Fles naar borstvoeding

29-11-2020 02:53 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kleine twee weken geleden ben ik bevallen van mijn eerste kindje. Dat ging niet zonder slag of stoot, en de kleine is daarna erg ziek geworden waardoor we ruim een week in het ziekenhuis moesten blijven. Borstvoeding kon daardoor niet, maar ik ben wel direct begonnen met kolven. Met succes: ik produceer genoeg voor een half weeshuis (aldus mijn man) ;-D . Inmiddels zijn we weer thuis en gaat het hartstikke goed met mijn zoon, en zou ik graag borstvoeding willen geven ipv afgekolfde melk in een flesje. In het ziekenhuis hebben we daar begin afgelopen week een start mee gemaakt, en in eerste instantie leek dat goed te gaan. Hij dronk nog niet veel uit de borst, maar volgens de lactatiekundige was dat een kwestie van tijd. Hij had gewoon nog niet zoveel energie en kracht in zijn lijfje om genoeg te drinken (flesje is veel makkelijker en sneller) maar dat zou vanzelf goedkomen naarmate hij meer aan zou sterken.
Eenmaal thuis probeerde ik de ene voeding borstvoeding te geven, en de andere voeding uit de fles (op aanraden van de lactatiekundige). Het resultaat: een baby die continue honger had en ik die compleet oververmoeid was van het 24/7 bezig zijn met borstvoeding geven of kolven. Op aanraden van de jeugdverpleegkundige van het consultatiebureau ben ik daar dus mee gestopt, want dit was voor ons allebei alleen maar stressvol en op deze manier zou mijn productie rap terug lopen (dat merkte ik al). Maandag heb ik een afspraak met een lactatiekundige die aan huis komt, maar omdat dat nogal wat kost ben ik graag goed voorbereid. Internet staat vol met tips voor het aanleren van de fles na borstvoeding, maar voor andersom kan ik niks vinden. Terwijl ik toch niet de enige moeder kan zijn die hier mee te maken heeft?
Voor de moeders die ook in deze situatie hebben gezeten: hoe ging de overgang van fles naar borstvoeding bij jullie? Tegen welke problemen liep jij aan? Wat was de oplossing daarvoor? Had je baby lang nodig om te wennen?
Alle reacties Link kopieren
Waarom het niet wil lukken weet ik trouwens niet. Volgens de kraamverzorgende is mijn zoon te ongeduldig en duurt het te lang voor de melk komt, maar tegelijk spuit het eruit zodra ik mijn bh los maak. Dat lijkt me dus niet het geval. Hij hapt goed aan, maar laat na een paar slokken steeds los en na een paar keer aanhappen-drinken-loslaten is hij compleet over zijn toeren en wil hij niet meer. Terwijl er dus zeker genoeg melk uitkomt. Ik heb ook al tepelhoedjes geprobeerd, maar dan stikt het arme kind zowat in de overvloed aan melk.
Birstvoeding is voor een baby een andere techniek, hij moet er meer voor doen en dat is frustrerend. Het lijkt me het beste dat je de adviezen van de deskundige uitprobeert en niet van mensen hier, dat lijkt me juist erg verwarrend voor je. Pittige tijd hebben jullie gehad zeg, hopelijk gaat nu alles goed met je kindje en met jou!
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!

Een lactatiekundige is niet goedkoop inderdaad maar sowieso een goede investering. Wat Sanne ook zegt, zij is eigenlijk de enige die je echt kan adviseren omdat er zoveel aan de hand kan zijn in de interactie tussen moeder en kind. Zij kan bijvoorbeeld nog eens checken of het aanhappen inderdaad goed gaat. Ik zou haar ook vragen of je toeschietreflex niet te sterk is, dan kun je eventueel de eerste melk laten weg lopen. En doe je al aan therapeutisch voeden als je de fles geeft?
Op deze website kun je onder de kopjes "voeden aan de borst" en "therapeutisch flesvoeding" informatie vinden waar je misschien wat aan hebt: https://eurolac.net/voeden-met-moedermelk-2/

Hoe dan ook, dit is echt pittig en vraagt om veel geduld, een berg tijd en energie die je misschien niet meer altijd hebt. Vergeet jezelf dus niet hierin en voel je vooral niet schuldig als het niet lukt, op flesvoeding wordt je kleine man ook groot!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het nog best goed kan komen.
Hier merkte ik na 2 dagen gekolfde melk bijvoeden dat het drinken aan de borst al wat minder goed ging. ( lees wel aanhappen maar niet doordrinken).

Tips van Lactatiekundige hier:
- borst vaak aanbieden, als kan minder flesjes
- flesjes met prematuur spenen, ook fles laten aanhappen
- borstcompressie met hand om melk wat makkelijker te laten stromen
- baby laten clusteren, vaak drinken is ook prima
- stuwing wegkolven anders lukt aanhappen niet
- hoofdje naar achteren bij drinken
-rustig dooroefenen

Tips van mezelf
- bij een boze baby even 20 cc flesje geven zodat de ergste honger weg is en dan weer borst
Gefeliciteerd! 😊

Geen ervaring hier met van fles naar borst, wel was ik de eerste weken ook echt gesloopt met de hele bv op gang krijgen. Na elke live bv sessie moesten wij baby vingervoeden en ik moest minimaal 10min nakolven om productie om hoog te krikken. Voor mijn gevoel waren we ook 24/7 bezig hiermee.

Wellicht kun je lid worden van de facebookgroepen ‘Kolven & borstvoeding’ of die van La Leche League. Bij die laatste zitten ook veel lactatiekundigen. Ik heb in deze groepen veel gehad aan alle informatie en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Geen inhoudelijke tip maar ik kreeg een lactatie deskundige vergoed via mn zorgverzekering. Misschien jij ook? Het kon bij mij ook van mijn kraamhulp omdat ik niet het maximaal aantal uren had.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het langzaam gaan doen. Dus eerst 1 voeding van de borst en de rest flesjes. En dat langzaam opbouwen naar meer flesjes. En de rest dus blijven kolven. We hebben maar een extra vriezer toen gekocht.
Pergamon kom er maar in!
Hier eenzelfde situatie gehad. Ik kreeg de tip bij elke voeding eerst een klein flesje gekolfde melk aan te bieden en daarna nog de borst te geven. Dan was de baby niet gefrustreerd door honger maar raakte hij wel gewend aan de borst. Uiteindelijk is het me gelukt hem volledig te voeden, duurde denk ik een week of twee voor we af waren van de flesjes gekolfde melk. Veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk iets gedaan wat de lactatie deskundige helemaal niets vond maar voor mij werkte het. Ben aanvankelijk gaan voeden met een tepelhoedje. in een later stadium gebruikte ik het tepelhoedje alleen maar om goed aan te laten zuigen en het toeschietreflex. Weer een stap later lukte het zo. Hoewel het wel een tijdje heeft geduurd voordat ik die laatste stap durfde te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Gaat het misschien juist te snel aan de borst? Je zegt dat het flesje makkelijker en sneller is, maar het klinkt alsof je overproductie hebt en dan kan er erg veel melk tegelijk uitkomen. Dat past ook wel bij het goed aanhappen maar dan over zijn toeren raken. Je kan eens kijken of een andere houding beter gaat, bijvoorbeeld door op je rug te gaan liggen. Misschien kun je daar naar vragen bij je lactatiekundige?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je borstvoeding geven ipv kolven? (Serieus geïnteresseerd, geen aanval).
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
Dat aanhappen, drinken, loslaten en dan heel gefrustreerd zijn klinkt bekend. Ik had ook enorme overproductie door kolven en een sterke toeschietreflex en dat kon baby niet bijgedronken krijgen. Alsof je melk uit een supersoaker moet drinken, zeg maar ;)

Eén ding wat hielp is geduld (helaas). Na een week of zes ging baby gerichter en sterker drinken en kon ze het tempo beter bijhouden. Maar zes weken duren zó lang dan.

Liggend voeden hielp ook. Ik op mijn zij, baby naast me in een slaapzak op de rug, haar aan de slaapzak op haar zij naar me toe trekken (slaapzak geeft meer grip) en aankoppelen. Handdoek eronder voor als ze losliet. Liggend zit je niet zo met baby te worstelen in je armen.

En eerst kort kolven voor je aanlegt. Soms met de handkolf, soms elektrisch, net waar ik zin in had. Alleen tot de toeschietreflex kwam. Het lijkt alsof er dan al veel melk 'op' is misschien, maar bij overproductie heb je véél.

En daarover: een pasgeboren baby drinkt nog niet superveel. Ik was ook heel bang voor teruglopen van productie. Het duurde een tijd voordat ik doorhad en vertrouwen had in hoeveel melk normaal is. Dat voortdurende volle/ronde/harde borsten niet hoeft. Dat borsten die na 3 uur soepel en zacht zijn nog steeds genoeg melk maken. Dat is het verraderlijke van overproductie. Het lijkt al snel (te) weinig in vergelijking met wat je er eerder uit zag komen.

In mijn ervaring moet je productie inderdaad even bijstellen bij de overstap en loopt de opbrengst dan ook terug (ik ging op en neer tussen 150ml en 50ml uit één borst) maar het stopt echt niet zomaar. Het lijkt weinig, maar is genoeg.

Hopelijk zit er wat voor je tussen. Succes!

Edit voor de duidelijkheid: ik ben dus ook begonnen met volledig kolven vanuit het ziekenhuis. Het duurde al met al dus zo'n zes weken voordat ik volledig zelf kon voeden.
eenbeetjegroen wijzigde dit bericht op 29-11-2020 09:19
Reden: Aanvulling
4.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje
Ik denk dat je er zeker goed aan doet een lactatie kundige te laten komen.
Ondertussen inlezen/tips vragen op Facebookgroep la Lech league is ook fijn, heb daar zelf veel aan gehad toen!
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Als eerste gefeliciteerd met je zoon! Geweldig dat het nu zo goed gaat.

Over je bv ; je zegt dat de melk er gelijk al uitstroomt en je zoon dan een paar slokken neemt en dan loslaat. Hij is zijn flesje al wat gewend, en wat gebeurt daarbij? Dat stroomt ook niet zijn mond in.

Kans is dus groot dat de 1e toestroom teveel is om te behappen. Dat is je toeschietreflex. Wat erg goed kan helpen is, voordat je je zoon aanlegt, vam tevoren even zelf je toeschietreflex te laten gaan; de meeste druk eraf. Dit kun je doen door hem aan te leggen, zodra de melk toeschiet en flink gaat stromen, je zoontje van de borst te halen en je melk even te laten gaan... je kan het opvangen in een bekertje (of gelijk een flesje), of in een washandje opvangen. Als de ergste druk van je borst af is, leg je zoon opnieuw aan. dan zal de melk rustiger komen en moet je zoontje er wat voor doen. Zoals bij een flesje; er komt alleen melk als hij zuigt.

Wat ik in dit geval vaak deed; kind is aan een voeding toe. Neem het kind op schoot en wek zelf je toeschietreflex op met je handen. Vang dit op en als de druk eraf is, gaan voeden.

Dit werkte hier heel goed. Was een tip van mijn lactatiekundige na ook een start met bv bij dochter, zoals jij hem beschreef (ziekenhuis, couveuse, kolven, flesvoeding enz)

Succes!!!
Alle reacties Link kopieren
...
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 01-07-2021 23:03
99.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips!

Om wat vragen te beantwoorden:

- Zijn flesje drinkt hij in 1 ruk leeg als hij de kans krijgt. Daar moeten we onder protest echt even een pauze inlassen omdat hij anders zo snel drinkt dat hij later gaat spugen. Op aanraden van de kraamzorg ook een andere fles gekocht met kleinere opening in de speen, wat vooralsnog beter lijkt te gaan.
- Ik wil over op borstvoeding omdat het nu dubbelop is: eerst een half uur bezig met de fles (opwarmen, fles geven, laten boeren, fles weer schoonmaken) en daarna een half uur aan het kolven (incl. alles bij elkaar rapen en achteraf schoonmaken). Nu doet man vaak de fles terwijl ik kolf, maar als hij straks weer aan het werk gaat kan dat natuurlijk niet. Verder vind ik borst een stuk makkelijker: het is direct beschikbaar en hoeft niet eerst op te warmen, je hoeft niet alles schoon te maken en regelmatig uit te koken.
- Helaas alleen basisverzekering, dus geen vergoeding voor een lactatiekundige.

Ik ga niet zomaar gelijk van alles uitproberen, maar ik neem alle adviezen mee voor het gesprek met de lactatiekundige maandag :).
Alle reacties Link kopieren
Succes morgen! Het komt vast goed. Het is even een kost idd, maar het betaald zichzelf uit als het allemaal gaat slagen. Zie het maar als een investering.

Ik hoop dat het gaat slagen. De melk is er, de baby, nu nog wat hulp en dan komt het vast goed!
Ik heb met mijn oudste de eerste 3-4 maanden fulltime gekolft. Toen ik dat zat was, ben ik hem gaan aanleggen aanleggen aanleggen. Ik gaf hem eerst een klein flesje om de ergste honger en ongeduld weg te nemen en hem dan bij mij aanleggen. Ik wekte dan eerst een tsr op met de kolf zodat hij daar niet op hoefde te wachten. Na 2 weken dronk hij volledig aan de borst. En is toen ook een flesweigeraar geworden. :roll:

Maar alles gedaan zonder de hulp van de lactatiekundige. Als het niet lukte was het ook niet erg, dan bleef ik gewoon kolven.

Wellicht is een borstvoedings hulpset een idee? Geen idee hoor, het kwam ook maar even in mij op.
https://www.medela.nl/borstvoeding/prod ... ngshulpset
Alle reacties Link kopieren
Heb je je kleintje ook wel eens bloot op bloot, huid op huid.
heel vaak lukt het dan goed om hem aan de borst te laten drinken.
probeer dit elke dag een keer te doen.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
29-11-2020 07:55
Pergamon kom er maar in!

Hier ben ik! TO, er kan van ALLESSSSS! Ik reageer later uitgebreid. Als je er voor wil gaan dan kan er van alles. Het komt goed. Ik heb nu een heel sneu jongetje hier dus hij gaat even voor.
Alle reacties Link kopieren
Eerste vraag: welke fles heb je nu? Zet er zo'n klein mogelijke speen op. Ik had Dr Brown small Preemie Flow. Hij mag 20-30 minuten doen over het leegdrinken van de fles.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
29-11-2020 09:37
Omdat dat ontzettend veel tijd en gedoe scheelt (als je baby eenmaal goed drinkt). Ik heb 3 maanden fulltime gekolfd en dat is echt heel erg pittig.
Second that. Bij de tweede heb ik door omstandigheden ook fulltime (9 maanden) gekolfd en dat was gewoon ruk. Alles dubbelop, altijd gehannes met al die kolfspullen, oncharmant bloot op de bank... Ik deed het met liefde, maar ook met een heleboel tranen en vermoeidheid 😑

Daarom was er me bij de derde ook veel aan gelegen om de overstap wel te maken (ik wist al van tevoren dat ik weer zou moeten beginnen met kolven).

Ik ging inderdaad ook met een boel voorkennis en mogelijke tips onder de arm naar de lactatiekundige. Samen hebben we een plan gemaakt en dat gaf houvast. Wat later kwamen daar steeds meer eigen 'trucjes' bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik wat uitgebreider.

Bij mij is het overstappen niet gelukt. Kwam door meerdere factoren, zowel bij baby als bij mij. Dit gezegdhebbende, ik ben er weken zeer serieus met een lactatiekundige mee bezig geweest en heb een hele trukendoos er op los gelaten. Uiteindelijk heb ik 10 maanden gekolfd.

Mijn tips:

- laat je lactatiekundige kijken naar het drinken aan de fles. Vraag tips voor houdingen, welke fles, etc. Ga therapeutisch voeden (dus zeker 20 minuten over de fles laten doen)
- kolf voor dat je aanlegd. Niet te veel, maar zodat de melk al mooi vooraan is en makkelijk komt. Druppel evt al vast een paar druppels in de mond, zodat hij weet ‘hee er komt melk’
- bij platte of teruggetrokken tepels kan de borstvoedingshulpset fijn werken
- ga veel samen bloot. Maak van je borst een fijne, leuke, warme plek. Ik heb dat “niet goed” gedaan. Te lang, te veel, te vaak geprobeerd. Mijn baby werd al gefrustreerd als hij mijn tepel zag.
- borstvoeding kan je 5-10 uur op kamertemperatuur bewaren. Ik kolfde, deed het in een fles en gaf het op kamertemperatuur. Dat scheelde de riedel warm maken etc. Ik raad dit iedereen aan. Als ik wist dat het niet op kwam binnen die periode, dan deed ik het pas in de koelkast (of vriezer). Uit de koelkast liet ik in de kamer op temperatuur komen en gaf ik dan weer zo. Werkt super handig en scheelt je veel werk.

Ik heb vrij uitgebreid geschreven in een topic. Als je het fijn vindt kan je het hier lezen: kinderen/relacteren-succesverhalen/list ... #p30835661
pergamon wijzigde dit bericht op 29-11-2020 11:12
2.30% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven