Ex zonder kinderen op vakantie
woensdag 28 mei 2025 om 07:22
Hoi,
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
Ik kan wel wat advies gebruiken, ik merk dat ik van mijn vrienden en familie vaak geen neutraal advies krijg, wat eigenlijk heel lief is natuurlijk
Het zit zo, ex en ik zijn na relatie van 12 jaar uit elkaar gegaan. Dat is 3 jaar geleden. We hebben 2 kinderen van 10 en 12 jaar en co-ouderschap.
Nu wil ex volgend jaar met zijn vriendin op vakantie, zonder de kinderen. Gaat om bijna 3 weken en buiten schoolvakantie om.
Hij vraagt of de kinderen in die periode dan bij mij kunnen zijn.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet en wil. Er spelen een paar overwegingen:
Hij heeft in de laatste jaren nooit ver vooruit willen afspreken of de kinderen extra dagen bij hem konden zijn.
Als de kinderen die 3 weken bij mij zijn, dan kan ik mijn nieuwe vriend niet veel zien. Die wil ik op dit moment nog niet betrekken in de omgang met mijn kinderen. Kan zijn dat dat nog veranderd in een jaar.
Ik vind 3 weken alleen voor de kinderen zorgen best pittig. Ik ben vrij op mezelf en best gehecht aan wat eigen tijd en ruimte.
En, ik vind als je kinderen hebt en gescheiden bent, dan leg je je er toch bij neer dat je niet zolang zonder kinderen weg kan zijn? Ik zou niet zo makkelijk verwachten dat ex de zorg wel op zich neemt.
Op zijn beurt vind hij dat we elkaar ook wat moeten gunnen.
Ik kan wel wat neutrale meningen en invalshoeken gebruiken...
woensdag 28 mei 2025 om 09:34
Ja, werk misschien wel, maar niet beide ouders. Ik vind dat toch niet hetzelfde.Lila-Linda schreef: ↑28-05-2025 09:31op vakantie wellicht niet, maar voor werk komt dat geregeld voor hoor
Het gaat mij om de vakantie van drie weken zonder je kinderen.
Best kans dat hij dit vervolgens ieder jaar wil en dan met de kinderen alleen een weekje weg.
pina wijzigde dit bericht op 28-05-2025 09:37
31.07% gewijzigd
woensdag 28 mei 2025 om 09:37
Toevallig ben ik zelf die persoon die onlangs 3 weken zonder kind op reis is geweest en mn vriend is ook al meerdere keren 3 a 4 weken naar zn familie in het buitenland geweest. Daarnaast ken ik meedere stellen die met elkaar 2 a 3 weken weg zijn geweest zonder kinderen. En wellicht zal het niet de norm zijn, maar het komt zeker voor. Als je de periode verkort na ca 8 a 10 dagen, zal het vast veel meer voorkomen.Taskmaster schreef: ↑28-05-2025 09:27Wat lezen veel mensen eroverheen dat ex ook niet flexibel is. Ik zou die tegenprestatie vast vastleggen, hoor.
En 'in een relatie kan dat ook'....ehhh hoeveel mensen ken jij die binnen een relatie met kinderen drie weken in hun eentje er tussenuit gaan? Meeste mensen willen niet eens in hun eentje op vakantie. De meeste mensen die ik ken doen maximaal een week, en dan mag de ander dus ook.
En als je in een relatie met je partner op vakantie gaat, zonder kinderen, moet je ook opvang regelen en is er niet zoiets als een andere ouder die de kids wel even opvangt.
Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat co-ouderschap best een ideale oplossing voor veel mensen is, met ook veel tijd voor jezelf.
Maar ik ben er wel aan gewend dat mensen er van alles van vinden dat ik een paar weken zonder mn kind niet als probleem ervaar
woensdag 28 mei 2025 om 09:39
Maar waarom mag het voor werk wel en voor vakantie niet?
en als hij een vader wil zijn, die zijn kinderen amper ziet, dan is dat zijn-probleem.
Pas als hij er last van krijgt, lost hij het op
woensdag 28 mei 2025 om 09:46
Je vindt het pittig met de kinderen. Waarom? Hoe gedragen ze zich? Hoe ziet je dagstructuur eruit? Trek je het om drie weken voor ze te zorgen? Kan je hulp regelen?
Het is blijkbaar verboden om het pittig te vinden met je kinderen. Maar anderen kennen jouw situatie niet. En als het misschien niet zo goed gaat omdat het te veel voor je is is het juist goed dat je daar van te voren over na denkt en een plan voor maakt.
Het is blijkbaar verboden om het pittig te vinden met je kinderen. Maar anderen kennen jouw situatie niet. En als het misschien niet zo goed gaat omdat het te veel voor je is is het juist goed dat je daar van te voren over na denkt en een plan voor maakt.
woensdag 28 mei 2025 om 09:47
Dan had je samen voor ze gezorgd en kan ieder zich af en aan terug trekken en wat voor zichzelf gaan doen.Mwoah schreef: ↑28-05-2025 08:12Wat een raar argument dat je 3 weken voor de kinderen zorgen best piitg vindt omdat je gehecht bent aan eigen tijd en ruimte. Hoe had je dat gedaan als jullie wel nog getrouwd waren geweest.
Weet je zeker dat het alle kulargumenten zijn die je aandraagt of gun je hem geen 3 weken vakantie met zijn nieuwe vriendin?
Niet heel moeilijk te bedenken hoor.
woensdag 28 mei 2025 om 09:58
Als ze nu al op haar tandvlees loopt dat ze een periode van 3 weken volgend jaar al een grote beer op de weg vindt, dan is dat haar probleem dat ze moet oplossen. Daar kan ze hulp voor vragen bij haar ex (kan hij de kinderen tijdelijk wat vaker hebben bijvoorbeeld), huisarts, (ex-schoon)familie etc. Zit het bij het gedrag of zorgen om de kinderen dan heb je die last ook 52 weken per jaar en niet 26 omdat je ze om de week ziet. Je bent gewoon niet parttime ouder, ook al heb je het in shifts verdeeld. Voor hetzelfde geldt belandt ex 3 weken in het ziekenhuis en dan heb je de zorg ook. En misschien ziet ex dit wel als droomreis met nieuwe vriendin of als huwelijksreis en komt dat aapje nog uit de mouw en is to gewoon jaloers dat ex gewoon maar doet terwijl zij haar nieuwe vriend nog weghoudt bij de kinderen etc. etc. Dan ligt het verhaal weer anders. We weten heel veel niet, maar op grond van wat ik wel lees in de OP (to reageert niet en het zal me niet verbazen als de OP straks leeg is) vind ik het vooral triest voor de kinderen dat ze blijkbaar niet gewenst zijn om zo lang bij moeder te zijn.SunShine35 schreef: ↑28-05-2025 09:46Je vindt het pittig met de kinderen. Waarom? Hoe gedragen ze zich? Hoe ziet je dagstructuur eruit? Trek je het om drie weken voor ze te zorgen? Kan je hulp regelen?
woensdag 28 mei 2025 om 10:02
TO ik snap je wel, als je samen bent deel je de zorg met je partner, ben je uit elkaar en heb je co ouderschap dan vraagt dat op de dagen dat ze normaal bij vader zijn enorme aanpassing en ik snap dat dat lastig kan zijn.
Ik heb ook co ouderschap en werk de dagen dat ze bij hun vader zijn langere dagen zodat ik, als ze bij mij zijn er na school meer voor ze kan zijn. Hier zou dat dus ook wel veel vragen. Niet dat ik mijn kinderen niet 3 weken om me heen wil, wel dat dit mij vrije uren kost omdat oppas op die dagen niet voor het grijpen ligt. Vrije uren die ik liever zelf wil opnemen om andere dingen te doen, met de kinderen.
Als hij zo nodig met zijn vriendin op vakantie wil, doet hij dat maar in de zomervakantie als de kinderen bij mij zijn.
Hier gaat ex ook niet met de kinderen weg, ze gaan toch al met jou? En dan de weken dat ze bij mij zijn maakt hij mooie reizen met zijn vriendin, prima.
Hoe heeft hij het zelf in gedachte? Hij heeft vast geen 6 weken vakantie in 1 jaar. Betekend zijn vakantie ook dat jij in de zomervakantie omhoog zit?
Ik heb ook co ouderschap en werk de dagen dat ze bij hun vader zijn langere dagen zodat ik, als ze bij mij zijn er na school meer voor ze kan zijn. Hier zou dat dus ook wel veel vragen. Niet dat ik mijn kinderen niet 3 weken om me heen wil, wel dat dit mij vrije uren kost omdat oppas op die dagen niet voor het grijpen ligt. Vrije uren die ik liever zelf wil opnemen om andere dingen te doen, met de kinderen.
Als hij zo nodig met zijn vriendin op vakantie wil, doet hij dat maar in de zomervakantie als de kinderen bij mij zijn.
Hier gaat ex ook niet met de kinderen weg, ze gaan toch al met jou? En dan de weken dat ze bij mij zijn maakt hij mooie reizen met zijn vriendin, prima.
Hoe heeft hij het zelf in gedachte? Hij heeft vast geen 6 weken vakantie in 1 jaar. Betekend zijn vakantie ook dat jij in de zomervakantie omhoog zit?
nanouk wijzigde dit bericht op 28-05-2025 13:14
7.71% gewijzigd
woensdag 28 mei 2025 om 10:05
Triest dat niemand dus de kinderen 3 weken 'alleen' wil..
Het zijn toch je eigen kinderen? En ze hebben ook niet meer de leeftijd dat ze erg klein zijn en je ze steeds moet vermaken of alles voor ze moet verzorgen.
En dat je soms van zijn rol als vader baalt o.i.d, Sja, dat snap ik wel, maar om dan als 'tegenreactie' de kinderen niet 3 weken willen, wat voor zin heeft dat? Dan hebben ze tenminste nog 1 ouder waar ze altijd terecht kunnen, welkom zijn en niet 'teveel' zijn.
Lijkt erop dat je gewoon baalt dat je dan je vriend 3 weken minder kan zien-hoe onoverkomelijk is dat..
Het zijn toch je eigen kinderen? En ze hebben ook niet meer de leeftijd dat ze erg klein zijn en je ze steeds moet vermaken of alles voor ze moet verzorgen.
En dat je soms van zijn rol als vader baalt o.i.d, Sja, dat snap ik wel, maar om dan als 'tegenreactie' de kinderen niet 3 weken willen, wat voor zin heeft dat? Dan hebben ze tenminste nog 1 ouder waar ze altijd terecht kunnen, welkom zijn en niet 'teveel' zijn.
Lijkt erop dat je gewoon baalt dat je dan je vriend 3 weken minder kan zien-hoe onoverkomelijk is dat..
woensdag 28 mei 2025 om 10:21
woensdag 28 mei 2025 om 10:31
Ik vind het nogal aanstellerij om te doen alsof het héél erg is je nieuwe vlam 3 weken niet te kunnen zien. Terwijl het trouwens gewoon schoolweken zijn, dus je kan elkaar prima een keertje zien.
Je vindt het gewoon kut dat je ex met zijn nieuwe moppie lekker 3 weken de hort op gaat, alsof hij geen kinderen heeft. En dat mag, maar alle randargumenten zijn vooral lullig voor je kinderen.
Je vindt het gewoon kut dat je ex met zijn nieuwe moppie lekker 3 weken de hort op gaat, alsof hij geen kinderen heeft. En dat mag, maar alle randargumenten zijn vooral lullig voor je kinderen.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
woensdag 28 mei 2025 om 10:39
Je post gaat over verschillende dingen.
Enerzijds het stukje ' onrecht' dat je ex zelf ooit wat extra kan of wil doen en het waarde oordeel dat je als ouder niet zo lang van je kinderen weg zou moeten willen zijn.
Dan het stukje ' dan kan ik mijn vriend lang niet zien'
En tenslotte het zwaar vinden.
Laat ik met dat laatste beginnen. Ik vind het jammer dat je daar zo op aangesproken wordt, en vind het juist heel eerlijk dat je aangeeft dat je dat zo voelt. Is voor mij ook herkenbaar. Hoe lief ik mijn kinderen ook vind, ik vind het soms best zwaar in mijn eentje. Nu ze ouder zijn misschien wel meer dan vroeger (toen lagen ze om 19 uur in bed en kon ik daarna uitrusten). Tegelijkertijd zou dat me er nooit van weerhouden om voor langere of kortere tijd extra zorg op me te pakken. Desnoods neem ik vrij van werk om bij te tanken.
De waardeoordelen over je ex zou ik zo snel mogelijk los proberen te laten. Hij is wie hij is en hij vindt het kunnen om 3 weken zonder zijn kinderen op vakantie te gaan. Dat mag, iedereen is anders, trap niet in de valkuil dat je jouw oordeel mee laat wegen in de beslissing om wel of niet de kinderen extra te hebben. Dat is voer voor discussie (wel voor zakenreis, niet voor vakantie, wel om 3 weken te gaan mantelzorgen, maar alleen als het om een 1e graads familielid gaat etc etc).
De vraag die jou gesteld wordt is , als ik er 3 weken niet ben kunnen de kinderen dan die hele periode bij jou zijn. Focus alleen op die vraag. Kan dat? Zo ja, top. Zo nee, wat zijn de belemmeringen en kan je die weghalen?
En terwijl ik dit schrijf merk ik dat mijn gevoel aangeeft dat het antwoord altijd ja zou moeten zijn, tenzij er onoverkomelijke belemmeringen zijn. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel, en ik ben een absolute softie. Als de buurvrouw zou vragen of haar kinderen 3 weken bij mij kunnen logeren zou ik waarschijnlijk ook ja zeggen.
Enerzijds het stukje ' onrecht' dat je ex zelf ooit wat extra kan of wil doen en het waarde oordeel dat je als ouder niet zo lang van je kinderen weg zou moeten willen zijn.
Dan het stukje ' dan kan ik mijn vriend lang niet zien'
En tenslotte het zwaar vinden.
Laat ik met dat laatste beginnen. Ik vind het jammer dat je daar zo op aangesproken wordt, en vind het juist heel eerlijk dat je aangeeft dat je dat zo voelt. Is voor mij ook herkenbaar. Hoe lief ik mijn kinderen ook vind, ik vind het soms best zwaar in mijn eentje. Nu ze ouder zijn misschien wel meer dan vroeger (toen lagen ze om 19 uur in bed en kon ik daarna uitrusten). Tegelijkertijd zou dat me er nooit van weerhouden om voor langere of kortere tijd extra zorg op me te pakken. Desnoods neem ik vrij van werk om bij te tanken.
De waardeoordelen over je ex zou ik zo snel mogelijk los proberen te laten. Hij is wie hij is en hij vindt het kunnen om 3 weken zonder zijn kinderen op vakantie te gaan. Dat mag, iedereen is anders, trap niet in de valkuil dat je jouw oordeel mee laat wegen in de beslissing om wel of niet de kinderen extra te hebben. Dat is voer voor discussie (wel voor zakenreis, niet voor vakantie, wel om 3 weken te gaan mantelzorgen, maar alleen als het om een 1e graads familielid gaat etc etc).
De vraag die jou gesteld wordt is , als ik er 3 weken niet ben kunnen de kinderen dan die hele periode bij jou zijn. Focus alleen op die vraag. Kan dat? Zo ja, top. Zo nee, wat zijn de belemmeringen en kan je die weghalen?
En terwijl ik dit schrijf merk ik dat mijn gevoel aangeeft dat het antwoord altijd ja zou moeten zijn, tenzij er onoverkomelijke belemmeringen zijn. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel, en ik ben een absolute softie. Als de buurvrouw zou vragen of haar kinderen 3 weken bij mij kunnen logeren zou ik waarschijnlijk ook ja zeggen.
woensdag 28 mei 2025 om 10:48
Het is een illusie dat TO haar ex kan dwingen om zijn ouderschap in te vullen op een manier die zij goed vindt.
Ja ze kan hem dwars zitten, maar de enige die ze daarmee heeft zijn haar eigen kinderen, want die krijgen waarschijnlijk chagrijnige papa voor hun kiezen.
Grenzen aangeven aan papa: uiteraard, maar wel echte grenzen. Als zij niet kan of wil mort ze dat zeggen.
Maar geen 'grenzen' die eigenlijk gewoon manipulatie zijn om hem te dwingen een betere vader te zijn.
woensdag 28 mei 2025 om 10:53
dat staat echt helemaal nergens!MaanZon schreef: ↑28-05-2025 10:05Triest dat niemand dus de kinderen 3 weken 'alleen' wil..
woensdag 28 mei 2025 om 11:00
Ze zijn volgend jaar 11 en 13. 1 sowieso al op de middelbare, de ander groep 8? Ze gaan toch gewoon door de weeks naar school en waarschijnlijk ook nog wel wat sport/vriendjes? En ze kunnen dan toch prima bijv een zaterdagmiddag alleen zijn als jij perse je vriend wil zien en die nog niet wil introduceren?Bbubbels schreef: ↑28-05-2025 10:21Ik zou hier niet zo veel moeite mee hebben. Je kids kunnen toch al een hele hoop zelf? Dat je je vriend minder kan zien… sja, dat is dan zo. Of dan plan je een bezoekje als de kids naar school zijn of je regelt “oppas” of wat dan ook. Het klinkt alsof je het hem niet gunt…
Ik snap het probleem niet zo goed. Het is niet alsof je met een dreumes en een peuter zit die nog niet naar het kdv gaan en 2x per nacht wakker worden.
woensdag 28 mei 2025 om 11:05
woensdag 28 mei 2025 om 11:18
Hm ja, misschien wel, maar dan kan hij waarschijnlijk niet ook nog 3 weken vrij nemen als hij de kinderen heeft in de zomervakantie. Dus dan gaat het ten koste van (zijn) vakantiedagen met de kinderen en in de schoolweken merken ze er waarschijnlijk minder van.
woensdag 28 mei 2025 om 11:27
Ik vind het echt heel bijzonder dat er zoveel mensen zo oordelend staan tegenover het feit dat TO het pittig vind om drie weken alleen voor haar kinderen te zorgen.
Dat mag en kan iedereen toch anders ervaren? Feit is ook gewoon dat als je alleenstaand bent en je kinderen er zijn, je er alleen voor staat en dus ook continu aan moet staan. Dat vraagt ook gewoon meer van je dan dat je samen bent en die zorg daarin kunt delen.
Daarbij, als ik naar mezelf kijk: ik ga het straks ook grotendeels alleen doen (wij gaan van co-ouderschap naar een omgangsregeling). Ik moet daarin ook schakelen. Nu we nog co-ouderschap hebben, heb ik gewoon meer ruimte voor mezelf, dat is een feit. Daardoor kan ik makkelijker gaan sporten, iets met een vriendin doen, dingen voor mijn eigen ontwikkeling. Dat kan gewoon niet op het moment dat je het helemaal of grotendeels alleen doet. En ja, dan kun je oppas regelen, maar dat is niet heel makkelijk altijd en kost ook geld wat er niet altijd is.
Dat zegt toch helemaal niks over je relatie met je kinderen? En hoeveel je van ze houdt?
Ik krijg hier een beetje het gevoel alsof je je als moeder maar altijd moet opofferen ofzo. Niet zeuren, maar gewoon doen.
Los van dat stuk: hoe hebben jullie normaal gesproken de zomervakantie verdeeld? Ik ben gewend dat de meeste mensen namelijk drie om drie weken doen, of 2-1-2-1 of alle variaties daarop. Dan heb je natuurlijk beide die ruimte om dat te doen en kun je je daarop instellen.
Dat mag en kan iedereen toch anders ervaren? Feit is ook gewoon dat als je alleenstaand bent en je kinderen er zijn, je er alleen voor staat en dus ook continu aan moet staan. Dat vraagt ook gewoon meer van je dan dat je samen bent en die zorg daarin kunt delen.
Daarbij, als ik naar mezelf kijk: ik ga het straks ook grotendeels alleen doen (wij gaan van co-ouderschap naar een omgangsregeling). Ik moet daarin ook schakelen. Nu we nog co-ouderschap hebben, heb ik gewoon meer ruimte voor mezelf, dat is een feit. Daardoor kan ik makkelijker gaan sporten, iets met een vriendin doen, dingen voor mijn eigen ontwikkeling. Dat kan gewoon niet op het moment dat je het helemaal of grotendeels alleen doet. En ja, dan kun je oppas regelen, maar dat is niet heel makkelijk altijd en kost ook geld wat er niet altijd is.
Dat zegt toch helemaal niks over je relatie met je kinderen? En hoeveel je van ze houdt?
Ik krijg hier een beetje het gevoel alsof je je als moeder maar altijd moet opofferen ofzo. Niet zeuren, maar gewoon doen.
Los van dat stuk: hoe hebben jullie normaal gesproken de zomervakantie verdeeld? Ik ben gewend dat de meeste mensen namelijk drie om drie weken doen, of 2-1-2-1 of alle variaties daarop. Dan heb je natuurlijk beide die ruimte om dat te doen en kun je je daarop instellen.
woensdag 28 mei 2025 om 11:28
Mee eens, alleen voor mij voelt dat wel anders dan ervoor kiezen om zelf 3 weken op vakantie te gaan terwijl je partner en kinderen thuis zijn.Lila-Linda schreef: ↑28-05-2025 09:31op vakantie wellicht niet, maar voor werk komt dat geregeld voor hoor
woensdag 28 mei 2025 om 11:34
Met, zonder, het maakt niet echt uit. Meestal plannen we de vakanties zonder kinderen in de tijd dat de ander ze juist heeft maar als het zo zou uitkomen is het ook prima.
Het zou niet anders zijn dan als we nog samen waren geweest. Als je het maar tijdig aangeeft zodat je wat met werk, hulptroepen etc kan schuiven.
woensdag 28 mei 2025 om 11:38
oke, dus dan heeft TO nu 2 kinderen over? wil je ze kopen ofzo???appelwangetje schreef: ↑28-05-2025 11:34Alleen OP post gelezen.
Op moment dat je veel tijd voor jezelf nodig hebt, had je dus de keuze moeten maken om kinderloos te blijven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in