Ex heeft kind geslagen

05-07-2017 18:29 444 berichten
Het is eigenlijk precies zoals de topic titel zegt, maar ik zal even wat meer informatie geven.

Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).

Ik hoorde de laatste tijd al dat hij veel ruzie had met zijn vader. Ik heb een aantal keer geprobeerd om daar over te praten, maar ex is heel snel van de schuld afschuiven, in dit geval ligt het dan dus aan kind.

In deze situatie is het dus helemaal uit de hand gelopen. Kind dacht een leuk, maar misplaatst, grapje te maken. Vader werd boos, waarop kind ook boos werd. Vader stuurde hem naar zijn kamer en heeft hem daar met geweld in geduwd. Vervolgens gaat kind helemaal over de rooie. Vader pakt kind op en gooit hem op bed, waardoor hij met zijn hoofd tegen de lamp komt. Kind maait met zijn armen in het rond en raakt hierbij vader in zijn gezicht. Vader reageert daarop door kind behoorlijk hard een stomp te geven in zijn ribben (er is nu een blauwe plek te zien).

Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik heb ex heel duidelijk laten weten dat dit echt niet kan. Ex heeft wel meteen zijn excuses aangeboden en zegt zich echt rot te voelen. Maar hij heeft ook een agressief verleden (huiselijk geweld tegen mij) en kind haalt blijkbaar echt het bloed onder zijn nagels vandaan en dan kan hij zich niet inhouden. Ik moet het sowieso even laten bezinken. Maar ik weet nu gewoon niet goed wat het beste is.
Alle reacties Link kopieren
@Kastella, nee! Was natuurlijk niet tegen jou! Ik vond je post juist goed!
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
tampontouwtje schreef:
25-08-2017 10:09
Misschien is het beter om je zoons tijdelijk bij een pleeggezin onder te brengen zodat zij en jij tot rust kunnen komen. Het komt op mij allemaal zeer stressvol over. Ik krijg bijna al stress als lezer.
Ja tuurlijk is het stressvol bij TO! Maar is dat een reden om je kinderen maar weg te doen? En denk je echt dat voor zoiets als dit pleeggezinnen beschikbaar zijn?
Alle reacties Link kopieren
@*beeldig*. Wat heb jij een hoop te verstouwen. Sterkte. En mooi dat je met jouw ervaring (maar ik lees ook een dosis gezond verstand) anderen kan helpen. Verder probeer ik te vermijden om in te gaan op niet constructieve input.
Pieps2016 schreef:
25-08-2017 12:23
Ja tuurlijk is het stressvol bij TO! Maar is dat een reden om je kinderen maar weg te doen? En denk je echt dat voor zoiets als dit pleeggezinnen beschikbaar zijn?
Ik begrijp echt niet waarom jullie dit zo down-playen.

Er speelt daar toch al jaren veel meer. Die kinderen hebben in een huis gewoond met huiselijk geweld. Een vader die hun moeder in elkaar sloeg. Moeder kon het niet meer aan en is er vandoor gegaan. Kinderen gingen vervolgens nog wel alleen naar de agressieve vader. Zoontje van 9 heeft ongezonde driftbuien. Dat is toch een teken dat hij last heeft van wat er zich in dat gezin afspeelt. En nu is het dusdanig uit de hand gelopen dat vader zijn 9-jarige zoon een stomp op zijn ribben!!! heeft gegeven. Mogelijk is vader al eerder agressief geweest, maar is het nu dusdanig gescalleerd dat het naar buiten komt. En nu gaat moeder zogenaamd safe harbour spelen? Dat kan ze helemaal niet. Ze zit er zelf te diep in. Het kind leeft nog steeds in extreme stress. Het is 9 jaar en getraumatiseerd, hoe denken jullie dat hij zich zo zal ontwikkelen?

Die kinderen hebben er baat bij om uit die omgeving gehaald te worden, om eens goed bij te kunnen komen in een stressloze omgeving met volwassenen die stabiel zijn, structuur en duidelijkheid kunnen bieden en zelf niet zo diep in de shit zitten. Die kinderen kennen waarschijnlijk niet eens een stressloos leven.

Laat ze alsjeblieft kind zijn en tot rust komen, terwijl moeder de ruimte krijgt om haar eigen trauma's te verwerken en stabiel te worden. Pas dan kan zij iets betekenen voor haar kinderen. Zoals ik het lees, lijkt het er sterk op dat haar zoontje van 8 denkt dat hij mama moet redden. Dit gaat echt nergens heen zo.
Ik zie ook wel dat ze het probeert, maar proberen is in dit soort situaties gewoon niet voldoende. Kinderen zijn geen proefproject. Als er zulke ernstige zaken spelen moet je dat gelijk goed aanpakken. Hoe langer het sleept, hoe minder kans er is op dat een kind zich gezond ontwikkelt en een gezin stabiel wordt. Straks zit ze met een puber die aan de drank of drugs gaat en weet ik veel wat meer omdat hij zo doodongelukkig is. En dan krijgt het kind een etiket op zijn hoofd 'onhandelbaar'. :|
Alle reacties Link kopieren
*Beeldig* schreef:
25-08-2017 01:21
Die angst................................................................................................................................................................................................... kordaat gedrag.

(Niet quoten aub)

Helemaal mee eens. Dat soort mensen krijg ik ook wel mee te maken en dan een "zie je wel?" Wat ze niet zien is de dagen daarna.
Alle reacties Link kopieren
tampontouwtje schreef:
25-08-2017 10:09
Misschien is het beter om je zoons tijdelijk bij een pleeggezin onder te brengen zodat zij en jij tot rust kunnen komen. Het komt op mij allemaal zeer stressvol over. Ik krijg bijna al stress als lezer.
Ik krijg stress van jou.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
25-08-2017 10:36
@*Beeldig*: ik dacht dat je eerst op mij reageerde (had tt op ignore). Volstrekt eens
Dat is een goed idee!
@beeldig, jemig het is niet niks wat jij, en jullie als gezin mee moeten maken. Ook jij heel veel sterkte en ik hoop dat je over een jaar kunt zeggen dat jullie er goed door heen zijn gekomen.

Vandaag naar de huisarts geweest. Die kon niet veel meer doen dan wat we al hadden geprobeerd. Maandag wel een afspraak met de apotheker om te kijken of die nog iets weet.
tampontouwtje schreef:
25-08-2017 13:32
Ik zie ook wel dat ze het probeert, maar proberen is in dit soort situaties gewoon niet voldoende. Kinderen zijn geen proefproject. Als er zulke ernstige zaken spelen moet je dat gelijk goed aanpakken. Hoe langer het sleept, hoe minder kans er is op dat een kind zich gezond ontwikkelt en een gezin stabiel wordt. Straks zit ze met een puber die aan de drank of drugs gaat en weet ik veel wat meer omdat hij zo doodongelukkig is. En dan krijgt het kind een etiket op zijn hoofd 'onhandelbaar'. :|
Mijn 'geluk' is geweest dat zoon al nooit bij ex bleef slapen, ook niet in de vakanties. Die rustige, stabiele thuisbasis hebben ze jarenlang bij mij gehad. Nu staat even alles op zijn kop, maar om dan de kinderen meteen naar een pleeggezin te brengen lijkt me wat voorbarig. En ja, mijn stresslevel is nu ontzettend hoog, die van zoon ook. Maar hij heeft mij wel nodig. Het zou alleen maar een extra klap zijn om hem nu naar een pleeggezin te brengen.

Wat me wel zorgen baart in een evt contact met vader, is dat vader niet veel nodig heeft om uit zijn plaat te gaan. Het is niet zo dat zoon en hij dan al een week lang op elkaars lip zitten. Als ze ooit een hele dag bij ex waren dan kon ik bij terugkomst goed merken dat hij er wel klaar mee was.

Zoon wil voor nu geen contact met vader. Hij maakt ook af en toe van die terloopse opmerkingen dat ik denk: okeeee. Zoals toen hij dat tv programma 'mijn vader is de beste' aan het kijken was, zei zoon: mijn vader is de stomste. En toen er een reclame voor een datingprogramma voorbij kwam; mama, zoek jij een nieuwe papa voor ons uit.

Jongste zoon wil zijn vader wel een keer weer zien. En in overleg met CJG besloten dat er een contactmomentje gaat komen. Hoe en wat precies daar gaan we het nog over hebben.
Kromo19 schreef:
25-08-2017 14:53
Mijn 'geluk' is geweest dat zoon al nooit bij ex bleef slapen, ook niet in de vakanties. Die rustige, stabiele thuisbasis hebben ze jarenlang bij mij gehad. Nu staat even alles op zijn kop, maar om dan de kinderen meteen naar een pleeggezin te brengen lijkt me wat voorbarig. En ja, mijn stresslevel is nu ontzettend hoog, die van zoon ook. Maar hij heeft mij wel nodig. Het zou alleen maar een extra klap zijn om hem nu naar een pleeggezin te brengen.

Wat me wel zorgen baart in een evt contact met vader, is dat vader niet veel nodig heeft om uit zijn plaat te gaan. Het is niet zo dat zoon en hij dan al een week lang op elkaars lip zitten. Als ze ooit een hele dag bij ex waren dan kon ik bij terugkomst goed merken dat hij er wel klaar mee was.

Zoon wil voor nu geen contact met vader. Hij maakt ook af en toe van die terloopse opmerkingen dat ik denk: okeeee. Zoals toen hij dat tv programma 'mijn vader is de beste' aan het kijken was, zei zoon: mijn vader is de stomste. En toen er een reclame voor een datingprogramma voorbij kwam; mama, zoek jij een nieuwe papa voor ons uit.

Jongste zoon wil zijn vader wel een keer weer zien. En in overleg met CJG besloten dat er een contactmomentje gaat komen. Hoe en wat precies daar gaan we het nog over hebben.
Wat een armoede dat je zelf niet eens door hebt dat jouw gezinssituatie verre van veilig en gezond was en is. Zoals ik al schreef. Een kind is geen proefproject.

Het is typerend dat je schrijft 'Mijn 'geluk''. Het gaat nu echt even niet om jou.
Het is ook typerend dat je in je OP schrijft:

Kind is 9, over het algemeen een lief en gevoelig mannetje wat af en toe ontploft als hij boos is. Ik weet ondertussen hoe ik daar het beste mee om kan gaan en eigenlijk gaat dat heel goed. (Kan het ook vaak voor zijn).

Het gaat er niet om dat jij weet hoe je kan voorkomen dat hij ontploft. Het gaat niet om jouw gevoel van controle in die situatie.
Het gaat erom dat hij zich zo ontwikkelt dat hij niet meer ontploft en op een gezonde manier met zijn emoties kan omgaan. Het gaat om zijn gevoel van controle in zulke situaties in plaats van de onmacht die hij nu voelt.

Ik hoop heel erg dat het ergens tot je door gaat dringen dat je nu niet moet doen wat goed is voor jou, maar wat goed is voor de ontwikkeling van je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Tampontiuwtje ik lees juist een moeder die binnen de situatie het beste met haar kids voor zich heeft.
Jij schildert haar nu af als een persoon die veel aan zichzelf denkt. Op mij komt to juist over als een lieve moeder die zeer begaan is met het welzijn van haar kinderen.

To je doet het erg goed hoor. Het is niet mals. Heel veel sterkte nog hoor.
Spannend dat contact moment. Wanneer gaat dat plaatsvinden?
Alle reacties Link kopieren
Tampon vrouwtje als je een kind met een gebroken been in een ander gezin plaatst dan is dat gebroken been niet ineens geheeld.

Als je een kind met een post traumatische stress stoornis in een ander gezin plaatst dan is die stoornis niet ineens weg. Daar heeft een kind psychologische begeleiding bij nodig. Dat daar wachtlijsten voor zijn daar kan to niets aan doen en dat kan een pleeggezin ook niet verhelpen.

Een kind wat het moeilijk heeft die heeft zijn moeder heel hard nodig. Als je kind nu naar een ander gezin zou brengen waar ze zoon niet kennen loopt hij alleen nog maar een groter trauma op.

Je schrijft steeds het gaat niet om jou het gaat om je kind. To doet haar uiterste best voor haar kind.
Wie ben jij om te zeggen dat ze dat niet doet.

Volgens jou had to kind niet naar haar vader moeten laten gaan.
Vind je echt dat ze een gerechtelijk bevel en jeugdzorg had moeten negeren?
Wat denk je dat er dan was gebeurd? Dan was kind waarschijnlijk linea recta aan vader toegewezen en had to kind alleen onder begeleiding nog mogen zien.
Was dat beter geweest denk je?
Deze week gebeld door de politieagent die de zaak heeft behandeld. Hij vertelde dat hij ex had gehoord als verdachte en dat alles naar de officier van justitie is gestuurd. Deze heeft de zaak geseponeerd. Ex had verklaard dat hij zoon in een reflex had geslagen en hoe hij aan de andere blauwe plekken kwam wist hij niet. Hierdoor heeft de officier gezegd dat het niet de bedoeling was van ex om zoon pijn te doen. Ook had ex al hulp gezocht bij het CJG had hij verteld. Euh nee, ik ben degene die hulp heeft gezocht, ex wordt daarin meegetrokken.

En nu? Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat dit zo loopt. Zeker met zijn voorgeschiedenis. Ik kan eventueel bezwaar aantekenen. Maar moet ik dat willen? Ik ben op dit moment eigenlijk te flabbergasted om daar helder over na te kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, bezwaar. Natuurlijk bezwaar. Tenzij je het goed vind dat ex wegkomt met dit gedrag....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Jemig. Ik zou even overleggen met een advocaat en CJG.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan een ander ook (nog) aangifte doen. Zoals het CJG dus. Of de huisarts.
Niet meer van toepassing
anoniem_334005 wijzigde dit bericht op 02-09-2017 08:45
94.84% gewijzigd
Frizz schreef:
30-08-2017 09:51
Jemig. Ik zou even overleggen met een advocaat en CJG.
Met CJG heb ik overleg gehad. Zij zijn eigenlijk ook stomverbaasd dat de zaak geseponeerd wordt. Advies was om het even te laten bezinken en nadenken of bezwaar maken mij iets zou brengen. Ook willen ze vader min of meer verplichten om een agressie regulatie cursus te volgen. Voor de veiligheid van de kinderen en mij. Dat hij heel goed weet dat als hij niet meewerkt dat hij dan de kinderen nooit meer ziet.

Hoe langer ik nadenk over het seponeren, hoe bozer ik word eigenlijk. Toen het bij mij gebeurde, lag er geen voorgeschiedenis. Daarvoor is hij veroordeeld. Nu ligt er een voorgeschiedenis en mishandelt hij zoon, wat in mijn ogen nog vele malen erger is. Zoon is een stuk minder weerbaar dan ik. En dan nog komt hij weg zonder straf. Echt onbegrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het CJG kan jouw aangifte aanvullen. Of zelf aangifte doen.

Het CJG kan hem niks verplichten. Ze kunnen hoogstens zeggen dat ze bij weigering zullen opschalen naar een instantie die drang/dwang uitoefent.
Alle reacties Link kopieren
Kromo wat onvoorstelbaar dat de zaak geseponeerd wordt. Pfff. Echt belachelijk. Dit is niet een incident maar iets wat hij vaker doet. Sterker nog hij is we ooit al voor veroordeeld. Heftig. Ik kan mij voorstellen dat je boos bent.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
30-08-2017 13:35
Het CJG kan jouw aangifte aanvullen. Of zelf aangifte doen.

Het CJG kan hem niks verplichten. Ze kunnen hoogstens zeggen dat ze bij weigering zullen opschalen naar een instantie die drang/dwang uitoefent.
En als to dan een slimme ex heeft dan stuurt hij een advocaat op die instanties af.
Dat het onterecht is dat ze hem proberen te dwingen omdat hij niets heeft gedaan.
Kijk maar het om is het met hem eens.

En dan spant hij vervolgens een zaak aan dat to zijn zoon bij hem weg houdt.
Dan is het zijn woord tegenover het woord van to.
Dikke kans dat to het onderspit delft.

Dus ik hoop voor to dat ze naast dat ze steeds maar weer contact heeft met het CJG ook contact heeft gezocht met een advocaat die haar bijstaat.
Gisteren nog even een kennis van mij gesproken, een agent. Hij werkt in een heel andere stad dus niks met de zaak te maken. Gevraagd of bezwaar maken nut heeft. Kon ik altijd doen, het blijft mensenwerk. Maar moest ik wel goed nadenken over wat ik er van verwacht. Het staat nu immers al op papier. Bij een evt volgend vergrijp pakken ze deze zaak er dan weer bij. Het is niet zo dat hij nu onschuldig is bevonden. Maar hij snapte mijn gevoel van onrecht.

Zoals hij het verhaal hoorde kan het best zijn dat ex het verhaal zo heeft gedraaid dat hij handelde uit noodweer. Want zoon heeft met iets naar hem gegooid, en met het maaien met zijn armen vader ook geraakt.

Ik heb contact gehad met mijn advocaat. Zo lang ik niks van zijn advocaat hoor is het goed, vertelde zij. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen door aangifte te doen, CJG in te schakelen etc.
Alle reacties Link kopieren
Kromo19 schreef:
31-08-2017 11:41


Ik heb contact gehad met mijn advocaat. Zo lang ik niks van zijn advocaat hoor is het goed, vertelde zij. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen door aangifte te doen, CJG in te schakelen etc.
Precies jouw advocaat raadt jou aan een afwachtende houding aan te nemen omdat ze heel goed weet dat als jij een zaak aanspant over de omgangsregeling dat er een grote kans is dat je dat verliest.

Dus ben je meer gebaat bij een vader die geen zaak durft aan te spannen omdat hij bang is dat hij die verliest. Maar als jij hem zou dwingen zich te verdedigen kon jij wel eens diegene zijn die aan het kortste eind trekt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
31-08-2017 10:53
En als to dan een slimme ex heeft dan stuurt hij een advocaat op die instanties af.
Dat het onterecht is dat ze hem proberen te dwingen omdat hij niets heeft gedaan.
Kijk maar het om is het met hem eens.

En dan spant hij vervolgens een zaak aan dat to zijn zoon bij hem weg houdt.
Dan is het zijn woord tegenover het woord van to.
Dikke kans dat to het onderspit delft.

Dus ik hoop voor to dat ze naast dat ze steeds maar weer contact heeft met het CJG ook contact heeft gezocht met een advocaat die haar bijstaat.
Stel dat het zo zal gaan zullen de instanties zich met name bezig houden met het belang van kind. Niet met advocaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven