Ex zonder kinderen op vakantie

28-05-2025 07:22 323 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk 😬

Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.

Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.

Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
3 weken is best lang als je een jong or zorgintensief kindje of kindjes hebben.

Maar 10 en 12 jeetje zeg, die vermaken zichzelf toch gewoon enigszins? Die hoef je niet continu te entertainen en verzorgen toch? Ik vind het zelf best bijzonder dat je dat als pittig ervaart bij deze leeftijd er vanuit gaande dat er geen grote problemen spelen.

Het zijn maar 3 weken… als je het echt teveel vind, zou ik 2 voorstellen. Maar nee ja natuurlijk ook een antwoord, maar dan zul je zelf ook niet echt op flexibiliteit kunnen rekenen mocht jij ooit alleen op pad willen
Coniglio schreef:
28-05-2025 11:00
Ze zijn volgend jaar 11 en 13. 1 sowieso al op de middelbare, de ander groep 8? Ze gaan toch gewoon door de weeks naar school en waarschijnlijk ook nog wel wat sport/vriendjes? En ze kunnen dan toch prima bijv een zaterdagmiddag alleen zijn als jij perse je vriend wil zien en die nog niet wil introduceren?

Ik snap het probleem niet zo goed. Het is niet alsof je met een dreumes en een peuter zit die nog niet naar het kdv gaan en 2x per nacht wakker worden.
Nou dit dus…
Ik zou dit verzoek van hem zien als een megakans om terug naar de tekentafel te gaan over afspraken als nieuwe partners voorstellen, elkaar uit de brand helpen als er in de toekomst afspraken gepland staan en wellicht een kopje communicatie sowieso. Want voor mij leest het een beetje alsof hij weinig welwillend is als het gaat om afspraken aan jouw kant.

In je eerst zin lijk ik ook te lezen dat jouw omgeving zijn idee compleet afbrandt en dat zegt wellicht ook wel iets over hoe men naar jouw ex en zijn acties kijkt.

Ik zou hem zijn tripje gunnen en voor die 3 weken een plan maken. Je mag natuurlijk best even bijtanken of bij je vriend zijn terwijl ouders of wie dan ook even een weekendje voor de kinderen zorgt.
En als de relatie potentie heeft zou ik de kinderen gewoon aan hem voorstellen, daar hoef je echt geen jaren mee te wachten omdat een hele goegemeente anders over je heen valt.

En verder doe je het vooral lekker op jouw manier.
.
MrsDuck schreef:
28-05-2025 09:58
en het zal me niet verbazen als de OP straks leeg is) vind ik het vooral triest voor de kinderen dat ze blijkbaar niet gewenst zijn om zo lang bij moeder te zijn.
Zou één het gevolg kunnen zijn van het ander wellicht?

Met andere woorden... ga je lekker??
.
appelwangetje schreef:
28-05-2025 11:34
Alleen OP post gelezen.
Op moment dat je veel tijd voor jezelf nodig hebt, had je dus de keuze moeten maken om kinderloos te blijven.
Want we kunnen allemaal in de toekomst kijken en je mag alleen maar de keuze maken om niet kinderloos te blijven als je 100% zeker weet dat je ook in de toekomst altijd voldoende energie zal hebben om fulltime in je eentje voor je kinderen kan zorgen.

Dream on!
Zullen we even afspreken dat we zulke apekool niet massaal quoten? Voor TO is dit één keer lezen meer dan genoeg denk ik.
.
Zal aan mij liggen
Maar wat is het probleem ? Je kinderen zijn niet klein meer. Gaan naar school. 3 weken is niet zo lang. En nieuwe partner drie weken amper zien is ook te overzien toch?
Bovendien kan je ex dit gunnen. Wie weet wil jij ook een keer buiten hoogseizoen lang weg.
Je kan er moeilijk over doen. Maar wie is daar bik gebaat ?
Rooss4.0 schreef:
28-05-2025 11:43
Ik zou dit verzoek van hem zien als een megakans om terug naar de tekentafel te gaan over afspraken als nieuwe partners voorstellen, elkaar uit de brand helpen als er in de toekomst afspraken gepland staan en wellicht een kopje communicatie sowieso.
Mooie gelegenheid inderdaad! Vaak verandert er iets als de kinderen naar de middelbare gaan of als er nieuwe partners komen of gaan; je komt gewoon in een nieuwe fase terecht met nieuwe behoeftes van ouders én kinderen.
Elkaar uit de brand helpen vind ik een mooie uitdrukking.
muts87 schreef:
28-05-2025 11:50
Zal aan mij liggen
Maar wat is het probleem ? Je kinderen zijn niet klein meer. Gaan naar school. 3 weken is niet zo lang. En nieuwe partner drie weken amper zien is ook te overzien toch?
Bovendien kan je ex dit gunnen. Wie weet wil jij ook een keer buiten hoogseizoen lang weg.
Je kan er moeilijk over doen. Maar wie is daar bik gebaat ?
En t gaat over volgend jaar, als vriend dan nog in beeld is weten de kinderen dat vast al.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik lees ook tussen de regels door dat ex qua flexibiliteit niet zo welwillend naar jou is geweest. Dat zal vast ook wel meespelen, en oneerlijk voelen, maar ik denk niet dat het zin heeft om dit te laten meewegen…

Dan krijg je zo’n verhouding dat niemand elkaar iets gunt in de toekomst en dat alles in dat licht wordt afgewogen. Lijkt me ook niet echt fijn voor de kids.
Rooss4.0 schreef:
Ik zou dit verzoek van hem zien als een megakans om terug naar de tekentafel te gaan over afspraken als nieuwe partners voorstellen, elkaar uit de brand helpen als er in de toekomst afspraken gepland staan en wellicht een kopje communicatie sowieso. Want voor mij leest het een beetje alsof hij weinig welwillend is als het gaat om afspraken aan jouw kant.
Eens, dit is inderdaad een mooie kans om dat bespreekbaar te maken en daar afspraken over te gaan maken. En eens met de rest ook van wat Roos geschreven heeft.
Volgend jaar is je vriend niet meer nieuw en misschien niet eens meer je vriend, dus waarom je dit argument erbij betrekt snap ik echt niet. Het klinkt mij een beetje in de oren als zoeken naar redenen voor een 'nee'. Eigenlijk klinken al je argumenten zo. Ik zie geen enkel argument voor een 'ja' terwijl die er toch ook moeten zijn.
Bijvoorbeeld dat je een tegenprestatie kunt vragen en nou ja, dat het gaat om je eigen kinderen.

Je klinkt eigenlijk gewoon verontwaardigd. Dat is ergens wel begrijpelijk, maar niet constructief. Laat je verontwaardiging los en kijk dan nog eens opnieuw naar de vraag van je ex. En hoe je er een voor jou goede draai aan kunt geven. Wat Rooss ook zegt: het biedt kansen.
Ik snap het wel en niet. Ik heb mijn kinderen altijd. Het is gewoon zo dat je weinig eigen ruimte hebt als je je kinderen altijd hebt. Ik heb ook gemerkt hoe lastig daten kan zijn als je je kinderen altijd hebt
Maar dit is drie weken. Het is even drie weken weinig eigen ruimte en je vriend iets minder zien.
En je bouwt krediet op bij je ex, dat kan je later weer inzetten als jij een keer weg wil.
Ik zou er geen probleem mee hebben, maar het is inderdaad voor iedereen anders en het hangt af van de flexibiliteit die jullie überhaupt hebben. In mijn geval zijn ex en ik allebei flexibel met afspraken, dingen kunnen soms anders lopen en dan passen we er een mouw aan. In het geval van 3 weken vakantie zou ik een gat in de lucht springen omdat mijn dochter nooit zo lang bij mij is, maar dat zou waarschijnlijk anders liggen als mijn ex over elk dingetje moeilijk deed en de verantwoordelijkheid op mij afschoof.

Toch lijkt instemmen me het beste, omdat dat jou de kans geeft om een algemeen gesprek over flexibiliteit met je ex te voeren: heel leuk zo’n lange vakantie en geen probleem, maar wil jij dan in de toekomst wat vaker dit of dat doen?
Ik vind drie week je partner niet zijn om je ex een vakantie met partner te gunnen best veel gevraagd. Maar ik weet niet hoe jullie co-ouderschap is. Als het week op week af is gaat het feitelijk maar om 1 week
Het lijkt er voor mij vooral op dat je er moeite mee hebt dat jouw ex ' gewoon' 3 weken met zijn nieuwe vriendin en zonder zijn kinderen op vakantie wil dan dat jij 3 weken de kinderen hebt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Rooss4.0 schreef:

In je eerst zin lijk ik ook te lezen dat jouw omgeving zijn idee compleet afbrandt en dat zegt wellicht ook wel iets over hoe men naar jouw ex en zijn acties kijkt.

Ik zou hem zijn tripje gunnen en voor die 3 weken een plan maken. Je mag natuurlijk best even bijtanken of bij je vriend zijn terwijl ouders of wie dan ook even een weekendje voor de kinderen zorgt.
En als de relatie potentie heeft zou ik de kinderen gewoon aan hem voorstellen, daar hoef je echt geen jaren mee te wachten omdat een hele goegemeente anders over je heen valt.

En verder doe je het vooral lekker op jouw manier.
Dit!

En voel je niet schuldig, ik zou er ook niet perse blij van worden. Ik had na een heftige scheiding die paar dagen alleen echt nodig om bij te komen en daardoor mezelf op te laden om er voor de volle 100% er voor de kinderen te zijn op de andere momenten.
zwembad84 schreef:
28-05-2025 09:32
Ik zou wel met ex bespreken in hoeverre er dan nog een leuke vakantie met hem en de kinderen in zit gezien de meeste mensen maar een wk of 6 vakantiedagen hebben. En ik zou willen dat mn ex dit ook zelf met de kinderen bespreekt hoe ze er in staan gezien de kinderen daar de leeftijd wel voor hebben.
Volgens mij is het idee van gescheiden zijn dat jij én de ex dit allemaal lekker kunnen bepalen. "Niet over de schutting kijken" is daarbij het devies. Er is geen enkele verplichting van ex om óók nog met de kinderen op vakantie te gaan. Er is überhaupt helemaal geen verplichting om op vakantie te gaan.

Dus niet bespreken met ex, en je hebt weinig te willen dat de ex het 'zelf met de kinderen bespreekt'. Als je dat soort dingen wilt had je niet moeten scheiden.

En in Nederland heeft niemand maar zes vakantiedagen. Bij een 40-urige werkweek is 160 uur (20 dagen) het minimum.
noorderlicht76 schreef:
28-05-2025 12:13
Ik vind drie week je partner niet zijn om je ex een vakantie met partner te gunnen best veel gevraagd. Maar ik weet niet hoe jullie co-ouderschap is. Als het week op week af is gaat het feitelijk maar om 1 week
Die ex vraagt toch niet of zij drie weken haar partner niet wil zien? Dat maakt ze er zelf van.

Een beetje meebewegen lijkt me handig, daar kun je de andere kant op ook profijt van hebben, helemaal als je graag even een poosje zonder kinderen bent.
Lila-Linda schreef:
28-05-2025 11:38
oke, dus dan heeft TO nu 2 kinderen over? wil je ze kopen ofzo???
Nee hoor van zijn levens dagen niet. Ik ben heel bewust kinderloos gebleven omdat ik alleen maar nadelen zie aan kinderen hebben.

Mensen krijgen kinderen zonder goed over de consequenties na te denken.
1 daarvan is dus dat je me time grotendeels weg valt, heb je dat echt nodig moet je dus geen kinderen krijgen. Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.
appelwangetje schreef:
28-05-2025 12:23
Nee hoor van zijn levens dagen niet. Ik ben heel bewust kinderloos gebleven omdat ik alleen maar nadelen zie aan kinderen hebben.

Mensen krijgen kinderen zonder goed over de consequenties na te denken.
1 daarvan is dus dat je me time grotendeels weg valt, heb je dat echt nodig moet je dus geen kinderen krijgen. Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.
en dus?
dan krijg je kinderen? je man loopt bij je weg, of het is veel vermoeiender dan je dacht ineens is het plaatje anders
Maar dan moet je kost-wat-kost niet aan jezelf denken? Geen me-time meer?
Denk je echt, dat dat goed is voor de kinderen?

en daarbij, wat denk jij te winnen met tegen mensen met kinderen roepen, dat ze die dan niet hadden moeten krijgen?
Helpt dat?
appelwangetje schreef:
28-05-2025 12:23
Heb je ze wel. Deal je met de consequenties van die keuze.

Dat doet ze toch?
Natsuro schreef:
28-05-2025 12:15
Er is überhaupt helemaal geen verplichting om op vakantie te gaan.
En 'op vakantie gaan' is ook niet synoniem voor 'een leuke tijd hebben'

Als die vader er eigenlijk geen zin in heeft, kan hij de boel behoorlijk verstieren als hij zich gedwongen voelt toch te gaan. Tot het punt dat de kinderen liever niet gaan.
Waarom zou je je ex dit moeten gunnen? Hij of zij is niks meer van je. Je moet het niet gaan zien als een kadootje voor je ex, of als iets waarvoor je een wederdienst verwacht.

Die drie weken met je kinderen kan je wel jezelf gunnen. Het zal voor hen heerlijk zijn om die weken niet te hoeven verkassen. Je kan de relatie met je kids lekker uitdiepen en met ze afspreken dat jullie het met zijn drietjes gaan doen, dus bv dat ze een keer koken voor je en dan ook zelf de boodschappen doen. Of je laat ze een avondje naar de film gaan.
Ik deel mijn ervaring.
Mijn ex vroeg dit een aantal jaar geleden ook, nog wel langer dan drie weken. Ik ging geen nee zeggen, je wilt de verhoudingen toch goed houden. Maar heb wel een tegenprestatie afgesproken. De 6 jaar erna is ons kind de hele herfstvakantie bij hem ipv de halve, hierdoor heb ik elk jaar een weekje voor mezelf. Was goede deal 😃 soms moppert hij nu, zijn die zes jaar nu nog niet voorbij, nee 😁
Maar ik vond het geen probleem om ons kind zes weken fulltime bij me te hebben, wel beetje aanpassingen doen hier en daar, maar was gezellig en de tijd vloog.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven