Fietsverbod op basisschool?

08-04-2009 08:45 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij onze kids op school is er erg weinig ruimte in de fietsenstalling, daardoor heeft de directie besloten dat kinderen uit de wijk niet meer op de fiets naar school mogen.

Ik vind dit erg vervelend. Mijn kids gaan sinds kort alleen naar school en ik vind het juist prettig dat ze kunnen fietsen, dan zijn ze net wat sneller thuis (5 min). Lopen is ongeveer 10 a 15 minuten.

Kan de school dit echt verbieden? Wat zouden jullie hiermee doen?
Tja en waar haal je die ruimte vandaan als die er niet is? Mijn school stond er al jaren voordat ik daar naar school ging, toen was er nog ruimte. In de loop der jaren steeds meer huizen gebouwd, steeds meer kinderen kregen een eigen fiets en toen was de ruimte op.
quote:vliegendehollander schreef op 08 april 2009 @ 10:07:

Laat haar desnoods op zijn opklapstepje gaan. (en zet die dan onder de kapstok ;) )

.

Als ze dat hier toe zouden staan dan stonden de gangen vol stepjes!!

Die stepjes zijn erg populair bij ons op school: Juist bij die kinderen die niet op de fiets mogen komen.
ja, dat is al van oudsher zo, alleen wel jammer dat dat er voor zorgt dat ze dan in de middagpauze 2x 15 min, moeten lopen, wordt wel heel snel een broodje naar binnen werken dan.

Is er in de buurt geen mogelijkheid voor stalling????
De school kan je verbieden om je fiets daar in de stalling te zetten, maar niet om op de fiets naar school te komen en hem vervolgens buiten het hek te parkeren.

Ik zou ze gewoon op de fiets laten gaan en dan maar zien wat er van komt.
Pleit dus weer voor zo'n continu rooster hè...

Bijbaantje voor de moeders op school die niets te doen hebben en dichtbij wonen... fietsenstalling in hun achtertuin...
Is bij ons op school ook zo... Als wij moeten kiezen voor heel veel fietsen op het plein, of veel speelruimte voor de kinderen, dan kiezen we voor het laatste. Het geldt alleen voor kinderen die binnen 10 minuten op school zijn, dus zielig vind ik het niet. Van 10 minuutjes lopen wordt geen kind slechter!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Het gaat ook om de manier waarop school het brengt.

Wij hebben ooit ook wel eens een nieuwsbrief meegekregen waarin stond dat, omdat er veel kinderen op de fiets kwamen, op dat moment, er niet zoveel plaats was voor al die fietsen. Dus als het enigzins mogelijk was, en je dus niet al te ver woonde, of je kind dan lopend naar school kon komen.

Ik denk dat het nogal prijzig is om een compleet nieuw fietsenrek aan te schaffen, zeker omdat als er weer minder kinderen op de fiets komen (dat wisselt natuurlijk) dat ding de hele tijd niks staat te doen

Overigens nu al jaren niks meer gehoord over weinig ruimte, gaan nu blijkbaar weer minder kinderen op de fiets.
Het langzaamste verkeer geeft de minste overlast dus verdient de voorkeur.

Dus: niet fietsen als je op loopafstand woont.

En ook: niet met de auto als je op fietsafstand woont.

En dat dan weer vertalen naar logische en eerlijke regels die ook te handhaven zijn. Daar gaat het meestal mis want mensen zijn nu eenmaal van nature egoïstisch en/of egocentrisch.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik zou gaan steppen!
Terug naar de '80. Gewoon skateboarden!
Gewoon lekker lopen, je woont schijnbaar toch dicht in de buurt.

Hoelang hebben ze pauze tussen de middag? Hier anderhalf uur, dus al zou je een kwartiertje moeten lopen, dan heb je toch nog een uur de tijd om lekker rustig te eten.

Bij ons op school ook een erg klein fietsenrek, we wonen gelukkig dichtbij, dus ook altijd lopen.

Fietsje tegen het hek zou ik niet doen, daarmee geef je naar mijn idee aan dat je de regels van school dus niet zo belangrijk vind..
Ik ga zo maar ff langs om wat opheldering te vragen. Het is de ouders ook niet meegedeeld. Het werd alleen in de klassen aangegeven.

Zal gelijk eens vragen welke straf erop staat haha.
quote:Akakia schreef op 08 april 2009 @ 10:23:

Is bij ons op school ook zo... Als wij moeten kiezen voor heel veel fietsen op het plein, of veel speelruimte voor de kinderen, dan kiezen we voor het laatste. Het geldt alleen voor kinderen die binnen 10 minuten op school zijn, dus zielig vind ik het niet. Van 10 minuutjes lopen wordt geen kind slechter!Misschien niet, maar die ukkies van een jaar of 4 zijn al bekaf van het lopen voordat ze uberhaupt aan een schooldag begonnen zijn en dan moeten ze nog een hele dag.
Trouwens, wij moeten gewoon op de fiets. Parkeren is een drama hier.
quote:maroon5 schreef op 08 april 2009 @ 11:50:

Gewoon lekker lopen, je woont schijnbaar toch dicht in de buurt.

Hoelang hebben ze pauze tussen de middag? Hier anderhalf uur, dus al zou je een kwartiertje moeten lopen, dan heb je toch nog een uur de tijd om lekker rustig te eten.

Bij ons op school ook een erg klein fietsenrek, we wonen gelukkig dichtbij, dus ook altijd lopen.

Fietsje tegen het hek zou ik niet doen, daarmee geef je naar mijn idee aan dat je de regels van school dus niet zo belangrijk vind..Wij hebben hier maar een uur en gezien het tempo waarin mijn zoon loopt mag ik dus rustig 20 minuten gaan uittrekken voor de lunch. Heeft ie 20 minuten om te eten en mag ie in 20 minuten ook weer terug naar school lopen. Ik zou dus gewoon de fiets pakken.
Wij wonen ook in het 'loopgebied' rond school, en mijn kinderen (de oudste 2 dan) lopen in 5 minuten naar school. Mijn jongste zit op de dependance (kleuterschool) en dat is nog 5 minuten lopen verder. Ach, lopen is goed voor ze. En als mijn kinderen naar oma kunnen lopen (6 km) kunnen ze dat stukje naar school ook wel. Nu lopen de oudste 2 wel alleen, de jongste die net vijf is breng ik dus lopend weg. Daarna weer lopend naar huis om dan de auto naar mijn werk te pakken. Heen en weer, heen en weer. Maar ach, als je ziet hoe achterlijk iedereen zijn auto bij school zet, wil ik mij daar niet tussen begeven met nog eens een auto.

Het probleem dat kinderen 5 minuten later thuis zijn als ze moeten lopen ipv fietsen begrijp ik niet helemaal...
Ik zag 't bij ons toevallig laatst ook in de schoolgids staan. Wij blijken aan het (buiten)randje van het loopgebied te wonen. Maar aangezien we na 't wegbrengen door moeten naar het werk, en werk precies de andere kant op is dan huis, is dat niet praktisch. Resteren de opties fiets of auto. Nog meer auto's lijkt me minder wenselijk dan nog meer fietsen, dus dan maar de fiets (bovendien heb ik anders weer een probleem op mijn werk aangezien ik daar geen parkeerplek krijg omdat ik op fietsafstand woon...)

Nou hebben ze er nog nooit iets mee gedaan, voor zover ik weet, dus het zal wel geen probleem zijn, ga ik dan maar van uit
Ik ga hier straks toch met de auto. School zit 15 minuten fietsen van huis, en moet daarna door naar werk. Kan ik fijn elke dag aso parkeren op het grasveldje en mamafietsen omver rijden.
Ik vind 15 minuten fietsen ook ietwat te enthousiast om dat heen en weer te gaan doen, dan zou ik ook de auto pakken. Maar waarom wil iedereen toch altijd zijn auto in school parkeren. 2 straten verderop is toch ook dichtbij...
.
Ik zou de fiets pakken hoor, maar qua KDV (ander kind) en werk is het gewoon wat lastiger.

En bij deze school móet wel bij school geparkeerd worden, het is midden in het centrum
.
.
Of ik ga per helicopter Eis ik een landingsplaats op het dak
lijkt me ook wel wat...

Ik vind het trouwens nogal een verschil of je je auto bij school parkeert in een normaal parkeervak of, zoals bij ons veel gebeurd, dwars op het stukje gras langs de stoep, of jagewoon je knipperlichten aanzet en midden op straat de auto laat staan. Ach, gelukkig woon ik dichtbij. Mijn zus woont wat verder en haar kinderen gaan/gingen ook altijd op de fiets (legaal) en zij parkeren hun fiets bij mijn moeder die vlakbij school woont (moet je maar net hebben natuurlijk) Hoewel ik betwijfel of mijn moeder/vader het fijn zou vinden alle fietsen der kleinkinderen in de tuin te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven