En opeens nam ze de fles
donderdag 13 november 2008 om 09:01
Na een paar maanden klooien heeft Laure gisteravond haar knopje omgezet en de fles opeens genomen. Vanochtend bij het wakker worden ook zonder nadenken 200cc weggeklokt. Nu ben ik hier wel heel blij mee, we proberen nu een paar dagen die fles te blijven geven, maar ik ben ook wel een beetje bang dat ze straks de borst niet meer wil nu we haar eindelijk aan de fles hebben, en dan heb ik geen afscheid kunnen nemen van de borstvoeding.
Het gebeurde helemaal onverwachts. Ze is overdag bij de oppas geweest en daar heeft ze nog geweigerd en eenmaal thuis "alweer" die fles gemaakt, in de veronderstelling dat ze hem toch niet ging nemen, begint ze opeens heel voorzichtig aan de speen te zuigen.
Wat denken jullie, zal ze na een paar dagen toch de borst nog willen of is het niet verstandig om het straks te proberen?
Laure is nu dik een half jaar en ik zou de ochtend en avond(borst)voeding graag willen aanhouden.
Het gebeurde helemaal onverwachts. Ze is overdag bij de oppas geweest en daar heeft ze nog geweigerd en eenmaal thuis "alweer" die fles gemaakt, in de veronderstelling dat ze hem toch niet ging nemen, begint ze opeens heel voorzichtig aan de speen te zuigen.
Wat denken jullie, zal ze na een paar dagen toch de borst nog willen of is het niet verstandig om het straks te proberen?
Laure is nu dik een half jaar en ik zou de ochtend en avond(borst)voeding graag willen aanhouden.
donderdag 13 november 2008 om 09:04
Mijn dochtertje heeft beide zonder problemen gedaan dus ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken. Ondanks dat gezegd wordt dat flesvoeding makkelijker is voor een kind om te drinken (minder moeite om melk eruit te krijgen dan de borst) denk ik dat de meeste kinderen er de voorkeur aan geven om van de borst te drinken; lekkerdere melk (zelfs afgekolfde melk krijgt een plastic smaak van de fles) en ze ligt lekker warm tegen je aan.
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 13 november 2008 om 18:25
quote:layla1969 schreef op 13 november 2008 @ 09:48:
Waarom geef je ze pas over een paar dagen de borst? Ben je niet bij haar? je kunt het toch gewoon afwisselen? Op deze leeftijd zal ze geen last meer krijgen van tepel/speenverwarring denk ik hoor.Nee, maar we hebben zoveel moeite moeten doen om haar aan de fles te krijgen, dat ik bang ben dat als ze weer 1x aan de borst heeft gedronken, ze opnieuw de fles gaat weigeren.
Waarom geef je ze pas over een paar dagen de borst? Ben je niet bij haar? je kunt het toch gewoon afwisselen? Op deze leeftijd zal ze geen last meer krijgen van tepel/speenverwarring denk ik hoor.Nee, maar we hebben zoveel moeite moeten doen om haar aan de fles te krijgen, dat ik bang ben dat als ze weer 1x aan de borst heeft gedronken, ze opnieuw de fles gaat weigeren.
donderdag 13 november 2008 om 20:01
Sari, over dit soort dingen valt van tevoren niet zoveel te zeggen. Wat er wel over te zeggen valt, is dat je dochter niet de leeftijd heeft om opeens te gaan borstweigeren. Dat valt eerder te verwachten rond de vier maanden en rond de negen maanden. Maar goed, dat is geen vaststaande stelregel waar jouw kind van op de hoogte is ofzo.
Wat er verder over te zeggen valt, is dat je in ieder geval ervoor kunt zorgen dat je dochter het verschil tussen borst en fles goed leert onderscheiden, door het geven van beiden te ritualiseren. Geef de fles liefst op een andere plek dan de borst, liefst ook door een ander persoon dan jij (dan kan ze de associatie maken mama/borst, ander/fles) en bied de een niet vlak na de ander aan als ze de ander niet hoeft. Als ze de borst niet hoeft, laat het dan en geef pas na een half uur de fles (op die andere plek, door die andere persoon) en bij de fles idem dito: als ze die niet hoeft, niet meteen de borst aanbieden, maar pas een half uur erna.
Ik zou de voedingen die je met de borst wilt blijven geven, de komende dagen juist wél aan blijven bieden. Maar houd voor haar het onderscheid duidelijk. Fles is fles en borst is borst. Op die manier is de kans het kleinst dat het mis gaat.
Wat er verder over te zeggen valt, is dat je in ieder geval ervoor kunt zorgen dat je dochter het verschil tussen borst en fles goed leert onderscheiden, door het geven van beiden te ritualiseren. Geef de fles liefst op een andere plek dan de borst, liefst ook door een ander persoon dan jij (dan kan ze de associatie maken mama/borst, ander/fles) en bied de een niet vlak na de ander aan als ze de ander niet hoeft. Als ze de borst niet hoeft, laat het dan en geef pas na een half uur de fles (op die andere plek, door die andere persoon) en bij de fles idem dito: als ze die niet hoeft, niet meteen de borst aanbieden, maar pas een half uur erna.
Ik zou de voedingen die je met de borst wilt blijven geven, de komende dagen juist wél aan blijven bieden. Maar houd voor haar het onderscheid duidelijk. Fles is fles en borst is borst. Op die manier is de kans het kleinst dat het mis gaat.
donderdag 13 november 2008 om 20:04
Overigens: ik had een fervente borstweigeraar. Na drie maanden ging opeens de knop om en dronk ze zomaar alles aan de borst. Ik ben juist heel bewust flesjes blijven geven, omdat ik niet wilde dat ze uit de fles drinken zou verleren. Dat heeft in ons geval nooit verwarring opgeleverd. (Niet in die periode althans. )
dinsdag 18 november 2008 om 21:53
Ik heb Laure toch nog eens aan de borst aangelegd een paar dagen geleden en het ging op zich gelukkig goed....alleen denk ik dat er bij mij ook een knopje is omgegaan toen Laure de fles een paar dagen heeft gedronken. Ik merkte dat er met kolven steeds minder uit kwam en vanochtend heeft ze nog de borst gedronken, maar had er niet genoeg aan. Net weer gekolfd en er kwam echt niet veel meer. Ik ga nu dus na dik 6 maanden afscheid nemen van de borstvoeding.
dinsdag 18 november 2008 om 22:19
Sari, als je niet wilt hoef je nog niet te stoppen. Ik kolf ook fulltime (zoon is 8 maanden) en heb regelmatig dipjes in de productie. Dan kolf ik maar 30 cc per keer. Na een paar dagen clusterkolven (ieder uur tot twee uur kolven) neemt de productie vanzelf weer toe. Dit werkt net als regeldagen, wanneer je je kindje aan de borst hebt.
Als je wel wilt stoppen mag je trouwens hartstikke trots zijn op jezelf, dat je het zo lang hebt volgehouden.
Als je wel wilt stoppen mag je trouwens hartstikke trots zijn op jezelf, dat je het zo lang hebt volgehouden.
The time is now
dinsdag 18 november 2008 om 22:30