Ervaring zwangerschap op latere leeftijd

zaterdag 9 mei 2020 om 10:01
Hello!
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
Mijn huidige vriend en ik hebben een kinderwens. Ik heb al een puber dus dit wordt mijn tweede leg (zeg ik liefdevol).
Nu is de planning dat we volgend jaar gaan beginnen,dan ben ik 35. Volgens de boekjes is het dan een geriatrische zwangerschap. Na mijn 40e wil ik niet meer baren.
Is hier iemand die ervaring heeft met een kind krijgen op latere leeftijd? En met een flink leeftijdsverschil tussen de oudste en de jongste? Hoe ging de zwangerschap? Heb je alle testen laten doen? Etc.
(Sidenote: Dit is natuurlijk allemaal optimistisch en er vanuitgaand dat ik zwanger kan worden van mijn vriend. Ik weet dat de realiteit anders kan zijn, maar met die vragen zit ik nog niet)
zaterdag 9 mei 2020 om 10:49
Geen ervaring met zwanger op latere leeftijd, wel met een groot leeftijdsverschil (man had al drie kinderen toen onze ‘tweede leg’ geboren werd). Wij hebben hier drie pubers en een kleuter rondlopen en dat gaat verrassend leuk! Samen op de trampoline, samen ‘gamen’ of voetballen, samen zwemmen: vinden ze allemaal helemaal leuk om te doen met hun jongste broertje. Qua activiteiten (uitstapjes, vakanties) is het nog wel eens zoeken, maar wij lossen dat op door af en toe ook de jongste eens bij m’n ouders te laten of juist iets alleen met de jongste te doen.
zaterdag 9 mei 2020 om 10:49
Ik ben 39 en zwanger van een tweeling. Was met 2 maanden natuurlijk zwanger, alle testen laten doen met goede uitslagen. Voorlopig een prima zwangerschap, vind het fysiek pittig, maar dat is omdat ik normaal heel tenger ben en nu 2 baby's meesleep. Niet vanwege m'n leeftijd. Je loopt overigens wel iets meer "risico" op een tweeling als je wat ouder bent. Dat wist ik dan weer niet

zaterdag 9 mei 2020 om 10:50
Ik was 30 bij de eerste en 40+ bij de tweede.
Eerste zwangerschap psychisch moeilijk door de hormonen, bevalling daarentegen echt een piece of cake, in 1,5 uur uit en thuis en 1 hechting.
Tweede zwangerschap hormonaal fantastisch, voelde me echt heerlijk. Lichamelijk echter de hel, ben tientallen malen opgenomen geweest met zwangerschapsklachten en vanaf maand 4 de ziektewet ingegaan. Ook na de bevalling lang moeten herstellen. Bevalling was ook echt een hel, met meerdere mislukte inleidingen, ontsluiting die niet op gang kwam, kind dat het moeilijk had, mislukte ruggenprik en noem maar op.
Leeftijdsverschil tussen de kinderen is dus groot maar dat ervaar ik zelf als heel leuk en de kinderen zijn dol op elkaar. Juist door het grote leeftijdsverschil hebben ze een hele andere rol in elkaars leven en in het gezin, er zit niemand in elkaars vaarwater en ze vullen elkaar gek genoeg enorm aan.
Kortom: ik zou het zo weer doen en zeker de jongste ervaar ik echt als een fantastisch cadeautje. Mijn oudste is een soort onbeschrijflijke Michelin sterren hoofdgerecht waar ik me jaren op verheugd had en voor gespaard had en waarvan elke hap een belevenis is, en mijn jongste is het totaal onverwachte orgastisch lekkere toetje.
Eerste zwangerschap psychisch moeilijk door de hormonen, bevalling daarentegen echt een piece of cake, in 1,5 uur uit en thuis en 1 hechting.
Tweede zwangerschap hormonaal fantastisch, voelde me echt heerlijk. Lichamelijk echter de hel, ben tientallen malen opgenomen geweest met zwangerschapsklachten en vanaf maand 4 de ziektewet ingegaan. Ook na de bevalling lang moeten herstellen. Bevalling was ook echt een hel, met meerdere mislukte inleidingen, ontsluiting die niet op gang kwam, kind dat het moeilijk had, mislukte ruggenprik en noem maar op.
Leeftijdsverschil tussen de kinderen is dus groot maar dat ervaar ik zelf als heel leuk en de kinderen zijn dol op elkaar. Juist door het grote leeftijdsverschil hebben ze een hele andere rol in elkaars leven en in het gezin, er zit niemand in elkaars vaarwater en ze vullen elkaar gek genoeg enorm aan.
Kortom: ik zou het zo weer doen en zeker de jongste ervaar ik echt als een fantastisch cadeautje. Mijn oudste is een soort onbeschrijflijke Michelin sterren hoofdgerecht waar ik me jaren op verheugd had en voor gespaard had en waarvan elke hap een belevenis is, en mijn jongste is het totaal onverwachte orgastisch lekkere toetje.
Am Yisrael Chai!

zaterdag 9 mei 2020 om 10:54
35 is toch niet zó oud?
Daarbij, tweelingen in de familie van je vriend maakt geen klap uit. Als er een erfelijke component meespeelt is dat via moeders kant. Een man kan geen tweelingen maken. Een vrouw heeft ofwel twee eicellen (dat is mogelijk erfelijk en die kans is ietsje groter als je ouder wordt) ofwel de bevruchte eicel splitst zich. En dat is totaal toevallig en niet erfelijk. Kan iedereen overkomen. Maar al heeft een man alleen tweelingen in de familie, dat heeft geen invloed voor zover ik weet.
Tenzij hij die aanleg doorgeeft aan een dochter. Dat kan weer wel.
Daarbij, tweelingen in de familie van je vriend maakt geen klap uit. Als er een erfelijke component meespeelt is dat via moeders kant. Een man kan geen tweelingen maken. Een vrouw heeft ofwel twee eicellen (dat is mogelijk erfelijk en die kans is ietsje groter als je ouder wordt) ofwel de bevruchte eicel splitst zich. En dat is totaal toevallig en niet erfelijk. Kan iedereen overkomen. Maar al heeft een man alleen tweelingen in de familie, dat heeft geen invloed voor zover ik weet.
Tenzij hij die aanleg doorgeeft aan een dochter. Dat kan weer wel.
anoniem_395148 wijzigde dit bericht op 09-05-2020 10:56
6.41% gewijzigd

zaterdag 9 mei 2020 om 10:55
Zwanger op mijn 30e, 32e en 35/36e.
Laatste zwangerschap was de beste. Toen had mijn lijf door hoe het moest of zo. Ook de beste bevalling met de minste complicaties.
Kinderwens vanaf 26, eerste/tweede zwangerschap met ivf. Derde spontaan, na twee miskramen die ook spontaan waren ontstaan.
Hoe ouder hoe vruchtbaarder ofzo.
Succes met je beslissing.
Laatste zwangerschap was de beste. Toen had mijn lijf door hoe het moest of zo. Ook de beste bevalling met de minste complicaties.
Kinderwens vanaf 26, eerste/tweede zwangerschap met ivf. Derde spontaan, na twee miskramen die ook spontaan waren ontstaan.
Hoe ouder hoe vruchtbaarder ofzo.
Succes met je beslissing.
zaterdag 9 mei 2020 om 11:50
Ik ben met 36,5 gaan proberen (man met 34 tegen gekomen, voor hem geen kinderwens), en met 37,5, 38,5 en net 39 zwanger geworden. Eerste 2 zwangerschappen eindigden in miskramen, 3e ging goed, dus 2 maanden voor mijn 40e bevallen. Ik ben tot 20 weken misselijk geweest ende hele zwangerschap moe, maar verder was ik wel fit en actief. Bevalling ging goed. Na de zwangerschap heel angstig door het ontzwangeren, dat was niet fijn, maar met goede hulp kwam dat ook vrij snel weer op zijn pootjes terecht.
Inderdaad geen striae gekregen!
Veel succes met zwanger worden!
Inderdaad geen striae gekregen!
Veel succes met zwanger worden!
zaterdag 9 mei 2020 om 11:59
Nee dat niet, heb je ook gelijk in maar dat was voor ons een kleine indicatie dat hij geen down heeft of een niet ernstige aandoening.SallySpectra* schreef: ↑09-05-2020 10:48Bij een goede nipt weet je toch nog niet of je kind gezond is? Ze testen toch alleen op een paar chromosoomafwijkingen?
dat bedoelde ik. Sorry.
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.

zaterdag 9 mei 2020 om 13:01
Wederom bedankt voor alle reacties!
Ik moet eerlijk toegeven de situatie in mijn eerste zwangerschap compleet anders was. Ik was alleen nadat ik gedumpt was na een positieve test en de zwangerschap was ongepland en ongewenst.
Ik merk ook echt dat mijn default setting is dat ik het eerder alleen heb gedaan en nu dus ook geen kerel nodig heb. Dit zijn mijn eierstokken die harder rammelen dan mijn ratio op dat soort momenten en dat is erg oneerlijk tegenover mijn vriend, want ik projecteer dat op hem en zet hem daardoor onder druk. Ik heb dit uitgesproken en ook gezegd dat het voor mij wennen is aan het idee om in een "normale" situatie een kind te krijgen.
Wel heb ik vanaf het eerste moment dat de kinderwens besproken werd gezegd dat ik na mijn 40e niet meer wil en, vrij recentelijk, dat als hij nu en binnen 5 jaar niet toe is aan kinderen ik dat liever gelijk hoor. Na dit gesprek is het bij mij ook al een stuk rustiger.
Ik moet eerlijk toegeven de situatie in mijn eerste zwangerschap compleet anders was. Ik was alleen nadat ik gedumpt was na een positieve test en de zwangerschap was ongepland en ongewenst.
Ik merk ook echt dat mijn default setting is dat ik het eerder alleen heb gedaan en nu dus ook geen kerel nodig heb. Dit zijn mijn eierstokken die harder rammelen dan mijn ratio op dat soort momenten en dat is erg oneerlijk tegenover mijn vriend, want ik projecteer dat op hem en zet hem daardoor onder druk. Ik heb dit uitgesproken en ook gezegd dat het voor mij wennen is aan het idee om in een "normale" situatie een kind te krijgen.
Wel heb ik vanaf het eerste moment dat de kinderwens besproken werd gezegd dat ik na mijn 40e niet meer wil en, vrij recentelijk, dat als hij nu en binnen 5 jaar niet toe is aan kinderen ik dat liever gelijk hoor. Na dit gesprek is het bij mij ook al een stuk rustiger.
dinsdag 12 mei 2020 om 17:12
Plopper schreef: ↑09-05-2020 13:01Wederom bedankt voor alle reacties!
Bedoel je dat hij er nog niet over uit is en jij nu juist door je relatie met hem rammelende eierstokken hebt en hem daarmee onder druk zet?

woensdag 13 mei 2020 om 11:00
Ik heb na mijn 38e nog 3 kinderen gekregen. mag je zelf bedenken hoe oud ik was bij de laatste
De eerste twee zwangerschappen waren een eitje. Ik was fitter dan menig 30 jarige van mijn zwangerschapsklasje. Ik heb tot 36 weken probleemloos 4 dagen per week gewerkt en tot de laatste dag gesport.
Bij mijn derde was het wel anders. Ik was snel vermoeid, voelde zwaar, pijntjes de hele tijd en had geen conditie. Verder overigens prima gezond hoor, bloeddruk en waardes altijd super. Het verschil was dat ik al niet fit aan de zwangerschap begon en er op emotioneel vlak van alles speelde door familie omstandigheden. Bij de eerste twee was ik fit door veel sporten, dat kan ik je wel aanraden. Ala je fit en fysiek sterk begint dan is je zwangerschap
makkelijker.
Voordeel van ouder zwanger worden vond ik dat ik heel relaxed was en alle tijd en aandacht nam voor de zwangerschappen (ondanks mijn werk, dat regelde ik gewoon). Ik zag zoveel jongere zwangeren die zich eg lieten leven. Door werk, sociale verplichtingen, familie. Die maar door renden, zich af lieten leiden door futiliteiten en zo weinig rust en aandacht namen. Die bij de tweede dan zeiden : "nu ga ik er echt van genieten".
Als je ouder bent dan zie je denk ik makkelijker wat er echt toe doet en heb je wat meer schijt aan alles. Ik was me ook bewuster van hoe bijzonder het was door mijn leeftijd denk ik.

De eerste twee zwangerschappen waren een eitje. Ik was fitter dan menig 30 jarige van mijn zwangerschapsklasje. Ik heb tot 36 weken probleemloos 4 dagen per week gewerkt en tot de laatste dag gesport.
Bij mijn derde was het wel anders. Ik was snel vermoeid, voelde zwaar, pijntjes de hele tijd en had geen conditie. Verder overigens prima gezond hoor, bloeddruk en waardes altijd super. Het verschil was dat ik al niet fit aan de zwangerschap begon en er op emotioneel vlak van alles speelde door familie omstandigheden. Bij de eerste twee was ik fit door veel sporten, dat kan ik je wel aanraden. Ala je fit en fysiek sterk begint dan is je zwangerschap
makkelijker.
Voordeel van ouder zwanger worden vond ik dat ik heel relaxed was en alle tijd en aandacht nam voor de zwangerschappen (ondanks mijn werk, dat regelde ik gewoon). Ik zag zoveel jongere zwangeren die zich eg lieten leven. Door werk, sociale verplichtingen, familie. Die maar door renden, zich af lieten leiden door futiliteiten en zo weinig rust en aandacht namen. Die bij de tweede dan zeiden : "nu ga ik er echt van genieten".
Als je ouder bent dan zie je denk ik makkelijker wat er echt toe doet en heb je wat meer schijt aan alles. Ik was me ook bewuster van hoe bijzonder het was door mijn leeftijd denk ik.
woensdag 13 mei 2020 om 11:49
Hm, dat lijkt me niet bevorderlijk voor je relatie nee. Ik zou daarin toch een beslissing gaan maken voor jezelf: of je vindt het zo belangrijk dat je er nu werk van gaat maken, of je geeft jezelf een datum en tot die tijd hou je er ook over op.

woensdag 13 mei 2020 om 14:35
Ja, ik heb voor het laatste gekozen en ik doe daar heel hard mijn best voor. En als het me hoog zit, ga ik met mijn rammelende eierstokken naar een vriendin. Tot nu toe lijkt het goed te werken.

woensdag 13 mei 2020 om 14:36
Ja, ik denk dat je qua mindset wel een goed punt hebt. Ik had daar nog niet zo naar gekeken. Bedankt! Ik hoop dat dat ook bij werkt. En van tevoren maar even een "sportspiegel" opbouwen.Dubbeljus schreef: ↑13-05-2020 11:00Ik heb na mijn 38e nog 3 kinderen gekregen. mag je zelf bedenken hoe oud ik was bij de laatste![]()
makkelijker.

woensdag 13 mei 2020 om 14:46

donderdag 14 mei 2020 om 15:22
Niet dat dit ook maar enigzins relevant is voor dit topic, maar ja.
Voor zover je enthousiasme van een puber kan verwachten om met een krijsende baby samen te wonen. Hij kan het goed vinden met mijn partner, heeft het altijd jammer gevonden enig kind te zijn en heeft al grote plannen voor zijn eventuele siblings, variërend van Star Wars marathons tot leren hoe ze moeders op de kast kunnen krijgen.
donderdag 14 mei 2020 om 15:34
Haha ik was er tegen 35 eindelijk een beetje aan toe
Eerste met 35, tweede met 38. Wel een mk maar best snel zwanger steeds (max 3 rondes). Probleemloze zwangerschappen, eigenlijk geen klachten behalve die buik die in de weg zat, en bij de eerste wat bekkenklachten, maar toen rende ik ook met 30 week nog met een zware tas naar de trein. Daar de 2e zwangerschap van geleerd en helemaal geen bekkenklachten. Bevallingen gingen prima, en de stukken die niet prima gingen lagen niet aan mij maar aan de kinderen. Snel weer op de been.
Ik zou op basis van mijn ervaring totaal geen belemmering zien om aan een nieuw kind te beginnen.

Eerste met 35, tweede met 38. Wel een mk maar best snel zwanger steeds (max 3 rondes). Probleemloze zwangerschappen, eigenlijk geen klachten behalve die buik die in de weg zat, en bij de eerste wat bekkenklachten, maar toen rende ik ook met 30 week nog met een zware tas naar de trein. Daar de 2e zwangerschap van geleerd en helemaal geen bekkenklachten. Bevallingen gingen prima, en de stukken die niet prima gingen lagen niet aan mij maar aan de kinderen. Snel weer op de been.
Ik zou op basis van mijn ervaring totaal geen belemmering zien om aan een nieuw kind te beginnen.
donderdag 14 mei 2020 om 15:37
Dit herken ik dan weer helemaal niet. Ik ben bij beide door blijven rennen, maar ik hou ook van rennen. Bewustzijn van hoe bijzonder het is en genieten van een zwangerschap past weer niet zo bij mij, dus ik denk dat dit ook grotendeels met je karakter te maken heeft (en beide is goed als het voor jou werkt denk ik).Dubbeljus schreef: ↑13-05-2020 11:00Voordeel van ouder zwanger worden vond ik dat ik heel relaxed was en alle tijd en aandacht nam voor de zwangerschappen (ondanks mijn werk, dat regelde ik gewoon). Ik zag zoveel jongere zwangeren die zich eg lieten leven. Door werk, sociale verplichtingen, familie. Die maar door renden, zich af lieten leiden door futiliteiten en zo weinig rust en aandacht namen. Die bij de tweede dan zeiden : "nu ga ik er echt van genieten".
Of misschien was ik toch nog niet oud genoeg, wat ik zou omarmen

donderdag 14 mei 2020 om 15:42
Kennen jullie elkaar pas net? Anders snap ik niet wat die paar maanden nou voor verschil maken voor hem?
Op deze leeftijd wil je ze toch gewoon of niet. Tenzij speciale reden, snap ik niet zo dat daar een nieuw jaar voor moet beginnen