Flesvoeding advies

07-07-2019 20:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Een voedingsvraag:
Onze zoon dronk 5x 180 maar liet dan 3-4 flessen 30 ml staan. Nu heb ik aantal keren CB gebeld met de vraag of 4 voedingen een optie is omdat hij royaal slaapt (van 22 tot 8) en met 5 voedingen moet ik hem 's ochtens wekken omdat anders overdag te dicht op elkaar zit, moeten we hem' smiddags wekken voor de fles en heeft hij 's avonds zijn huiluurtje omdat hij nog niet naar bed kan ivm de laatste fles.
Volgens CB kan dat echt nog niet want hij is te jong, door grotere hoeveelheden rekt de maag te snel en het is niet goed voor de organen.

Nu 2 weken later toch 4x 180 +6 (=200) geprobeerd. Het gaat super! Hij kan om 21 na de fles meteen naar bedje en wordt om 8 wakker voor zijn eerste fles. Hij drinkt alle 4 de flessen leeg en heeft geen huiluurtje meer. Hij plast prima.

Maar... Er is een formule waarmee je kan bepalen wat een baby nodig heeft per 24u. Volgens die formule krijgt hij te weinig🙄
Hij weegt 5410 gram (5410x150 = 811 ml) en hij krijgt 800 ml...

Wat nu?! Terug naar de 5 flessen weer terwijl hij het eigenlijk nu goed doet? De volgende stap is 4x 210 maar vind dit nog wat snel, vooral na wat CB zei. Ik weet niet of het echt kwaad zou kunnen namelijk.

Hij is trouwens 12 weken oud.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw kind het goed doet, dan is het goed!
Huh? Hij krijgt 11 ml “te weinig”? Dat stelt toch niks voor?

Als hij het nu goed doet, gewoon lekker zo doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf (binnen bepaalde grenzen) waar mijn baby’s naar vroegen: de ene keer was dat een fles meer of minder dan het advies en ook de hoeveelheid wat ze dronken was wisselend.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
07-07-2019 20:26
Huh? Hij krijgt 11 ml “te weinig”? Dat stelt toch niks voor?

Als hij het nu goed doet, gewoon lekker zo doorgaan.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, relax - haal adem - doet ie het goed? Klaar. Prima.

Fijn en geniet er van!
Alle reacties Link kopieren
Leuk, die voedingsrichtlijnen. Lekker naar je kind kijken. Ik ging volgens het cb ook te snel over op grotere flessen en volgens het cb was er ook niets aan de hand met mijn kind. Ze waren in beide gevallen fout. Dus volg je gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Om 11 ml, welnee zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit 5x180 gegeven, vind ik ook wel erg veel eigenlijk.
Ik gaf eerst 5x150 (eigenlijk 165 dan) en daarna 4x180 (eigenlijk 200).
Dan maak je drie flessen van 180+6 en één fles van 191+6 1/3.

Kan ook hè, niet alle flessen hoeven even vol.
Alle reacties Link kopieren
Lees je eigen post eens terug en bedenk wat je zou adviseren als een kennis dit vroeg.
Of vier flessen van 182,75+ 6 1/12

Of zoiets.

Of je maakt je er niet druk om. Als een kind zijn flessen niet leeg drinkt mist hij ook wel eens twee grote slokken per dag. En een borstgevoed kind neemt ook wel eens een slokje meer of minder.
Het Voedingscentrum adviseert flesvoeding ook gewoon op verzoek te doen, het verbaast mij dat consultatiebureaus nog vasthouden aan die rigide schema's. Ik zou dus lekker kijken naar wat je baby wil en hem niet ervoor wakker maken, maar ook niet forceren om meer te drinken dan hij wil (tenzij hij anders echt te weinig krijgt of slecht groeit).

Overigens is drie uur tussen twee voedingen prima lijkt mij, dan passen vijf voedingen toch makkelijk tussen 8 en 22?
Kom je nou elke week ditzelfde vragen? Dat is rete irritant hoor :@@:
Je vraagt je toch af hoe al die moeders dat doen die borstvoeding geven :D
Alle reacties Link kopieren
Discover schreef:
07-07-2019 20:38
Leuk, die voedingsrichtlijnen. Lekker naar je kind kijken. Ik ging volgens het cb ook te snel over op grotere flessen en volgens het cb was er ook niets aan de hand met mijn kind. Ze waren in beide gevallen fout. Dus volg je gevoel.
Huh, was er wel wat aan de hand dan? Nou elke vpk daar zegt wat anders. De een zegt dat het slecht is voor de organen, de ander zegt dat wij ouders zijn dus bepalen, weer een ander zegt dat de maag te snel uitrekt en niet goed is enz enz.
Alle reacties Link kopieren
Flipflopper schreef:
07-07-2019 20:40
Ik heb nooit 5x180 gegeven, vind ik ook wel erg veel eigenlijk.
Ik gaf eerst 5x150 (eigenlijk 165 dan) en daarna 4x180 (eigenlijk 200).
Ja wij ook idd 5x 150 dus 165. En daarna konden we volgens cb naar 5x 180 dus 200. Maar dat drinkt ie echt niet 😮 4x 180 dus 200 drinkt die wel.
Lady*Voldemort schreef:
07-07-2019 21:12
Je vraagt je toch af hoe al die moeders dat doen die borstvoeding geven :D

Nou, met de weegschaal natuurlijk. Kind wegen, voeden, weer wegen, nog wat slokjes, weer wegen. Etc etc.

Niet lachen, ik heb het ooit live gezien.
Andersom schreef:
07-07-2019 21:15
Nou, met de weegschaal natuurlijk. Kind wegen, voeden, weer wegen, nog wat slokjes, weer wegen. Etc etc.

Niet lachen, ik heb het ooit live gezien.
Ja, ik weet het. Verschrikkelijk, zowel voor de moeder als voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
Flipflopper schreef:
07-07-2019 20:40
Ik heb nooit 5x180 gegeven, vind ik ook wel erg veel eigenlijk.
Ik gaf eerst 5x150 (eigenlijk 165 dan) en daarna 4x180 (eigenlijk 200).
Toen je 4x 180 gaf. Had hij/zij dan wel al hapjes erbij? Hier namelijk nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Rhododendron schreef:
07-07-2019 20:58
Het Voedingscentrum adviseert flesvoeding ook gewoon op verzoek te doen, het verbaast mij dat consultatiebureaus nog vasthouden aan die rigide schema's. Ik zou dus lekker kijken naar wat je baby wil en hem niet ervoor wakker maken, maar ook niet forceren om meer te drinken dan hij wil (tenzij hij anders echt te weinig krijgt of slecht groeit).

Overigens is drie uur tussen twee voedingen prima lijkt mij, dan passen vijf voedingen toch makkelijk tussen 8 en 22?
Hier zijn ze echt van de tabellen en regeltjes.
Ja klopt maar hij heeft dan geen honger en moet hem dan wekken voor een fles als ie slaapt overdag. Plus hij drinkt ze dan dus niet leeg.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
07-07-2019 21:12
Je vraagt je toch af hoe al die moeders dat doen die borstvoeding geven :D
Haha ja. Hier geeft cb aan dat dat anders werkt als fles enzo
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 11:25
99.63% gewijzigd
Mijn CB adviseerde ook altijd 5 x zoveel of 4 x iets meer.

Toen kwam ik een keer bij een invaller die adviseerde xxx per dag en kies zelf maar hoeveel flessen. Tip erbij dat niet alle flessen even vol hoefden.

Middelste dronk toen als hij wakker werd een heel volle fles en elke volgende fles had minder inhoud. Fles bij de eerste hapjes was maar 120 of zelfs nog minder en hij ging om 19:00 slapen op een fles van 130, tot de volgende morgen. Kind was sinds al die verschillende flessen gewoon veel tevredener dan met al die gelijke flessen.
Alle reacties Link kopieren
Die 150 is een vuistregel hè, niet op de milliliter wat ze moeten krijgen. Als zoon het hier prima op doet (geen boos gekrijs, normale luiers, normaal gegroeid bij de volgende voeding), dan is het gewoon goed.
Je ziet hier al dat het voor ieder kind echt heel anders kan zijn. Ik heb wel degelijk 5x180 gegeven. Vaak liet ze dan van 1 fles een beetje staan (maar niet altijd dezelfde), maar soms ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven