Fietsverbod op basisschool?
woensdag 8 april 2009 om 08:45
Hallo,
Bij onze kids op school is er erg weinig ruimte in de fietsenstalling, daardoor heeft de directie besloten dat kinderen uit de wijk niet meer op de fiets naar school mogen.
Ik vind dit erg vervelend. Mijn kids gaan sinds kort alleen naar school en ik vind het juist prettig dat ze kunnen fietsen, dan zijn ze net wat sneller thuis (5 min). Lopen is ongeveer 10 a 15 minuten.
Kan de school dit echt verbieden? Wat zouden jullie hiermee doen?
Bij onze kids op school is er erg weinig ruimte in de fietsenstalling, daardoor heeft de directie besloten dat kinderen uit de wijk niet meer op de fiets naar school mogen.
Ik vind dit erg vervelend. Mijn kids gaan sinds kort alleen naar school en ik vind het juist prettig dat ze kunnen fietsen, dan zijn ze net wat sneller thuis (5 min). Lopen is ongeveer 10 a 15 minuten.
Kan de school dit echt verbieden? Wat zouden jullie hiermee doen?
woensdag 8 april 2009 om 08:54
is bij ons op school ook de regeling.
Idd met als reden fietsenstalling te klein. En ja een school kan dit echt verbieden hoor.
bij ons controleerden ze regelmatig. Het zou alleen ook handig zijn als ze dit dan ook met auto's deden ivm veiligheid met oversteken van de kids.... commentaar op de regeling heeft bij ons nooit effect gehad,
Vond het ook wel eens jammer omdat ze tussen de middag dan maar zo kort de tijd hadden. Afstand ongeveer hetzelfde als bij jou denk ik ( 10-15 lopen 5 min fietsen)
Nu wonen we in een andere wijk en moet ze ruim een kwartier fietsen.
Idd met als reden fietsenstalling te klein. En ja een school kan dit echt verbieden hoor.
bij ons controleerden ze regelmatig. Het zou alleen ook handig zijn als ze dit dan ook met auto's deden ivm veiligheid met oversteken van de kids.... commentaar op de regeling heeft bij ons nooit effect gehad,
Vond het ook wel eens jammer omdat ze tussen de middag dan maar zo kort de tijd hadden. Afstand ongeveer hetzelfde als bij jou denk ik ( 10-15 lopen 5 min fietsen)
Nu wonen we in een andere wijk en moet ze ruim een kwartier fietsen.
woensdag 8 april 2009 om 08:56
Was op mijn oude school ook zo. Ik woonde net op de grens maar moest wel lopen. Ook wel logisch hoor, het was zo dichtbij. En nee, de school kan het natuurlijk nooit echt verbieden maar de kinderen zullen elkaar heus wel in de gaten houden. Want als de een niet mag van zijn moeder vanwege deze regel, zal die er streng op toezien dat vriendje om de hoek ook niet mag.
woensdag 8 april 2009 om 09:10

woensdag 8 april 2009 om 09:37
woensdag 8 april 2009 om 09:38
Bij ons op school was dat ook zo, als je binnen de grens woonde en op de fiets kwam, dan werd je daar wel op aangesproken. Als je een reden had (direct uit school door naar sport bijv. dan was het nooit een probleem)
Maar ik vind dat je als ouder wel het goede voorbeeld moet geven, zeker op zo'n jonge leeftijd. Lijkt mij dus ook geen strak plan om de fiets ergens anders neer te zetten, of juist met de auto te gaan. Maar dat ben ik. Die kinderen gaan zich in de pubertijd overal tegen verzetten waarom zou je dat willen vervroegen?
Maar ik vind dat je als ouder wel het goede voorbeeld moet geven, zeker op zo'n jonge leeftijd. Lijkt mij dus ook geen strak plan om de fiets ergens anders neer te zetten, of juist met de auto te gaan. Maar dat ben ik. Die kinderen gaan zich in de pubertijd overal tegen verzetten waarom zou je dat willen vervroegen?

woensdag 8 april 2009 om 09:40
Sorry hoor, maar vind het een hele rare en belachelijke regel. Helemaal de reden. Zet dan ergens anders een fietsenrek neer in de buurt. Voor kinderen is het vind ik juist heel belangrijk om zelfstandig in het verkeer te bewegen op de fiets. Daar leren ze van. Ik vind het echt heel raar dat een school dit kan zeggen. En inderdaad ben benieuwd wat voor "straf" je krijgt. En als ze dit kunnen zeggen, kunnen ze dat ook zeggen voor auto's denk ik. (zou ik ook belachelijk vinden hoor, ga af en toe als ik weg moet ook met de auto kinderen ophalen).

woensdag 8 april 2009 om 09:45
Ik kan me hier wel in vinden hoor dat kinderen die dichtbij school wonen lopend naar school moeten. De school heeft ook maar een beperkte ruimte tot haar beschikking en moet deze ook weer gebruiken voor speelruimte.
Bij kind op school is deze regel ook ingevoerd. Kinderen die bijna naast de school wonen komen ook op de fiets... dat is makkelijk en dan kan moeder vaak lekker thuis blijven en is ze er bijna zeker van dat kind gelijk naar school gaat. Lopend duurt vaak langer omdat ze dan andere dingen zien.
Maar inderdaad ook bij kind op school telt dat als je weg moet direct na school dat dit een uitzondering is.
Bij kind op school is deze regel ook ingevoerd. Kinderen die bijna naast de school wonen komen ook op de fiets... dat is makkelijk en dan kan moeder vaak lekker thuis blijven en is ze er bijna zeker van dat kind gelijk naar school gaat. Lopend duurt vaak langer omdat ze dan andere dingen zien.
Maar inderdaad ook bij kind op school telt dat als je weg moet direct na school dat dit een uitzondering is.
woensdag 8 april 2009 om 09:50
Bij ons op school zijn ze er ook streng in (ook ivm ruimtegebrek) Maar wat schertst mijn verbazing vorige week: nu is het voor de jongens opeens 'hip' (of cool of wat dan ook) om met de skelter naar school te komen?!
Opstopping bij het hek natuurlijk door die bakbeesten.
Mijn bek viel open. Ik verwacht dat mijn dochter vandaag een nieuwsbrief bij heeft waarin staat dat ook dat niet toegejuicht wordt.
Zo niet: dan stap ik morgen naar het schoolhoofd en leg het haar zelf even voor.
Want kom op zeg: moeilijk doen over een paar extra fietsen, maar wel 5 skelters op het plein?
Wij wonen trouwens gelukkig net ver genoeg dat mijn dochtertje wel op de fiets mag komen.
Opstopping bij het hek natuurlijk door die bakbeesten.
Mijn bek viel open. Ik verwacht dat mijn dochter vandaag een nieuwsbrief bij heeft waarin staat dat ook dat niet toegejuicht wordt.
Zo niet: dan stap ik morgen naar het schoolhoofd en leg het haar zelf even voor.
Want kom op zeg: moeilijk doen over een paar extra fietsen, maar wel 5 skelters op het plein?
Wij wonen trouwens gelukkig net ver genoeg dat mijn dochtertje wel op de fiets mag komen.

woensdag 8 april 2009 om 10:03
woensdag 8 april 2009 om 10:07
Is heel normaal, hoor!!
Zoals iemand eerder al zei: een school krijgt per kind zoveel m2. Zet daar dan maar eens per kind een fiets op en dan nog speeltoestellen. Da's lastig voetballen hoor!!
Laat haar desnoods op zijn opklapstepje gaan. (en zet die dan onder de kapstok
)
Hier op school is het ook zo dat kinderen binnen een bepaalde cirkel niet mogen fietsen naar school en elke dag staat de verkeerscommissie de bestuurders van auto's aan te spreken over hun asociale parkeergedrag.
Zoals iemand eerder al zei: een school krijgt per kind zoveel m2. Zet daar dan maar eens per kind een fiets op en dan nog speeltoestellen. Da's lastig voetballen hoor!!

Laat haar desnoods op zijn opklapstepje gaan. (en zet die dan onder de kapstok

Hier op school is het ook zo dat kinderen binnen een bepaalde cirkel niet mogen fietsen naar school en elke dag staat de verkeerscommissie de bestuurders van auto's aan te spreken over hun asociale parkeergedrag.
woensdag 8 april 2009 om 10:08
Het is niet overal mogelijk om voor voldoende ruimte te zorgen. Bij mij op school is geen ruimte meer dus als we meer fietsenstallingen neerzetten, gaat dit van speelruimte van de kinderen af. Bij ons hebben we wel gehad dat het "verboden" werd, de laatste tijd gaat het goed. Verbieden werd lastig, juist doordat wat Eowynn zegt, er kunnen verschillende redenen zijn om met de fiets te komen. (oppas, sport etc.)
Ik vind het wel fijn als een school het stimuleert om met fiets of lopend te komen. (In ons geval wordt lopen dus gestimuleerd...)
Ik vind het wel fijn als een school het stimuleert om met fiets of lopend te komen. (In ons geval wordt lopen dus gestimuleerd...)
woensdag 8 april 2009 om 10:10
Tja, en wat als ouders die eerst op de fiets gingen nu dan maar met de auto gaan omdat lopen onpraktisch is? Krijg je daar weer gezeur over. Ik vind dat je best duidelijk mag maken naar ouders dat lopen de voorkeur heeft, en aangeven waarom, maar verbieden vind ik raar. Gaan ze je banden leksteken als je toch op de fiets komt?
woensdag 8 april 2009 om 10:14
oh die taak wil ik dan wel op me nemen!
nee hoor zonder gekheid. Wij hebben een tijd een project gehad waarbij het zoveel mogelijk gestimuleerd werd om met fiets op lopend te komen (of als het echt moest met auto, maar dan auto verderop parkeren zodat je het laatste stukje kon lopen en de ruimte om de school niet zo belachelijk druk was...
nee hoor zonder gekheid. Wij hebben een tijd een project gehad waarbij het zoveel mogelijk gestimuleerd werd om met fiets op lopend te komen (of als het echt moest met auto, maar dan auto verderop parkeren zodat je het laatste stukje kon lopen en de ruimte om de school niet zo belachelijk druk was...