ervaringen met koemelkallergie?

05-02-2009 15:11 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

mijn dochter van 20 weken is al bijna 2 maanden ziek, benauwd, hoesten, snotteren, enz. Nu werd er gedacht aan een soort astma, en dat zit ook in de familie.

Verschillende puffers gekregen, maar hielpen niet.

Nu sinds een week krijgt ze hypoallergene voeding, omdat iemand zei dat het daar aan zou kunnen liggen. Niet de huisarts of het cb, die bleven volhouden dat het niets met de voeding te maken zou kunnen hebben. De kinderarts wilde het niet uitsluiten, dus hebben we het toch geprobeerd.

En inderdaad, ze knapt razendsnel op, merken nu al dat het hoesten en de benauwdheid bijna weg is.

Maar, ik vraag me af of dat nou wel door die voeding komt, want volgens de voedingslijn duurt het 4 weken voor je verbetering ziet.

Kan het zo snel gaan?

En hoe zit het met de opvolgmelk, moet die ook H.A. zijn, of kan je dan weer proberen met de 'gewone' melk?

En bijvoeden? moet je dat nu uitstellen of niet?

En weet iemand of er een test is (anders dan de eliminatie-provocatie) waarmee je kan vaststellen dat het daadwerkelijk koemelkallergie is?

Kortom: wie heeft er ervaring met een mogelijke koemelkallergie??

alvast bedankt!
Ik dacht dat Hypoallergene voeding was om koemelkallergie te voorkomen. Als je kindje al koemelkallergie heeft dan zou je toch juist Pepti moeten geven. Geen idee of het door de voeding komt.
Mijn beide kinderen hadden KKA.

De oudste kreeg Nutramigen, bij de jongste gaf Nutramigen niet die kreeg Neocate.

Na een week verbetering is heel goed mogelijk hoor.

Testen doen ze inderdaad doormiddel van provocatie.

Ik denk dat je over een paar weken, wanneer de klachten wegblijven toch een afspraak met de KA moet maken.

Ik moest daarna op verwijs van de KA naar een dietiste.
Ja hebt gelijk, de "gewone" H.A. is preventief

Wij zitten aan de friso, dat is de hypoallergeen intensief, maar dat is hetzelfde als nutrilon pepti. De 1e H.A. uit de supermarkt is inderdaad om te voorkomen. deze is voor behandeling van de allergie. Wij zijn nooit met de preventieve begonnen omdat er volgens de vk en het cb geen vergrote kans op allergie was, hoewel nu blijkt dat dat er dus wel was
Het CB en de huisarts hebben helaas zeer weinig verstand van koemelkallergie. Kinderartsen zijn er gelukkig wat beter in thuis. En die benauwdheidsklachten kunnen dus echt heel goed van voeding komen. Sterker nog, het is één van de standaardkenmerken van een KMA.

En godzijdank duurt het geen 4 weken voordat je verbetering ziet, maar zie je vaak binnen 48 uur een dramatische verbetering. Wel zo fijn voor je kindje. Voeding zit over het algemeen max 24 uur in je lichaam (alcohol is er bijvoorbeeld na anderhalf uur uit, tenminste 1 glas dan). Dat geldt dus ook voor koemelkeiwit.

Het gros van de kinderen groeit met 1 jaar over een KMA heen. Degenen die er niet met 1 jaar vanaf zijn, zijn dit vaak wel met 4 jaar. Mijn dochter is nu 2 en helaas nog steeds allergisch, maar niet meer zulke heftige reacties als eerst.

In ieder geval zul je dus ook straks de opvolgmelk hypoallergeen geven. Ik neem trouwens aan de je Pepti of Nutramigen geeft? En niet de hypoallergene melk die je gewoon in de supermarkt kunt kopen? Want die is niet goed genoeg namelijk.

Nutramigen en Pepti en dergelijke worden vergoed door de verzekering, maar daarvoor zal eerst moeten aangetoond worden dat het een KMA betreft. En omdat bloedtesten zeer onbetrouwbaar zijn (als er niks uit het bloed komt betekent dat niet dat er geen allergie is, dus dat schiet niet op), zul je helaas straks weer moeten provoceren. Ik moest destijds provoceren met 10cc gewone poedermelk, en dus niet meteen een fles. Als ze daar al een reactie op had (en dat had mijn dochter, want een nacht niet geslapen maar gehuild), dan is het klaar. Je hoeft dus straks echt niet meteen een hele fles normale poedermelk te geven.

Bijvoeden pas beginnen met 6 maanden en zeer rustig aan. Zelf heb ik erg veel gehad aan het boek 'van borst tot boterham' van Stefan Kleintjes. Een uitstekende kinderdieetist, die heel goed de hoed & de rand van KMA weet. De site borstvoeding.com is van hem. Daar staat ook veel over KMA op en je kan bij hem ook (tegen betaling) consulten krijgen. En het is weliswaar een BV site, maar ook voor flessekindjes staan er hele handige tips in. Overigens kan je huisarts of kinderarts heel makkelijk een verwijzing geven voor een dieetist. En die is wel heel handig om tips en trics vandaan te halen.

Wees maar blij dat het 'slechts' een KMA is. Het is wat gehannes met eten straks, omdat echt in alles koemelk zit (ook in kruidenmixen die in chips zitten enzo, niet dat je je kind nu al chips gaat geven, maar even ter voorbeeld). Maar met lijsten van het voedingscentrum, goed etiketten lezen, de natuurwinkel ontdekken en alles vers te koken, kom je een heel eind.
Mijn dochter knapte al binnen een dag op toen ik de koemelk schrapte uit mijn dieet (borstvoeding), dus ja, dat kan. Het ging bij ons alleen wel om buikkrampen en niet om snotterigheid en benauwdheid, dus dat is niet helemaal te vergelijken natuurlijk. Darmklachten volgen toch wat directer op het binnenkrijgen van het verkeerde voedingsmiddel.

Die vier weken is trouwens maximaal. Dan horen álle symptomen weg te zijn. Voor die tijd kun je al heel goed verbetering merken. Ook in luchtwegproblemen.

Heb je trouwens hypoallergene voeding gekregen of dieetvoeding? Dat verschilt nogal namelijk. Hypoallergeen werkt alleen preventief, terwijl dieetvoeding (pepti, nutramigen) echt dieetvoeding is.

Ik heb veel gehad aan deze site toen we ontdekten dat mijn dochter koemelkallergie had: http://www.babyallergie.nl/ en ook op deze site vind je veel info: http://www.voedselallergie.nl/koemelkallergie

Er is geen andere betrouwbare test dan eliminatie-provocatie-eliminatie. Er zijn wel andere tests (bloedtest, huidpriktest), maar die zijn pas betrouwbaar na het vierde jaar en/of minder betrouwbaar dan eliminatie en provocatie.

Als er sprake is van koemelkallergie, dan moet de opvolgmelk ook dieetmelk zijn. In ieder geval tot het eerste jaar geef je dan dieetmelk. Na de eerste verjaardag volgt dan een nieuwe provocatie, om te kijken of je dochter er al overheen gegroeid is of niet. Zo ja, dan kun je daarna overstappen op gewone koemelk. Zo nee, dan kun je dieetvoeding kunnen blijven geven of in overleg met kinderarts/diëtist overstappen op sojamelk.

Bij aangetoonde koemelkallergie wordt de dieetmelk vergoed trouwens door het ziekenfonds. Daar moet je even een machtiging voor vragen. Sommige verzekeringen vergoeden ook met terugwerkende kracht: even informeren.

Mocht het kma blijken, dan kan ik je trouwens Sorgente (www.sorgente.nl) aanraden voor het bestellen van de dieetvoeding.

Bijvoeden doe je gewoon na 6 maanden, zoals voor elke baby aangeraden wordt. Bij een allergische baby is het wel van belang dat je met beleid introduceert. Op babyallergie.nl kun je daar veel info over vinden en je kunt natuurlijk ook altijd ondersteuning vragen van een diëtist.

Succes ermee!
Wij hebben vanaf dag 1 hypoalergeen gebruikt en zijn bij 1,5 jaar overgestapt op Neocate. Dit omdat de hypoallergeen wel hielp, maar niet voldoende.

Wij hebben met de KA ook provocatie test gedaan, meerdere zelfs, moest bijna elk half jaar om de voeding vergoed te krijgen.

Onze zoon drinkt nu 2x perdag een flesje gewone melk (met ranja anders weigert hij hem en in een beker al helemaal) En dat gaat redelijk, andere melkproducten lukken niet en of weigert hij. Hij zit sindsdien wel weer af en toe vol met eczeem en zijn astma gaat ook wisselend, maar het lijkt of hij er grotendeels over heen is.

Ook hier was vrij snel resultaat te zien, vooral van de hypoallergeen naar Neocate was het verschil erg duidelijk. Zag hem enorm opknappen.

Hier nooit pepti gebruikt, de KA zei dat er een kans was dat hij daar niet tegen zou kunnen.

Soja producten gaan hier niet goed!
quote:movamoba schreef op 05 februari 2009 @ 15:26:

Ja hebt gelijk, de "gewone" H.A. is preventief

Wij zitten aan de friso, dat is de hypoallergeen intensief, maar dat is hetzelfde als nutrilon pepti. De 1e H.A. uit de supermarkt is inderdaad om te voorkomen. deze is voor behandeling van de allergie. Wij zijn nooit met de preventieve begonnen omdat er volgens de vk en het cb geen vergrote kans op allergie was, hoewel nu blijkt dat dat er dus wel was Okee, ik snap het.
Wij hadden ook sorgente, maar je eigen ziekenfonds bepaalt waar je je voeding vandaan krijgt als je het vergoed krijgt.

Zo bestellen bij sorgente kan ook, maar dan is de voeding duurder dan in de winkel. Niet alle voeding trouwens, want de neocate is bij sorgente 20 a 25euro goedkoper als bij de apotheek dacht ik.

Hier ook hoofdzakelijk last van buikkrampen, daar had hij meer last van als het eczeem of zijn luchtwegen. (of dat lijkt)
bedankt voor de snelle reacties! ja, het is ongelovelijk hoe snel ze veranderde. Ze heeft nog wel wat last van haar darmpjes (donkergroene diarree), maar ik zie net op babyallergie.nl dat ik de voeding geleidelijk had moeten introduceren, wij zijn meteen 100% overgestapt op de dieetvoeding. maar goed, ze huilt minder en hoest minder.

Zal een verwijzing vragen naar een dietiste en heb met de k.a. afgesproken dat we terugkomen als de klachten terugkomen, maar voor nu dat we hiermee aan de slag gaan.

Dus... pas na 1 jaar voorzichtig weer proberen? en dus ook geen yoghurt, vla etc. voor die tijd? Ook niet op basis van soja? want ik lees ook dat het niet goed is om te vroeg met soja te beginnen....

en wat is nutramigen? is dat hetzelfde als de pepti?

qwertu: bedankt voor de link, maar de friso intensief is bij etos bijna ¤5 goedkoper dan bij sorgente...

baunie: van borst tot boterham: is dat ook te combineren met niet-vegetarische voeding? want wij zijn geen vegetariers, maar ik kan me voorstellen dat het een compleet dieet is, misschien?
Neocate is belachelijk duur maar was het enige wat mijn jongste binnen kon houden.

Hij kreeg heel veel krampen, diaree en moest veel overgeven. Na een maand of twee a drie wilde hij helemaal niet eten.

Na een dag Neocate zag ik al verbetering, eczeem werd minder en na een week ging het al redelijk goed, toen gingen de krampen weg.

Helemaal goed ging het pas toen hij vast voedsel kreeg.

Wat ik weet over soja is dat als ze ook daar een allergie voor krijgen er weinig alternatieven zijn.
Donker groene diarree had mijn zoontje ook, dat werd geleidelijk aan geel en daarna normaal.

Ik ben ook 100% overgestapt op dieetvoeding hoor, ik zou niet weten waarom je het kind nog langer moet pijnigen met koemelk of kip-ei

Yoghurt en vla zou ik inderdaad nog een jaartje in de ijkast laten staan.
Onze zoon is 6 maanden en toen hij ruim 5 maanden was is er een bloedtest gedaan en daar kwam melk 10x hoger uit dan mag en ook de honden waren veel te hoog.

Hij heeft eczeem, last van buikkrampen en last van zijn luchtwegen. Het kan dus wel hoor een bloedtest want de hond is tijdelijk weg en ik gebruik geen melkproducten meer en hij is heel erg opgeknapt. Ik geef nog steeds borstvoeding en af en toe als er niet genoeg is krijgt hij pepti.

Die groene ontlasting kan ook komen doordat je nu andere voeding gebruikt en het lichaam eraan moet wennen.

Soja mag je niet geven want daar kunnen ze ook een allergie voor ontwikkelen. Ik heb ook een afspraak bij dietist want koemelkallergie lijkt wel makkelijk om daar goed op te letten maar valt best mee. Yoghurt ed mag ook niet, veel soorten boter zit koemelk in en dat mag je kindje dus allemaal niet hebben
Movamoba: waar haal je dat vegetarische nu vandaan? Dat boek heet gewoon zo, en is een boek over hoe je je kind van melkvoeding naar vastevoeding over laat gaan, met erg veel tips over hoe je dit doet bij allergische kinderen. Het is dus geen dieetboek alla Sonja Bakker ofzo, maar gewoon een boek over voeding voor 0- tot 4-jarigen.

Ik wist niet dat er allergene voeding bij de Etos te krijgen was, dacht dat je daarvoor altijd naar de apotheek moest. Ik vond het voordeel van de apotheek dat zij de rekeningen rechtstreeks doorstuurden naar de zorgverzekeraar. En ik dus niets hoefde voor te schieten enzo.

Wat betreft vast voedsel en soja enzo. Ik heb, omdat ik BV gaf de eerste 7,5 maanden, een hypo-allergeen dieet gevolgd. Kwam er op neer dat ik de volgende producten niet kon eten, anders kreeg mijn meisje pijn in haar buik:

- alle zuivelproducten (dus ook geen producten gemaakt van geitemelk). Dus alles wat van melk is gemaakt kon echt niet. Ook geen kaas of yoghurt of vla of die mierzoete danoontjes.

- pinda's en noten (reageerde ze nog heftiger op dan op melk)

- zaden en pitten (dus geen brood met sesamzaad)

- schaal- en schelpdieren

- vis

- soja

- kippe-eieren

Varkensvlees en cacao reageerde ze ook op, maar dat hoeft niet standaard zo te zijn.

Nu is ze twee en krijgt ze van mij wel vis en soja en eieren en die gaan ook goed. Varkensvlees en cacao gelukkig ook. Sojamelk heb ik voorzichtig eens uitgeprobeerd toen ze een maand of 16 was en dat ging goed. Ik ben toen geleidelijk van de Nutramigen op de sojamelk overgegaan. En daar heb je ook vla en yoghurt van. In de natuurwinkel kun je ook melk van rijst en haver vinden. Er zijn echt zat alternatieven. Je moet alleen even goed zoeken. Maar met soja moet je inderdaad niet te vroeg beginnen. Want dan kunnen ze erop reageren, en een soja-allergie wil je niet, want soja zit echt overal in. Ook in heel veel margarines! Ik heb Becel Light kunnen vinden, die is zonder soja. En van Becel heb je ook een vloeibare bakboter zonder soja.

Toen Madammeke 6 maanden was ben ik heel voorzichtig met bijvoeden begonnen (eigenlijk zoals in het boekje wat ik je aanraad beschreven staat). Eerst maar eens met wat wortels en dat drie dagen lang gegeven. Dat ging goed, toen een tweede product geïntroduceerd enz. De reden voor zo'n langzame intro per product is dat als het mis gaat, je meteen weet waar het aan ligt. Als je binnen drie dagen 5 verschillende dingen geeft en je dochtertje krijgt last, dan weet je niet aan welke van de 5 het ligt. Vlees ben ik overigens pas heel laat mee begonnen, na haar eerste verjaardag geloof ik. Maar dat is met name omdat ze het echt niet lekker vond, toen ik het al eens eerder probeerde.

Nutramigen is net zo iets als Pepti, alleen dan nog een graadje meer kapot gemaakte eiwitten. Neocate is nog weer sterker hypo-allergeen dan Nutramigen.

Vraag bij het voedingscentrum lijsten op waar koemelk of soja in zit. Die zijn echt heel handig. En bij de appie zijn de etiketten van het eigen merk heel duidelijk. En in de natuurwinkel weten de personeelsleden wat ze verkopen, dus daar kan je ook vragen stellen, die ze goed kunnen beantwoorden.
Ik lees bij iedereen over vergoeding door het ziekenfonds, maar eh...het is uit het basispakket geschrapt, iig bij ohra....wij moeten het dus zelf ophoesten. Duur geintje, maar beter dan dat kleine man vreselijk veel hoest Je kunt het geloof ik nog wel bij de belasting opvoeren. Heb ik nou gewoon pech met mijn ziekenfonds of is de verandering per 1/1 en nog niet overal doorgedrongen?
Overigens knapte kleine man ook al na een dag op, de poep is nog ruim een week ranzig gebleven. Wij moesten van de HA gelijk 100% overstappen....de eerste provocatietest hebben we 5 flesjes 'gewoon' gegeven (deels hypo-allergeen, deels forte), toen pas zagen we resultaat. Afgelopen maandag heeft hij 1 flesje nutrilon 1 gekregen (foutje van het KDV), nou, de excorsist was er niks bij! En vreselijk benauwd....schrok me rot!

Maandag gaan we naar de dieëtiste, hij is nl. bijna 6 maanden en ik vind het wel prettig om een beetje houvast te hebben.
ja de dieetiste is erg fijn bij koemelkallergie (of andere allergie) Zij hebben ook lijsten met merken/producten die je wel kunt eten/drinken.

Wij begonnen met groente toen hij ruim mnd was. Beginnen met bloekool, wortel broccoli. Bloemkool (en later spinazie) kan hij ook niet tegen. verder geen groente gevonden waar hij op reageerde. (tot nu toe dan)

Met fruit kun je ook ver komen (om te testen). Onze zoon lust bijv. verse ananas, meloen, mango ook gewoon appel en banaan etc.

Had voor zijn eerste verjaardag een fruitbekertje gemaakt om te trakteren, maar eigenlijk niet 1 kind kent ander fruit als appel, peer, banaan.
movamoba, ik zou dit wel allemaal in overleg met een KA en/of dieetiste doen, niet op eigen houtje proberen.

Je moet elk nieuw product introduceren in stapjes (3dagen 1 product steeds een beetje meer zoals al meerdere hier schrijven) En er zijn ook richtlijnen over welke producten je beter eerst kunt proberen en welke producten je beter nog even kunt laten staan.

Succes ermee, en fijn dat je kleintje alweer wat opknapt.
Baunie: ik kan hem via bol.com alleen tweedehands nog krijgen en lees dit bij het boek:

De beste start is natuurlijk borstvoeding. Langzamerhand overstappen op een vegetarische voeding is heel verantwoord, gezond en lekker. Ook in de zwangerschap en de zoogperiode is het heel goed mogelijk verantwoord en lekker vegetarisch te eten. " vandaar mijn vraag

indian: ben je met 1 maand al begonnen met groente???? of snap ik je nu verkeerd? Ik heb iig met de KA afgesproken dat we doorgaan met de H.A. intensief en dat ik met het cb een afspraak maak voor een dietiste, voor de vervolghapjes. Heb inderdaad een lijstje met richtlijnen voor producten die vroeg kunnen en producten die pas wat later 'mogen'

krissie: mijn verzekering vergoed pas bij een provocatietest werd er gezegd, en die kan je volgens de info-lijn pas bij 12 maanden doen.... ach, het is duurder, maar als je dan wel een happy kindje hebt, is dat het meer dan waard natuurlijk.

wat gek dat er zoveel verschillende informatie is!

Ik ga in elk geval maar verder met een voedingsdeskundige, bedankt voor alle informatie!
Mijn verzekering vergoed het wel. Ben zelf aanvullend verzekerd en de kinderen ook! Daarom misschien hier wel vergoed??

Overigens kan ik je bioresonantie aanraden om eens heen te gaan. Mijn dochter is een heel ander kind geworden!!!!

Groetjes Ukkie
Ook hier helaas meer dan genoeg ervaring met koemelkallergie. Maar ook soja en ei ging niet goed. Wel drie keer bloed geprikt maar daar kwam voor ons niks uit. Eliminatie provocatie was wel heeel duidelijk. En ook hier goede hulp van een diëtist.

Omdat dochterlief vlak voor ze 3 werd nog niet van de allergieën af was hebben ook wij bioresonantie een kans gegeven. En ik vind het een wonder, maar op haar derde verjaardag mocht ze taart eten!!!! (en geen gegil en gerkijs 's avonds van de buikpijn )
Hmmm...toch die verzekering eens bellen dan...vaag, want ook wij hebben allerlei aanvullingen, maar zowel man (en kind) verzekering als de mijne lijken het niet te vergoeden....Tuurlijk heb ik het er dik voorover, maar ben en blijf Hollander, alles wat ik terugkrijg is meegenomen, daar kun je weer andere leuke dingen mee doen, toch?
Bijzonder he calimero wat bioresonantie kan doen? Ik was heel sceptisch, maar inmiddels enthousiast en zo blij dat ik heen ben gegaan. Vandaag net de 2de behandeling gehad.

Groetjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven