Ervaring zwangerschap op latere leeftijd

09-05-2020 10:01 102 berichten
Hello!

Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).

Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.

Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.

(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
oKathyo schreef:
21-05-2020 08:10
Als overgewicht in de categorie 65-70 jaar het meest voorkomt, betekent dat nog niet dat het percentage mensen met overgewicht in de overige categorieën niet is gestegen. In alle leeftijdsgroepen worden menden dikker.

Maar mijn conclusie was dat ik er toen met m’n 37 heel goed van af ben gekomen. Snel zwanger en een zwangerschap zonder klachten, en dat was wel anders bij de rest van de dames.
Klopt, het stijgt in alle leeftijdscategorieën, maar daar had ik het niet over. Gemiddeld geldt: hoe ouder je bent, des te hoger het percentage obesitas/ overgewicht in jouw leeftijdsgroep. Dus dat het logisch was dat al die jongere vrouwen overgewicht hadden, omdat dit zoveel meer voorkomt, dat klopt niet.

Ik denk dat het toeval was dat jij net in een groepje zat met jonge vrouwen waarbij van alles mis was. Gemiddeld heb je als je ouder bent namelijk meer kans op complicaties tijdens de zwangerschap en allerlei afwijkingen komen meer voor.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
21-05-2020 20:20
Ik denk dat het toeval was dat jij net in een groepje zat met jonge vrouwen waarbij van alles mis was. Gemiddeld heb je als je ouder bent namelijk meer kans op complicaties tijdens de zwangerschap en allerlei afwijkingen komen meer voor.
Ja, je hebt meer kans op complicaties als je ouder bent, zoals vroeggeboorte en verhoogde bloeddruk. Die kansen nemen inderdaad toe (maar worden niet groot). Je hebt inderdaad een verhoogd risico op trisomieën en er is onderzoek dat suggereert dat je meer kans hebt op een kind met ASS. Welke andere afwijkingen bedoel jij verder nog, want de kans op heel veel afwijkingen is voor alle leeftijden even groot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven