Fietsverbod op basisschool?

08-04-2009 08:45 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Bij onze kids op school is er erg weinig ruimte in de fietsenstalling, daardoor heeft de directie besloten dat kinderen uit de wijk niet meer op de fiets naar school mogen.

Ik vind dit erg vervelend. Mijn kids gaan sinds kort alleen naar school en ik vind het juist prettig dat ze kunnen fietsen, dan zijn ze net wat sneller thuis (5 min). Lopen is ongeveer 10 a 15 minuten.

Kan de school dit echt verbieden? Wat zouden jullie hiermee doen?
.
.
Zouden ze een goeie aan mijn moeder hebben
Wat nou als ouders hun kind wegbrengen op de fiets en doorfietsen naar hun werk? Die mogen zeker teruglopen om daar alsnog hun fiets te pakken? Ik vind het eigenlijk een rare maatregel en klinkt nogal vooroorlogs (mijn moeder vertelde mij dat dat vroeger op haar basisschool ook zo was).

Ze zouden beter hun energie kunnen richten op het oplossen van dit probleem lijkt me.
Dan zet je de fiets toch buiten het hek van de school; wat een gedoe om niks.
quote:Pauline65 schreef op 08 april 2009 @ 14:57:

Dan zet je de fiets toch buiten het hek van de school; wat een gedoe om niks.was ook mijn gedachte, ik zie het hele probleem niet?
quote:fleurtje schreef op 08 april 2009 @ 09:16:

Is toch zou oud als de weg naar Rome. Als het schoolplein bomvol staat met fietsen, gaan de ouders dáár weer over zeiken.haha erg oud ja, toen ik klein was (ben nu 42) mocht ik al niet met de fiets naar school. moest het ook echt verantwoorden als ik toch per fiets kwam omdat ik na school ergens anders heen moest.
quote:Pauline65 schreef op 08 april 2009 @ 14:57:

Dan zet je de fiets toch buiten het hek van de school; wat een gedoe om niks.Dat was mijn eerste gedachte ook, totdat je dáár weer gezeik om krijgt.
Op mijn oude basisschool bestond deze regel ook al. Ik vind het (daarom?) ook geen rare regel. Maar bij ons ging het wel om een kleiner 'loopgebied' dan bij TO. Kinderen die op het uiterste randje van dat gebied woonden moesten maximaal 10 minuten lopen.

Bovendien, kinderen tot een jaar of 9 a 10 kunnen voor dat stukje toch altijd nog bij mams of paps achterop? Als het om de parkeerruimte gaat, is het natuurlijk niet verboden dat kinderen achterop de fiets weg worden gebracht. En vanaf dan kinderen een jaar of 10 zijn hoeven ze (neem ik aan, maar zelf geen ervaring) niet meer weg gebracht te worden. Dus dan gaat het argument dat je zelf daarna moet gaan werken of iets dergelijks ook niet meer op.
quote:Liv schreef op 08 april 2009 @ 10:25:

Het gaat ook om de manier waarop school het brengt.

Wij hebben ooit ook wel eens een nieuwsbrief meegekregen waarin stond dat, omdat er veel kinderen op de fiets kwamen, op dat moment, er niet zoveel plaats was voor al die fietsen. Dus als het enigzins mogelijk was, en je dus niet al te ver woonde, of je kind dan lopend naar school kon komen.

Ik denk dat het nogal prijzig is om een compleet nieuw fietsenrek aan te schaffen, zeker omdat als er weer minder kinderen op de fiets komen (dat wisselt natuurlijk) dat ding de hele tijd niks staat te doen

Overigens nu al jaren niks meer gehoord over weinig ruimte, gaan nu blijkbaar weer minder kinderen op de fiets.

Mee eens, mijn eerste reactie was met de kont tegen de krib. Het gaat op de toon. De school heeft helemaal niets te verbieden wat buiten de school gebeurd.

Op de school van mijn zoon wordt heel verplicht gedaan over de ouderbijdrage. Alsof het verplicht zou zijn! Ik betaal altijd hoor, maar dat gebiedende toontje. Hetzelfde herken ik dus in het verbieden met de fiets naar school te gaan. Als zij het mij dringend máár vriendelijk te verzoeken, zou ik er zo aan voldoen.

Overigens vind ik niet dat je als ouders hier het goede voorbeeld in zou moeten geven. Tenminste, tóch met de fiets gaan vind ik niet per definitie het slechte voorbeeld. In het leven is het niet zo dat je klakkeloos alle opgelegde regels op te volgen, soms worden regels 'niet terecht' gemaakt en daar mag je best tegen in gaan.

Alleen moeders wil is wet!
quote:intiem schreef op 08 april 2009 @ 15:20:

[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook, totdat je dáár weer gezeik om krijgt.wat voor gezeik kun je in hemelsnaam krijgen om je fiets in de openbare ruimte te stallen?
quote:intiem schreef op 08 april 2009 @ 15:20:

[...]

Dat was mijn eerste gedachte ook, totdat je dáár weer gezeik om krijgt.

Ik vind school heel belangrijk, heb diep respect voor de leraren op de school van mijn zoon, maar het heeft zijn grenzen. Dit is zo grens, vooral qua toonzetting en zou ik maling hebben aan gezeik.

Ik zou één keer aangeven dat ik het niet met de regel eens ben en daarom de fiets buiten het schoolterrein 'parkeer' en daar is de kous mee af. Ik laat mij niet zo snel verleiden tot discussie en an mij niet voorstellen dat mijn zoon hier last van gaat krijgen.
quote:TessTan schreef op 08 april 2009 @ 15:21:

Bovendien, kinderen tot een jaar of 9 a 10 kunnen voor dat stukje toch altijd nog bij mams of paps achterop? .Tenzij er al een ander kind achterop zit, natuurlijk Ik moet er twee wegbrengen. De een kan zelf fietsen, de ander vindt dat hij het ook al wel kan maar daar denk ik nog anders over. Dus de een fietst zelf, de ander zit achterop.
quote:RosieRo schreef op 08 april 2009 @ 15:31:

[...]

wat voor gezeik kun je in hemelsnaam krijgen om je fiets in de openbare ruimte te stallen?

Ik kan me voorstellen dat bij ons de gemeente dan wel aan de bel trekt (bij de school). Vanwege al die fietsen die hetzij de doorgang over het voetpad belemmeren, hetzij lukraak in de struiken staan. Waarna school zich weer bij de ouders meldt.

Totdat iemand op het lumineuze idee komt om gewoon meer fietsenstallingen aan te leggen...
quote:Dhelia schreef op 08 april 2009 @ 15:44:

[...]

Tenzij er al een ander kind achterop zit, natuurlijk Ik moet er twee wegbrengen. De een kan zelf fietsen, de ander vindt dat hij het ook al wel kan maar daar denk ik nog anders over. Dus de een fietst zelf, de ander zit achterop.

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Iedereen aan de bakfiets dan maar ?

Oh nee, dan krijg je natuurlijk helemaal opstoppingen voor het schoolplein!

Bij ons op school vroeger was het helemaal geen issue. En er werd al helemaal niemand met de auto gebracht. Wat dat betreft zijn de tijden toch echt veranderd!
Haha, en de bakfiets past dan ook weer niet op mijn werk in de fietsenstalling...

Problemen, problemen
Toch gek. Dit was op mijn basisschool ook al een probleem. En dat was nota bene een basisschool in een dorp, met ruim voldoende plek om nog een stalling te maken.

Dan vraag ik me toch af: als school weet je hoeveel lokalen je nodig hebt, er is bekend hoeveel stoeltjes er zijn, je weet hoeveel jasjes er opgehangen kunnen worden. Is het dan blijkbaar zo moeilijk om in te schatten hoeveel fietsenrekken er moeten staan?

Gelukkig wonen wij tegenover de toekomstige basisschool van dochter, op de fiets gaan zou lachwekkend zijn
.
quote:traincha2 schreef op 08 april 2009 @ 12:50:

[...]

Misschien niet, maar die ukkies van een jaar of 4 zijn al bekaf van het lopen voordat ze uberhaupt aan een schooldag begonnen zijn en dan moeten ze nog een hele dag.Da's waar... ik sta in een groep met oudere kinderen en heb dus dat een beetje als uitgangspunt genomen. Bij ons geldt de regel vanaf groep 3. Ik zie wel dat de jongere kinderen eigenlijk altijd worden opgehaald, door vader/moeder op de fiets!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
quote:intiem schreef op 08 april 2009 @ 14:36:

Wat nou als ouders hun kind wegbrengen op de fiets en doorfietsen naar hun werk? Die mogen zeker teruglopen om daar alsnog hun fiets te pakken?

Ze zouden beter hun energie kunnen richten op het oplossen van dit probleem lijkt me.

Eh... je zou toch je fiets mee kunnen nemen, desnoods aan de hand, en dan door kunnen fietsen naar je werk?

Enne... het probleem oplossen is heel makkelijk geroepen, maar als je, zoals bij ons op school, een school hebt die aan het maximale aantal kinderen zit en een schoolplein dat niet verder uit kan breiden, dan houdt het redelijk op denk ik. Of je moet fietsenrekken buiten het schoolplein/-gebied gaan neerzetten, maar oh jee, dan gaan de buren vast weer klagen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Q, in dat geval gaan we natuurlijk met de auto!
quote:Akakia schreef op 08 april 2009 @ 19:06:

Enne... het probleem oplossen is heel makkelijk geroepen, maar als je, zoals bij ons op school, een school hebt die aan het maximale aantal kinderen zit en een schoolplein dat niet verder uit kan breiden, dan houdt het redelijk op denk ik. Of je moet fietsenrekken buiten het schoolplein/-gebied gaan neerzetten, maar oh jee, dan gaan de buren vast weer klagen.Tadáá, de fietsflat
.
Volgens mij gaat het er niet om dat er ouders met de fiets komen, maar dat al die kinderen met de fiets komen.

Bij mijn lagere school (okee, we hebben het over 1975-1983 kwam er niemand met de fiets !! Gewoon lopen, ook als dat een kwartiertje kostte. En overblijf tussen de middag was er toen ook nog niet. Er was een groot fietsenhok waar een paar fietsen van leraren stonden (die meest met de auto kwamen) en in het grote lege fietsenhok konden we altijd hangen, spelen, fikkiestoken etc.

Op Moppekinds' school geldt ook een "ring" maar volgens mij houdt niemand zich daaraan. Je breekt je nek over al het grut dat daar de fiets brengt/haalt. Moppeman en ik hebben al besloten dat Moppekind straks gewoon kan gaan lopen, nog veiliger ook.

De aanvoerwegen rondom de scholen zijn smoordruk, zelfs met een tractor worden er kinderen gehaald/gebracht.

Het politiebureau staat tussen drie scholen in en de agenten bekeuren vrijwel nooit. Belachelijk, terwijl er heel veel op de stoep geparkeerd wordt, naast de vrije parkeerplaatsen ! Insteken en parkeren is blijkbaar al teveel moeite......

Ik neem de fiets van Oudste altijd weer mee naar huis!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven