Ex zonder kinderen op vakantie

28-05-2025 07:22 369 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk 😬

Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.

Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.

Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Dubbel
Nogevendit schreef:
29-05-2025 09:44

Ook van mensen die nog wel bij elkaar zijn snap ik die behoefte niet om zonder kinderen op vakantie te willen gaan.
Omdat je naast ouders ook nog partners wil zijn? Mijn ouders gingen dertig jaar geleden ieder jaar al een week weg met z'n tweeën. Mooier en verder weg dan ze met ons deden. Maar wij kwamen qua vakanties ook echt niks tekort. Ik vond daar als kind echt niks van, behalve dat ik het leuk vond dat opa en oma dan een week bij ons thuis zaten.
Steven1980 schreef:
29-05-2025 09:59
Zonder kinderen (kind) is zo heerlijk. Ik heb voltijds zorg (24/7) over mijn zoon en hij heeft een zware verstandelijke beperking. Ik probeer twee keer per jaar alleen een weekendje weg te gaan. In het pinksterweekend hopelijk twee daagjes naar de Veluwe bij Kootwijk. Heerlijk, nu al zin in. De hele nacht slapen, wakker worden zonder verplichtingen. Lekker fietsen en even rustig lunchen bij een restaurantje. Zo lekker.
snap ik helemaal!
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Tegeltje schreef:
29-05-2025 09:21
Goeiemorgen. Nogmaals, het is niet dat ik mijn kinderen geen 3 weken in huis wil. Wel ben ik zo eerlijk om aan te geven dat ik dat best pittig vind. Maar dat komt wel goed.
Het gaat mij er meer om dat ik moeite heb met het gemak van mijn ex. Mij afzagen aan de ene kant, en aan de andere kant beroep doen op elkaar iets gunnen. Terwijl ik de enige ben die flexibel is.

Maar toch bedankt, ik zie tips en inzichten waar ik iets mee kan. Ik denk voor alle rust dat de kinderen die 3 weken bij mij zijn. En ik wat dagen vast probeer te leggen dat de kinderen extra bij hem zijn als het mij uit komt.
Ik denk dat je het moet hebben meegemaakt om te oordelen. Of eigenlijk moet je dat helemaal laten. Mijn kinderen waren echt intensief en vergden het uiterste van mijn opvoedingsskills. Als ik die altijd fulltime zou hebben gehad, zou ik niet ongeschonden tot de eindstreep zijn gekomen. Het grappige is dat ze zich dat nu ze volwassen zijn, ook realiseren. Waar zij bezig waren met kind en puber zijn, was het voor mij alle zeilen bijzetten om ze heelhuids en een beetje in goede harmonie naar volwassenheid te loodsen.
Pubers liggen niet om 20.00 uur in bed, en de gemiddelde 13-jarige reageert ook niet dolenthousiast als je ze twee keer per week wilt laten koken. Bovendien moet je er dan toch bij blijven en zit je daarna met de takkenzooi die ze achterlaten. Daarbij hebben ze allerlei probleempjes die zich altijd openbaren vlak voordat ze geacht worden te gaan slapen, of paniek omdat er ineens morgen een werkstuk af moet waaraan nog van alles moet gebeuren.
Dat snap ik ook wel idd, en daar mag het gesprek best ook over gaan. Dat elkaar gunnen en überhaupt verdelen van ouderschap een gezamenlijke taak is.
Maar ook juist daarom zou ik niet in een ‘omdat jij het niet deed, doe ik het ook niet’ dynamiek gaan stappen. Het geeft ook kans om te veranderen.
En vrouwen geven af op mannen, maar vinden vaak zelf de beslissing om iets voor zichzelf te doen ingewikkelder. Ook dat is een gezamenlijke dynamiek.
Ik zou dus nooit kritiek geven op een vrouw die 3 weken weggaat zonder kinderen (vanaf deze leeftijd), maar ik ben dan ook die vrouw die dat wel doet.
MirHT schreef:
29-05-2025 10:09
Dat snap ik ook wel idd, en daar mag het gesprek best ook over gaan. Dat elkaar gunnen en überhaupt verdelen van ouderschap een gezamenlijke taak is.
Maar ook juist daarom zou ik niet in een ‘omdat jij het niet deed, doe ik het ook niet’ dynamiek gaan stappen. Het geeft ook kans om te veranderen.
En vrouwen geven af op mannen, maar vinden vaak zelf de beslissing om iets voor zichzelf te doen ingewikkelder. Ook dat is een gezamenlijke dynamiek.
Ik zou dus nooit kritiek geven op een vrouw die 3 weken weggaat zonder kinderen (vanaf deze leeftijd), maar ik ben dan ook die vrouw die dat wel doet.
Maar als ze jonger zijn is het wel een ding? Mijn ex moest regelmatig 2 weken op zakenreis. Ik ben twee keer 1,5 week weggeweest toen dochter 3 en 4 was.

Vind je dan nu wel iets van mij? En van mijn ex man? Geen sneer hoor, maar ben wel benieuwd wat dan een ‘oke’ leeftijd is.
Tegeltje schreef:
Goeiemorgen. Nogmaals, het is niet dat ik mijn kinderen geen 3 weken in huis wil. Wel ben ik zo eerlijk om aan te geven dat ik dat best pittig vind. Maar dat komt wel goed.
Het gaat mij er meer om dat ik moeite heb met het gemak van mijn ex. Mij afzagen aan de ene kant, en aan de andere kant beroep doen op elkaar iets gunnen. Terwijl ik de enige ben die flexibel is.
Het is dan toch vooral een kwestie van (niet) gunnen. Omdat hij jou bekritiseert en zwartmaakt - of afzaagt, maar ik denk dat dat op hetzelfde neerkomt - wil jij het hem niet gemakkelijk maken door 3 weken in te springen. Zo’n gunst verleen je natuurlijk liever aan iemand die ook aardig voor jou is. En dat is hij niet. Maar hij wil ondanks zijn vervelende gedrag wel 3 weken van ‘jouw tijd’ opeisen. Omdat jullie elkaar als gescheiden ouders dingen moeten ‘gunnen’.

Dat is inderdaad lekker makkelijk en ik snap dat dit je niet lekker zit. Hij neemt jou niet serieus, tenzij hij er zelf beter van wordt. Maar toch, hoe begrijpelijk je weerstand ook is, zou ik drie keer diep ademhalen en het verzoek accepteren, en opnieuw blij zijn dat je van hem af bent. Ik zou zelf (maar elke situatie is anders en ik ken jouw ex niet) wel een punt maken van zijn zwartmakerij en duidelijk maken dat normaal en aardig over elkaar praten óók een vorm van gunnen is, zeker als gescheiden ouders. En dat je hem zijn vakantie gunt als hij jou in je waarde laat.
Tegeltje schreef:

Maar toch bedankt, ik zie tips en inzichten waar ik iets mee kan. Ik denk voor alle rust dat de kinderen die 3 weken bij mij zijn. En ik wat dagen vast probeer te leggen dat de kinderen extra bij hem zijn als het mij uit komt.
Misschien is dit dan het beste moment om met hen om tafel te gaan en jullie afspraken te bespreken
Wellicht zelfs beter op papier te zetten?
Tegeltje schreef:

Maar dit zou ik dan ook zeker met hem bespreken, zoals ik eerder al aangaf.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Als eigen ouders nooit samen, zonder kinderen, op vakantie gingen ( om de relatie samen te onderhouden, toch ? ) dan lijkt het mij dat kinderen het best wel een ding kunnen vinden als pa ineens een lange, kinderloze vakantie wil met zijn vriendin.
Je hebt eigenlijk al zoveel me-time bij een co ouderschap.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tegeltje schreef:
Hoe loopt de communicatie tussen jou en je ex? Valt er met hem te praten of ben je een klein beetje bang voor hem? Dat lijk ik namelijk te proeven, je bent ontwijkend, lijkt geen plek voor jezelf op te eisen. Is hij wat dominanterig wellicht?

Ik zou in jouw plaats willen weten of hij zich bewust is van zijn starre gedrag en het beroep dat hij op je doet. Ik zou willen weten of hij snapt dat zaken niet eerlijk verdeeld zijn.
En je kunt je groothartigheid over deze vakantie prima inzetten om hem dit te laten inzien, hem te laten inzien dat het niet niks is dat hij van je vraagt en dat je daar heel graag wat flexibiliteit voor terug zou willen en dat je hem daar ook aan gaat houden. Pak desnoods de agenda erbij en claim wat me-time, een half weekje achter een vakantie vast of weet ik veel, misschien wil je een weekend met je vriend weg, zulke dingen.

Dus nogmaals, terug naar de tekentafel en wees niet bang voor zijn gedrag en reacties, Hij wil namelijk iets van jou hè, hij mag zich even gedeisd houden. Anders zoekt hij maar een andere oplossing voor die 3 weken.
.
frettie schreef:
29-05-2025 09:26
Als zij het had gewild was dit forum te klein geweest hoor, ook al ontkent iedereen dit. Maar dit toont mooi de dubbele moraal aan voor moeders en vaders. Als een vader tegen de afspraken in drie weken weg wil met zijn nieuwe liefde wil hij ze heus nog wel aldus dit forum. Vindt een moeder dit slikken dan is ze ontaard en weet ik het. Bah.
En dat terwijl dit forum gemiddeld gezien een stuk geëmancipeerder is dan de Nederlander in het algemeen. Kun je nagaan, er is nog een wereld te winnen.
Geen motto
emanina schreef:
29-05-2025 11:40
En dat terwijl dit forum gemiddeld gezien een stuk geëmancipeerder is dan de Nederlander in het algemeen. Kun je nagaan, er is nog een wereld te winnen.
Vind je? 20 jaar geleden zeker wel, maar de afgelopen jaren absoluut niet.
moiren wijzigde dit bericht op 29-05-2025 11:51
0.50% gewijzigd
Ruin it yourself.
Toen ik drie weken op vakantie was zonder mijn gezin vonden de Afrikanen die ik daar sprak dat werkelijk schokkend. Dat mijn man bij de kinderen was vonden ze mogelijk nog schokkender maar gelukkig kon ik ze vertellen dat mijn schoonmoeder mijn man ondersteunde.
Ik ben een ontaarde moeder. Maar dat boeit me eigenlijk helemaal niet
.
Moiren schreef:
29-05-2025 11:44
Vind je? 20 jaar geleden zeker wel, maar de afgelopen jaar absoluut niet.
Klopt. Ook hier neemt de vertrutting toe.
.
emanina schreef:
29-05-2025 11:40
Geëmancipeerd? Echt niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Rooss4.0 schreef:
29-05-2025 11:45
Klopt. Ook hier neemt de vertrutting toe.
Het heeft al een tijdje zwaar de overhand.
Ruin it yourself.
Dit forum vind ik helemaal niet geëmancipeerd (meer) eigenlijk. Ik vind het vaak ronduit vrouw onvriendelijk wat er gesteld wordt. Kan er ook mee te maken hebben dat er mensen zijn die meteen hakken op een TO. En dat is nu eenmaal vaak een vrouw. Maar als ik kijk naar wat er gezegd wordt over je ruimte opeisen in een familie of gezin. En dat er dan niet wordt gedacht hoeveel ruimte de vader al opeist. Per definitie nooit alimentatie vragen ook al heb je gezorgd. Zin maken ook al zorg je alleen. Tendens vind ik toch vaak mond houden, zorgen, nooit klagen en gezellig zijn voor je partner. Nuance mis ik vaak, al is dat niet bij iedereen natuurlijk. Maar het lijkt wel sterker, die tendens, dan jaren geleden.
Het is van powervrouwen, die bewust waren van zichzelf en hun vaardigheden gegaan naar een benepen, preutse, veroordelende dynamiek. Kijk alleen al hoe er op de sekspijler wordt gereageerd.
Echt zo’n bizar verschil met 20 jaar geleden. Het power is wel weg.
Ruin it yourself.
Tegeltje schreef:
Wel ben ik zo eerlijk om aan te geven dat ik dat best pittig vind. Maar dat komt wel goed.
Volgend jaar zijn de kinderen ook emotioneel een stuk ouder, het concreet zorgen wordt steeds minder. Met jullie schema lijkt het mij trouwens ook best pittig het hele jaar door.
Tegeltje schreef:
Dat begrijp ik heel goed. Toen onze communicatie erg stroef en heel formeel op de regels was vond ik dat ook heel lastig. Ik kan mij achteraf goed voorstellend dat dat aan beide kanten zo voelde. Pas toen we wat met meer ontspanning er in stonden kwam er verbetering. En daar zijn wij beiden heel blij mee. Daardoor is voor ons zo'n vraag geen probleem, er zit geen rancune in, maar gunnen.
Moiren schreef:
29-05-2025 11:44
Vind je? 20 jaar geleden zeker wel, maar de afgelopen jaren absoluut niet.
Ik denk inderdaad dat mijn beeld achterhaald is.
Geen motto
-Summer- schreef:
29-05-2025 04:10
Ik verbaas me er eerlijk gezegd over dat je je eigen kinderen geen 3 weken in huis wil. Het zijn je EIGEN kinderen. Dan zie je je vriend maar die paar weken wat minder.

En misschien kan je ex dan de kinderen erna desnoods iets langer nemen zodat jij en je vriend samen weg kunnen.

Maar echt.. er geen 3 weken voor je eigen kinderen er willen zijn? Onbegrijpelijk..
Ik verbaas me er over dat vader 3 weken zijn kinderen niet wil zien om op vakantie te gaan.
Alweernieuw1234 schreef:
29-05-2025 12:48
Ik verbaas me er over dat vader 3 weken zijn kinderen niet wil zien om op vakantie te gaan.
Precies dit. Nou vind ik het in gezonde verhoudingen geen issue om elkaar voor een paar weken te helpen. Maar in dit geval, met een inflexibele ex, snap ik goed hoe lastig TO het vindt. En dat hier dan mensen het omdraaien als dat TO ontaard is omdat zij het lastig vindt. Het is de vader waar het mee begint.

Wat ik zelf heel vaak zie in de omgeving is dat er voor co ouderschap wordt gekozen. Ondanks dat moeder destijds minder is gaan werken (wederzijds besloten) wil vader dan geen partneralimentatie betalen want ja, dat kun je zelf regelen. Vergeten wordt de ontwikkelkansen die minder zijn. En in de praktijk doet moeder veel meer dan vader want vader doet dit soort dingen als 3 weken vakantie. Maar o wee als je dit zegt. Dat bedoel ik met dat de emancipatie voorbij lijkt en vrouwen veel moeten slikken.
Ik vind de reacties hier ook altijd lekker overtrokken en tegenstrijdig hoor, als het dit soort onderwerpen betreft. Ik snap TO heel goed. Ze is geen ontaarde moeder als ze graag een klein beetje ruimte voor zichzelf wil als gescheiden ouder, die pakt haar ex immers ook. Ruimschoots zelfs en zij mag opdraven voor de ruimte die hij wil nemen, in de vorm van een vakantie van 3 weken met zijn vriendin en dat moet zij hem gunnen. En dan word ze hier met de grond gelijk gemaakt omdat ze twijfelt bij deze gang van zaken? Ben het eens met de stelling dat de vader ook geen enkele moeite heeft z’n kinderen 3 weken niét te zien. Maar dat kan zomaar, want dat is een vader, geen moeder.

Mijn ex kwam een jaar of 2 na de scheiding, toen hij in de zoveelste relatie crisis zat met z’n vriendin (meisje dat net aan volwassen was ten tijde van de scheiding, waarmee hij vreemdging tijdens ons huwelijk en direct na de scheiding ging samenwonen) met het verzoek aan mij om de kinderen even 2 weken te nemen zodat hij met haar op vakantie kon om hun relatie te redden. (Zij wilde kinderen en hij hield haar aan het lijntje) Ik heb hem hartelijk uitgelachen.
Lidl-Annie-Aardbei schreef:
29-05-2025 13:24
Mijn ex kwam [...] met het verzoek aan mij om de kinderen even 2 weken te nemen zodat hij met haar op vakantie kon om hun relatie te redden. [...] Ik heb hem hartelijk uitgelachen.
In ieder geval is het eerlijk van je dat je uit nog niet verwerkte boosheid hebt gehandeld.

Als je in 'maar hij doet altijd, dus ga ik dan...' gaat zitten lijkt mij persoonlijk vermoeiend, en je vasthouden aan iets wat er niet meer is. Na je scheiding wil je toch emotioneel niet meer aan elkaar zitten. Ben je uit elkaar dan hang je nog steeds aan elkaar.

Los van alle relatie-dynamiek die TO nog mag ervaren is, in het geval van een emotioneel afgehandelde, scheiding. de vraag niet raar, niet schadelijk en niet verkeerd. TO kan natuurlijk nog gewoon besluiten vanuit boosheid of wraak besluiten niet mee te werken, maar ik dacht vanuit de OP dat zij juist een wat neutralere mening probeerde te zoeken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven