Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
woensdag 28 mei 2025 om 08:13
Ik ben een (bewust) alleenstaande moeder dus ik zal daardoor er anders in staan. Toch zou ik in jouw geval toch positief erin staan en proberen in oplossing te denken. Over een jaar zou je vriend inmiddels wel je kinderen ontmoet hebben? Dus dan zouden jullie ook wat makkelijker kunnen afspreken. Je kan ook ervoor zorgen dat in die drie weken de kinderen een weekend bij vriendjes of opa en oma logeren? Dan heb je ook weer even tijd voor jezelf.
woensdag 28 mei 2025 om 08:13
Ik neem aan dat het om 1 week extra gaat, waardoor je jezelf niet kan opladen voor een volgende week. Herken dat wel.
Staat hij open voor weg ruilen zodat jij op een ander moment kan opladen? Gaat hij die 21 dagen? Of kan hij aan het begin/eind de kinderen een paar dagen extra nemen zodat de aaneengesloten tijd zo kort mogelijk wordt.
Staat hij open voor weg ruilen zodat jij op een ander moment kan opladen? Gaat hij die 21 dagen? Of kan hij aan het begin/eind de kinderen een paar dagen extra nemen zodat de aaneengesloten tijd zo kort mogelijk wordt.
woensdag 28 mei 2025 om 08:17
Dus iemand anders opzadelen met je kids omdat het je te zwaar is?DrMcNinja schreef: ↑28-05-2025 07:48Hiermee eens. Zowel de zorg zien als moetje (zoveel alleenstaande ouders die dit 24/7 doen om verschillende redenen) én met de opmerking dat je het gewoon eerlijk moet verdelen. Ik zou tenminste bij ex neerleggen dat jij dan ook 3 weken mag.
En trouwens, als het zo zwaar is, is het dan ook mogelijk om de kids 1 of 2 dagen bij opa en oma te laten logeren?
Sorry hoor maar ik zit me echt op te vreten dat er oudeds zijn die er zo in staan. Heel triest voor die kinderen.

woensdag 28 mei 2025 om 08:19
en als je het nou eens met een andere bril bekijkt?
Opa&oma vinden het geweldig, de kinderen vinden het heerlijk.
En ma (die het wat zwaar heeft) kan even bijtanken
woensdag 28 mei 2025 om 08:20
Ik zou er blij mee zijn en geen tegenprestatie verwachten. Ik wil dan ook, ondanks de 50/50 regeling, mijn kinderen juist meer zien. Zeker als het 3 schoolweken zijn dan zie ik het probleem niet. Neem je zelf een keer een dag vrij voor jezelf of spreek die dag met je vriend af. Overigens snap ik je punt wel van partner niet te snel introduceren, daar ben ik zelf (helaas) ook een keer ingetrapt. Rustig aan daarmee!
woensdag 28 mei 2025 om 08:22
woensdag 28 mei 2025 om 08:23
We hebben niet allemaal dezelfde draagkracht en hetzelfde soort kinderen he?
Het is juist heel goed als ouders inzien dat ze soms steun nodig hebben van een ander en er gebruik van kunnen maken. Want een overvraagde ouder is niet perse de leukste ouder.
•
woensdag 28 mei 2025 om 08:25
De omgang tussen exen wordt vaak beter als je je flexibel opstelt en met 'ja-tenzij' houding ipv nee-tenzij. Ik zou dus erg mijn best doen om het mogelijk te maken. Natuurlijk in in mijn achterhoofd dat ik hiermee loyaliteit kweek voor als ikzelf flexibiliteit nodig heb. Op de langere duur is balans wel belangrijk.
Overigens vind ik sommigen hier naar reageren, alsof ouderschap in je uppie niet zwaar kan/ mag zijn. Misschien af en toe je superman cape in de kast en even menselijk reageren??
Overigens vind ik sommigen hier naar reageren, alsof ouderschap in je uppie niet zwaar kan/ mag zijn. Misschien af en toe je superman cape in de kast en even menselijk reageren??
gonniegijsje wijzigde dit bericht op 28-05-2025 08:27
22.26% gewijzigd
woensdag 28 mei 2025 om 08:26
Heb je de OP van TS wel gelezen?Lila-Linda schreef: ↑28-05-2025 08:19en als je het nou eens met een andere bril bekijkt?
Opa&oma vinden het geweldig, de kinderen vinden het heerlijk.
En ma (die het wat zwaar heeft) kan even bijtanken
Ze zegt toch best duidelijk dat ze me-time nodig heeft en haar vriendje geen drie weken wil missen.
Je kunt het allemaal wel heel romantisch bekijken, maar TS is juist transparant geweest over waarom ze niet drie weken fulltime mama wil zijn.
woensdag 28 mei 2025 om 08:27
Steun om haar vriendje geen drie weken te moeten missen….
woensdag 28 mei 2025 om 08:29
Ik vind het een gevalletje pick your battles, en ik zou deze laten gaan, maar goed, ik weet niet hoe druk je dagen zijn en hoe groot de extra belasting is.
Houdt hij wel voldoende vakantiedagen over om de rest van het jaar de vakanties met kinderen goed te verdelen?
En lekker pijnlijk weer, dat hij wel vakanties zonder kinderen ver vooruitplant en niet de vakanties met.
De truuk is denk ik - ik ben veel langer met ex uit elkaar - dat ik gestopt ben met denken of het eerlijk is. Heeft kind er last van, dan maak ik er een probleem van, maar ik laat alles gaan wat alleen oneerlijk is naar mij toe.
Houdt hij wel voldoende vakantiedagen over om de rest van het jaar de vakanties met kinderen goed te verdelen?
En lekker pijnlijk weer, dat hij wel vakanties zonder kinderen ver vooruitplant en niet de vakanties met.
De truuk is denk ik - ik ben veel langer met ex uit elkaar - dat ik gestopt ben met denken of het eerlijk is. Heeft kind er last van, dan maak ik er een probleem van, maar ik laat alles gaan wat alleen oneerlijk is naar mij toe.
woensdag 28 mei 2025 om 08:30
Ik vind het heel raar dat hier zo vaak gezegd wordt 'als je nog samen was dan kon je ze ook niet naar iemand anders schuiven'
Maar met twee alles regelen ivm de kinderen is toch veel minder zwaar dan alleen?
De ene kookt terwijl de andere het huiswerk begeleidt.
De ene rijdt met kind a naar de hobby terwijl de andere met kind b naar de dokter gaat.
De ene doet boodschappen terwijl de andere op de kinderen past.
Een kind heeft het moeilijk / werkt tegen / krijgt woedeuitbarstingen: je overlegt even samen hoe je dat aanpakt
De ene neemt even een rustig bad terwijl de andere met de kinderen naar het park gaat.
Dat is toch gewoon allemaal veel drukker en moeilijker als je er alleen voor staat?
Zo raar om dat niet te erkennen.
(En ja ik weet dat het week op week af is maar dat neemt nog steeds niet weg dat het tijdens de eigen week flink druk kan zijn)
Maar met twee alles regelen ivm de kinderen is toch veel minder zwaar dan alleen?
De ene rijdt met kind a naar de hobby terwijl de andere met kind b naar de dokter gaat.
Een kind heeft het moeilijk / werkt tegen / krijgt woedeuitbarstingen: je overlegt even samen hoe je dat aanpakt
De ene neemt even een rustig bad terwijl de andere met de kinderen naar het park gaat.
Dat is toch gewoon allemaal veel drukker en moeilijker als je er alleen voor staat?
(En ja ik weet dat het week op week af is maar dat neemt nog steeds niet weg dat het tijdens de eigen week flink druk kan zijn)
aliva wijzigde dit bericht op 28-05-2025 08:31
5.30% gewijzigd
woensdag 28 mei 2025 om 08:30
Heb je hem zelf gelezen? en ook helemaal? Niet alleen wat je uitkomt om haar even lekker neer te sabelen?Dante schreef: ↑28-05-2025 08:26Heb je de OP van TS wel gelezen?
Ze zegt toch best duidelijk dat ze me-time nodig heeft en haar vriendje geen drie weken wil missen.
Je kunt het allemaal wel heel romantisch bekijken, maar TS is juist transparant geweest over waarom ze niet drie weken fulltime mama wil zijn.
Ze geeft aan een paar overwegingen te hebben:
- Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken
- Drie weken voor de kinderen zorgen vindt ze best pittig
- Ze vindt dat hij niet zolang zonder kinderen weg moet willen zijn
En ze wil graag haar vriend zien, maar geeft zelfs aan, dat dat over een jaar veranderd kan zijn
Jij loopt gewoon te hakken om het hakken
Niet zo'n fijne eigenschap
woensdag 28 mei 2025 om 08:31
Ok maar feitelijk gaat het om 1 week? (Als jullie week om week doen?)
Kunnen zijn of jouw ouders wat betekenen in 'zijn weekend'? Zodat jij kunt opladen en je vriend zien?
Ik denk dat je goed voor jezelf moet uitfilteren welke emoties er allemaal meespelen: boosheid, jaloezie, rancune.
Als je hem dit verbiedt gaat de verdeling niet ineens eerlijk worden. Ik zou naar de kinderen willen laten merken dat jij er wel altijd voor ze bent.
Kunnen zijn of jouw ouders wat betekenen in 'zijn weekend'? Zodat jij kunt opladen en je vriend zien?
Ik denk dat je goed voor jezelf moet uitfilteren welke emoties er allemaal meespelen: boosheid, jaloezie, rancune.
Als je hem dit verbiedt gaat de verdeling niet ineens eerlijk worden. Ik zou naar de kinderen willen laten merken dat jij er wel altijd voor ze bent.
woensdag 28 mei 2025 om 08:32
Ik vond de weken dat mijn lieftallige wederhelft voor zijn werk weg moest ook anders, dan als we het samen deden. Tenminste... toen ze klein waren (peuters), daarna vond ik die weken juist eenvoudiger. 1 persoon minder om rekening mee te houdenaliva schreef: ↑28-05-2025 08:30Ik vind het heel raar dat hier zo vaak gezegd wordt 'als je nog samen was dan kon je ze ook niet naar iemand anders schuiven'
Maar TO is nu eenmaal gewend geraakt aan weken, dat ze met niemand rekening moet houden, dan kan 3 weken plots lang lijken
woensdag 28 mei 2025 om 08:40
Als je 50/50 co-ouderschap hebt, dan wen je aan het idee dat je kinderen er even niet zijn, maar ook aan de zekerheid dat je ze ook weer snel een tijd wél bij je hebt.
Als mijn ex een paar weken op vakantie gaat met de kinderen, haal ik die tijd met de kinderen op een later moment wel weer in. In het begin kon ik ze nog geen dag missen, inmiddels ben ik er wel een beetje aan gewend, zie ik dat ze het ook fijn hebben bij hem en is de me-time ook best fijn.
woensdag 28 mei 2025 om 08:40
woensdag 28 mei 2025 om 08:42
ik vind trouwens niks denigrerends aan het woord vriendjeframboise-t schreef: ↑28-05-2025 08:40Ik vind het overigens stom waarom er nou opeens zo denigrerend over 'vriendje' moet worden gesproken. TO heeft een nieuwe liefde in haar leven, en het lijkt me heel normaal dat ze een oplossing zoekt om die te zien, gedurende die 3 weken.
Dat is je geliefde/date/verkering, beetje de fase voor iemand echt partner wordt
(waarbij ik geen afgebakend moment heb, wanneer je overgaat naar de partner-fase)
woensdag 28 mei 2025 om 08:44
Ik ben binnenkort ook een maand alleen met de kinderen, man moet weg voor werk. Ik vind het dan op momenten ook wel zwaar, ze zijn qua leeftijd ongeveer de helft van die van jou. Ik probeer het voor mezelf en ons makkelijker te maken. Dus ik krijg die weken een maaltijdpakket, dan hoef ik niet na te denken over wat ik moet koken. Scheelt wel dat ze nog halve dagen op school zijn dan. Ik vind het niet altijd makkelijk maar ook gezellig om het samen leuk te maken.
Ik zou dus ook je ex 3 weken laten gaan met inderdaad de voorwaarde als jij iets in de toekomst graag wil/nodig hebt daar ook flexibel mee om wordt gegaan.
Ik zou dus ook je ex 3 weken laten gaan met inderdaad de voorwaarde als jij iets in de toekomst graag wil/nodig hebt daar ook flexibel mee om wordt gegaan.
woensdag 28 mei 2025 om 08:49
Wat een onzin zeg. Mss vinden die kinderen het wel heerlijk om bij opa en oma te logeren.
Maar, buiten dat: iedereen ervaart dingen anders, iedereen heeft andere draagkracht.
Je bent echt geen slechte moeder als je het zwaar vindt om je kinderen op te voeden.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
Eens.Lila-Linda schreef: ↑28-05-2025 08:30Heb je hem zelf gelezen? en ook helemaal? Niet alleen wat je uitkomt om haar even lekker neer te sabelen?
Ze geeft aan een paar overwegingen te hebben:
- Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken
- Drie weken voor de kinderen zorgen vindt ze best pittig
- Ze vindt dat hij niet zolang zonder kinderen weg moet willen zijn
En ze wil graag haar vriend zien, maar geeft zelfs aan, dat dat over een jaar veranderd kan zijn
Jij loopt gewoon te hakken om het hakken
Niet zo'n fijne eigenschap
Hij heeft nooit ver vooruit willen afspreken, maar nu meer dan een jaar vooruit wel. En vaders vindt 3 weken zonder de kinderen wel prima en doet dit om exclusief samen te zijn met zijn vriendin. Waarom krijgt TO commentaar dat zij zolang haar vriend niet wil missen? Of het pittig vindt om voor 3 kinderen te vinden. Sommige mensen zijn gewoon sneller overprikkeld, ook als dit de mensen zijn waar ze van houden.
TO, wat willen de kinderen?
Zien zij het zitten om hun vader 3 weken niet te zien?
Heb jij verder nog vakantieplannen met de kinderen?
Heeft hun vader nog verdere vakantieplannen met de kinderen?
Hoe lang wil jij de kinderen eventueel missen, dus zou je ermee akkoord gaan dat de kinderen vervolgens 3 weken bij pa zijn? Of is dat juist ook een probleem? Dat jij je kinderen niet zolang wilt missen, dus eigenlijk nooit die week terug gaat vragen?
En omdat pa niet flexibel is, dat je het ook niet in losse dagen terug kunt vragen. Dus dat je nu het idee hebt dat hij misbruik van je maakt, wetende dat jij geen nee zegt tegen je kinderen en hij dat wel doet?
In het verleden was je ex niet flexibel genoeg, ook niet als het beter was voor je kinderen? Maar nu wil hij dat wel voor zijn nieuwe vriendin?
Ben je bezorgd dat hij in de toekomst meer van dit soort acties zal hebben? Dus flexibiliteit van jou vragen, maar dit niet geven?
Je hoeft geen antwoord te geven uiteraard, maar misschien iets om even te overwegen.
dianaf wijzigde dit bericht op 28-05-2025 08:52
3.32% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja ik had beter de post die ik stom vond moeten quoten. Hangt een beetje van de context af. Als mensen een relatie niet serieus nemen, pakken ze ook het woord vriendje ipv geliefde/date/etc.Lila-Linda schreef: ↑28-05-2025 08:42ik vind trouwens niks denigrerends aan het woord vriendje
Dat is je geliefde/date/verkering, beetje de fase voor iemand echt partner wordt
(waarbij ik geen afgebakend moment heb, wanneer je overgaat naar de partner-fase)
woensdag 28 mei 2025 om 08:50
Op je argumenten over de kinderen ga ik maar niet in, al vind ik het net als de andere reageerders sneu voor de kinderen dat ze blijkbaar als zo'n last worden ervaren.
Je kunt nee zeggen maar je kunt dan wel vergeten dat ex jou ooit nog iets gunt. Of je kunt ja zeggen en krediet bij hem opbouwen. Ik denk dat je jezelf met dat laatste een grotere dienst bewijst. Maar goed, ik vind de zorg voor tieners niet zo zwaar.
Je kunt nee zeggen maar je kunt dan wel vergeten dat ex jou ooit nog iets gunt. Of je kunt ja zeggen en krediet bij hem opbouwen. Ik denk dat je jezelf met dat laatste een grotere dienst bewijst. Maar goed, ik vind de zorg voor tieners niet zo zwaar.
woensdag 28 mei 2025 om 08:50
En jij begrijpt die behoefte aan me-time niet? Lucky you.Dante schreef: ↑28-05-2025 08:26Heb je de OP van TS wel gelezen?
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in