Ervaringen Daltononderwijs?

25-11-2020 21:31 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij overwegen ons kind in te schrijven op een daltonschool (basisschool). We hebben deze school (en andere scholen in de buurt) bezocht om de sfeer te proeven. Ook de resultaten en andere gegevens online bekeken.

Natuurlijk kan ik bij het schoolplein gaan staan en wat ouders aanspreken, en misschien doe ik dat ook wel, maar zijn er misschien forumleden met ervaringen die ze willen delen? Zowel positief als negatief is zeer welkom!
Alle reacties Link kopieren
Dochter op dalton. Fijne school. Ik heb me niet verdiept in dalton. Zelfstandigheid, vrijheid en samenwerken. Dat is het geloof ik? De school was dichtbij en had continu rooster. Maar vooral gekozen vanwege de fijne sfeer. Kinderen worden erg gestimuleerd om samen te werken en van elkaar te leren. Dat vind ik wel mooi. Ook het zelfstandig leren werken en plannen hebben ze ontzettend veel aan in de verdere school carrière. En daarna. Ik ben tevreden over deze school en daarmee dus ook over dalton onderwijs.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
25-11-2020 21:36
Dochter op dalton. Fijne school. Ik heb me niet verdiept in dalton. Zelfstandigheid, vrijheid en samenwerken. Dat is het geloof ik? De school was dichtbij en had continu rooster. Maar vooral gekozen vanwege de fijne sfeer. Kinderen worden erg gestimuleerd om samen te werken en van elkaar te leren. Dat vind ik wel mooi. Ook het zelfstandig leren werken en plannen hebben ze ontzettend veel aan in de verdere school carrière. En daarna. Ik ben tevreden over deze school en daarmee dus ook over dalton onderwijs.
Allemaal dingen die ze ook op regulier onderwijs leren
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het niets. Dat samen doen, samen leren, het kwam een beetje erop neer: alles vooral zelf uitzoeken en anders een klasgenoot vragen en als uiterste wilde juf wel even kijken. Ik vond het niet echt wat. Ook niet ieder kind vindt het fijn om steeds van alles samen te moeten doen en van klasgenoten afhankelijk te zijn of steeds een klasgenoot te moeten helpen. Dus kijk of dat bij je kind past.
yukon schreef:
25-11-2020 21:50
Allemaal dingen die ze ook op regulier onderwijs leren
Misschien, al zal lang niet overal de nadruk hetzelfde zijn. En je kan op verschillende manieren richting hetzelfde doel werken natuurlijk. En dan is de vraag welke manier het best bij je (kind) past.
Verder zal het erg van de school afhangen ook. Op zich spreekt dalton onderwijs mij wel aan, maar de daltonschool hier in de stad staat (of stond) niet al te best bekend. Veel kinderen uit de klas van mijn kind zijn overgestapt vanuit die school.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
25-11-2020 21:50
Allemaal dingen die ze ook op regulier onderwijs leren

Het zijn de dalton kenmerken, meer weet ik ook niet. Het zal best overlap hebben. Of is alles nu dalton. Geen idee.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
25-11-2020 22:08
Ik vond het niets. Dat samen doen, samen leren, het kwam een beetje erop neer: alles vooral zelf uitzoeken en anders een klasgenoot vragen en als uiterste wilde juf wel even kijken. Ik vond het niet echt wat. Ook niet ieder kind vindt het fijn om steeds van alles samen te moeten doen en van klasgenoten afhankelijk te zijn of steeds een klasgenoot te moeten helpen. Dus kijk of dat bij je kind past.
Toen dochter vastliep is er een coach op gezet en dat heeft ontzettend goed geholpen. Dat hebben ze echt goed aangepakt.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Oke oke, wisselende meningen. Dalton verschilt inderdaad per school, dat gaf de directeur ook aan.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
25-11-2020 22:19
Toen dochter vastliep is er een coach op gezet en dat heeft ontzettend goed geholpen. Dat hebben ze echt goed aangepakt.
Ja dat is fijn en goed van ze. Wij zijn overgestapt naar een andere school met meer klassikaal les.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn destijds op een daltonschool wezen kijken. Methode sprak ons aan, maar sfeer en grote omvang van de school bleek niet wat we zochten. Uiteindelijk gekozen voor kleine jenaplanschool.

We hebben ook gewoon rondgevraagd bij mensen in de straat over scholen van hun kinderen.
Ik heb zelf op een daltonschool gezeten en ben daar erg blij mee. Ik gebruik nog steeds methodes die ik daar geleerd heb (planning, rekenmethode en goed taalonderwijs).
Inmiddels al 40+ en universitair geschoold.
Mijn kinderen zitten nu op een Jenaplanschool (veel overeenkomsten met Dalton maar net anders), maar als er een daltonschool in de buurt had gezeten had ik daar gekeken.
Al hou je goede en slechte scholen; hoezeer de methode je ook aanspreekt...
Alle reacties Link kopieren
Hier kind op een daltonschool. Veel dingen uit het daltononderwijs komen ook terug in het reguliere onderwijs. Ook daar zijn vaak weektaken, samenwerkingsopdrachten enz.
Het verschilt heel erg per school wat je ervan merkt. Wat ik op deze school wel fijn vind is dat kinderen bewust terugkijken. Hoe heb ik het gedaan en wat heb ik ervan geleerd en wat vond ik ervan. Dat kan en mag ook negatief zijn. Wat ik ook fijn vindt is dat school wel de leiding neemt met instructies enz. maar er is ook ruimte voor een taak speciaal voor het kind. Het kind heeft hier inspraak in. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld aangeven dat ze willen leren touwtje springen, of veters strikken, of tot 100 tellen enz (voorbeeldjes van bij de kleuters).
In de hogere groepen kan het banaals zijn. Het kan aansluiten bij de leerdoelen in de klas (Ik wil de tafel van 4 extra oefenen) of aansluiten bij het kind waarbij de leerkracht opties aangeeft maar heel veel ook bespreekbaar is.
Ik vond bij het kijken naar scholen de sfeer fijn, het kleinschalige en de rust die er was. Alles kwam gestructureerd over en dat is voor mijn kind belangrijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf op een daltonschool gezeten en vond dit geen succes. Plannen was absoluut niet mijn ding. Hierdoor had ik regelmatig mijn weektaak niet af en kwam ik niet toe aan de leuke extra dingen.

Maar het valt of staat uiteraard met goede begeleiding vanuit de leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
Leintje-xx schreef:
26-11-2020 13:41
Ik heb zelf op een daltonschool gezeten en vond dit geen succes. Plannen was absoluut niet mijn ding. Hierdoor had ik regelmatig mijn weektaak niet af en kwam ik niet toe aan de leuke extra dingen.

Maar het valt of staat uiteraard met goede begeleiding vanuit de leerkracht.
Wij overwegen ook een Daltonschool. Wat voor mij niet duidelijk wordt is of en hoe er voortgang gecontroleerd wordt. De school geeft aan dat er taakkaarten zijn, maar toen we halverwege de week daar waren waren er tal van kinderen die nog geen taken hadden afgevinkt.
En wat als er eind vd week of maand taken niet af zijn...? Dat kan ongetwijfeld per school verschillen maar kan iemand daar wat meer in generieke zin over zeggen?

En ik ben ook benieuwd of er relatief meer huiswerk is op Dalton basisonderwijs.
Kan iemand daar wat over vertellen?

Wij hebben zelf op refulier onderwijs gezeten, maar dit lijkt een prettige school in onze wijk. De kwaliteit van onderwijs vinden we echter ook belangrijk en het meten van de voortgang op daltononderwijs (als daar iets algemeens over valt te zeggen) is niet helemaal duidelijk voor ons.
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
25-11-2020 21:50
Allemaal dingen die ze ook op regulier onderwijs leren
Nu ondertussen wel een beetje. Maar dat heeft het regulier onderwijs overgenomen van Dalton en Jena. Men komt er ondertussen ook daar achter dat rekenen, lezen en schrijven niet de enige competenties zijn die je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op een Daltonschool gezeten, zowel basis- als voortgezet onderwijs. De nadruk lag op mijn scholen niet specifiek op "samen doen" wat ik hierboven lees, wel op planning, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Aan degene boden mij: ik weet niet meer precies hoe de voortgang bij ons werd gemeten, je moest het wel bijhouden. En je kreeg het volgens mij nooit niet af, want er was elke dag minstens één vrij te besteden lesuur (70 min) waarbij je aan je taken kon werken. Ik deed nooit huiswerk thuis, was niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ariana12 schreef:
26-11-2020 23:06
Wij overwegen ook een Daltonschool. Wat voor mij niet duidelijk wordt is of en hoe er voortgang gecontroleerd wordt. De school geeft aan dat er taakkaarten zijn, maar toen we halverwege de week daar waren waren er tal van kinderen die nog geen taken hadden afgevinkt.
En wat als er eind vd week of maand taken niet af zijn...? Dat kan ongetwijfeld per school verschillen maar kan iemand daar wat meer in generieke zin over zeggen?

En ik ben ook benieuwd of er relatief meer huiswerk is op Dalton basisonderwijs.
Kan iemand daar wat over vertellen?

Wij hebben zelf op refulier onderwijs gezeten, maar dit lijkt een prettige school in onze wijk. De kwaliteit van onderwijs vinden we echter ook belangrijk en het meten van de voortgang op daltononderwijs (als daar iets algemeens over valt te zeggen) is niet helemaal duidelijk voor ons.
Hier kijken leerkrachten mee wat kinderen doen. Kinderen moeten leren plannen, dat kunnen ze niet vanzelf. Als aan het eind van de dag of week de taken niet af zijn wordt er gekeken hoe dat komt en wat er moet veranderen om dit wel voor elkaar te krijgen. Is er meer ondersteuning van de leerkracht nodig bij het plannen? Waren de taken te moeilijk en is er meer ondersteuning/ hulp nodig bij de taken zelf. Heeft het kind opstartproblemen? Is er sprake van iets incidenteels zoals ziekte? Is er met de pet naar gegooid? Elke dag wordt ook even gekeken of de taken afgestreept zijn. Nu is het wel zo dat dat in de bovenbouw volgens mij iets meer los gelaten wordt in de opbouw naar steeds meer zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid.
yukon schreef:
25-11-2020 21:50
Allemaal dingen die ze ook op regulier onderwijs leren
Dit inderdaad.
Het maakt echt niks uit, Dalton of niet Dalton.
De mijne zit er op en als ik hier in het dorp moeders van andere scholen spreek is het echt overal hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Ariana12 schreef:
26-11-2020 23:06
Wij overwegen ook een Daltonschool. Wat voor mij niet duidelijk wordt is of en hoe er voortgang gecontroleerd wordt. De school geeft aan dat er taakkaarten zijn, maar toen we halverwege de week daar waren waren er tal van kinderen die nog geen taken hadden afgevinkt.
En wat als er eind vd week of maand taken niet af zijn...? Dat kan ongetwijfeld per school verschillen maar kan iemand daar wat meer in generieke zin over zeggen?

En ik ben ook benieuwd of er relatief meer huiswerk is op Dalton basisonderwijs.
Kan iemand daar wat over vertellen?

Wij hebben zelf op refulier onderwijs gezeten, maar dit lijkt een prettige school in onze wijk. De kwaliteit van onderwijs vinden we echter ook belangrijk en het meten van de voortgang op daltononderwijs (als daar iets algemeens over valt te zeggen) is niet helemaal duidelijk voor ons.
O en op de school van dochter wordt er vanaf groep 3 gewoon getoetst om de voortgang bij te houden. Zowel de methodetoetsen als de citotoetsen voor het leetlingvolgsysteem.

Ook ik vind daar dalton niet echt onderscheidend meer is. Weektaken, leren plannen, zelfstandigheid komen uit (oa) dalton maar ik denk dat er weinig scholen zijn waar ze dit niet op de agenda hebben staan. Ooit was het vernieuwend maar inmiddels niet meer echt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Zoals gezegd zijn er heel veel reguliere scholen waar ze (veel) onderdelen van het Dalton hebben overgenomen. Traditioneel klassikaal onderwijs in rijen van 2 zie je zelden meer.

Ik men tal van scholen met zo'n dobbelsteen op tafel, met samenwerking en weektaken.

Daarbij is het per Daltonschool afhankelijk hoe strict ze zijn in hun methode. En je hebt kleine dorpsscholen met Dalton en te grote leerfabrieken.

Dalton is niet meer vernieuwend zoals vroeger. Jullie moeten kijken naar zaken als: zit de school in de buurt, hoe staat die bekend bij andere ouders die jullie kennen? Loop langs het plein welk type ouder en kind tref je aan en passen jullie daar wel tussen? Zijn er combinatieklassen (afrader!) is er speciaal beleid en onderwijs voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer begaafd zijn, hoe is de sfeer en gaat men om met pesten?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de toelichtingen over toetsen en huiswerk.
Bij de rondleiding leek het meer vrijheid blijheid ipv vrijheid binnen kaders. Ook toen het digibord van de juf het niet deed en om hulp kwam vragen was de reactie komt straks wel.
En eind vd week taken niet af? Nablijven of huiswerk begrepen wij. Nog maar wat vragen over stellen. Tussentijdse toetsen etc zoals Duizel aangeeft hebben we niets over gehoord.
De school op zich lijkt qua sfeer en ouders op plein etc prima.
Misschien nog een keer alleen gaan want waren nu met drietjes en voor dochter duurde het allemaal te lang
Ariana12 schreef:
27-11-2020 22:54
Dank voor de toelichtingen over toetsen en huiswerk.
Bij de rondleiding leek het meer vrijheid blijheid ipv vrijheid binnen kaders. Ook toen het digibord van de juf het niet deed en om hulp kwam vragen was de reactie komt straks wel.
En eind vd week taken niet af? Nablijven of huiswerk begrepen wij. Nog maar wat vragen over stellen. Tussentijdse toetsen etc zoals Duizel aangeeft hebben we niets over gehoord.
De school op zich lijkt qua sfeer en ouders op plein etc prima.
Misschien nog een keer alleen gaan want waren nu met drietjes en voor dochter duurde het allemaal te lang
Nablijven? Serieus?! Hoe zien ze dat voor zich? En vanaf welke groep doen ze dat? Hoe gaat dan praktisch dan... dat kan toch helemaal niet zomaar? Zoiets zou voor mij echt een no-go zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het voor mijn slimme autonome zelfstandige dochter erg goed werkte. Voor kinderen die minder zelfstandig kunnen werken en/of school sowieso stom vinden is het geen goede methode. Zeker niet als juffen menen dat kinderen nu eenmaal zelfstandig moeten kunnen (leren) plannen en zichzelf motiveren. Ik heb ook slimme kinderen buiten de boot zien vallen. Niet in staat om hun werktaken zelfstandig op te pakken waardoor in het gerommel hun talenten onbenut raken.
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
27-11-2020 20:30
Zoals gezegd zijn er heel veel reguliere scholen waar ze (veel) onderdelen van het Dalton hebben overgenomen. Traditioneel klassikaal onderwijs in rijen van 2 zie je zelden meer.

Ik men tal van scholen met zo'n dobbelsteen op tafel, met samenwerking en weektaken.

Daarbij is het per Daltonschool afhankelijk hoe strict ze zijn in hun methode. En je hebt kleine dorpsscholen met Dalton en te grote leerfabrieken.

Dalton is niet meer vernieuwend zoals vroeger. Jullie moeten kijken naar zaken als: zit de school in de buurt, hoe staat die bekend bij andere ouders die jullie kennen? Loop langs het plein welk type ouder en kind tref je aan en passen jullie daar wel tussen? Zijn er combinatieklassen (afrader!) is er speciaal beleid en onderwijs voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer begaafd zijn, hoe is de sfeer en gaat men om met pesten?
Dit Is jouw persoonlijke mening. Er zijn ook mensen die juist erg voor combinatiegroepen zijn en daar veel voordelen in zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven