Eetpatroon baby 1 jaar

vrijdag 9 januari 2015 om 20:52
Ik wil graag weten wat jullie babies zoal naar binnen werken/werkten per dag op 1 jarige leeftijd. Mijn baby heeft het volgende eetschema. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb zelf de neiging dit teveel te vinden en teveel melk. Baby is een grote eter. Slaapt heel soms door, meestal niet. Slaapt meteen weer in na flesje melk.
7:30 Ontbijt: smoothie van 1/2 banaan, 100 ml melk en 100 ml water
11:00 Lunch op creche: Puree van aardappel, vlees/vis, groenten. Drinken: Water (weinig).
13:00: 200 ml melk voor middagdutje thuis
16:00: 1 stuk fruit (afhankelijk van fruit als puree of stukjes)
18:30 Avondeten: Puree van aardappels, vlees, groenten. Drinken: Water (weinig).
20:00: 200 ml melk
4:00 (s'nachts - wisselend, tussen 1:00 en 5:00): 200 ml melk
7:30 Ontbijt: smoothie van 1/2 banaan, 100 ml melk en 100 ml water
11:00 Lunch op creche: Puree van aardappel, vlees/vis, groenten. Drinken: Water (weinig).
13:00: 200 ml melk voor middagdutje thuis
16:00: 1 stuk fruit (afhankelijk van fruit als puree of stukjes)
18:30 Avondeten: Puree van aardappels, vlees, groenten. Drinken: Water (weinig).
20:00: 200 ml melk
4:00 (s'nachts - wisselend, tussen 1:00 en 5:00): 200 ml melk
zaterdag 10 januari 2015 om 13:21
quote:Hertjehertje schreef op 09 januari 2015 @ 23:23:
Onze 1-jarige eet:
Ontbijt: 1boterham en fles (150+4 schepjes)*
Tussendoor: fruit en water/sap
Lunch: 2 boterhammen (of3) en water/sap
Tussendoor: rijstewafel/soepstengel/cracker/fruit en water/sap
Avondeten: aardappels, groente, vlees of pasta
Soms nog yoghurt als toetje
Bij maar bed gaan;
Fles (210 ml + 6 schepjes) *
Soms s nachts nog een fles 150 ml
* We doen wat meer water in de fles, omdat ze overdag erg weinig drinkt qua water/sap. Ons kind vindt de hoeveelheid heel fijn. Meestal slaapt ze s nachts hierop door.
Vanaf 1 jaar hebben kinderen zo'n 300 ml zuivel nodig.
Ik vind het trouwens wel prettig om te lezen dat veel van jullie nog een fles geven. Het cb vond dat not-done. Ons kind moet ook van het cb aan de gewone melk, in een beker. Maar dat blieft ze niet.
En omdat het al een slechte drinker is, geef ik lekker een fles. Zo komt er genoeg vocht binnen.Ook ik vind het fijn te lezen dat er meerdere kindjes zijn die nog opvolgmelk nr 2 krijgen. Mijn dochter wordt over 2 weken 1 en krijgt nog drie flessen per dag. Ochtend en middag 120 plus 4 en vlak voor het slapen gaan 150 of 180. Ik wil haar nu in de ochtend pap aan gaan bieden.
Onze 1-jarige eet:
Ontbijt: 1boterham en fles (150+4 schepjes)*
Tussendoor: fruit en water/sap
Lunch: 2 boterhammen (of3) en water/sap
Tussendoor: rijstewafel/soepstengel/cracker/fruit en water/sap
Avondeten: aardappels, groente, vlees of pasta
Soms nog yoghurt als toetje
Bij maar bed gaan;
Fles (210 ml + 6 schepjes) *
Soms s nachts nog een fles 150 ml
* We doen wat meer water in de fles, omdat ze overdag erg weinig drinkt qua water/sap. Ons kind vindt de hoeveelheid heel fijn. Meestal slaapt ze s nachts hierop door.
Vanaf 1 jaar hebben kinderen zo'n 300 ml zuivel nodig.
Ik vind het trouwens wel prettig om te lezen dat veel van jullie nog een fles geven. Het cb vond dat not-done. Ons kind moet ook van het cb aan de gewone melk, in een beker. Maar dat blieft ze niet.
En omdat het al een slechte drinker is, geef ik lekker een fles. Zo komt er genoeg vocht binnen.Ook ik vind het fijn te lezen dat er meerdere kindjes zijn die nog opvolgmelk nr 2 krijgen. Mijn dochter wordt over 2 weken 1 en krijgt nog drie flessen per dag. Ochtend en middag 120 plus 4 en vlak voor het slapen gaan 150 of 180. Ik wil haar nu in de ochtend pap aan gaan bieden.
zaterdag 10 januari 2015 om 13:31
Mijn 1-jarige is inmiddels 1,5, dus vast wel wat anders dan als ze net 1 zijn, maar ze eet eigenlijk gewoon hetzelfde als haar zus van bijna 4 (en vaak nog meer ook ). Smorgens een boterham met beker melk, tussendoor fruit en sap, lunch weer brood (1 a 2) met beker melk, vaak een koekje/crackertje/rozijnen met thee tussendoor en avondeten gewoon met de pot mee. Zo rond haar eerste verjaardag ging ze zelf eten en pureren hebben we alleen in het echte begin gedaan (rond 6-8mnd).
Het enige is dat ze bijna altijd nog wel een keer wakker wordt in de avond en dan vaak een flesje melk krijgt. Op die manier slaapt ze meestal het snelste weer in.
Het enige is dat ze bijna altijd nog wel een keer wakker wordt in de avond en dan vaak een flesje melk krijgt. Op die manier slaapt ze meestal het snelste weer in.
zondag 11 januari 2015 om 09:35
Hier ook opvolgmelk. Hier vannacht een "meevaller". Kind heeft na laatste fles bij bedtijd doorgeslapen tot 4.15 uur. Toen fles gedronken en geslapen tot bijna 7.00 uur. Hoop dat dit de goede kant opgaat richting een 'normale' nacht doorslapen.
Ik merk dat ik toch wat krampachtig ben wat betreft (zelf laten) eten. Misschien omdat ik twee lastige slapers heb (oudste sliep ook eerste bijna 1,5 jaar niet door). Ben dan toch bang dat weinig eten slecht slapen betekent. Terwijl jongste dus eigenlijk echt wel voldoende eet...
Ik merk dat ik toch wat krampachtig ben wat betreft (zelf laten) eten. Misschien omdat ik twee lastige slapers heb (oudste sliep ook eerste bijna 1,5 jaar niet door). Ben dan toch bang dat weinig eten slecht slapen betekent. Terwijl jongste dus eigenlijk echt wel voldoende eet...

zondag 11 januari 2015 om 13:11
quote:ciccietta schreef op 09 januari 2015 @ 21:23:
Mijn baby drinkt ook nog zeker 300-400 ml melk. Helaas met name in de avond/nacht/ vroege ochtend. Maak me over die hoeveelheden niet zo druk. Sowieso niet over de hoeveelheid eten. Hij wordt binnenkort weer gewogen en gemeten, maar ik verwacht dat hij prima op zijn curve zit. Het verbaast (en frustreert) me wel, dat hij niet doorslaapt. Maar misschien heeft dat dus niet met voeding te maken.
Alles eerst leuk om te lezen hoe het gaat met jullie kleintjes elein en cc.
Hier heeft onze zoon vanaf 9 maanden doorgeslapen waarbij hij dan wel vaak om 5 uur voor zijn ochtend fles kwam waarna hij wel weer doorslaapt. Sinds de kerst heeft hij na zijn papfles weer een extra fles nodig. In mijn omgeving zijn meer kinderen waarbij dit was.
Voor to ieder kind is zo verschilt dat is volgens het Kdv heel goed te zien aan onze zoon. Hij krijgt over de dag verspreid:
S ochtends heel vroeg normale melkfles
Vaak ochtends een beetje Yoghurt met fruit mits de fles voor 5 uur was.
Fruit of fruithap
1-2 boterhammen met van alles of we eten soep tussen de middag
Iets van een koekje, soepstengel, rijstenwafel(van goodies), of iets anders
S avonds eet hij mee met de pot. Hij is gek van alles met veel kruiden, verschillende stoofpotjes, lasange, chill con carne enz. Hij eet alles gewoon klein gesneden.
Voor het slapen gaan 1 papfles
Soms iets meer op een dan soms iets minder. Hij kan erg goed aangeven of hij nog wat extra wil of juist niet meer hoeft.
Hij heeft trouwens een drinkbeker die altijd op tafel staat met thee, water en soms water met een paar druppels diksap zodat hij kan drinken wanneer hij wil.
Mijn baby drinkt ook nog zeker 300-400 ml melk. Helaas met name in de avond/nacht/ vroege ochtend. Maak me over die hoeveelheden niet zo druk. Sowieso niet over de hoeveelheid eten. Hij wordt binnenkort weer gewogen en gemeten, maar ik verwacht dat hij prima op zijn curve zit. Het verbaast (en frustreert) me wel, dat hij niet doorslaapt. Maar misschien heeft dat dus niet met voeding te maken.
Alles eerst leuk om te lezen hoe het gaat met jullie kleintjes elein en cc.
Hier heeft onze zoon vanaf 9 maanden doorgeslapen waarbij hij dan wel vaak om 5 uur voor zijn ochtend fles kwam waarna hij wel weer doorslaapt. Sinds de kerst heeft hij na zijn papfles weer een extra fles nodig. In mijn omgeving zijn meer kinderen waarbij dit was.
Voor to ieder kind is zo verschilt dat is volgens het Kdv heel goed te zien aan onze zoon. Hij krijgt over de dag verspreid:
S ochtends heel vroeg normale melkfles
Vaak ochtends een beetje Yoghurt met fruit mits de fles voor 5 uur was.
Fruit of fruithap
1-2 boterhammen met van alles of we eten soep tussen de middag
Iets van een koekje, soepstengel, rijstenwafel(van goodies), of iets anders
S avonds eet hij mee met de pot. Hij is gek van alles met veel kruiden, verschillende stoofpotjes, lasange, chill con carne enz. Hij eet alles gewoon klein gesneden.
Voor het slapen gaan 1 papfles
Soms iets meer op een dan soms iets minder. Hij kan erg goed aangeven of hij nog wat extra wil of juist niet meer hoeft.
Hij heeft trouwens een drinkbeker die altijd op tafel staat met thee, water en soms water met een paar druppels diksap zodat hij kan drinken wanneer hij wil.

zondag 11 januari 2015 om 13:22
Fles melk 200cc bij het wakker worden
Ontbijt:1 boterham met beleg
Tussendoor: 1 Stuk fruit
Lunch: 2 boterhammen met stukjes tomaat of komkommer.
Tussendoor: stuk fruit rijstewafel.
Diner: gewoon wat stukken groenten met 1a2 aardappels en een stukje kip bijv. Ook vaak iets anders zoals pasta of rijst.
Voor het slapen gaan nog een fles melk van 200cc
Ontbijt:1 boterham met beleg
Tussendoor: 1 Stuk fruit
Lunch: 2 boterhammen met stukjes tomaat of komkommer.
Tussendoor: stuk fruit rijstewafel.
Diner: gewoon wat stukken groenten met 1a2 aardappels en een stukje kip bijv. Ook vaak iets anders zoals pasta of rijst.
Voor het slapen gaan nog een fles melk van 200cc
zaterdag 31 januari 2015 om 09:02
Weer wat nieuws.... Geen melk meer willen Niet in de ochtend, niet in de avond, niet bij wakker worden in de nacht. Terwijl hij dus tot voor kort nog relatief vaak dronk. Hij weigert nu pertinent. Heb er nog pap van gemaakt met een lepel, maar daar at hij maar een paar happen van. Toen brood maar zozo. Iemand van jullie dit ook meegemaakt? Dat je kind ineens geen melk meer wil? We geven nutrilon. Dreumes inmiddels
Die ook nog steeds niet zonder horten of stoten doorslaapt. Vooral om dat laatste wil ik dat hij voldoende eet en drinkt. Thee en water bieden we zoveel mogelijk aan en drinkt hij wel.

zaterdag 31 januari 2015 om 09:20

zaterdag 31 januari 2015 om 10:04
Mijn zoon is 1 jaar en eet op een dag, papfles,fruit,1 boterham met beleg met flesje melk, koekje met flesje sap, avondeten en nog een flesje melk voor het slapen gaan.
Ik vind hem geen grote eter, zou van mij nog wat meer mogen eten zelfs. Hij is ook een slank kind. Maar hij geeft zelf wel aan als hij nog wat lust. Vaak komt hij dan naar mijn eten en hapt hij wat af.
Ik vind hem geen grote eter, zou van mij nog wat meer mogen eten zelfs. Hij is ook een slank kind. Maar hij geeft zelf wel aan als hij nog wat lust. Vaak komt hij dan naar mijn eten en hapt hij wat af.
zaterdag 31 januari 2015 om 14:39
Mijn jongste is bijna één en eet/drinkt het volgende:
Rond 7:00 uur maak ik een fles van 150/160+4 (opvolgmelk nummer 3), als ze minder dan de helft drinkt maak ik van de rest een papje, als ze meer dan de helft drinkt krijgt ze er nog een boterham bij.
Rond 10:00 uur krijgt ze fruit met een beker water.
Rond 12:00 uur maak ik een fles van 120/130+3, daarvan drinkt ze waar ze zin in heeft. Hierbij eet ze een boterham met smeerkaas/jam/appelstroop.
Rond 15:00 uur weer een fles van 120/130+3, ze drinkt weer waar ze zin in heeft. Erbij een broodkorst of een koekje o.i.d.
Rond 17:30 eet ze in principe wat de pot schaft, of het moet echt iets zijn als pizza. In dat geval krijgt ze pasta o.i.d., iets wat ik in de vriezer bewaard heb. Ze drinkt er water bij. Daarna halfvolle yoghurt als toetje.
Rond 21:00 uur krijgt ze nog een flesje melk, ik maak 150/160+4 en ze drinkt weer waar ze zin in heeft.
Vier keer melk dus nog op een dag, maar dat is omdat ze haar flesjes vrijwel nooit leegdrinkt, soms niet eens de helft. Bij elkaar komt ze per dag denk ik aan twee 'hele' flessen op deze manier.
Over een paar weekjes wordt ze één jaar, dan ga ik de opvolgmelk lekker in de winkel laten staan en krijgt ze gewone melk. Bij de oudste ook gedaan, eindelijk van die pakken en flesjes af! (Hier zijn/waren het allebei geen babymelkdrinkers...)
Rond 7:00 uur maak ik een fles van 150/160+4 (opvolgmelk nummer 3), als ze minder dan de helft drinkt maak ik van de rest een papje, als ze meer dan de helft drinkt krijgt ze er nog een boterham bij.
Rond 10:00 uur krijgt ze fruit met een beker water.
Rond 12:00 uur maak ik een fles van 120/130+3, daarvan drinkt ze waar ze zin in heeft. Hierbij eet ze een boterham met smeerkaas/jam/appelstroop.
Rond 15:00 uur weer een fles van 120/130+3, ze drinkt weer waar ze zin in heeft. Erbij een broodkorst of een koekje o.i.d.
Rond 17:30 eet ze in principe wat de pot schaft, of het moet echt iets zijn als pizza. In dat geval krijgt ze pasta o.i.d., iets wat ik in de vriezer bewaard heb. Ze drinkt er water bij. Daarna halfvolle yoghurt als toetje.
Rond 21:00 uur krijgt ze nog een flesje melk, ik maak 150/160+4 en ze drinkt weer waar ze zin in heeft.
Vier keer melk dus nog op een dag, maar dat is omdat ze haar flesjes vrijwel nooit leegdrinkt, soms niet eens de helft. Bij elkaar komt ze per dag denk ik aan twee 'hele' flessen op deze manier.
Over een paar weekjes wordt ze één jaar, dan ga ik de opvolgmelk lekker in de winkel laten staan en krijgt ze gewone melk. Bij de oudste ook gedaan, eindelijk van die pakken en flesjes af! (Hier zijn/waren het allebei geen babymelkdrinkers...)
zaterdag 31 januari 2015 om 15:28
quote:ciccietta schreef op 31 januari 2015 @ 09:02:
Weer wat nieuws.... Geen melk meer willen Niet in de ochtend, niet in de avond, niet bij wakker worden in de nacht. Terwijl hij dus tot voor kort nog relatief vaak dronk. Hij weigert nu pertinent. Heb er nog pap van gemaakt met een lepel, maar daar at hij maar een paar happen van. Toen brood maar zozo. Iemand van jullie dit ook meegemaakt? Dat je kind ineens geen melk meer wil? We geven nutrilon. Dreumes inmiddels
Die ook nog steeds niet zonder horten of stoten doorslaapt. Vooral om dat laatste wil ik dat hij voldoende eet en drinkt. Thee en water bieden we zoveel mogelijk aan en drinkt hij wel.Ik heb het van mezelf meegemaakt, vanaf dat ik een jaar was heb ik categorisch melk geweigerd, ik ga er nog steeds van over mijn nek terwijl ik vrijwel alle andere melkproducten wel gebruik, als ze maar niet dun zijn of halfvol dus ook geen karnemelk, yoghurtdrankjes, halfvolle of magere kwark en yoghurt en droge 20 + kaas. In kaas zit veel calcium maar natuurlijk ook veel zout.

verba volant, scripta manent.
zaterdag 31 januari 2015 om 21:38
Bedankt voor jullie reacties. Het is dus heel verschillend lees ik weer. Echt zorgen maak ik me niet. Ik vind het alleen typisch zo'n grote omslag ineens. Heb nu ook gewone melk gemaakt. Probeer ik dat eens of we maken er pap van. Vandaag heeft hij veel water en sap gedronken, dus qua vocht zit het wel goed denk ik. Verder eet hij een fruithap. Gepureerd of stukjes mandarijn. Twee boterhammen (zonder korstjes). Avocado vindt hij ook lekker. Crackers en soepstengels zijn even uit de gratie op het moment.
Zoon is ook slank. 79 centimeter en 9870 gram vorige week.
@Marianne, grappig zeg. Zelf drink ik eigenlijk alleen warme melk in mijn koffie. En alleen buiten de deur. Ben ook niet zo dol op zuivel.
@Leoni, oeps een maand te laat met feliciteren dus Leuk nog een jongen!
Zoon is ook slank. 79 centimeter en 9870 gram vorige week.
@Marianne, grappig zeg. Zelf drink ik eigenlijk alleen warme melk in mijn koffie. En alleen buiten de deur. Ben ook niet zo dol op zuivel.
@Leoni, oeps een maand te laat met feliciteren dus Leuk nog een jongen!
zaterdag 31 januari 2015 om 22:36
Hier een dreumes die vanaf maand of 13 melk begon te weigeren.. Denk dat de melk minder goed beviel dan de nutrilon. Wel een enorme yoghurt fan..
Pap eet zij wel, dus s ochtend melk door de pap en na het avondeten een bak yoghurt. Dan zit zij op de aangeraden 300cc. Overdag drinkt zij water of aangelengde diksap. Niet echt veel, maar haar grote zus is ook een slechte drinker ( net als ikzelf trouwens) dus heb dat los kunnen laten. Alleen krijgt de oudste van 4 dus nog elke ochtend pap, zodat er in elk geval s ochtends genoeg vocht in het lijfje zit.. De twee bekers die mee gaan naar school zijn s middags vaak nog helemaal vol..
Pap eet zij wel, dus s ochtend melk door de pap en na het avondeten een bak yoghurt. Dan zit zij op de aangeraden 300cc. Overdag drinkt zij water of aangelengde diksap. Niet echt veel, maar haar grote zus is ook een slechte drinker ( net als ikzelf trouwens) dus heb dat los kunnen laten. Alleen krijgt de oudste van 4 dus nog elke ochtend pap, zodat er in elk geval s ochtends genoeg vocht in het lijfje zit.. De twee bekers die mee gaan naar school zijn s middags vaak nog helemaal vol..
zondag 1 februari 2015 om 12:36
Kleine man heeft vanmorgen van mijn man een bordje Brinta pap gekregen en schoon leeg gegeten 
Houden we dat er maar in voorlopig.
@Suiker, bedankt voor je reactie. Hier wilde hij dus juist de opvolgmelk niet meer. Mijn oudste (bijna 2,5) krijgt ook 's ochtends en 's avonds papflessen, omdat ze dat zo lekker vindt en het niet zo'n grote eter is. Gaan we wel binnenkort afbouwen is het plan.

Houden we dat er maar in voorlopig.
@Suiker, bedankt voor je reactie. Hier wilde hij dus juist de opvolgmelk niet meer. Mijn oudste (bijna 2,5) krijgt ook 's ochtends en 's avonds papflessen, omdat ze dat zo lekker vindt en het niet zo'n grote eter is. Gaan we wel binnenkort afbouwen is het plan.
zondag 1 februari 2015 om 13:05
Mijn dochter is anderhalf. Ze eet 's morgens rond 8u n bordje havermoutpap, rond 10u fruit (peer of banaan meestal) en wat diksap, na haar slaapje meestal 1,5 broodje met kindersmeerkaas, kindersmeerworst, houmous, philadelphia, sesampasta, kip, kaas of appelstroop/jam, wat halfvolle melk, tussendoor een stuk volkoren ontbijtkoek of eierkoek of krentenbol met diksap of water, 's avonds met de pot mee (rijst, pasta, couscous, ovenschotels, agv etc, let wel op zout) of een potje als t zo uitkomt en ook om haar vis te laten eten wat wij zelf weinig klaarmaken, als toetje griekse yoghurt met een schepje kwark. Als wij een koekje of croissantje ofzo eten krijgt ze n klein hapje of een eigen verantwoord iets, rozijntjes, een kinderkoekje etc. Ze slaapt, sinds ze met 15 mndn vd borst af is, vanaf ong 20u klokje rond.
vrijdag 22 januari 2016 om 11:25
Ik heb niet alle reacties hier gelezen. Mijn dochter is net een jaar geworden. Ze krijgt:
Ontbijt 08:00 uur: 2 boterhammen met 100 ml halfvolle melk. Of een bord pap van 210 ml opvolgmelk.
+- 09:30: Slapen.
10:30: Rozijnen/soepstengel/koekje/fruit (ligt aan de dag en tijdstip dat ze wakker is) met drinken (water of diksap).
12:00: 2 boterhammen met 100 ml halfvolle melk
12:30: Slapen
15:00: Fruit/soepstengel/koekje/rozijnen (ligt aan wat ze in de ochtend heeft gehad) met drinken (water of diksap)
17:00 Warm eten (aardappels, groente, vlees/vis, of pasta, en af en toe potje . Met een toetje (magere yoghurt of appelmoes).
18:30: Fles 210 met 1 schepje pap.
19:00: Slapen tot 07:00/08:00
Ontbijt 08:00 uur: 2 boterhammen met 100 ml halfvolle melk. Of een bord pap van 210 ml opvolgmelk.
+- 09:30: Slapen.
10:30: Rozijnen/soepstengel/koekje/fruit (ligt aan de dag en tijdstip dat ze wakker is) met drinken (water of diksap).
12:00: 2 boterhammen met 100 ml halfvolle melk
12:30: Slapen
15:00: Fruit/soepstengel/koekje/rozijnen (ligt aan wat ze in de ochtend heeft gehad) met drinken (water of diksap)
17:00 Warm eten (aardappels, groente, vlees/vis, of pasta, en af en toe potje . Met een toetje (magere yoghurt of appelmoes).
18:30: Fles 210 met 1 schepje pap.
19:00: Slapen tot 07:00/08:00
vrijdag 22 januari 2016 om 12:41

vrijdag 22 januari 2016 om 19:43
Cicetta. Hier ook een week geen fles 's avonds meer drinken. 'S ochtends voor de helft. Normaal ging alles op. Wanneer ik net had besloten om na een week 's ochtends pap op een lepel en voor t slapen wat griesmeelpap te geven dronk ie ineens alles weer leeg.
Mijn schema (zoon is week geleden 1 geworden)
7u. Papfles (200cc)
10u fruit (1,5-2 stuks)
12 2 boterhammen en beker melk
15u Liga/rijstewafel + thee
17u avondeten (aardappel/rijst/pasta met groenten 250-300 gram) + toetje (yoghurt/danoontje/griesmeelpap
19u 120melk
Over de gehele dag water/thee/diksap
Mijn schema (zoon is week geleden 1 geworden)
7u. Papfles (200cc)
10u fruit (1,5-2 stuks)
12 2 boterhammen en beker melk
15u Liga/rijstewafel + thee
17u avondeten (aardappel/rijst/pasta met groenten 250-300 gram) + toetje (yoghurt/danoontje/griesmeelpap
19u 120melk
Over de gehele dag water/thee/diksap