Feestje voor 16e verjaardag.

26-01-2020 10:01 78 berichten
Goedemorgen,

Zoon wordt binnenkort 16 jaar en man en ik willen een feestje organiseren voor hem en zijn vrienden.
Hij heeft al eens gezegd dat hij geen feestje thuis wil dus dat valt af.
Nu denken wij aan een zaaltje. Maar dan? Zoon drinkt zelf geen alcohol, zijn vrienden wel. Hoe pakken wij dit aan?
Ook wel gedacht aan karten of paintballen maar dat is met een grote groep wel erg prijzig..
Misschien dat iemand hier een leuk idee heeft?
Ariellle schreef:
26-01-2020 12:34
Ik weet dat dat (ooit) uit een onderzoek kennelijk is gebleken, maar zie wat anders om mij heen. Vind het ook wel logisch, wat niet mag is voor een puber des te aantrekkelijker. Verbieden helpt in mijn ervaring meestal niet bij pubers, er over praten en uitleggen waarom je iets niet wil wel (soms dan :)).
Ik ga er gewoon vanuit dat de onderzoeken kloppen, maar bovenal vind ik dat ik de plicht heb mijn kinderen te beschermen tegen de kwalijke gevolgen voor hun hersengroei. Ik ga er niet vanuit dat mijn kind nou net die uitzondering is bij wie een verbod nou precies een extra trigger is, al kan dat uiteraard zo zijn. Maar het zal hier geen kaal verbod zijn, ik leg hen er ook bij uit waarom ze het voor hun 18e niet mogen.

Wat ik wel een lastige vind is of het oké is of mijn kinderen mij en/of andere volwassenen zien drinken of dat het ook beter is dat zo min mogelijk in hun aanwezigheid te doen.
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 12:35
Er zijn zat onderzoeken die dat tegenspreken. Bij het grote gros werkt dat juist wel.
Misschien heb ik wel een vertekend beeld, heb jarenlang in mijn werk met pubers te maken gehad die over de schreef gingen en vaak ging dat juist om pubers waarvan de ouders de teugels behoorlijk kort hielden en dit nooit van hun kinderen hadden verwacht. Bij mijn eigen kinderen ben ik over dit soort dingen nooit zo streng, ze zijn allemaal wel een keer aangeschoten thuisgekomen, was bij allemaal eenmalig, ze vonden het erger dan ik. Maar als ik met andere ouders praat, hebben die dezelfde indruk als ik, dat pubers alcohol juist interessanter zijn gaan vinden en excessen in ieder geval meer voorkomen dan vroeger.
Ariellle schreef:
26-01-2020 12:34
Ik weet dat dat (ooit) uit een onderzoek kennelijk is gebleken, maar zie wat anders om mij heen. Vind het ook wel logisch, wat niet mag is voor een puber des te aantrekkelijker. Verbieden helpt in mijn ervaring meestal niet bij pubers, er over praten en uitleggen waarom je iets niet wil wel (soms dan :)).

Ik zie dus juist het tegenovergestelde om me heen. Ik ken veel wo-geschoolden (en dus oud-studenten). Ze gaan heel makkelijk om met drank, ze zijn vaak opgevoed met alcohol bij elke gelegenheid en mochten vroeger als puber drinken (nou mocht iedereen dat vroeger, dus dat is op zich niet zo bijzonder). Hun kinderen mogen ook drinken. Die kinderen gaan vaak studeren waar ze weer veel drinken en de rest van hun leven drinken ze op allerlei gelegenheden (net als hun ouders): vaak borrelen, netwerkborrels, wijn bij het eten, champagne bij feestelijkheden, après-ski, etc. Ze worden gewoon opgevoed met het idee dat alcohol erbij hoort.
nerdopviva schreef:
26-01-2020 13:21
Ik zie dus juist het tegenovergestelde om me heen. Ik ken veel wo-geschoolden (en dus oud-studenten). Ze gaan heel makkelijk om met drank, ze zijn vaak opgevoed met alcohol bij elke gelegenheid en mochten vroeger als puber drinken (nou mocht iedereen dat vroeger, dus dat is op zich niet zo bijzonder). Hun kinderen mogen ook drinken. Die kinderen gaan vaak studeren waar ze weer veel drinken en de rest van hun leven drinken ze op allerlei gelegenheden (net als hun ouders): vaak borrelen, netwerkborrels, wijn bij het eten, champagne bij feestelijkheden, après-ski, etc. Ze worden gewoon opgevoed met het idee dat alcohol erbij hoort.
Ben es wat gaan zoeken en kwam dit tegen:

https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/cijfers-alcohol
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo vreemd vind: cocaïne, GHB, ketamine en XTC wordt even vaak of misschien zelfs wel vaker stiekem gebruikt door pubers, maar daarvan hoor ik nooit een ouder zeggen "ik heb liever dat ze het gewoon thuis doen, want anders doen ze het wel stiekem".

Mijn mening: ouders die hun pubers toestaan te drinken doen dat vooral omdat ze niet met hun eigen alcoholgebruik geconfronteerd willen worden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
26-01-2020 13:21
Ik zie dus juist het tegenovergestelde om me heen. Ik ken veel wo-geschoolden (en dus oud-studenten). Ze gaan heel makkelijk om met drank, ze zijn vaak opgevoed met alcohol bij elke gelegenheid en mochten vroeger als puber drinken (nou mocht iedereen dat vroeger, dus dat is op zich niet zo bijzonder). Hun kinderen mogen ook drinken. Die kinderen gaan vaak studeren waar ze weer veel drinken en de rest van hun leven drinken ze op allerlei gelegenheden (net als hun ouders): vaak borrelen, netwerkborrels, wijn bij het eten, champagne bij feestelijkheden, après-ski, etc. Ze worden gewoon opgevoed met het idee dat alcohol erbij hoort.
Dit bedoel ik dus. Over het algemeen drinken ouders van pubers die mogen drinken zelf veel te veel, dus tja, ik snap wel dat je dan je kinderen niet kunt verbieden te drinken.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
26-01-2020 13:35
Dit bedoel ik dus. Over het algemeen drinken ouders van pubers die mogen drinken zelf veel te veel, dus tja, ik snap wel dat je dan je kinderen niet kunt verbieden te drinken.
Ik drink zelf niet veel te veel, maar ik drink dus wel af en toe. Soms ook waar de kinderen bij zijn, op vakantie op een terras of soms bij het eten. Ik vind wel dat ik mijn kinderen kan verbieden tot hun achttiende om te drinken maar vraag me wel af of ik (voor hun beeldvorming) ook beter kan stoppen met drinken waar zij bij zijn (wat betreft normalisering) of dat het dan juist geheimzinnig wordt. Ik heb in mijn jeugd namelijk wel mensen zien drinken (nooit dronken of veel te veel) en vraag me wel af of het daarmee voor mij bijv ook altijd normaal is geweest. En of ik er daarmee dus eigenlijk al “te makkelijk” over denk.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-01-2020 14:25
Ik drink zelf niet veel te veel, maar ik drink dus wel af en toe. Soms ook waar de kinderen bij zijn, op vakantie op een terras of soms bij het eten. Ik vind wel dat ik mijn kinderen kan verbieden tot hun achttiende om te drinken maar vraag me wel af of ik (voor hun beeldvorming) ook beter kan stoppen met drinken waar zij bij zijn (wat betreft normalisering) of dat het dan juist geheimzinnig wordt. Ik heb in mijn jeugd namelijk wel mensen zien drinken (nooit dronken of veel te veel) en vraag me wel af of het daarmee voor mij bijv ook altijd normaal is geweest. En of ik er daarmee dus eigenlijk al “te makkelijk” over denk.
Uiteraard geef je zelf het goede voorbeeld door je aan de wet te houden, maar dat betekent volgens mij niet dat je meteen maar geheelonthouder moet worden om geloofwaardig te zijn. Zolang je op verantwoorde wijze met alcohol omgaat en niet laveloos op de bank hangt, kan je prima de gevaren van drank aan je kinderen uitleggen en regels stellen.
NYC schreef:
26-01-2020 14:25
Ik drink zelf niet veel te veel, maar ik drink dus wel af en toe. Soms ook waar de kinderen bij zijn, op vakantie op een terras of soms bij het eten. Ik vind wel dat ik mijn kinderen kan verbieden tot hun achttiende om te drinken maar vraag me wel af of ik (voor hun beeldvorming) ook beter kan stoppen met drinken waar zij bij zijn (wat betreft normalisering) of dat het dan juist geheimzinnig wordt. Ik heb in mijn jeugd namelijk wel mensen zien drinken (nooit dronken of veel te veel) en vraag me wel af of het daarmee voor mij bijv ook altijd normaal is geweest. En of ik er daarmee dus eigenlijk al “te makkelijk” over denk.
Mijn ouders dronken ook op feestelijke gelegenheden en etentjes terwijl ik kind was, maar dus zeker niet dagelijks. En zo ga ik anno nu ook met drank om. Mijn ouders rookten niet, maar toen ik naar het middelbaar ging hebben mijn ouders gezegd dat ik weet dat roken slecht is, maar als ik toch zou willen roken, ik het gewoon thuis zou mogen doen en dat het dus niet stiekem hoefde. Dat zorgde er bij mij voor dat het geen ding werd om tegendraads mee te willen zijn. Drank was sowieso geen issue want dat was niet verboden voor kinderen en hoorde er op basisschool leeftijd al bij met 'n sneeuwwitje op feestjes (7up met 'n klein scheutje bier).

Oh en je gaat toch ook niet meer niet autorijden omdat je kinderen dat pas op 17 jaar mogen leren?
Ariellle schreef:
26-01-2020 13:26
Ben es wat gaan zoeken en kwam dit tegen:

https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/cijfers-alcohol
Dank. Ik merk hier thuis dat mijn oudste, die een lager schoolniveau doet dan tweede kind, zich weinig interesseert voor alcohol en de vriend(inn)en evenmin. Terwijl tweede er enorm mee bezig is, net als de vriend(inn)en. Ik dacht dat het puur toeval was, maar ik lees in het onderzoek

"Laagopgeleiden drinken vaker weinig of geen alcohol dan hoogopgeleiden."

Zo zie je maar dat IQ en verstand niet hetzelfde zijn. Overigens drink ik zelf wel, al weet ik dat ik het beter zou laten.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
26-01-2020 14:25
Ik drink zelf niet veel te veel, maar ik drink dus wel af en toe. Soms ook waar de kinderen bij zijn, op vakantie op een terras of soms bij het eten. Ik vind wel dat ik mijn kinderen kan verbieden tot hun achttiende om te drinken maar vraag me wel af of ik (voor hun beeldvorming) ook beter kan stoppen met drinken waar zij bij zijn (wat betreft normalisering) of dat het dan juist geheimzinnig wordt. Ik heb in mijn jeugd namelijk wel mensen zien drinken (nooit dronken of veel te veel) en vraag me wel af of het daarmee voor mij bijv ook altijd normaal is geweest. En of ik er daarmee dus eigenlijk al “te makkelijk” over denk.
Zolang je zelf geen alcoholprobleem hebt zie ik niet waarom je niet een glaasje wijn kunt drinken op zaterdag na een uitgebreid diner of een cocktail op het terras op vakantie. Ze zien je ook wellicht koffie drinken iedere ochtend en dat krijgen ze toch ook niet voor een bepaalde leeftijd.

Ik heb mijn ouders wel eens alcohol zien drinken maar ik heb ze nog nooit aangeschoten of erger gezien. Eens een glas wijn bij het eten of het glas bier met een bakje gezouten pinda’s van pa als hij Studio Sport keek.
Ik was op mijn 14e echt serieus onder de indruk van dat hele krat bier onder het afdak in de achtertuin van de pa van mijn eerste vriendje. Die man dronk twee halve liters bier per avond en in het weekend nog meer. Ik dacht serieus dat het een alcoholist was maar schijnbaar voor die generatie vrij normaal. Dat verschil met thuis was gelijk duidelijk.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
26-01-2020 16:29
Zolang je zelf geen alcoholprobleem hebt zie ik niet waarom je niet een glaasje wijn kunt drinken op zaterdag na een uitgebreid diner of een cocktail op het terras op vakantie. Ze zien je ook wellicht koffie drinken iedere ochtend en dat krijgen ze toch ook niet voor een bepaalde leeftijd.

Mee eens. Toch valt op dat in de kringen waarin men vindt dat "ze maar beter thuis met drank kunnen leren omgaan" vaak sowieso enorm veel gedronken wordt. In mijn omgeving gaat dat in ieder geval wel op. En mijn ex met een drankprobleem komt inderdaad uit een gezin waar "sociaal" dagelijks enorme hoeveelheden alcohol naar binnen wordt getikt. En zijn eerste keer ladderzat was thuis, rond zijn veertiende. Gezellig samen met pa en ma. Keurige mensen verder, hoor, al zou dergelijk drankgebruik eerder een Flodderachtige familie doen vermoeden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik drinken allebei. Mijn man elke dag en ik probeer het te beperken tot alleen in het weekend. Als we door de week een verjaardag hebben dan drink ik wel of als ik ga lunchen met vriendinnen of op een terrasje ga zitten met mooi weer. Onze kinderen zijn inmiddels volwassen en drinken ook. Wij drinken omdat wij het echt lekker vinden en ervan genieten. Zijn onze kinderen gaan drinken omdat wij het 'slechte' voorbeeld hebben gegeven? Ik denk zelf van niet want er zijn zat mensen die alcoholische dranken niet lekker vinden en dan laat je het vanzelf wel. Ik zelf vond het vanaf mijn eerste slok echt lekker en dat vind ik nog steeds. Mijn man en ik roken ook allebei en dat zijn onze kinderen dan weer niet gaan doen. Ze hebben allebei wel eens een blowtje op en een waterpijp gerookt maar ze zijn geen rokers geworden.
Een bowlingbaan huren voor 1/2 uurtjes? Een escape room?

Wat is de reden dat hij het niet thuis wil?
Ik weet niet anders dan dat ik de feestjes bij vrienden of mezelf thuis had. Soms werden er tijdens die avonden ook spellen gespeeld als machiavelli, koehandel, risk, enz. Of domweg de muziek gedraaid wat we toen leuk vonden. Heel gezellig. Ligt er maar net aan wat de interesses van de groep zijn.

Als het wat warmer was, was het vaak buiten, broodjes hamburger maken of bbqen. Muziekje aan en was vanzelf gezellig. Moet er wel bij zeggen dat ik nog in de periode zat dat we vanaf 16 jaar een biertje mochten drinken.

Een zaaltje lijkt me juist heel ongezellig. Dan moet je het nog aankleden als het niet sfeervol is, hapjes en drinken heen slepen. Als het niet mee zit ook nog zorgen voor bekers, borden, enz.
Alle reacties Link kopieren
Een zaaltje zal niet verhuurd worden voor een puberverjaardag zonder toezicht van ouders, schat ik zo in.

Ik zou geen alcohol schenken aan minderjarigen van anderen (mijn eigen kind ook niet trouwens).
Escaperoom is leuk, meestal mag er niet gedronken worden, hebben gewoon fris en van alles waar geen alcohol in zit.

Meestal hebben ze geen schenkvergunning, vaak omdat ze geen dronken mensen in de escaperooms willen. Ben je meteen van die discussie af.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
26-01-2020 22:52
Escaperoom is leuk, meestal mag er niet gedronken worden, hebben gewoon fris en van alles waar geen alcohol in zit.

Meestal hebben ze geen schenkvergunning, vaak omdat ze geen dronken mensen in de escaperooms willen. Ben je meteen van die discussie af.
Ik ben bang dat heel veel mensen rond die leeftijd dat niet leuk vinden en dan zeggen van ik ga niet mee en de rest zich daarbij ook bij neer legt.
vrijenblij20220 schreef:
26-01-2020 23:00
Ik ben bang dat heel veel mensen rond die leeftijd dat niet leuk vinden en dan zeggen van ik ga niet mee en de rest zich daarbij ook bij neer legt.


Bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou geen zaaltje doen eerlijk gezegd. Thuis kun je nog bankhangen. In zo´n zaaltje is meestal niks. Ik zou eerder kiezen voor een all-you-can-eat. Is het alcoholprobleem ook meteen opgelost.

Nog beter; dat feestje niet organiseren als hij het zelf liever niet wil. Mijn dochter vierde haar zestiende verjaardag met drie meiden en het gourmetstel (en de chocoladefondue). En in het jaar dat ze 18 werd waren mijn man en ik samen 100. Was best een leuke reden voor een feestje, maar we hebben het niet gedaan. We zijn alledrie geen feestbeesten en houden helemaal niet van dit soort avonden.

Maak je geen illusies over de drank, die nemen ze gewoon zelf mee, en zeker als je er zelf niet eens bent. Denk daar goed over na. Ik herinner me een vergelijkbaar topic waarin ik hetzelfde schreef en tjonge, wat werd ik afgezeken toen. Het was onzin, ze kunnen het toch niet zelf kopen en geen idee wat er verder nog voorbij kwam. De update? Bijna elke bezoeker was gefixeerd op zoveel-mogelijk-zuipen.


https://forum.viva.nl/kinderen/aantal ... 347695/6
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Je zoon wil geen feestje thuis. Zit hij dan wel te wachten op een feestje in een zaaltje of wil ie misschien gewoon helemaal geen feestje?
Paintball of karten is waarschijnlijk goedkoper dan een zaaltje :D Kijk maar eens bij actie van de dag of groupon oid.
Maar dat van die alcohol vind ik wat vaag.
Wil hij niet liever met een paar vrienden wat leuks doen? Bios, eten, naar een andere stad. Of misschien wel een weekendje naar het buitenland.
Ariellle schreef:
26-01-2020 12:34
Ik weet dat dat (ooit) uit een onderzoek kennelijk is gebleken, maar zie wat anders om mij heen. Vind het ook wel logisch, wat niet mag is voor een puber des te aantrekkelijker. Verbieden helpt in mijn ervaring meestal niet bij pubers, er over praten en uitleggen waarom je iets niet wil wel (soms dan :)).
Dat is ook mijn idee. Ik vraag me dan echt serieus af of die onderzoeken wel echt zijn. Juist het verbieden doet het aantrekkelijk maken lijkt het. Net als roken. Een stel wat ik ken rookte zelf en vonden dus dat ze het hun zoon niet konden verbieden. En dus rookten ze.. niet. Zodra een van de ouders overleden was wilde de andere ouder het niet meer hebben. Ze roken nu alletwee.
Tja.
Ervaring van vroeger van mijzelf is ook dat degene die niets mochten helemaal doorsloegen als de controle ook maar even weg was. Roken, drinken en snaaien.
Je merkte ook precies wie er wel en niet thuis van alles kreeg en mocht.
fashionvictim schreef:
26-01-2020 13:31
Wat ik zo vreemd vind: cocaïne, GHB, ketamine en XTC wordt even vaak of misschien zelfs wel vaker stiekem gebruikt door pubers, maar daarvan hoor ik nooit een ouder zeggen "ik heb liever dat ze het gewoon thuis doen, want anders doen ze het wel stiekem".

Mijn mening: ouders die hun pubers toestaan te drinken doen dat vooral omdat ze niet met hun eigen alcoholgebruik geconfronteerd willen worden.
Nu gooi je wel hele verschillende dingen op één hoop. Een pilletje, xtc, liever thuis idd en zeker voor de eerste keer omdat ze niet weten hoe ze er op reageren. Idem voor een jointje. Coke is veel ingrijpender. Nicotine ook liever niet.
yette schreef:
26-01-2020 15:30
Uiteraard geef je zelf het goede voorbeeld door je aan de wet te houden, maar dat betekent volgens mij niet dat je meteen maar geheelonthouder moet worden om geloofwaardig te zijn. Zolang je op verantwoorde wijze met alcohol omgaat en niet laveloos op de bank hangt, kan je prima de gevaren van drank aan je kinderen uitleggen en regels stellen.
Misschien is een keer laveloos juist wel goed :D Weten ze meteen hoe achterlijk, dom en stompzinnig dronken worden is het hoe je voor schut staat.
Hier werkte dat iig wel :D Dit filmpje kwam eens voorbij. Kind wilde NOOIT dronken worden! :rofl:
En dat beeld is hem nog steeds bijgebleven :D
https://youtu.be/0ih6-ZsS4VE
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
26-01-2020 13:21
Ik zie dus juist het tegenovergestelde om me heen. Ik ken veel wo-geschoolden (en dus oud-studenten). Ze gaan heel makkelijk om met drank, ze zijn vaak opgevoed met alcohol bij elke gelegenheid en mochten vroeger als puber drinken (nou mocht iedereen dat vroeger, dus dat is op zich niet zo bijzonder). Hun kinderen mogen ook drinken. Die kinderen gaan vaak studeren waar ze weer veel drinken en de rest van hun leven drinken ze op allerlei gelegenheden (net als hun ouders): vaak borrelen, netwerkborrels, wijn bij het eten, champagne bij feestelijkheden, après-ski, etc. Ze worden gewoon opgevoed met het idee dat alcohol erbij hoort.
Dat is ook het gros van onze vrienden: met altijd wel alcohol erbij, hoog opgeleid, drank hoort erbij. Ik liep ook op studentenverenigingen rond, feestte lekker mee, maar dronk geen druppel alcohol. ( Ik werkte voor de plaatselijke krant in een studentenstad en liep al die feestjes af... Het eerste biertje kon ik afslaan en dan vulde men in: oh, ze is aan het werk. Vervolgens verdween ik gewoon in het feestgebeuren, zocht mijn vrienden op en feesten maar)

Niemand had door dat ik niet dronk, bleek later toen ik trouwde, iedereen dacht dat ik ' gewoon dronk' omdat ik altijd gezellig was op feestjes...( En geen problemen had met mensen die dronken waren ;)

Maar goed, man drinkt nu nog maar heel weinig want kan niet tegen bier. Mama ziet hij nooit drinken ( wel eens een sigaretje roken) dus ik hoop dat mijn zoon opgroeit met het idee dat drinken er niet per se bij hoort....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven