Ervaring zwangerschap op latere leeftijd

09-05-2020 10:01 102 berichten
Hello!

Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).

Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.

Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.

(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
Alle reacties Link kopieren
Ik was 34 bij de eerste. Was meteen raak en een prima zwangerschap, heb kunnen doorsporten tot 36 weken. De tweede loopt nu wat moeizamer :| Ik heb twee miskramen gehad (was beide keren meteen raak) en nu 5 rondes verder omdat mijn cyclus nog steeds van slag is (miskraam was ook vrij laat, na 12 weken). Mijn eitjes, eierstokken en baarmoeder zien er prima uit dus dat is het probleem niet. Ik ben er nu wel achter dat ik een bloedstollingsafwijking heb (waar ik in het normale leven geen last of beperkingen van heb) wat de kans op een miskraam vergroot. Dan helpt de combinatie met mijn leeftijd ook niet echt mee (aldus de gynaecoloog).

Leeftijd hoeft een zwangerschap niet in de weg te staan maar hou de rekening mee dat de kans op een miskraam een stuk hoger is.
35 is toch niet zo oud?
Plopper schreef:
14-05-2020 15:22
Niet dat dit ook maar enigzins relevant is voor dit topic, maar ja.

Voor zover je enthousiasme van een puber kan verwachten om met een krijsende baby samen te wonen. Hij kan het goed vinden met mijn partner, heeft het altijd jammer gevonden enig kind te zijn en heeft al grote plannen voor zijn eventuele siblings, variërend van Star Wars marathons tot leren hoe ze moeders op de kast kunnen krijgen.
Natuurlijk is dat relevant

Jouw puberzoon heeft het gezien je andere topic niet makkelijk en een nieuw kind zal het niet makkelijker maken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik was zwanger met 22, 27, 38 en 42. Ik heb daaruit 3 kinderen gekregen en één miskraam.
Mijn kinderen kunnen prima met elkaar overweg en ik plan dan ook bewust één op één tijd en uitstapjes per leeftijdscategorie want ze zitten natuurlijk in andere fases. Ook hebben de oudere(n) kamers op een eigen verdieping dan de jongere(n). Dit voor privacy en geluid. Het is soms chaotisch om in alle fases tegelijk te zitten maar ik geniet er ook erg van.
calvijn1 schreef:
14-05-2020 17:09
Natuurlijk is dat relevant

Jouw puberzoon heeft het gezien je andere topic niet makkelijk en een nieuw kind zal het niet makkelijker maken
Ik heb niet gezegd dat het helemaal niet relevant is, ik heb gezegd dat het relevant is voor dit topic aangezien ik dit opende vanwege mijn vragen mbt een zwangerschap op latere leeftijd, maar blijkbaar val ik nog niet in die categorie.

Mooi dus.

Als je dan vragen hebt over mijn bestaande zoon, kun je me een berichtje doen. Of stond mijn antwoord je genoeg aan en heb ik nu toestemming voor een tweede kind?

Alsof ik geen rekening hou met mijn eerste en aan hem vraag wat hij ervan vindt. :-?

Voor de dames die hun ervaringen wilden delen: bedankt!
Ik was 25 bij de 1e, 33 bij de 2e en nu 39 en zwanger van de 3e.
Prima zwangerschap.
Leeftijdsverschil tussen de kinderen is geen probleem geweest, dus dat verwacht ik nu ook niet. Mijn oudste is bijna 15 en heeft het dus al eens meegemaakt, ze is er nu ook blij mee.
Wel 2 miskramen gehad, maar ik ben dan ook alweer wat ouder dan jij.
Succes!
justagirly wijzigde dit bericht op 16-05-2020 12:15
12.70% gewijzigd
Hahaha ik dacht toen ik de titel las dat het iemand boven de 40 betrof. 35 ... normale leeftijd toch. Niet piepjong maar om nou over geriatrisch te spreken, lichtelijk overdreven. Ik kreeg m’n kind op m’n 37e. Geen speciale behandeling. Er wereld niet eens over leeftijd gesproken eigenlijk. Misschien is het een keer ter sprake gekomen tijdens de eerste echo omdat ik zelf niet had verwacht zo snel zwanger te raken.

Wel alle testen gedaan en ik sluit een tweede niet uit.

Niet stressen en “zeuren” en ervoor gaan.
En ik wilde nog even kwijt dat ik de oudste en fitste was van de zwangerschapscursus.
oKathyo schreef:
14-05-2020 21:02
En ik wilde nog even kwijt dat ik de oudste en fitste was van de zwangerschapscursus.
Hoe weet je dat zo zeker?
Oh wauw, ik ben dus zwanger op latere leeftijd O_O
Vanaf 35 worden de risico´s op allerlei problemen groter. Dat er zoveel vrouwen pas op oudere leeftijd beginnen met het krijgen van kinderen en het dus normaal is, betekent helaas niet dat deze problemen niet meer bestaan. Dat je lekker fit bent en er nog jong uitziet, zegt helaas niet zoveel. Het gaat puur om je leeftijd/de veroudering die al gaande is. Vanaf je 30e wordt je vruchtbaarheid al minder en de risico´s groter, met 35 jaar gaat het rap naar beneden allemaal.

Lees bijvoorbeeld dit:
Vooral gynaecologen worden steeds vaker geconfronteerd met vrouwen die de gevolgen van dit uitstel ondervinden. Het uitstellen van zwangerschap gaat gepaard met een toenemende kans op ongewenste kinderloosheid. Als het vrouwen wel lukt om op latere leeftijd zwanger te worden, zijn de risico’s op complicaties tijdens de zwangerschap en de bevalling groter. De kinderen hebben een grotere kans op chromosomale afwijkingen en op mentale of fysieke handicaps die samenhangen met de toename van vroeggeboorten en vruchtbaarheidsbehandelingen.

Bij zwangerschap na het 30e levensjaar, maar met name na het 35e, nemen al deze problemen toe. Ook stijgt het risico op borstkanker als vrouwen hun eerste kind later krijgen of als zij afzien van het krijgen van kinderen.

En dit: De maandelijkse kans op een zwangerschap die leidt tot de geboorte van een kind zonder aangeboren afwijkingen – hier ‘doorgaande zwangerschap’ genoemd – is op het 35e jaar de helft en op het 38e jaar een kwart van die van een 30-jarige of jongere vrouw. bron: https://www.ntvg.nl/artikelen/gevolgen- ... p/volledig
TanteOlivia schreef:
15-05-2020 15:04

Die ervaring schreef ik eerder ook al dus ik wil er wel op antwoorden. Als iedereen om je heen zit te puffen en te steunen en
klaagt over kwaaltjes, pijntjes en moeheid dan weet je het wel als je zelf de hele tijd denkt: "wat een eitje zijn deze oefeningen, is dit de warming up? En: Waar hebben ze het over ik herken er niets van".

Je tweede lange lap gekopieerde tekst over vruchtbaarheid en risico's begrijp ik niet. Moeten TO en wij de tijd terug draaien van jou? Of besluiten geeen kinderen te krijgen omdat de kans kleiner is?
Als je de daadwerkelijke cijfers bekijkt dan zie je trouwens dat de risico's en vruchtbaarheidsvermindering maar slechts procentpunten schelen. Kortom, ik snap het doel van je post niet.
Dubbeljus schreef:
15-05-2020 15:21
Die ervaring schreef ik eerder ook al dus ik wil er wel op antwoorden. Als iedereen om je heen zit te puffen en te steunen en
klaagt over kwaaltjes, pijntjes en moeheid dan weet je het wel als je zelf de hele tijd denkt: "wat een eitje zijn deze oefeningen, is dit de warming up? En: Waar hebben ze het over ik herken er niets van".

Je tweede lange lap gekopieerde tekst over vruchtbaarheid en risico's begrijp ik niet. Moeten TO en wij de tijd terug draaien van jou? Of besluiten geeen kinderen te krijgen omdat de kans kleiner is?
Als je de daadwerkelijke cijfers bekijkt dan zie je trouwens dat de risico's en vruchtbaarheidsvermindering maar slechts procentpunten schelen. Kortom, ik snap het doel van je post niet.
Ik reageer op alle berichten in dit topic dat 35 helemaal niet oud is en dat het allemaal prima gaat. Dat is dus niet de realiteit die gynaecologen dag na dag zien in ziekenhuizen. Steeds meer stellen hebben hulp nodig bij het realiseren van hun kinderwens, omdat ze pas op latere leeftijd beginnen met het realiseren van hun kinderwens. Het lukt lang niet altijd om zwanger te raken en als het lukt zijn de risico´s op allerlei complicaties en aandoeningen hoger.

Het is dus zeker iets om rekening mee te houden en niet iets om lichtzinnig mee om te springen.
TanteOlivia schreef:
15-05-2020 15:30
Ik reageer op alle berichten in dit topic dat 35 helemaal niet oud is en dat het allemaal prima gaat. Dat is dus niet de realiteit die gynaecologen dag na dag zien in ziekenhuizen. Steeds meer stellen hebben hulp nodig bij het realiseren van hun kinderwens, omdat ze pas op latere leeftijd beginnen met het realiseren van hun kinderwens. Het lukt lang niet altijd om zwanger te raken en als het lukt zijn de risico´s op allerlei complicaties en aandoeningen hoger.

Het is dus zeker iets om rekening mee te houden en niet iets om lichtzinnig mee om te springen.
Die cijfers wist ik dus allemaal. De theorie weet ik, vandaar dat ik dus dit topic opende. En procentueel valt het inderdaad mee, maar goed die komen ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.

Ik las gisteren wel een artikel over waarom de kans op tweelingen groter wordt. Vanwege de vergrote kans op een miskraam "kiest" het lichaam er vaker voor om 2 eitjes tegelijk te laten springen.
Plopper schreef:
15-05-2020 15:46
Die cijfers wist ik dus allemaal. De theorie weet ik, vandaar dat ik dus dit topic opende. En procentueel valt het inderdaad mee, maar goed die komen ook niet uit de lucht vallen natuurlijk.

Ik las gisteren wel een artikel over waarom de kans op tweelingen groter wordt. Vanwege de vergrote kans op een miskraam "kiest" het lichaam er vaker voor om 2 eitjes tegelijk te laten springen.
De enige mogelijkheid om erachter te komen hoe het gaat, is om eraan te beginnen. Voor de rest valt er niet veel over te zeggen.

Statistisch gezien heb je op latere leeftijd een hogere kans dat het langer duurt, dat je een miskraam krijgt of dat je al onvruchtbaar bent. Ook voor het kind is het risico op allerlei aandoeningen hoger.

Maar misschien geldt dit voor jou en je man helemaal niet. Je kunt de tijd niet terugdraaien.
TanteOlivia schreef:
15-05-2020 15:04
Omdat de rest overgewicht had en/of zwangerschapskwalen van bekkeninstabiliteit, moeheid tot al niet meer in beweging kunnen zijn een paar maanden voor de uitgerekende datum. Maar voornamelijk overgewicht dus. De rest deed overigens vrijwel niet aan sport of helemaal niet, op 1 andere cursist na.
oKathyo schreef:
15-05-2020 17:40
Omdat de rest overgewicht had en/of zwangerschapskwalen van bekkeninstabiliteit, moeheid tot al niet meer in beweging kunnen zijn een paar maanden voor de uitgerekende datum. Maar voornamelijk overgewicht dus. De rest deed overigens vrijwel niet aan sport of helemaal niet, op 1 andere cursist na.
Dan zat je in een bijzonder groepje.
Nou, zo bijzonder is dat niet. Er krijgen steeds meer mensen overgewicht en ik zie tegenwoordig meer jonge meiden om me heen die te dik zijn. Dit kan natuurlijk ook impact hebben op het zwanger worden an sich en de kwaaltjes tijdens de zwangerschap.
oKathyo schreef:
15-05-2020 17:40

Ook dat zegt niet per se iets. Ik was boven de 40 en te zwaar en heb eigenlijk een hele probleemloze zwangerschap gehad. Pas in de laatste 3 weken voor de bevalling wat bekkenpijn, maar ik stond ook nog flink te klussen nadat mijn verlof inging.

Ik denk dat er gewoon niet veel zinnigs over te zeggen valt. Er zijn jonge vrouwen met een vreselijke zwangerschap en oudere met een makkelijke.
En andersom.

Je hebt jonge vrouwen die moeilijk zwanger worden en oudere bij wie het makkelijk gaat.

Kwestie van ondervinden denk ik.

O en over die complicaties en afwijkingen: mij is toen verteld, dat in de eerste 12 weken de kans 4% is. Ja, dat is meer dan bij jongere vrouwen. Maar er is dus ook 96% kans dat er niets aan de hand is. Na de 12 weken wordt het percentage rap kleiner en bij 16 weken is er al nauwelijks meer verschil met een jongere vrouw.
oKathyo schreef:
15-05-2020 18:34
Nou, zo bijzonder is dat niet. Er krijgen steeds meer mensen overgewicht en ik zie tegenwoordig meer jonge meiden om me heen die te dik zijn. Dit kan natuurlijk ook impact hebben op het zwanger worden an sich en de kwaaltjes tijdens de zwangerschap.
Het percentage met overgewicht/ obesitas stijgt juist met de jaren. In de categorie 65-75 jaar is de groep met overgewicht het hoogst, daarna daalt het weer.

Dat jij uitgerekend in een groep zat met jonge vrouwen met overgewicht is dus toeval geweest. In jouw eigen leeftijdscategorie is die groep nog veel groter.
TanteOlivia schreef:
15-05-2020 16:52
De enige mogelijkheid om erachter te komen hoe het gaat, is om eraan te beginnen. Voor de rest valt er niet veel over te zeggen.

Statistisch gezien heb je op latere leeftijd een hogere kans dat het langer duurt, dat je een miskraam krijgt of dat je al onvruchtbaar bent. Ook voor het kind is het risico op allerlei aandoeningen hoger.

Maar misschien geldt dit voor jou en je man helemaal niet. Je kunt de tijd niet terugdraaien.
Can't argue with logic, right? Fair enough.

Verder ben ik gezond, eerste zwangerschap ook geen problemen gehad. Maar dat is dus alweer een poos geleden. Ook geen overgewicht.

Maar, inderdaad. Je weet het pas zeker als je ervoor gaat.
De leeftijd van je man is ook van belang trouwens. Boven de 35 worden mannen net zo goed minder vruchtbaar.
Daarom heb ik ook een jonkie. Hij is 26.

(En nee, niet daarom. Duh)
Goed bezig! Dat is wel een groot voordeel voor jullie. Vaak is het zo dat de vrouw al redelijk oud is, maar dat de man dan nog ouder is, dat vergroot je kansen niet. Maar jullie hebben een goede kans op succes als ik het zo hoor.

Veel geluk!
Thank you :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven