaak voor de fles 's nachts of 's morgens heel vroeg. Frustrerend, want "volgens de boekjes" hoeft dat allang niet meer en zouden baby's moeten doorslapen... Op basis van eetpatroon zou ik ook anders verwachten (en hopen )

Baby is trouwens iets bovengemiddeld van lengte en slank.Misschien een suffe vraag hoor maar als er over melk gesproken wordt is dit dan opvolgmelk of "gewone melk"?
Mijn 1 jarige 'eet' gewoon met de pot mee. Fruit eet ze erg goed, maar brood en groenten gaan nog niet zo goed. Pasta vind ze heerlijk, daar kan ik ook veel groenten in verstoppen. En dan drinkt ze nog meerdere flesje per dag. Geen idee wat het cb daar van vind eigenlijk. Ze ging trouwens pas echt eten toen ik het niet meer pureerde maar gewoon heel fijn sneed. En zelf laten eten hielp ook erg goed. Word een grote bende, maar ze heeft dan zo'n ikea verf schort aan en een stuk zeil onder de stoel, dan gaat het best
Ik begin langzamerhand te denken dat ik als NYC aan het dubbelnicken ben, zo komt het overeen met elkaar
quote:SoulSearch schreef op 10 januari 2015 @ 13:18:

[...]

Misschien een suffe vraag hoor maar als er over melk gesproken wordt is dit dan opvolgmelk of "gewone melk"?Hier drinkt onze dreumes karnemelk, gewone melk en borstvoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven